{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Binyre Barkonom ( Staves ) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har været i sol i dag, der var åbenbart noget galt med den man kommer penge i så fik dobbelt så langtid som jeg egentlig skulle have haft ! Det har så medført en 1 grads. forbrænding på hele kroppen smiley AV AV AV !

Jeg talte med vagtlægen der anbefalede overstående creme - men sagde at jeg havde noget prednsinol eller hvad det hedder herhjemme som vi bruger til Sofus hvis han får hotspot ! Hun sagde at pillerne virkede ligeså godt som cremen og jeg skulle tage 25mg i dag samt to dage frem !

Glemte dog at spørge om der er bivirkninger ved disse piller ? Har aldrig taget dem før smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Binyre Barkonom ( Staves )
  • #1   8. okt 2010 Hov - så er det jeg spørger jer, kender i bivirkningerne HVIS der er nogen ?

Skal nemlig afholde hundetræf i morgen og ville SÅ nødigt have det dårligt !

• #3   8. okt 2010 Google

Prednisolon eller binyrebark hormon... der er desværre ofte en del bivirkninger. Ved hunde kan der især blive vandladningsproblem i form af ikke at kunne holde på vandet

Bynyrebark hormon er kendt for at slå imunforsvaret ned og det er noget jeg kun bruger i alleryderste nødstilfælde...

• #4   8. okt 2010 Kvalme, uro, jernsmag i munden og de kan give problemer med at sove..
    Det er nogle kradse sager sådan noget binyrebark hormon..

• #5   8. okt 2010 hedder det ikke binyre barkhomon??

• #6   8. okt 2010 Hmm, ve det kan være vækst hæmmende hvis man taler om børn og hvalpe, ellers er det vidst nok vand drivende, er ikke helt sikker, ja og så skulle det jo tage kløe smiley

• #7   8. okt 2010 Det har jeg ALDRIG hørt ...... se her hvad lægevagten anbefaler

http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=821/sprog=1/grp=3/menu=1/

• #8   8. okt 2010 Det hedder Binyrebark hormon:-)

Jo, der er mange bivirkninger ved binyrebark hormoner, men det kommer helt an på mængden man skal tage. Men en af bivirkningerne er at det er vanedannende, så man skal trappes ud af det igen, nar man skal stoppe behandling.

men større doser i lang tid er ikke sundt...overhovedet...men i kortere perioder er det ok.

dog ville jeg måske i stedet for prøve med noget alow vera gel, det køler og virker "helende" på forbrændt hud

• #9   8. okt 2010 S & d.. Der er vist ingen bivirkninger på pillerne når du ikke skal tage dem mere en 3 dage.

Jeg ved der kan være meget uheldige bivirkninger hvis du tager dem længere tid

• #10   8. okt 2010 Minnie...jeg fik det i drop i 3 dage og der var masser af bivirkninger - selv indenfor den første dag..

• #11   8. okt 2010 der er mange bivirkninger! ved du hvor længe du skulle tage det?

• #12   8. okt 2010 Ihhh - jamen jeg skyndte mig at tage de 25mg da jeg havde talt med hende for at få smerten væk smiley

Det med søvn bliver ikke noget problem - det får jeg også piller mod smiley

Men dvs. ikke noget med opkast eller sådan ?

• #13   8. okt 2010 Jeg ville aldrig tage det mod en forbrænding og du må heller ikke bare tage dewt i 3 dage og så stoppe, man skal trappes langsomt ud eller kan det give hjerte rytmeforstyrrelser.

• #14   8. okt 2010 Det er meget forskelligt hvordan man reagerer på binyrebark hormon - jeg skulle være døden nær for at tage piller, men i creme/salve, altså til udvortes brug, er der ikke helt så voldsomme bivirkninger

• #15   8. okt 2010 Jeg måtte HØJST tage dem i dag samt to dage frem - hvis ikke forbrændingen havde fortaget sig skulle jeg kontakte lægen igen !

Jeg har smurt nivea alovera aftersun på - men det hjælper overhovedet ikke smiley

Hormon ? Er det et hormon ?

• #16   8. okt 2010 Ja det er det

• #17   8. okt 2010 Tina - jeg er altid nærmest blevet proppet med piller - så jeg tager bare hvad jeg får besked på smiley Og finder så først ud af BAGEFTER at det åbenbart er noget skidt, men det er kun 3 dage !

• #18   8. okt 2010 du skal trappes ind og ud af det.. det er meget vigtigt.. jeg er på det 2 gang inden for 1 måned smiley

• #19   8. okt 2010 Nadja - jeg spurgte hende nemlig om det med at trappes ud da jeg ved Sofus altid bliver det - men vidste jo ikke det var det samme ved mennesker - hun sagde at når det kun var i så kort tid behøvede jeg ikke trappe ud ?!

• #20   8. okt 2010 Og hvis vi snakker bivirkninger på hunde over. En længere periode kan jeg skrive en roman der var min nu afdøde tæve et eksempel på alle bivirkninger

• #21   8. okt 2010 Ærligt? så er det efter min mening 3 dage for eget for en forbrænding... Jeg har aldrig hørt om at det skulle hjælpe på det, men mange læger (og dyrlæger) udskriver det til ALT fordi det kan fjerne alle symptomer... alt kan behandles med binyrebark hormon...

• #22   8. okt 2010 Anita - øv da hvorfor ? Hvis jeg må være så fræk at spørge smiley

Ups. kunne se en skrev at man kunne blive afhæning af dem smiley Og min psykiater gør ALT for at finde noget medicin man IKKE bliver afhængig af ! Da jeg bliver det hurtigt af piller smiley Nu håber jeg bare på det bedste at svien går væk - hun talte noget om at det var en inflamation af huden og derfor ville de virke

• #23   8. okt 2010 Tina - seriøst ? Forstår ikke man bare sådan kan købe det så smiley

• #24   8. okt 2010 jeg er bare syg smiley først troede han det var bronkitis.. fik penicillin men det hjælp ikke.. så fik jeg binyrebarkhormon i 9 dage.. det hjalp men jeg blev syg igen.. nu er jeg på det i 3 uger, og så må vi håbe det hjælper..
    han kan ikke finde ud af hvad det er - bare at det binyrebarkhormon hjælper smiley

• #25   8. okt 2010 Nej det forstår jeg heller ikke... Men det kan jo kurerer alt - sikke et vidundermiddel

• #26   8. okt 2010 Anita - øv da, god bedring smiley

Tina - du er bestemt ikke fan af det smiley

• #27   8. okt 2010 mange tak , og i lige måde smiley det er da noget træls noget.. men ja.. synes det lyder mærkeligt lægen bare siger du skal tage det smiley

• #28   8. okt 2010 Anita - jaae, også derfor jeg lige ville hører de kloge Hger af smiley Nu håber jeg bare det hjælper !

• #29   8. okt 2010 Mt okay dem jeg kender som har fået dem har bare ikke oplevet bivirkninger inden for så få dage derfor min udtalelse.. Men det er jo åbenbart meget forskelligt fra person til person.

• #30   8. okt 2010 ja det kan jeg godt forstå smiley ville gerne skrive alle de bivirkninger ned som der er, men der er sygt mange.. så ville ikke blive færdig idag smiley

• #31   8. okt 2010 Nej det er jeg bestemt ikke... Jeg er glad for min dyrlæge har samme holdning som jeg, de har en tendens til at fylde det i hundene for enhver mindre lidelse...

• #32   8. okt 2010 Minnie...nu fik jeg det også som chokkur..der kom jernsmag i munden indenfor den første halve time. ALT smagte grimt! Det eneste der kunne tage det bare lidt var lakridser. Det sagde de på afdelingen at det var helt normalt når man fik det..Og de giver også altid folk sovepiller med hjem fordi det er opkvikkende..

• #33   8. okt 2010 Tina - vi får det som sagt til Sofus hvis hans hotspot er meget slemt ! Intet andet kan få ham til at stoppe med at klø i det ! Normalt får han kun en sprøjte og så er det, det ! Men i svære tilfælde må vi bruge de piller ! Har dog kun været nødvendigt 1 gang 7 - 9 - 13 bank under bordet !

• #34   8. okt 2010 ikke ved alle er det opkvikkende smiley jeg bliver EKSTREMT træt når jeg får det smiley

• #35   8. okt 2010 M T - Åh det lyder ikke rart, men tror du muligvis har fået det i en ret stor dosis når det var i drop smiley

• #36   8. okt 2010 Og lige præcis ved noget så aggresivt som hotspot så ville jeg heller ikke tøve med at proppe det i mine hunde... men til en forbrænding foresaget i et solarie? Der ville jeg nok ty til alternativer i første omgang...

youghurt naturel og aloe vera gel...

• #37   8. okt 2010 Det er det skam også smiley Men det virker også mod scleroseattack, mildner dem i hvert fald, så det er noget man må tage med..

• #38   8. okt 2010 Tina - uden lyv, jeg har SÅ ondt at det er helt ufatteligt - men som sagt jeg vidste heller ikke de var så "farlige".

M T - Ej det lyder virkelig ikke rart !

Nå vi hopper i seng nu - håber det lindre lidt smiley

TUSIND tak for svar alle sammen - som sædvanligt får man gode brugbare svar, det er rart smiley

Fortsat god aften til jer alle smiley

• #39   8. okt 2010 Mt okay så er der også lidt forskel på dem jeg kender og så den måde du har fået det.

2 af dem har fået det i laaange perioder og den ene for ikke at komme for personligt ind på det endte det ret uheldigt hun er nu ude af behandlingen men det har virkelig tærret på hende og den anden fik pillerne i en periode på 2 måneder men med en ret lav dosis hun var konstant sulten og fik meget vand i kroppen.

Jeg kender 2 andre som har fået det som symtom behandling og de mærkede ikke de store bivirkninger ellers har de måske ikke selv lagt så meget mærke til dem

• #40   8. okt 2010 Minnie...det er noget frygteligt noget uanset hvad..

• #41   8. okt 2010 Jeg har fået Prednison igennem de sidste 7 år. Jeg er aldrig blevet trappet ind i det, kun ud, dog uden held. 25mg er meget og jeg ville sikre mig en ekstra gang hos en anden læge, om det er forsvarligt at stoppe fra den ene dag til den anden.

• #42   8. okt 2010 jeg har fået det igemmen 5 år for svær stofskiftesygdom plus svær øjensygdom (følgesygdom) jeg startede med 80 mg og kom ned på 35 mg senere og der er masser af bivirkninger desværre når man får det i mange år,jeg har sammenfald i ryggen svære ledsmerter, osv osv, men en kur på 3 dage skader ikke og der skal man ikke trappes ud men kan bare stoppe.

• #43   9. okt 2010 Så er HG igang igen med skræmmekampagne! Hvis din læge har sagt du skal tage binyrebarkhormon i 3 dage gør du det og er rolig ved det. De ved hvad de gør og er jo ikke læger for ingenting!

Min kæreste kender en nyrepatient som har fået binyrebarkhormon siden 1979 og stadig får dette! Der er bivirkninger ved det over længere tid, men vi snakker ikke 3 dage og over kortere tid er det et vidundermiddel som du roligt kan tage - og bør tage. På 3 dage skulle du nødigt få diverse bivirkninger.

Prednisolon er også ret kendt for at øge appetitten og det er et middel man giver til mange der bla. bliver transplanteret med nyrer, hjerter m.v,

• #44   9. okt 2010 Jeg tror nu heller ikke, der kommer bivirkninger på 3 dage, med mindre det er en akut biirkning. Men med det kendskab jeg har til prednison og min erfaring med at trappe ud, ville jeg få en andens læge mening. Ikke at den første tager fejl, men for at få ro i sindet. Desuden mener jeg også, at S & D - Lille-My skal kende til evt. bivirkninger/reaktioner der kan opstå ved at gå fra 25mg til 0mg.

• #45   9. okt 2010 Skræmmekampagne - måske... Jeg ville under ingen omstændigheder bruge det på den måde denne læge anbefaler.

Det er voldsomt bivirkningsfuldt - og ja, det er kun tre dage, men man skal overveje, at det for det første er symptomdæmpende og ikke helbredende. Det vil sige, at du IKKE får behandlet din forbrænding, det føles bare sådan.

Det er IKKE et vidundermiddel. Det er et middel, der kan bruges som brandslukker når det er rigtig alvorligt.
    Det er det godt til - men det skal sørme kun bruges når det er virkelig virkelig nødvendigt - altså at der kan opstå store skader hvis man ikke gør det.

Jeg ville kontakte en anden læge, hvis jeg var dig.

Hvad angår at trappe ud - det er fuldstændig korrekt. 25 mg. er faktisk en stor dosis - men i så kort tid holder binyrene næppe op med selv at producere det, hvilket er årsagen til, at man trapper ud. Binyrene skal selv tage over igen. At stoppe fra den ene dag til den anden kan være livsfarligt.
    Spørg også endnu en læge om det, hvis du kan finde en, der er enig i behandlingen.

• #46   9. okt 2010 Godt du er her CH - du kan meget bedre forklare det end jeg kan...

• #47   9. okt 2010 Jamen jeg er ikke enig, jeg syntes 3 dage er 3 dage for meget for en forbrænding... Du har behov for dine behandlinger for at kunne gå, det er jo en helt anden sag... Ligesåvel som det er nødvendigt på noget så heftigt som hotspot.

Jeg mener man skal bruge det når det er nødvendigt, men jeg har aldrig nogensinde før hørt om at bruge det i forbindelse med forbrænding og jeg ville aldrig selv gøre det.

• #48   9. okt 2010 jeg tager prednisolon hver dag, og selvfølig, har det da bivirkninger, som alt andet medicin, men det vigtigste du skal huske, hvis du skal tage dem i længere tid, er at du skal tage et kalktilskud ved siden af, skal du kun tage dem i 3 dage, så er der som regel ingen bivirkninger, og ja de er lige så gode som cremen.

• #49   9. okt 2010 ja der er så en bivirkning, som mange oplever, og det er at man i starten for en masse energi lige pludselig.

• #50   9. okt 2010 Godmorgen alle samme smiley

Jeg har ikke mærket til nogen bivirkninger smiley Jeg synes ikke jeg blev frisk af dem smiley Det var mere som jeg plejede - jeg tror lige jeg ringer til en vagtlæge nu her for lige at sikre mig at det er okay bare at stoppe - for tror jeg vil undade at tage nogle af dem i dag og så hører hvilket smertestillende jeg må tage i stedet for ! Det er heldigvis knap så rødt i dag - men jeg har stadig svært ved at skulle have tøj på ! Så Daniel kører på apoteket når han har luftet Sofus for at få et eller andet alovera man kan sprøjte på smiley

Endnu engang tusind tak for hjælpen - heller lidt for forsigtig end slet ikke smiley

• #51   9. okt 2010 det var godt smiley
    jeg købte sådan noget aloe vera spray der jeg skulle til spanien.. det virkede! smiley kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder smiley

stavefejl er gratis - især om morgnen! smiley

• #52   9. okt 2010 Så fik jeg talt med en læge smiley Han mener stoffet er vidunderligt og er en slags form for doping - men der ville intet ske ved jeg tog det i 3 dage jeg måtte også gerne tage det i 10 dage hvis det skulle være det !

Dog holder jeg mig til de 3 dage smiley Men sjovt nok har det også en effekt på min ryg, jeg skulle ikke rulle ud af sengen i morges smiley

• #53   9. okt 2010 er det gigt du har i ryggen eller noget?
    for det var jo det stof som var med i operation x. som en læge sprøjtede ind istedet for arkupunktur smiley

• #54   9. okt 2010 Anita - ahh - næh det har jeg ikke - har stadig smerter efter et trafikuheld ! Så får faktisk gigtmedicin til at hjælpe lidt på det smiley

• #55   9. okt 2010 så er det nok derfor smiley

• #57   9. okt 2010 Det er også på listen over forbudte stoffer og det svømmeren Mette Jacobsen i sin tid fik en doping-advarsel for. At det hjælper på dine rygsmerter er ikke overrakende. Jeg får mit får leddegigt og uden prednison, kommer jeg ikke ud af sengen. God bedring med både ryggen og forbrændingen smiley

• #58   9. okt 2010 Tusind tak smiley Daniel var som sagt på apoteket - nu fik jeg binyrebarkhormon i creme dog kun 1% så jeg vælger at bruge det og ikke tage noge piller i dag - han fik også noget mineralvand som køler dejligt smiley Det creme havde vi faktisk også herhjemme til Sofus´s hotspot smiley

• #59   9. okt 2010 ved min søn får nogen sprøter / piller med det i ,,,når han har allergi anfald fordi det er det eneste der virker han har allegi med høfeber samtidig og hæver så meget op i hovedet og halsen at der er fare for han ikke ville kunne trække vejret ...han skal ikke trappe ud af det siger hans læge ,,og der har aldrig været nogen bivirkning hos ham

• #60   10. okt 2010 Der er ingen tvivl om, at kommer det til virkning, så har vi en vinder her.

Der er mange, der er afhængige af af binyrebarkhormon for at leve et liv, og for dem gør det en stor forskel livskvalitetsmæssigt.
    Her vælger man så at leve NU og skyde andre problemer ud i fremtiden. Det er også ok, det er jo helt individuelt, hvad man synes.

Men man må ikke være naiv for, at daglig behandling - også i små doser, 5 mg og derunder, OGSÅ har utilsigtede effekter på langt sigt. Ligesom gentagende indsprøjtninger i led har (her undrer det mig, at der ikke bliver tilbudt biologisk behandling, i øvrigt - det er noget blidere mod leddene i længden).

MANGE læger er vilde med binyrebarkhormon, og det kan jeg godt forstå - specielt til patienter i kortvarig behandling. For der findes nok ikke et mere potent stof, og patienterne får virkelig noget for deres skillinger - alle er glade.
    Men - de læger, der i mange år har måttet udskrive prednisolonkure til deres patienter ser lige pludselig hvad det gør ved dem, når det så med tiden har vist sig, at der har skullet gentagende kure til.
    Det efterlade NOGLE læger lidt ydmyge over for stoffet, som i den grad kan være ødelæggende.

Så for mig er det noget man bruger til at redde liv og kun kortvarigt livskvalitet. Personligt skal jeg kun have det igen, hvis det er for at redde mit liv. MIN livskvalitet bliver totalt ødelagt af binyrebarkhormon.

• #61   10. okt 2010 ja jeg har så ikke oplevet nogen bivirkninger, ved at bruge det i lang tid, bare man husker at tage et ekstra kalktilskud, så skulle der ikke være noget.
    ja det virker også på rygsmerter, ja stort set alle smerter,

• #62   10. okt 2010 Melanie, får man det i lille dosis i mange år, så er bivirkninger noget der dukker op når der er gået meget lang tid.
    Det er ikke noget man mærker til hverdag.

Hvor stor dosis får du?

Når du skriver, at "så skulle der ikke være noget" mener du så, at så længe man tager kalktilskud (og D-vitamin), er langtidsbehandling med prednisolon bivirkningsfrit?

• #63   10. okt 2010 ja jeg får 50 mg i døgnet, hvad der sker efter mange å¨r ved jeg ikke, men min læge og apoteket, siger at tager man kalktilskud, så skulle der ikke ske noget på længere sigt, jo bivirkninger er der vel altid i starten, jeg har taget det i et halvt år nu.

• #64   10. okt 2010 HOLD da op..

Er det din egen læge, der ordinerer så meget eller er det en speciallæge?
    Må jeg spørge, hvad du får det for?

Det er en rystende stor dosis at have fået i et halvt år, og det er et under, at du ikke har bivirkninger.
    I den størrelsesorden får man massive bivirkninger, og langtidsbivirkningerne er virkelig alvorlige.

• #65   10. okt 2010 Denne brochure fortæller lidt om bivirkningerne, blandt andet: http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_700305.nsf/$CXIV/ATTACH-RMAP-7EGDKW/$FILE/Patientvejledning%20Prednisolon.pdf

Kommentér på:
Binyre Barkonom ( Staves )

Annonce