3.319 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 156 Svar

Fisk i bowle!? Fisk i bowle!?

Hej...

Jeg har købe en fiske bowle, og har nu langt om længe tænke mig at få en fisk i den... Men har aldrig prøvet det før, og har ik forstand på det... Nogen der har og evt vil fortælle om det??... Vil gerne ha en masse råd før jeg anskaffer mig fisk smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fisk i bowle!?
  • #1   12. sep 2010 Jeg følger lige med, for jeg har jo lært at der både skal pumpe og rensningsanlæg m.v. til når man har fisk, så undrer mig over, hvordan guldfisk kan overleve i en lille glasskål ? Det er meget dekorativt, men er det i grunden ikke også lidt synd?

• #2   12. sep 2010 Smid den ud og køb et ordentligt akvarie. Bowle er dyreplageri smiley

• #4   12. sep 2010 Sorry man putter simpelhen ikke fisk i en bowel.
    Køb en køn plante og evt lidt rejer og nøjes med det..

• #5   12. sep 2010 Har aldrig tænkt på det som dyrplageri..... Men ja... Det ku man da egentlig godt synes....

MEn vil stadig gerne høre råd og erfaringer.... smiley

• #6   12. sep 2010 En bedre ide er nok at købe hydroponiske planter (planter som ikke skal have jord men lever af vand og lidt gødning). Det kan gøres meget dekorativt.

• #7   12. sep 2010 Thilde....Jeg går ud fra du ikke bare vil have fisk i en bowlw, for der efter at finde ud af at det var rigtigt hvad folk allerede har sagt dig.
    Jeg går ud fra du gerne vil have fisk fordi du vil nyde synet af deres færden rundt i vandet???? Eller?????

• #8   12. sep 2010 nix ingen fisk i en bowle ! .. køb et alm akvarie og put fisk i :o) ..

• #10   12. sep 2010 altså jeg har 2 høje cylender vaser hvor jeg har lagt glaskugler i bunden, lidt grus og en plante. der ud over er der bare vand i også 2 slørhaler i hver.
    jeg skifter et glas vand om dagen og så behøver det ikke at blive renset super ofte. mine har det nu godt ser det ud til:D jeg har haft dem i noget tid nu og behandler dem ligesom de sagde der hvor jeg købte dem at jeg skulle.

• #11   12. sep 2010 Nej, vil ikke bare ha det for at teste det, hvis det er det du mener Snow K .... Vil ha det fordi jeg synes det er sindsygt flot, og ku være ret hygsomt... Men nu ved jeg ikke... Efter hvad jeg får afvide herinde... smiley

• #12   12. sep 2010 jo de har ikke særlig langtids hukommelse også derfor man godt kan komme til at overfodre dem. og jo mere man fodre dem jo mere skal man rengøre.

• #13   12. sep 2010 unni det var dog det sygeste jeg længe har hørt , ja undskyld men føj .. det ville sku være det samme som at have en hund i bur 24/7 .. hvis du læser om dem kan du se at de skal ha mellen 180 og 200 liter vand..

• #15   12. sep 2010 Unni K - What the fuck :(((((((((((

• #16   12. sep 2010 Thilde....Ja det ER hyggeligt og flot at kigge på fisk og planter mm. Men køb dig et akvarie....Men først og fremmest lån en bog på biblia og læs om fiske arter og akvr.
    Jeg har selv inden jeg for alvor gik i" hundene" haft flere akv. Et så stort, at jeg selv sagtens kunne ligge i det.....Men det var den gang

• #17   12. sep 2010 line.
    okay skal 2 slørhaler have mellem 180- 200 L vand. hva skal 10 gubbier så have? der er da mange der har meget små akvarier hvor de ikke indeholder så meget vand.
    jeg kan sige der er 14 L i mine "bowler" og de har massere plads.

hvis de skal ha så meget vand så har de da også et problem alle de steder der sælger fisk. så er de alle sammen dyreplagere der også?

og der ud over så behøver de heller ikke pumpe og alt det der. det behøver de i hvert fald ikke i en have.

jeg har lige lagt billede ind af mine.

• #18   12. sep 2010 * Natascha *
    hvad mener du med det?

• #19   12. sep 2010 Jeg mener at det du har gang i er dyreplageri.. Slørhaler skal have 200liter akvarie..

• #20   12. sep 2010 Unni
    Slørhaler: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10818
    Guppyer: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14165
    Slørhaler, 200-400 liter vand, guppyer min. 20 liter vand.

• #21   12. sep 2010 Har et 5L akvarie (størrelses mæssigt som en bowle, bare firkantet, med pumpe og lys) Der har jeg 3 kampfisk i (1 han + 2 hunner) og 2 algeædere. De lever altså i bedste velågende selvom akvariet ikk er så stort.
    Det eneste jeg har hørt som ulempe ved en bowle er man vist nok kun skulle kunne se sig selv (altså fisken ser kun sit eget spejlbillede), men ved ikk om det bare er en skrøne.
    plejer at have et 120L oppe, men det fylder sq alt for meget. Så jeg nøjes med det lille akvarier og det funker bare derudaf.

Og man sq ikk sammen ligne fisk med en hund!

Tager man kampfisken så lever de i små vandhuller (vandpytter) som ikk er særlig store. Der er meget stille stående vand. Forestil Jer et stort glas der er gravet ned i højde med jorden og put vand og fisk i det, så har I kampfiskens levested hvor den trives.

• #22   12. sep 2010 Generelt vil jeg bare godt linke til www.akvariesiden.dk

• #23   12. sep 2010 Christina - en kampfisk kan leve i en kop vand.. Der er ret stor forskel på en kampfisk og en slørhale... Specielt fordi selve slørhalen stopper med at vokse.. men det gør dens organer ikke.. Til sidst bliver fisken deform...

• #24   12. sep 2010 Det er nu altid slørhaler man holder i Bowler og ikke guldfisk. da guldfisk er meget større og slørhaler vokser efter pladsen.
    inden jeg købte dem var jeg inde 7 forskelligesteder for at høre om dem. og der var ingen af de steder der sagde de skulle ha så meget plads. og de steder der sælger dem har mange flere på mindre plads end mine har.

hvis jeg har gang i dyreplageri så har alle fiske forhandlere det også.

• #25   12. sep 2010 Christina
    HVOR gemmer de hunner sig hende i det lille akvarie? :-S

• #26   12. sep 2010 Unni - Fordi dyrehandlere er nogle idioter der bare vil tjene penge..

• #27   12. sep 2010 Natascha
    AMEN

• #29   12. sep 2010 Pernille - Jo de tilpasser sig efter akvariets størrelse. Men det gør deres organer ikke.. De vokser videre.

• #30   12. sep 2010 nu var det ikke kun dyrehandlere jeg var hos men også opdrættere og der var ingen af dem der sagde det ville være synd for dem af leve i sådan et rør her.

• #31   12. sep 2010 Unni - Nå.. men så er de også nogle idioter.. Læs om dyrene inden du køber dem... Som sagt et par gange nu. Slørhaler skal have MIN. 200 liter..

• #32   12. sep 2010 Good - Et liv er et liv.. Alle liv skal vel være værdige og gode... eller hvad? Det er måske okay at fiskene lever af lort til? Bare de er dekoration ligesom Unni's ?

• #33   12. sep 2010 ja men Natascha så må du ha ondt i røven over jeg har 4 slørhaler kan jeg ikke tage mig af. jeg er glad for dem og tror sq også de er glade for at være hos mig.

• #34   12. sep 2010 Jeg har sgu ikke ondt i røven over at du har 4 slørhaler.. Jeg har ondt i røven over at du vælger at servere dem et usselt og træls liv.

For dig er det bare dekoration.. Ikke et liv..

• #35   12. sep 2010 Ja de fleste fiskehandlere er ikke rigtig kloge , for så havde de ikke solgt de fisk til dig !
    de har ikke ret meget plads i dyrehandlen nej , men der skal de heldigvis ikke bo hele deres liv .. nu ved jeg ikke om du ved at slørhaler er en muteret udgave af en guldfisk, altså fremavlet !!!! og nej de stopper ikke med at vokse .. hvis du nu som en ansvarlig fiske ejer prøvede at søge lidt information om de dyr du har anskaffet dig ville du vide det .

• #36   12. sep 2010 Natacha
    de er sq ikke bare en dekoration. men syns ikke det gør noget at det også ser pænt ud af have fisk. Jeg snakker sq også med mine fisk og de har alle hvert deres navn.

ligesom en hunds soveplads også gerne må se godt ud.

og hvem kan overhovedet vide Præcis hvordan de fisk har det? det kan fisken nok kun selv.

• #37   12. sep 2010 Good - Sikke en gang VÅS!

• #38   12. sep 2010 Good
    Jamen så er vi jo også fri for at bruge strøm til både lys og filtrering i akvariet, og hvorfor skifte vand? Der bliver jo kun nitratforgiftning, som medfører fiskedød.. Men de mærker jo ingenting, så hvorfor ikke? Hmm... Mærk ironien smiley

Unni
    Hvad snakker i om? Haha smiley Jeg snakker ikke med mine, men mange af dem har nu et navn alligevel smiley

• #39   12. sep 2010
    Rænne ¤Carpe Diem¤ .
    De gemmer sig rundt ved pumpen og kæmpe planten. Og nej her er det sq hunner der plukker hannen, men de lever i harmoni nu efter nok skænderier så de er alle hele.

• #40   12. sep 2010 Jeg forstår ikke at folk gider at holde fisk på den måde.....De kan jo simpelhen slet ikke se fiskene udfolde sig som de kan når de har palds nok så de ordentlig kan udfolde sig....
    Hvorfor så have fisk, hvoror ikke bare planter med kulørte sten??????

Jeg synes ikke der er nogen som går amok over fisk. Der er en spørger og så nogle som svarer....

• #41   12. sep 2010 Line - Thumbs up!

• #42   12. sep 2010 Good luck Chuck wuuup der kom den søreme hva ! .. "det jo bare en fisk"
    for nogle af os er det fuldstændig lige meget om det er en abe eller en kat de skal have lov at udfolde sig , og det kan de satme ikke i et rør ! ..

• #43   12. sep 2010 Good luck Chuck
    tak skal du ha:D

Line
    Hold da kæft. jeg behandler dem godt. men du må også gerne ha ondt i røven over jeg har dem og mene jeg er dyreplager. jeg ved jeg behandler dem godt og så er den egentlig ikke længere.

Natacha
    de er ikke bare en dekoration som jeg også har skrevet oven over. for mig er de også dyr og behandler dem lige så godt som jeg ville med et andet dyr.
    men man kan sq læse meget forskelligt på nettet. og der er mange forskellige undersøgelser der viser noget forskelligt. og jeg vælger bare af gå efter den hvor de mener de har det fint i en Bowle.

• #44   12. sep 2010 Jeg fisker for sjovt :O) Smækker lige en god tre krog i kæften af lækker fed fisk der skal i frysere. Hiver den op af vandet i den lille krog og hakker den sådan en i hovedet med en metal stang. Og så er der fisk til mig :O)

• #45   12. sep 2010 Hapset fra http://www.bonniedyrecenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=248

"PasningMange slørhaler bliver indkøbt til at bo i en bowle. Du kan læse alt om hvordan du indretter en bowle her… Normalt siger man at der kan gå 2 cm fisk pr. liter vand, når det er så store fisk som slørhaler bør man nok have lidt færre.

Slørhaler skal som alle andre fisk have en god varieret kost: Et godt grundfoder i form af piller eller flagefoder, gerne suppleret med levende foder så som myggelarver, dafnier eller cyklops, eller frostfoder så som røde myggelarver. Der kan fodres nogle gange om dagen, men aldrig med mere foder end der bliver spist op i løbet af 2-5 minutter.

Det er en god idé at sørge for at foderet synker, så slørhalerne ikke behøver komme i overfladen for at spise. De kan nemlig have et lille problem med sluge luft når de spiser.

Slørhaler kan gå i en bowle ved normal stuetemperatur, der behøves således ikke et varmelegeme i bowlen. Slørhaler kan også holdes udendørs i havedamme, hvor de kan gå året rundt, når blot dammen ikke bundfryser."

Så er det ikke nemt længere, at være ny i fiskefaget.

Iflg. den hjemmeside, er det jo helt OK, hvad Unni gør ?
    en slørhale er vel ca. 10 cm ? Det er 5 liter vand den kræver og hun har 2 i 14 liter ?

• #46   12. sep 2010 Så tænker man på fiskeren der står ved breden med sin fiskestang og fisker..
    Han fanger en fiiiin fisk, haler den ind, og tager fadt i den..
    I munden har den en stor grim krog som har har svært ved at pille ud,, så han hiver lige et hurtigt ryk og vupti så har fisken en mindre overrevet mund.. nååå ja..
    Derefter tager han fisken i halen, og klasker den godt og grundigt ned i en stor dejlig granit sten han står ved siden af,, og blodet for fiskens hoved render stille ned af stenen..
    For derefter at ligge fisken ned i en tør spand med låg, så kan den lige lægge der og kæmpe de sidste kramptrækninger af ilt mangel, fordi den ikke er i vandet..

• #47   12. sep 2010 Christina
    Okay, ja sådan var det nu også med mine kampfisk, der var der også hannen der blev hugget efter, men troede bare det var hos mig smiley

• #48   12. sep 2010 Sabrina - " cm fisk pr liter vand ER når fisken er FULDVOKSEN.. En slørhale kan blive helt op til 35 cm lang.

• #49   12. sep 2010 Rænne ¤Carpe Diem¤ .
    tja snakker da med dem om alt muligt. siger feks altid godmorgen til dem og godnat.

• #50   12. sep 2010 Heidi - Jamen så opret du en tråd om hvor synd det er for fiskene der bliver fisket efter smiley

• #51   12. sep 2010 Heidi
    Jeps, det er naturens gang. Ligesom de i nogen lande slagter hunde og spiser smiley

• #52   12. sep 2010 Ann
    Ja! Det savner jeg rent faktisk...

• #53   12. sep 2010 Sabrina K.... Nej, det er sgu ik nemt... For nogen siger det ene og nogen siger det andet.... Puha..

• #54   12. sep 2010 Natascha - Nå ja.. Der kan man bare se smiley

Jeg har ikk fisk og har aldrig haft det..

• #55   12. sep 2010 heidi de har i det mindste haft et værdigt liv og haft massere af plads .. det må jeg indrømme det kan jeg ikke ha ondt i røven over .. jeg vil godt indskyde at jeg ikke går ind for at fiskene ikke bliver slået ihjel ved fiskeri .. det er noget svineri .

• #56   12. sep 2010 Good - Okay, så du vil gerne som eks. 2 årig smides ned i en spand der er lidt større end dig selv. Du vokser.. nu kan du ikke være i spanden mere.. du vokser stadig... hvad nu? Har du det godt? Der er iøvrigt pisse beskidt fordi du ikke har nogen rengøring.. ligesom i unni's "akvarier".

• #57   12. sep 2010 Good...
    Ja jeg ville da ikke synes det var fedt ikke at kunne "strække" min krop, men det må du da undskylde.....

• #58   12. sep 2010 Sabrina K
    nemlig også det jeg har fået af vide alle steder jeg har været. så længe der er plante og de får noget lys, den rette mad og ordentlig plads så er der ikke noget der.

Men jeg er SUPER glad for mine fisk og har heller ikke tænkt mig at "aflive" dem fordi jeg ikke har plads til dem efter nogens meninger.

Christina *tossen med de 3 hunde *
    og
    Heidi L
    nemlig lige det og nogen de smider dem ud igen hvis de ikke er store nok. det er da mere synd for dyret.

• #59   12. sep 2010 Men hvorfor er det mere mishandling, hvis det eneste ens hund ser, er ens baghave?

• #60   12. sep 2010 nej ikke i dagens danmark ...

jamen du kan jo så alligevel ikke tåle at der er nogle der har ondt i røven over du mishandler dine fisk hjemme i stuen , sandheden er måske ilde hørt ??

• #61   12. sep 2010 Heidi
    Yup det er mig. Først kroger jeg dem, så hiver jeg dem ind, så tager jeg lige en tang og rykker krogen ud, måske med lidt indvendig fisk afhængig af hvor langt nede krogen er. Jeg har så bare en stang til at klaske dem med (istedet for en sten) inden de ryger i en plastik pose hvor de kan drage deres sidste suk, og så sprætter jeg dem op med en ordenligt kæmpe morderisk kniv og renser dem for derefter at spise deres små skrøbelige kroppe.

• #62   12. sep 2010 rænne , præcis ... men husk det jo bare en FISK ! ..

• #63   12. sep 2010 så længe der er plante og de får noget lys, den rette mad og ordentlig plads så er der ikke noget der.

DU har jo netop ikke ordentlig plads.. det er sgu da det den her diskussion går ud på..

• #64   12. sep 2010 * Natascha *
    jeg rengøre det når det er behov for det. ligesom almindelige akvarier skal rengøre når der er behov for det. hos mig er behovet bare større og bliver gjort ofterer.

• #65   12. sep 2010 Good - Som jeg skrev før.. et liv er et liv.... At du ikke kan modargumentere må jo betyde at jeg har ret.

• #66   12. sep 2010 Unni - Det jeg snakker om er et filter..

• #67   12. sep 2010 Christina tossen med de 3 hunde...

LoL lige præsis,, og hvem ved egentlig om der er plads nok i havet hva..

• #68   12. sep 2010 Good
    Så fordi man ikke kan straffes er det bare ok? Jesus christ.. Det er godt nok IKKE sådan JEG er opdraget.
    Der var engang, har jeg lært, hvor man brændte "hekse" på bål. Der var ingen lov der forbød det - tværtimod! - men gør det det mere rigtigt? :-S
    Vi mangler da rimelig mange love i Danmark så, både mod/for mennesker og dyr og alt andet.

• #69   12. sep 2010 men fordi den ikke er klar over det , giver det os så ret til at misbruge vores magt på den måde ? .. hvad med de demente på plejehjemmet ? .. det vare ikke mange år så ser vi sku på dem som fisk ..

• #70   12. sep 2010 Hold nu jeg har plads nok til mine fisk efter nogen og efter nogen andre har jeg ikke. så er det lige hvem man skal tro. vælger og tro at de har plads nok ligesom så mange andre danskere gør.

• #71   12. sep 2010 Heidi - det har ikke så meget med fisk i en bowle at gøre. Men jeg kan da lige indskyde at jeg er en glad lystfisker. Og når jeg eller andre jeg er sammen med fanger en fisk hiver vi den op så hurtigt vi kan, knalder den i hovedet med en stok indtil vi er sikre på den er død, og dermed ikke lider længere. Så hiver vi krogen ud med en tang og smider den i en poser eller spand. Men hurtig aflivning er første prioritet.

• #72   12. sep 2010 * Natascha *
    kan sq godt være jeg spørger dumt nu men har du filtre og pumper i havet og i en lille fiskedam?

• #73   12. sep 2010 Line
    Hmm, bliver der ikke allerede set sådan på dem i rigtig mange tilfælde? Synes jeg jeg oplever.. Men OT smiley

• #74   12. sep 2010 Unni - i en lille fiskedam ja..

• #75   12. sep 2010 Miemiv... hæ hæ i er for sjove.. min mand fisker da også når han kan slippe afsted med det,, og han nyder det,, det er ren terapi siger han.
    Han har da også flere gange spurgt om jeg ville med, meeen tænk vis jeg fanger noget,, jeg ville ikke ane hvad jeg skulle stille op,, så jeg bliver hjemme.. sss

• #76   12. sep 2010 de fleste danskere ved godt det forkert at have fisk på den måde , de går bare mere op i hvad der er billigst og åbenbart for nogle pynter mest muligt , og fylder mindst .. og krævet mindst arbejde ..

• #77   12. sep 2010 jeg har også en grand danoir på mit 7m2 værelse.
    den har det da fint?

meeen, jeg skifter også gulvtæppe en gang dagligt, og sørger for at lufte ud 10 min morgen, og 10 min aften...

(ironi kan forekomme)

jeg vil gerne anbefale samme link som Rænne :-9

akvariesiden er et rigtigt godt sted at læse om fiskene, førend man anskaffer sig dem smiley

• #78   12. sep 2010 * Natascha *
    hva så med havet eller en sø? smiley

• #79   12. sep 2010 rænne , hihi du sagde det ! ..

jeg ville ikke sammenligne mennesker og dyr for det kan man ikke .. men vi burde bare tænke lidt mere på hvad der er etisk og hvad der ligner mest dyrets naturlige omgivelser ...

• #80   12. sep 2010 unni k..
    Der er planter og strøm nok i søer og have,, så de ilter sig selv..

• #81   12. sep 2010 Good luck Chuck
    ej tror du ikke lige der kan være 2 i. jeg har nemlig også lige et badekar så kan de andre 2 være der:P
    ellers må jeg jo ud og finde 2 mere der har badekar jeg kan have dem i.
    men kunne da også finde mig et 800 L akvarie og have dem i:P

• #82   12. sep 2010 Nu holder I. Man kan satme ikk sammenligne en fisk med ældre demente mennesker, eller bare generelt med mennesker. Ja det er dyrplageri at lade en fisk ligge uden ilt, men at holde den i en bowle eller lille akvarie kan jeg ikk se noget problem i.
    Og det der fis med at fisken bliver for stor og man skal vende den osv... Det er sq noget værre pis. Jeg havde nogle black ghost i mit 120 L akvarie og de kan blive 60-70 cm mener jeg, men da jeg sys de var for store smuttede jeg forbi fiske pusheren og byttede dem til nogle mindre. Så de led sq ikk på noget tidspunkt.

Jeg er ikke i tvivl om at Unni ikk sørger for at gøre rent hos sine fisk og fodre dem osv. Så de har det sq også fint i den fine rør som jeg synes ser meget fedt ud. Man kan vel sammenligne det med de der guldfiske rør man har i en masse damme, hvor guldfiskene med glæder svømmer op i... Måske de går ind for at mishandle sig selv ved at svømme op i dem??

• #83   12. sep 2010 Good
    "gør det det mere rigtigt?" Er det ok at behandle eksistenser som VI vil, bare fordi vi kan, uanset om det er en fisk, en flue, en tiger, et menneske, en alien, en WHAT SO EVER?
    Jeg har gjort mange ting forkert, indtil jeg blev klogere. Sådan er det for det meste. Man starter med et udgangspunkt, f.eks. som at have to slørhaler i et lille akvarie, så bliver man lidt klogere hen af vejen (bl.a. også erfaring), så opgraderer man måske til 50 l akvarie, så bliver det endnu større og til sidst, jamen vupti, så er man oppe på den optimale størrelse for DENNE fiskeart.

• #84   12. sep 2010 Unni....Du kunne hvis du havde mulighed for det. Se et rigtigt akvarie, med masser af plads.....Så kunne du se på fiskene og deres adfærd i dette akv....og så kunne du sammenligne det med de fisk som du har hjemme i dine rør----Hvis du ikke kan se nogen forskel ja så vil det være spild af penge og plads at købe et rigtigt akv. så må fiskene leve så godt som de nu kan inden du bliver trætte af dem eller de dør, eller du smider dem ud i lokummet.

• #85   12. sep 2010 til alle jer der siger, at det ikke er forkert at holde fisk i et for lille akvarie...

er i ikke søde at kigge et smut forbi www.akvariesiden.dk ?

please,,,, smiley så kan denne diskusion slutte her smiley

• #86   12. sep 2010 der er også planter hos mine. og de får en ny hver måned for at jeg skal være sikker på de er friske. og jeg skifter MIN. 1 glas vand om dagen så der kommer der vel ilt til dem. og har lamper jeg sætter på til dem.

• #87   12. sep 2010 unni jeg vil væde alt hvad jeg har næsten , på at dine fisk ikke bliver ret gamle .. en slørhale bliver omkring de 15 år , men sjovt nok kan folk ikke forstå hvorfor de dør efter et par år i deres lille pynte rør / baljer ..
    nu skal jeg fortælle dig hvorfor dine fisk ikke bliver ret gamle .. fordi dine fisk ikke trives i dine rør !

• #88   12. sep 2010 fiskene har brug for en korrekt størrelse akvarie til at udvikle sig rigtigt på ...

nogle kræver varme, andre kulde osv...

og så er der nogle arter der kræver mere ilt i vandet end andre...

og ja, det er muligt at finde arter der fint kan trives i en bowle eller andet småtterier, bare ikke hverken slørhaler eller kampfisk... selv guppier kræver en del plads. smiley

• #89   12. sep 2010 Rænne

Fluer.... der er No mercy rule herhjemme... De bliver sq klasket.. Og Honey fanger nogen en gang imellem... Skal hun så have mundkurv med fluenet på fordi hun spiser de stakkels fluer nu??

• #90   12. sep 2010 Jeg ville gerne have en bowle... Med rejer i. Det er flotte dyr egentlig. Eller nok mere fascinerende. Og de egner sig til en bowle..
    For lige at vende tilbage til emnet smiley

• #91   12. sep 2010 Christina
    Nej men kunne ikke lige nævne alt levende i verden smiley Så nu blev det altså lige nogen få stykker.. Også fluer, selvom det var lidt skørt.

Nej okay, men så har du nok ret, siden du ikke kan sætte en orm på en krog :-S Hvad det så end har med noget at gøre

• #92   12. sep 2010 Snow K
    tro mig har set massere til fisk. er vokset op med kæmpe akvaier der hjemme. og min eks går også mega meget på i fisk og har 4 store akvarier jeg vil så sige at mine 4 fisk er lige så aktive som dem. det svømmer rundt konstant, svømmer efter hinanden osv. så kender folk der har forstand i fisk og alle har sagt de ser ud til at have det godt.
    og bliver sq ikke trætte af dem og smider dem i WCet.

• #93   12. sep 2010 Marie Louise

AKVARIE STØRRELSE: Artsakvarium fra 4 l. Selskabsalvarium fra. 50 l. TEMPERATUR: 24-30 grader. FODER: Tørfoder, Kampfiskefoder, Dafnier, Myggelarver og Tubifex. OPDRÆT OG ADFÆRD: Kampfisk trives bedst i et lavvandet akvarium på ca. 15 cm. Akvariet skal være veltilplantet, gerne med flydeplanter som hannen kan bygge sin skumrede i.

Kampfisken stammer fra Asien og kommer derfor fra et varmere klima.

Biotop:

Fisken lever som ofte i miljøer som oversvømmede rismarker, sumpe, pytter, grøfter og kanaler.

Disse omgivelser byder ofte på høje temparatursvingninger og dårlig vandkvalitet. Men kampfisken har udviklet sig til at kunne klare disse voldsomme forandringer i dens miljø.

Der er ofte tale om stillestående vand, da kampfisken foretrækker dette.

Grumset vand samt godt beplantet områder er det miljø man møder når vi dykker ned i kampfiskens verden.

Pytter... 15 cm vand... stille stående grumset vand... de lever i sus og dus i et lille akvarie.

• #94   12. sep 2010 fordi man har det psyksk dårlig behøver man ikke se fysisk dårlig ud , lige ind ti om et års tid når de dør ..

• #95   12. sep 2010 Line.
    så skulle de ha været døde. de har indda også været med i en flytning for at gøre det endnu værre. jeg har bare været så ond ved dem.

• #96   13. sep 2010 ja det håber vi da ..

• #97   13. sep 2010 Jamen bevar fiskene i frihed. Og I må hygge Jer med snakken om fiskenes ve og vel.

• #98   13. sep 2010 Sikken en trådlængde på grund af nogle fisk i et par rør.....Eller bowle.

• #99   13. sep 2010 Gosh, en diskution herinde i forhold til på Hestegalleri i selvsamme emne.

• #100   13. sep 2010 Tænker som Maria. Hvis jeg holdt edderkopper som kæledyr, fik de de vilkår der er optimale for dem. Og ligeledes med rotter osv.... De dyr jeg selv anskaffer, skal jeg nok sørge for har det godt og trives så godt som muligt. De dyr jeg ikke selv anskaffer, men som kommer uanmeldt, ja dem klapser jeg, om det er en fisk, rotte eller flue.
    Ej svært at forklare.

• #101   13. sep 2010 hold da op det vildt at nogle kan blive så ophidset over et par fisk i bowle/rør fisk har det sq fint i en bowle så stop dog det barnlige pludder.

• #102   13. sep 2010 Chuck... nu siger du godt nok at fisk ikke har nogen bevidsthed.. men der ved jeg sku ikk rigtig om jeg er enig.....
    se her http://www.youtube.com/watch?v=Pmb7MNlHVg4
    kort klip, der findes mange flere... De her fisk er klikkertrænet til at lave mange forskellige ting..... Kan de trænes til det, hvis ikke de har nogen bevidsthed???

Desuden er pladsen en ting, iforhold til de stakkels slørhaler i de rør der.. Noget helt andet er at de bør være i vand som er 5-6-7 grader..... Det kan to rør i en stue heller ikke klare... Så på alle måder, er det i min bog dyreplageri.. Det er det altid når man ikke holder dyrene som de kræver det...

• #103   13. sep 2010 Og unni, 1 jeg tror ikke på at to bowle fisk er blevet 9 år.... Og selv om de var...... Så burde en slørhale nemt kunne blive 30 år... under de rette forhold.. Det burde sige dig lidt om hvad det er du byder dem...

• #104   13. sep 2010 Tja, en høne kan leve på hvad der svare till et A4 ark, en undulat kan leve i et bur på 15x20 cm. En hund kan leve i et bur når bare den kan ligge og stå. Bare der er vand og mad. Men er det et godt liv?
    Jeg har den opfattelse af uanset hvilket dyr man anskaffer bør man give den de bedst mulige livsforhold.
    At et dyr kan overleve, er ikke det samme som de har et godt liv.

• #105   13. sep 2010 Magter simpelthen ikke at læse det hele, men hold da op...
    Helt ærligt folkens. Om akvariet er rund, trekantet, firkantet you name it er squ da FULDSTÆNDIG lige meget.

Jeg arbejder selv i en dyrehandel, og en slør hale er ikke den bedsre til at have i en bowle, men det kan man altså SAGTENS! Jeg vil anbefale dig at få et par guppy'er, eller nogle platy'er. De lever altså i bedste velgående i en bowle. Grunden til at man skrifter en kop vand om dagen, er for at vandet skal iltes. Men man skal dog ikke skifte koppen ud med rent vand, men vand fra akvariet. Dette og dog ikke nødvendigt, hvis man bare har et par fisk.

Der sludder med at det er synd, og for mange år siden, hvor man ikke vidste bedre. Fisken er fuldstændig ligeglad med om akvariet er rund eller firkantet.

• #106   13. sep 2010 En slørhale i en bowle kan btw sagtens blive 9 år.

Vi har en ældre dame, som vi passer fisk for hver vinter når hun er på ferie, og de er omkring 10 år. De bor i en bowle. (Godtnok er de gamle)

Tror godtnok at det er sjældent at man ser dem så gamle, men jeg tror på det...

• #107   13. sep 2010 Kitt A - Man kan godt høre du arbejder i en dyrehandel smiley

• #108   13. sep 2010
    * Natascha . Ha ha. Som du ka sige det.

• #109   13. sep 2010 Om jeg arbejder i en dyrehandel eller ej, så er det vel bare fakta? smiley

• #110   13. sep 2010 Og hvis man har to fisk i en bowle, bliver de vel næppe så store at der ikke er plads til dem?

Guppy'er bliver squ da ikke så store at de skal vendes på 5-15 l vand??

• #111   13. sep 2010 Fakta er det link der er blevet smidt længere oppe.. længere er den vel ikke..

• #112   13. sep 2010 Vi mennesker kunne da også overleve på 2 kvm. Bare vi fik mad og vand. Men ville syntes det var dejligt? Ville vi have livskvalitet?
    Fordi dyr overlever er det ikke ensbetydende med de har det godt.
    Jeg tror ikke hønen på et a4 ark syntes den lever et godt hønseliv, men den kan overleve.

• #113   13. sep 2010 jamen det kan da heller ikke sammenlignes. det er en fisk...

Og hvor stor bliver en guppy lige ? MAXS 5 cm.
    5 cm til 5 -15 l vand ?? Kan SLET ikk se problemet..

• #115   13. sep 2010 Er en fisk ikke et levende væsen? Hvorfor tror i at fordi det er en fisk, kan man have den gående i et ølglas om man fik lyst.
    Tror i virkelig en fisk har det godt ved og være spærret inde i en bovler.
    Meget kan i bilde mig ind, meeem der er grænser.

• #119   13. sep 2010 Uanset hvad i mener, så er det ikke dyreplageri.. Vi havde en dyrehandel her i nærheden, som blev anmeldt for dyreplageri, pga for mange fisk i akvarierne. Han blev pure frifundet, da fisk ikke gik under kategorien dyr.

• #120   13. sep 2010 Ej okay. En guppy eller 5, bliver squ heller ikke for meget i en bowle...

• #121   13. sep 2010 Kitt, nej for det hele handler jo om hvilke krav fisken stiller til sine omgivelser...
    En guppy har meget få krav...
    en slørhale kræver massere vand, ikke for at kunne svømme mere rundt, men fordi deres osmose er langt mere aktiv.. de har langt mere prut og tis at skulle af med, og i en lille tank (især i en bowle) bliver vandet super hurtigt forgiftet, og det hæmmer fiskens vækst....
    Den kræver også lav temp for at have det rigtig godt....

Og jeg synes det er skræmmende at du står og sælger fisk til dagligt og at du så ved så lidt om dem..... Uhyggeligt

• #122   13. sep 2010 Her kan man godt sammenligne lidt med hunde... Man kan fysisk godt have en collie eller en husky i en 1 værelses... Og aldrig gå længere end rundt om blokken med den... Det kan man sagtens.... Men den trives bare ikke ved det.
    Lige sådan er det med en slørhale i en bowle.. man kan... men det er ikke etisk korrekt.

• #123   13. sep 2010 Jeg har skrevet en slørhale ikke er den bedste fisk at komme i en bowle!
    Men derimod er guppy'er, platy'er og så mange andre fisk super gode til det.

Hvad der er etisk korrekt er vel op til den enkelte, som har de her bowler. Du kan ikke komme og fortælle hvad der er etisk korrekt. Desværre.

Jeg synes det er for latterligt at sammenligne en fisk med en hund...

• #124   13. sep 2010 Kitt, ja det undre mig da slet ikke at du synes det......................

• #125   13. sep 2010 Hvorfor ironi i dit indlæg ?

• #126   13. sep 2010 kitt a : siger dt ikk sig selv hvorfor der er ironi i indlægget?

• #127   13. sep 2010 nej det synes jeg faktisk ikke.

jeg synes overhoved ikke man kan sammenligne en hund med en fisk.

• #128   13. sep 2010 Kitt
    Hvad KAN en fisksammenlignes med, vil jeg gerne høre..

• #129   13. sep 2010 Hvorfor skal det sammenlignes med noget?
    Det er for for****** da en fisk. Vi spiser det da for pokker flere gange om ugen...

• #130   13. sep 2010 Kitt, og?? i Kina spiser man hunde...... Hvor vil du hen med det?

• #131   13. sep 2010 Holda op sikke en gang bavl der bliver lukket ud.
    Bare fordi " en har fisk i en bowel og de tilsyneladne over lever, så er det sgu ikke ens betydne med det er iorden.
    En slørhale er en guldfisk med udviklede finner og de kan hvis de behandles korrekt blive op til 35 cm store.
    desuden er det en koldvands fisk som bør gå i et have bassing.
    Vælger man at have dem i et akvarie, bør alvariet være 200l stort og ikke have varme legme.

Reglen om en cm fisk pr liter vand, de skel man regne med den størrelse fisken får som voksen og ikke den størrelse den har når man køber den.
    Desuden skal man jo lige regne den plads fra som grus , planter og andet udstyr optager.
    Alle dyr skal behandles med respekt og man bør sætte sig ind i hvor de lever normalt og hvorstore de kan blive.
    en fisk kan godt forblive lille fordi den har forlidt plads, der er bare det ved det at den indvolde vokser alligevel og øjnene bliver udstående med tiden..og så dør den meget hurtigere end hvad den ellers ville gøre.
    Her står der om dem læg godt mærke til billedet i toppen og husk at læse det helr.
    http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10818

• #133   13. sep 2010 camilla , nej det er usandsyneligt at de er blevet 9 og det er heller ikke noget i forhold til hvad de ville være blevet ..

men du kan lige så godt opgive unni er glad for hendes pynt ..

• #135   13. sep 2010 Kampfisk kan jeg gå med til.... Men ikke en ancistrus... Den bliver altså omkring de 15 cm som voksen..... Det skal godt nok være noget af en bowle for at den kan ligge der... :S

• #136   13. sep 2010 -M Hysted.Nu DKK snob. -
    DU AFLIVER DA ORMEN INDEN DU KOMMER DEN PÅ KROGEN IKKE???;o)

• #137   13. sep 2010 Bevar fiskenes rettigheder! Luk dem alle ud i en sø eller vester havet :O) Befri alle fiskene fra deres trange kår!

Og smadr Unnis super flotte dekorative vaser med fisk i. For det er ihh og åhh så synd for fiskene...

Ironi kan forekomme.

• #138   13. sep 2010 Jeg er selv lystfisker. Men jeg syntes stadig der er forskel på og fange en fisk og aflive den, og på og have en fisk i bovler hele fiskens liv.
    Fisken jeg fanger har haft sit frie liv med plads til den dør.
    En fiks i en bovler kan kun plaske rundt i få litter vand.
    Jeg mmener at uanset hvilket dyr man anskaffer sig så bør de behandles bedst muligt.
    Længere oppe bliver nævnt køer og heste. Jeg håber sørme for hestene de kommer ud også. Og man er i fuld gang med og lave løsdrift til køerne, netop fordi der er noget der hedder dyrevelfærd.

• #139   13. sep 2010 hold da op en debat jeg har fået igang bare ved at skrive jeg har 4 fisk her hjemme.

• #140   13. sep 2010 Dine udtalelser i denne tråd irritere mig grænseløst Michael... Og jeg har siddet og tænkt meget over det.... Jeg kan simpelthen ikke forstår, hvordan dyr i din verden kan have en rang orden.. Fra dyr hvor man skal gøre alt som er muligt for deres velbefindende, til dyr som man bare kan gøre lige hvad man vil med uden at skulle have nogle form for skrubler over hvordan man behandler dem. Det forstår jeg simpelthen ikke.. Og slet ikke i forhold til de ting du normalt kan kommer op af stolen over.
    Hvorfor er det lige at hunde i din verden er så eventyrligt langt hævet over fisk?
    Der må jeg indrømme.. her er jeg blevet skuffet... Man kan self aldrig kende en person over internettet, men jeg troede godt nok anderledes om dig....

• #141   13. sep 2010 Camilla - Enig..

• #142   13. sep 2010 Michael - Jeg skal gerne tage en diskussion med dig IRL om fiskene... Så blir du slagtet..

Jeg kan simpelthen ikke forstå at du kan siddestille fiskene på den måde.. Et liv er sgu da et liv.. Det er bare okay at fiskene som MAN SELV har anskaffet har et lorte liv.. men sker det med en hund så farer du op af stolen?

• #143   13. sep 2010 Michael, men hvorfor ikke? Hvorfor skal en fisk ikke have ordenlige vilkår, sådan at den trives bedst muligt og lever længst muligt??

Jeg skal ikke kunne sige om hvorvidt andre er hellige eller ej.. Men nu har jeg holdt fisk i mange år, rigtig mange fisk... I rigtig mange tanke... Men aldrig har jeg puttet en fisk ned i et klima som ikke var tilpasset denne. Jeg har altid læst om fisken først og gjort mit bedste for at give dem de bedste vilkår. Præcis som da jeg købte hund.... Jeg kan virkelig ikke begribe hvorfor der skal være forskel..

Hvornår er det så ok at være ligeglad? Ved katte? Må de godt bare bo i et bur så længe de lige får mad og vand?
    Må marsvin bo i en skotøjs æske? Må mus bo i en kop?
    Hvor små skal dyrene være før man ikke længere skal tilbyde dem det bedste?

• #144   13. sep 2010 Michael - Der er fandme stor forskel på at fiske og at anskaffe sig en fisk..

• #145   13. sep 2010 Michael, nu er der ret så stor forskel på lystfiskeri og på akvarie fisk. Det handler ikke om at du fisker dem op eller spiser dem. Men hvordan de har levet mens de levede...
    En ko skal da også have det godt, og det samme skal en gris.. mens de lever.. Og så skal de aflives humant og så kan du spise løs alt hvad du vil....

• #146   13. sep 2010 Jamen camilla... Du skal jo tænke på at man ikke kan kæle med en fisk, som man kan med en hund.. Derfor har den fortjent at lide...

• #147   13. sep 2010 Michael - Sjovt som du smutter så snart du ikke kan argumentere smiley

• #148   13. sep 2010 Michael, du svare slet ikke på spørgsmålene... indtil nu er du blot kommet ind i tråden og hånet os andre over vi mener dyr fortjener det bedste.... og nu har du så tænkt dig at smutte igen? Du må da lige forklare dig med noget sagligt....

• #149   13. sep 2010 Natascha - vil du eller skal jeg holde pause... haha for vi skriver alligevel bare det samme smiley

• #150   13. sep 2010 Camilla - LOL.. Jeg er hidsig smiley

• #151   13. sep 2010 Nat - Forståeligt.... Jeg er faktisk lidt målløs... Over hvor ligeglad folk er når "bare det er fisk" så må de lide og de må bo i alt for små rum og i deres egen afføring.. Var det en kat eller en hund, var der allerede en indsamling igang for at rede det stakkels dyr og flere havde tilbudt at køre ud og hente det og give det nyt hjem og hvad har vi ikke....

• #152   13. sep 2010 Camilla - Lige præcis.. Synes sgu det er grotesk.. jeg har haft rigtig mange akvarier, og min far har haft i 25 år, og brugt blod sved og tårer på de akvarier.. og så ser man sådan en gang gylle fra folk der er pisse ligeglade..

• #154   13. sep 2010 Natascha * og Camilla aka Pylremor
    Ja, jeg fatter heller ikke folks holdning. Dyr er dyr og skal behandles ordentligt. Længere er den egentlig ikke.

• #155   13. sep 2010 Michael - Så skulle du nok ikke have kommet ind og provokeret.

• #156   13. sep 2010 loool for en tråd total griner..

• #157   14. sep 2010 jeg synes, helt ærligt, at når man har valgt at anskaffe sig et kæledyr, uanset art eller størrelse, har man pligt til at give det de bedst mulige livsbetængelser, og behandle det så det trives optimalt.

det gælder sig både hund, hest, ko, fisk, kat, rotte, leguan og hvad man nu ellers kan finde på...

produktionsdyrene har ikke altid de bedste forhold. der synes jeg, at man som forbruger bør købe kød fra de dyr der har haft det bedst. eksempelvis frilandsgris fremfor tremmegris. vælge dyr der er slagtet lokalt, og ikke transporteret fra herodes til pilatus i en dum slagtevogn.

når man fisker (som her nævnt i tråden), har man pligt til så hurtigt som muligt, og så smertefrit som muligt at aflive den nu fangede fisk bedst muligt.

og så et helt etisk spørgsmål - ikke fange, skyde, jage flere dyr, end hvad man selv kan spise, eller sælge lidt af. om man er jæger eller lystfisker, så synes jeg det er forkert at man skyder eller fanger alt hvad der rør på sig, bare for at skyde/fange, for så ikke at kunne spise al kødet. det bør være til eget forbrug, og ikke for sjov skyld smiley

• #158   14. sep 2010 Jeg tror jeg vil have mig en kanariefugl. Den kan bo i et tomt McDonald bæger, den fylder alligevel ikke så meget.. Det er jo bare en skide fugl..

• #159   14. sep 2010 Som skrevet før, så havde jeg nogle black Ghost fisk som kan blive 60-70 cm i et 120L akvarie. Der kan de ikk være i som fuldvoksne. Når man synes fisken er for stor så går man ned til sin fiske pusher og bytter dem til nogle mindre af slagsen. Er ikke i tvivl om at hvis de der slørhaler bliver for store så bytter hun dem til nogle mindre af salgsen. Kan virkelig ikk se det store problem i det her.

• #160   14. sep 2010 christina: problemet med fisk i for lille akvarie er, at ja de blir for store på et tidspunkt, men de vokser allerede inden da for lidt, i forhold til deres indre organer.
    kroppen blir rigtignok mindre end de ville i et større akvarie, men de indre organer vokser i normalt tempo. kroppen blir hurtigt for lille til de indre organer.

det er problematiken med fisk i for lille akvarie. smiley

• #161   14. sep 2010 Ja, men normalt så bytter du dem inden de når den størrelse hvor de indre organer vokser videre. Men fuck da det, det er sq bare en fisk, har sq formået at få så mange til at dø at en fra eller til ikk gør så meget.
    Tyg I på den.

Hilsen Fiske mishandleren.

Ps. Har du en syg fisk så put den i fryseren, så holder den sig bedre når du skal ned i dyrehandlen med den :O)

• #162   14. sep 2010 Lol Christina,, du er fanneme go..

Og tænk på alle de fisk der bliver skyllet i lokkumet når folk får for mange eller bliver trætte af dem..

• #163   14. sep 2010 Heidi
    Måske vi skal skylle alle fiskene ud i toilettet som en del af befri fiskene??

• #164   15. sep 2010 christina:
    du taler vist som du har forstand til.
    jeg har faktisk mere ondt af dig lige nu, end jeg har af fiskene.

i mine øjne er der ingen forskel på det enekelte dyr...
    det er bare en fisk... ja, men du har anskaffet dig den,..,.
    det er også bare en hund, ja men den har du også anskaffet dig.

dvs, hvis jeg har for lidt tid og plads til at have en stor unghund, så køber jeg bare en valg, og bytter den væk inden den blir for stor til at blive et problem?
    det er der jo mange andre der gør... hvori ligger forskellen på fisken og på hunden?
    lige der er der INGEN forskel, for det er begge dyr DU har anskaffet, og du bør derfor nøjes med at anskaffe dig fisk og hunde som du har tiden og pladsen til ... du ved jo før du anskaffer dem, at det er et dyr der bliver STORT.

• #165   15. sep 2010 *Maria*

Hvad så med tis? Eller du tisser måske ikk i toilettet? :OP

Marie-Louise
    Ihh hvor er jeg beæret over at du har ondt af mig. Det er da rart at der er nogen fremmede der bekymrer sig om lille mig. Jeps, når hundene bliver for store, ja så køber jeg da en ny :O) Hvorfor tror du jeg har så mange hunde rendene her hjemme? Men har nok misforstået det der med at man skal afskaffe den ældre hund...Måske det var en idé eller skylle hende ud i toilettet.. For det er vel det samme som en firsk?? Hmm... Tror ikk hun kan være i toilettet :OP

Desuden tror jeg heller ikke at en fisk bliver ked af at få et nyt hjem... I mine øjne kan en fisk og en hund ikk sammenlignes! Hvis der går ild i hytten, jah så skal alllleeeee hundene med ud, tror det er de færreste der gider gå igang med at fisk i akvariet midt i en ildebrand....

Men held og lykke med at redde fiskene :O)

• #166   15. sep 2010 christina:

you miss my point

• #167   15. sep 2010 Marie-Louise
    Lige over du :O)

Kommentér på:
Fisk i bowle!?

Annonce