21. dec 2008 Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.636
Stakkels lille svane.. {{forumTopicSubject}}
Siden foråret har vi haft 5 svaner boende i vores sø/mose.
Mor og far er fastliggere, og de har så haft 3 unger.
De har levet fint, på trods af at jeg lidt bekymret, da hele området bliver renoveret og de derfor har været hegnet ind med begrænsede madressourcer..
Tiiiidligt mandag morgen kom så en gæst: En til svaneunge!
Den er nogenlunde samme størrelse som de andre, men en anelse tyndere. Den ser ikke umiddelbart syg ud, men er altså slet ikke lige så fed som de tre andre.
Den vil frygtelig gerne ligge tæt på dem og spise med dem, og på trods af deres ihærdige forsøg på at jage den væk, holder den max en afstand på ti meter.
Nu har vores faste svaner så fået nok, og er fløjet deres vej.. De er nok trukket sydpå, kan jeg forestille mig..
Den lille ensomme svane er tilbage..
Jeg ved intet om svaner, og er ikke helt sikker på hvor almindeligt det er for sådan en stor unge, at søge kontakt på den måde??
Jeg tror den er meget sulten, for selvom den bestemt ikke kan lide hunden, kommer den hen til hegnet når man går forbi, sikkert i håb om mad..
Jeg regner med at den bliver og bliver fedet op og så kommer videre, men jeg har godt nok lidt ondt af det lille pus :S
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.739
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.636
inden området blev renoveret blev her fodret så voldsomt at efter kl 13-14 om eftermiddagen ville hverken ænder eller svaner spise, da de ikke kunne klemme mere ned..
Og Familien Svane står fast ved hegnet hver dag kl. 16 og bliver fodret, så nu hvor den er alene tror jeg den nok skal få nok at spise..
Jeg ved i hvert fald at 4 af mine naboer fodrer svaner dernede hver dag, og ser omkring 5 som ikke bor ved mig, gå forbi dagligt og fodre
Tror den bliver fodret rigtig tyk, og så kan trække sydpå.. Men har lidt ondt af at den åbenbart er så kontaktsyg :S
sep 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Svar: 37
dec 2008
huh? Jeg har virkelig lidt forstand på svaner, så kan du evt. uddybe?..
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.739
dec 2008
jeg har før været i dialog med Dansk Ornitolog Forening ang. Familien Svane (var bekymret for om der var nok mad til dem) så hvis den her bliver hængende for længe, vil jeg ikke tøve med at tage kontakt til dem!..
Eller hvis den begynder at virke sløj og dvask, som jeg fik besked på at holde øje med ang. de andre svaner..
dec 2008
den er fint aktiv.. Ligger lidt i græsset og spiser, svømmer rundt, går ved hegnet og tigger osv.. Men den er noget tynd i sammenligning med de unger der var her før..
Hehe, så lærte jeg så meget, vidste ikke heeelt hvor de trak hen!. Men de gad i hvert fald ikke være her sammen med den nye nabo..
Trine,
det er derfor jeg har været i dialog med DOF.
Normalt er her meget frodigt og grønt omkring søen, og mange ænder og de her faste svaner.
Men søen skal udvides og er derfor under massiv renovering.
Som følge af det er hele området hegnet ind (svanerne kan ikke gå hen til nærliggende grønne områder) og der er kun et lille grønt område tilbage på omkring 15-20 kvm. Jeg skrev til DOF og spurgte om det var nok, da jeg var bekymret for hvorvidt de fik nok at spise når de var 5 svaner om buddet.
Der fik jeg besked om at så længe de lokale fodrede dem skulle de nok klare den, og begyndte de at virke svage og afkræftede skulle jeg henvende mig igen..
Men måske er der nok til een enkelt svane?.. Den får masser af franskbrød (I know) og vist også lidt mørkt brød fra at par af de gamle damer her i området..
Jeg synes den trænger til lidt sul i forhold til at skulle gå en hel vinter..
dec 2008
det vil den gerne spise?..
Så må jeg købe lidt af det, for synes den skal have lidt sul på kroppen..
Den kom og tiggede her ved 18-tiden da jeg gik med hunden, og normalt er der altså svanefodring omkring kl 16, så at den beder om mad på det tidspunkt får mig til at tro den er sulten..
dec 2008
Syntes dog det var svært at finde info om svaners fødeindtag sidst jeg prøvede..
dec 2008
den kan tydeligvis flyve, ellers var den ikke kommet hertil..
Nærmeste sø er vel 10 km herfra eller sådan.. Så noget kan den da flyve.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
dec 2008
det er en stor svaneunge
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
Vi var ude for ved søen mellem Albertslund og Tåstrup, han svanen havde været oppe og slås, sikkert med en hund. Den og konen havde unger og han var sur og truende. Han havde blod hele vejen ned af brystet. Vi ringede til Falck der tog sig af den. Så hvis du holder øje med ungen, og får den det dårligt, eller bliver tyndere, ring til Falck. De var med det samme ude hos "vores" svane, fik ham lappet sammen, og sat ud igen. De var hurtige, hjælpsomme og effektive
dec 2008
det er godt at høre...
Jeg har også fået en masse gammelt rugbrød til den af min mor, og vil købe lidt frø til den i morgen..
Er rart at høre at de reagerer så hurtigt når det er nødvendigt
Men indtil videre skal den vist bare fedes op..
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.328
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
dec 2008
Den er godt nok kontaktsøgende, og har slet intet imod Basse! Jeg var noget overrasket..
Den spiste fint af hånden, når bare hunden holdt en afstand på 40-50 cm.. Kom hun heeelt tæt på, var den ikke tryg ved hånden og spiste fra græsset..
Meget sød fugl, selvom den virker lidt gumpetung..
Vil skrive til DOF og høre om de måske ved hvor den kommer fra.. Bemærkede nemlig at dens ringmærke er J87 så kunne være sjovt at høre hvor den er fra.. For den er godt nok ikke menneskesky!
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=57489
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
han kom også med rugbrød til dem, for det var de helt vilde med og de får næring ud af det.....
følte mig som verdens ledeste menneske, for det var jo min skyld at den bettes hals var "bundet" fast til kroppen....
heldigvis blev den viklet ud af det igen, og kunne svømme glad ud sammen med sin familie igen
dec 2008
eeej, øv da.. De svaner kommer altså også nemt i vejen!.. Da jeg var yngre har jeg flere gange fået voksne svaner viklet ind i linen, heldigvis er de altid kommet fri igen..
I gjorde jo noget ved det og fik hjælp til den, så du er bestemt ikke led
apr 2007
det er så synd.... en af ungerne fra samme familie døse, fordi den var viklet ind....
ejeren af søen, var SÅ ked af det....
han fandt den om morgenen på bredden... viklet ind i snøre.....
ja jeg var ikke taget hjem, før vi havde fået den viklet ud..... den kunne ikke komme fri "bare lige" fordi den havde lavet et eller andet, så den ikke kunne strække sin hals ud pga snøren....
dec 2008
Jeg håber virkelig at den "bare" er blevet viklet ind i noget gammelt snøre der tankeløst er blevet efterladt, frem for at man har set den have det skidt og er gået fra den..
Det er bare SÅ vigtigt ikke at lade fiskesnøre ligge.. Jeg kan blive SÅ sur..
Især når man ser vilde svaner eller ænder, med snører om benene eller hængende ud af munden.. Eller ænder med manglend fødder, det er altså ofte en snøre der har siddet stramt om :S
apr 2007
kender et par, der tit lufter deres hunde derovre, og de har TIT pillet snøre ud af munden på deres hunde.....
hvor svært kan det lige være, at smide snøren i en af de 30 skraldespande i stedet?
KLAPHATTE!
Stakkels lille svane..