1.159 visninger
|
Oprettet:
Racisme, uvidenhed eller 'bare' fordom {{forumTopicSubject}}
Konsekvens af hundeloven...
Hører oftere om triste episoder, med mennesker og hunde der både fysisk og verbalt bliver antastet utroligt ubehageligt...
Idag - kom det indendøre hos mig.
Da jeg - 'mistede' jeg muligheden for et ekstra job -
fordi
citat: "det fortæller meget om sådan en person der vælger sådan en hund"...
Vedkommende havde ovenikøbet siddet en aften og talt med mig og mødt min hund.
Hvis ikke man kan kalde det racisme - så ved jeg ikke hvad ellers det skulle hedde.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.660
Jeg er målløs.
jeg tænker bare om det ikke bare er en dårlig undskyldning
maj 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 336 Svar: 2.123
"Jeg er nok en af de bedst kvalificerede personer indenfor den brance - pga. min erfaring, viden, uddannelse samt referencer - dette kom 'selvfølgelig' ikke direkte i fjæset på mig - vedkommende er af natur meget konfliktsky -
men nej, det skyldes bestemt ikke mig som person -
vedkommende kom også med udtale at
citat:
"havde jeg vidst at det var sådan en hund der var på besøg, var min søn og jeg ikke kommet derind"
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.326
maj 2008
- Er der nogen der kan forklare mig det?
- Hvad jeg tilsyneladende er? og andre som har en hund der ligner tilsyneladende er?
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 322
efter et lille år som meget aktiv i mynde klubben havde altid min bullterrier bla. med da hun levede;-( og hun ver elsket af alle kom der en hen og spurte om mit valg af hund for hun havde svært ved og forstå det...jeg var jo så flink griner så ja fordomme trives i bedste velgående men alt kan jo klares med fornuftig dialog
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
maj 2008
så var dette 'grunden'
Jeg var der, min egen arbejdsgiver var der - hvilken kommunikerede omkring dette, og vedkommende var der -
så det er som jeg beskriver - intet mellem linierne -
og det gør mig såmend intet mht job, da jeg har en del tilbud og efterspørgsel grundet den 'sjældnere' erfaring - så job og pengemæssigt rører det mig intet -
men at have siddet en aften og mødt en person via en anden, været høflig m.m. overfor denne og sønnen - også Freja (min hund) -
og så en uge efter tilfældigt været blevet fravalgt fordi 'det fortæller meget om en person pga valg af hund'
fik jeg sagt at vedkommende også snakkede udenom da en mulig kandidat med piercinger kom på tale...
og hvor bliver jeg egentligt lettere vred over sådan en tåbelig kommetar -
at jeg skriver et indlæg her med facts - og alligevel skal man så forsvare sig selv IGEN....
maj 2008
maj 2008
hvad er sådan en person?
maj 2008
hvis du kun er inde i mit indlæg for at 'svine' mig til - og ikke kan skelne indlæggenes emner ad, så er jeg da bedre tilfreds uden dine kommentare...
maj 2009
i mit tidliger job ansatte jeg folk...og ALT tæller og er der 2 lige kvalificerede er jeg selv blevet overasket over hvad der har gjort udslaget
maj 2008
Ja, jeg søgte end ikke direkte job hos vedkommende, det kom på tale, fordi vedkommende søgte en, og min arbejdsgiver anbefalede mig - hvorved at vedkommende afslog mig med begrundelsen hundevalg...
maj 2008
vedkommende var dog lettere 'ængstelig' ved at lade barnet hilse - på trods af at anden dreng m.f. hilste, legede og var sammen med min hund.
Vedkommende lagde verbalt skjult på sin 'foragt' da - vi havde ovenikøbet en ellers hyggelig snak om hunde - syntes jeg - da vedkommende viste sig at have en DS-blanding, og nogle af Frejas ynglingshundevenner er DS'ere...
Dialog er nok det primære motto for mig og min familie -
derfor jeg også gerne snakker med enhver...
maj 2009
havde jeg 2 lige kvalificerede ansøgere og den ene havde rotweiler eller schæfer og den anden mastif eller mynder ved jeg godt hvem jeg valgte pjat ...ja fornuftigt nej..
aug 2008
maj 2008
har selv været med til at ansætte folk - og er der noget der kan få konsekvenser, så er det at forskelsbehandle pga. valg af seksualitet, religion, livsstil o.l.
ALDRIG har jeg været med til at fravælge en person pga. vedkommendes udssende.
Det har altid været bygget på personens kompetencer, erfaringer, kommunikationsevner og personlighed.
Jeg mener alle har en chance for at blive hørt -
hvilket jeg bl.a. ikke blev i denne situation.
Og med det er det også sagt, at vedkommende ikke havde flere kandidater at vælge imellem - da det var vedkommendes første efterspørgsel efter en ansat - og derfor spurgte min arbejdsgiver tilråds.
aug 2008
maj 2008
Men dermed sagt, at begrundelsen stadig var min hunds race...
ikke min person, ikke mine kvalifikationer og særlige egenskaber dertil, ikke mine anbefalinger... men fordi min hund var/er af bestemt udseende.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Jeg håber at du finder noget andet, hvor hunden ikke bliver en faktor. Held og lykke med det
maj 2008
- på trods af at disse to har/er venner og har en stor ting tilfælles.
maj 2008
Men det er trist at dette findes, at folk/arbejdsgivere kan være så snævertsynet, og dømme og fravælge andre uden at have mødt dem.
maj 2008
maj 2009
aug 2008
maj 2008
Ja det gjorde min arbejdsgiver også -
men vedkommende er meget konfliktsky af natur, og svarede derfor ikke på tiltale.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
maj 2008
Ja - det er det jeg mener med kommunikation og personlighed.
Hvilken jeg som sagt ikke rigtigt har fået ret til at stå frem med.
Og hvis dette skulle være årsagen til en fravælgelse, så er det da meget nemmere og ærligere at bruge som begrundelse.
Hvis man siger at ' nej ikke hende, fordi det fortæller meget om en person der vælger sådan en hund' -
ja, så tyder det ikke rigtigt på, at primo årsag det skulle være fordi vedkommende ikke 'svingede' godt med mig...
maj 2008
Fik at vide i samme sammenhæng, at det ikke var første gang vedkommende hældte snavs ud...
så umiddelbart handler det vidst mest om at vedkommende er en sådanne person af natur -
håber da bare at vedkommende vil møde nogle oplevelser der kan påvirke og vise hvordan andre menneskelige relationer end sine egnes også kan hænge sammen.
aug 2008
Hvad er det for en type job, siden hundevalg har SÅ stor betydning? Jeg forstår det ikke helt.....
aug 2008
maj 2008
Rent faktisk var mi egen arbejdsgiver lettere agtsom i starten da vedkommende skulle møde min hund og fik at vide hvilken race hun var...
Min arbejdsgiver har ikke den store erfaring med hunde og slet ikke muskelhunde - men vedkommende er en meget åben person, der dels personligt af natur ikke dømmer andre på forhånd og dels også selv kender til at blive dømt på forhånd.
Dette varede dog ikke længe, da jeg fortalte om racen og introducerede hunden... nu har Freja været på besøg mange gange - og bliver positivt modtaget pga. hendes personlighed og også hendes meget omsorgsfulde servicehunde karakter...
Jeg arbejder indenfor kommunikation og rehabilitation - min særlige proffession er ABR træner af spastiskhandiccappede.
Og bruger både mig, min fritid, og min hund på at genoptræne og holde fast/udvikle fysiske og psykiske stimuli og reaktioner.
maj 2008
Og ja - er også fint afregnet med ikke at skulle arbejde for vedkommende - men er stadigvæk forarget over at nogle kan opføre sig sådan.
Kunne/går jo kun og håber på at fordommene, i mange afskygninger, skulle være på retræte, men istedet virker det som om de blomstrer i flor i vores nuværende periode.
maj 2008
Beklager Krumme
men du aner ikke hvad du taler om her...
Kunder i butikken...??? - tydeligvis aner du intet om min proffession, og som jeg skriver så har min hund eller andre dyr INTET med det job at gøre - dvs. INGEN, og der er/ville så heller ikke være nogen 'kunder' skulle møde min hund...
Og uanset hvordan du prøver at vende den til at størstedelen af min race skulle være sindsyge, så beder jeg dig om at få styr på dine facts -
dine beskyldninger er ikke en fis bedre end vedkommendes diskriminerende udtale, bygget på tydelig uvidenhed - og en udbredt misforståelse af andre mennesker og forskelligheder.
maj 2008
maj 2008
Når det handler om at jeg er blevet afvist på et job på FORHÅND med begrundelsen hunderacevalg... når hunden intet med jobbet har at gøre.
maj 2008
Kan ikke se du har en amerikansk bulldog?
Og som jeg skriver kan jeg bruge min hund i nogle jobs, hvilket jeg gør i et af dem jeg har.
Men dette er ikke et udgangspunkt, blot en ekstraydelse til genoptræning.
Det job jeg 'blev tilbudt' indebar ikke hund - hvor svært er det at forstå?
maj 2008
Og igen, så er det jo bedøvende, for årsagen til ikke at blive ansat er stadigvæk pga hunden.
Ja, jeg længes ikke efter dette job, men samtidigt er jeg ikke en person der bærer nag - hvorfor jeg et eller andet sted også håber på at møde vedkommende igen og spørge hvad vedkommende mener 'en person der vælger sådan en hund' er...
Hunderacen er komplet irrelevant - det er kun mediernes fremstlling der fremprovokerer disse handlinger.
Jeg forstod hvis hunden havde kuperinger, pighalsbånd m.m.
"fair" hvis man bruger hunden som 'bidsk' vagthund at man er agtsom, men hvis hunden bare er hund som de fleste hunde er, ja så er det da noget svineri at fordømme på den måde.
Havde dette været en officiel jobsamtale, jamen ingen tvivl at fagforening og racismeparagraffen havde haft sin ret der -
så forstår ærlig talt ikke at man så stadigt kan prøve at forsvare og nærmest støtte vedkommendes handling/udtale med at 'der jo også har været skrækscenarier med hunderacerne' -
ja, og i en periode var det jo også 'kun' indvandrerer der lavede kriminalitet og overfald i medierne ikke...
Nu har fordommene blot stået på så længe, at de er nået til menneskerettighederne - der dermed har fået udbygget en racisme paragraf -
hvoraf 'sjovt nok' to af de politikere der også er medansvarlige for hundeloven, nu også er blevet sigtet udfra...
fortæller det ikke lidt mere, end folk der handler udfra gisninger og overskrifter i øst og vest.
maj 2008
Og ja - mit hundevalg har i præncippet intet med det job at gøre - da dette job slet ikke ville indebære hund eller dyr...
jun 2004
Hvis du er kommet med sådan en pebret monolog til en ny arbejdsgiver tror jeg det er ligefedt om du så kun havde hamster
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.000
Racime - fordom eller uvidenhed .....
Så må jeg altså sige , at der tilslutter jeg mig de 2 første kategorier som hundeejer .
Nu har jeg læst en del på de forskellige hunderacer og deres egenskaber og når jeg møder hund og ejer , ja så tænker jeg straks på hundens egenskaber kontra ejerens behov.
Jeg går da stærkt udfra , at dem der f.eks. vælger en schæfer , border , labrador ect. er fordi de ønsker at arbejde med hunde i det fri , hvorimod møder jeg hundejer med f.eks. maltesere , chièr , papillon ect. , ja så er de mere til hyggesofaarrangement med hunden.
Mon ikke der er flere der tænker som jeg , racime , fordom eller ej ?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Har ikke læst alle indlægene, så der kan være skrevet ting jeg ikke har læst.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.768
Endvidere må jeg give Krumme ret! Jeg har holdt mig ude af dine indlæg men læst med på sidelinien. Jeg tænker lidt om du måske lige skulle vende blikket indad og se! Det er nemt at sidde og pege fingre men måske problemet ikke KUN ligger hos alle andre!
maj 2009
jeg holder også meget gerne mit fag udenfor men når man starter en tråd ang arbejde så må man også give lidt info
men og tro at men kan komme fordomme til livs er utopi har også selv Fordomme både ang schæfere rotter og folk der kører bmw .....latterligt ja men vi har vist alle vores små særheder
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Hvis JEG var arbejdsgiver og "kunderne" evt skulle i dit hjem havde jeg også fravalgt dig.... Sådan ligger landet! At din hund er sød og ikke gør noget ved jeg jo ikke som fremmed arbejdsgiver, hvis/når man har en frygt for den type af hunde!
Der kan jo være der ligger noget andet bag vedkommendes valg, at det måske bare var "let" at give dit hundevalg skylden.
Det er jo lidt svært at svare på, når man ikke ved hvad vedkommende tænker!
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
maj 2008
1) så synes jeg overhovedet ikke det er relevant eller aktuelt i denne tråd, eller nogen anden, at komme med personlige meninger om min personlighed - det er vel ikke det HG bygger på, og slet ikke når det er et offentligt rum - jeg ville ALDRIG nogensinde begynde at omtale en HG bruger herinde negativt udfra egne meninger - og når man så ovenikøbet aldrig har mødt personen, hvor meget kan man så tillade sig at dømme folk åbent?
2) jeg har ALDRIG skrevet at jeg var til jobsamtale.
og slet ikke at det var i hjemmet - please læs hvad jeg skriver istedet for 'bare' at skrive noget.
3) jeg skrev meget tydeligt at det job det handlede om, hvor jeg kom på tale IKKE havde noget med hunde eller dyr at gøre!
4) jeg har mødt vedkomende kort en gang - da jeg sad hjemme hos min arebjdsgiver og vedkommende kom uanmeldt på besøg med sin søn -
vedkommende var der ca. 15 min. og som jeg skrev, bruger jeg Freja i terapien hos min arbejdsgiver, derfor Freja var der den aften da vedkommende kom forbi -
5) ca. en uge efter 'visittet' hos min arb. giver - foreslog min arbejdsgiver mig til vedkommende -
dette bl.a. fordi der er MEGET FÅ ABR-trænere i DK og uddannelsen koster - så man kan ikke vælge og vrage, samt at vedkommende søgte en med kreative kompetencer - hvilket også gjorde mig ideel til jobbet.
- og nej, vedkommendes årsag til at takke nej var ikke - -nej det passer ikke rigtigt -, eller - det må jeg tygge på - eller - syntes ikke vi svingede så godt -, eller andet...
nej det var
- nej, for det fortæller meget om en person der har valgt sådan en hund -
Så som jeg også skrev tidligere oppe - blev jeg 'viftet' af inden facts, viden m.m. kom på bordet og KUN pga den race min hund er.
Og jeg mener da desuden så også - at uanset om det skulle være 'en dårlig undskyldning' (langt at gå hvis man ikke mener det), eller om vedkommende har den overbevisning, så er det diskrimination, eftersom at jeg, mine evner og andre omstændigheder ikke kom/var i betragtning hos vedkommende, men at vedkommende afviste og lukkede af, så snart min hunds race blev opmærksomgjort.
-----
Uanset hvordan nogle prøver at vende og dreje det, og 'selvfølgelig' som følge af uenighed i andre tråde, - fordi jeg synes alle racer fortjener en chance - at man så synes det er ok, at prøve at vende den i denne tråd, til at det da må være fordi der er noget galt med mig, og ikke at begrundelsen skulle være reelt ment...
Det synes jeg godt nok ikke er en særlig fornuftig eller voksen måde at debattere på - og det er da noget så barnligt, at nogle ikke synes at kunne deltage i f.eks. mine tåde foruden at forsøge at miskrediterer mig -
ligesom jeg ikke kender nogen herinde privat, så gælder det altså også omvendt, tak! og det er da ikke særlig fedt at skulle 'hænges' ud på den måde, hver gang man skriver et ord på HG -
Og til dem der skriver således:
så vil jeg da også gerne bede mig fra - at læse hvordan jeg 'tilsyneladende' skulle have opført mig overfor vedkommende og hvordan jeg 'tilsyneladende' altid opfører mig, altså det ved I altså ingenting overhovedet om...og det hører da overhovedet ingen steder henne i en debat.
maj 2008
Mener alle mennesker fortjener at blive hørt og set som de er.
Desuden så kan konsekvenser af mobning, diskriminering og racisme få nogle utroligt ubehagelige konsekvenser for individer -
dels fordi man simpelthen bliver lukket ude nogle steder, udelukkende pga ydre fakta.
Heraf ordet kommer fordom - at man dømmer folk på forhånd, uden at kende noget til dem som sådan.
Og fordomme skaber tilsammen med decideret diskriminerende handling racisme.
citat:
Stereotyper og diskriminering
At have stereotype opfattelser vil sige, at man generaliserende og unuanceret tillægger andre grupper nogle bestemte egenskaber. Stereotype forestillinger kan udgøre en stor del af vore fordomme om andre grupper, og i den sidste ende kan det lede til racisme, dvs. aktiv handling mod bestemte grupper.
jun 2007
Alt foregående er meget rodet skrevet, og er årsag til hel del forvirring...
- Men for så at svare dig på dit indlæg, som jeg går udfra jeg har forstået korrekt nu, - så synes jeg heller ikke at hundens race skal være årsag til ansættelse eller ej..... - Ej heller synes at det er fair at folk bliver sorteret fra dordi de er i den fødedygtige alder, men ingen børn har... Heller ikke at folk er sorte, gule, grønne eller blå.... - Faktum er at arbejdsgiver har magten, - og uanset om man synes om det eller ej, så han/hun det sidste ord...
Dog vil jeg give ham/hende ret i at det ofte siger en del om personen alt efter hvilken race man har...., samt hvilken bil man kører, hvordan man bor, hvordan man klæ´r sig osv osv....
Tror at alle har deres fordomme, nogle gange bli´r de bekræftet, andre gange afkræftet...
maj 2008
Som svar på dine spørgsmål - så ja, så har du nogenlunde ret.
1) Nej jeg søgte ikke dette arbejde, var ikke bevist om at vedkommende overvejede at træne og aktivere med ABR -
2) dermed ikke sagt at jeg ikke kunne bruge mere arbejde, dette ved min arbejdsgiver - også derfor vedkommende, udover 'sjældenheden' af denne form for hjælpere/trænere, anbefalede mig - det er 'kotume' i den branche jeg arbejder at man 'låner' sine trænere ud.
.
3) ja, det er min nuværende arbejdsgiver der oplyste mig dette - og jeg har ingen grund til at betvivle at dette ikke skulle holde stik - eller hvorfor vedkommende skulle 'finde på sådan noget' -
desuden har/havde jeg i andre sammenhænge også hørt lidt om vedkommendes personlighed - så et eller andet sted kommer det ikke bag på mig at personen 'lukker hurtigt af' - men i og med at vedkommende selv har et handicappet barn, kom det meget bag på mig, at vedkommende så kunne finde på at udtale sig så diskriminerende...
maj 2008
Ja - diskrimination har aldrig, er aldrig og vil aldrig være ok -
det viser desværre mere om personen der opfører sig sådan, end de mennesker vedkommende forsøger at sætte i dårligt lys eller marginalisere.
Der findes utalige beviser fra før og nu - hvorpå man kan konkludere at det nok er meget fornuftigt at man har lovgivet omkring det - eftersom der til stadighed findes mennesker der ikke kan/gider/vil sætte sig mere ind i tingene før udtale og handling.
Mht.
>>Dog vil jeg give ham/hende ret i at det ofte siger en del om personen alt efter hvilken race man har...., samt hvilken bil man kører, hvordan man bor, hvordan man klæ´r sig osv osv....
Tror at alle har deres fordomme, nogle gange bli´r de bekræftet, andre gange afkræftet...
<<
Så er denne udtale fatisk direkte racistisk - vil jeg lige gøre opmærksom på.
Hvordan kan du/andre mene at vide noget om en person og personens liv udfra hvordan vedkommende ser ud, eller hvad personen ejer, eller ikke ejer?
>> - Faktum er at arbejdsgiver har magten, - og uanset om man synes om det eller ej, så han/hun det sidste ord...
<<
- Nej - heldigvis har en arbejdsgiver ikke udelukkende magten - det ses heldigvis også på utallige retssager - hvor f.eks. barslende kvinder og mænd for tiden afskediges - samt når en arbejdsgiver ikke ansætter nogen pga. vedkommendes fysiske træk o.l.
som sagt, der er en grund til at der er skabt lovgivning på dette område - bl.a. for at forhindre fortidens skader og fejltagelser.
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
jeg synes du skulle læse det du citerer...
Tænker på dette:
<i>Dog vil jeg give ham/hende ret i at det ofte siger en del om personen alt efter hvilken race man har...., samt hvilken bil man kører, hvordan man bor, hvordan man klæ´r sig osv osv....
Tror at alle har deres fordomme, nogle gange bli´r de bekræftet, andre gange afkræftet...</i>
Simba skriver vel netop i dette at man ikke altid kan vide om de forestillinger gør sig holder stik. men konstaterer dog at det ofte er tilfældet.
Og drop dog det pjat med at beskylde for racisme.
Det viser jo kun med alt tydelig hed at man ikke ved hvad ordet egentlig betyder og at man negligerer med de egentlige tilfælde af racisme. Det er respektløs.
Jeg vil mene at du må tage det med, som der følger når du har valgt at have sådan en hund.
Akkurat som os der har valgt at have en grå schæfer af og til også må høre for det ene og det andet!
jun 2007
At kalde min udtalelse racistisk er godt bunden, synes jeg - generaliserende ja - og fordomsfuld ja, men racistisk bliver det aldrig...
Forstår ikke hvorfor du blir så "fornærmet", blot fordi man er af en anden holdning end dig - det er jo et debatforum, hvor man netop bør kunne dele holdninger, meninger, erfaringer mv...
jun 2007
jun 2004
Det er snart så udvandet at det har mistet sin betydning.
Det ser man da tydeligt her
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.315
Havde du været til en officiel jobsamtale, og fået dé ord som begrudnelse, så kunne jeg godt forstå du var blevet sur. Ligesåvel som når kvinder bliver fravalgt pga. små børn eller planer om samme.
Men at du kan blive så forarget i lige netop den her situation, forstår jeg ikke helt - netop fordi du jo ikke kan vide, om det er nøjagtigt de ting der er blevet sagt.
Og hvis det virkelig går dig så meget på, så synes jeg da oprigtigt at du skal kontakte vedkomnet og høre ad, om det kan være rigtigt.
At du sammenligner det med racisme synes jeg er lidt ærgerligt.. Præcis som Camilse siger, så er det næsten respektløst at kalde det for racisme. Prøv at se Burning Mississippi - dér snakker vi racisme.
At kalde det dér for racisme, svarer til at melde sin chef for sexchikane fordi han har fortalt lumemer vittighed.....
Racisme, uvidenhed eller 'bare' fordom