{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

Lorte dagpengesystem!! {{forumTopicSubject}}

Min far på 58 er ret syg. Han har sukkersyge, forhøjet blodtryk og kolesterol, dårligt blodomløb i benene, så han ikke kan gå ret meget. Samtidig mistede han sin højre tommelfinger for et par år siden. Han er i det hele taget ved at være slidt og ret gammel. Han har arbejdet som smed siden han var 15 og er nu i kraft af sine lange erfaring "uddannet" smed. Han er tilkendt flexjob pga. sit dårlige helbred. Han har indtil for et par uger siden arbejdet i flexjob på den arbejdsplads, som han har været på i mange år. Men pga nedgang i byggeriet i forbindelse med vinter er han blevet fyret. Så nu er han på dagpenge og skal møde til CV-skrivning og "hvilken fugl er du" kursus de næste 26 uger.

Problemet er, at han bor langt ude på landet og har 1,5 km privatgrusvej, som naturligvis sner til, når vejret er som nu. Nabolandmanden rydder vejen for ham om betaling, men dette er ret dyrt. Han skal møde på jobcenteret/aktivering-tingen hver dag for at få sine dagpenge. Men hvis han skal have ryddet vejen to gange om dagen, så koster det det samme, som han får i dagpenge pr. dag. Så for at få dagpenge må han flytte ud af sit hus (hvor han har boet de sidste 30 år) han kan så bo hos min storebror, men får dobbelt så langt (ca. 40 km) til aktiveringshalløjet. Ydermere bliver han nødt til at avle sin (min)kat, da ingen jo kan komme ud og passe hende, mens han bor hos min bror, og hun er for gammel til at kunne flyttes.
Jeg er så gal og ked af det på hans vegne. Det er jo ikke fordi han ikke vil arbejde, det er bare svært at finde et arbejde for en flexjobber uden uddannelse.
Åh hvor jeg hader det!

Nogen som kender nogle regler/et eller andet han kan gøre, så han ikke skal flytte og aflive sin kat?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lorte dagpengesystem!!
  • #1   27. nov 2010 Avle sin kat?? Jeg mener naturligvis AFLIVE

  • #2   27. nov 2010 Sådan er systemet desværre, jeg er næsten ude i det samme.

  • #3   27. nov 2010 Den er svær, de nye regler siger jo at man skal i aktivering, og de vil da blæse på hvordan du kommer frem, kan godt forstå du er sur på systemet, men ved ikke lige hvordan man kommer udenom det, prøv da at forklare hvordad hans bobæl ligger og at det koster ham så mange penge at få ryddet vejen, de kan ikke tvinge ham til at flytte, det er helt bestemt. Prøv den gratis advokatrådgivning, de kan måske hjælpe.

  • #4   27. nov 2010 Susie: altså de tvinger ham jo heller ikke til at flytte- han må bare gøre det for at få penge. Men ja, jeg vil prøve noget advokathjælp. Desværre har min far ikke selv kræfter til at kæmpe (han mistede tommelfingeren pga æægesjusk, men har aldrig fået erstatning fordi han ikke kunne overskue det forløb)

  • #5   27. nov 2010 Det værste er jo at det ikke engang er aktivering. Han skal bare op og glo på en computer og skrive CV. Kan han sgu da gøre der hjemme. Øv hvor er det bare forbistret træls!

  • #6   27. nov 2010 Overvejer at ringe til mine venner på Nordjyske Stifttidende eller TV-A

  • #7   27. nov 2010 Julie: Jeg har ondt af din far og han sidder i en rigtig træls situation, så det jeg skriver nu, er ikke ment negativt...

    Hvis din far havde et almindeligt arbejde, ville han heller ikke få løn, de dage hvor han er sneet inde. På mig lyder det til, at din far ville være bedre tjent med, at sælge huset og flytte til noget tættere på byen.

    Jeg ved godt, at det gør ondt, at blive revet op med rod, men han kan vel heller ikke passe huset, hvis han har det så skidt?


  • #8   27. nov 2010 Trine: hvis han havde et normalt job, så ville han jo have råd til at blive gravet ud hver dag. Og mht huset, så ville han da helt klart have godt af at komme ind til byen. Men det hjælper ham bare ikke lige nu.

  • #9   27. nov 2010 Da det er den første vinter han er blevet arbejdssøgende i og derfor ikke har erfaring fra tidligere vintre, så syntes jeg i skulle afvente og høre jobcentret eller hvor han nu skal møde op, om det er muligt han kan blive fritaget for fremmøde pga. vejret.

    Ingen grund til at male fanden på væggen før der reelt er et problem smiley
    Måske han kan lave en aftale med det aktiveringshalløj, at han hver morgen ringer ind (hvis han ikke kan komme frem pga. sne) for på den måde at vise han skam er oppe og ikke bare "fiser den af" under dynen.

    Hvorfor har han ikke lavet en fast aftale med naboen, så denne rydder vejen for sne vinteren igennem for f.eks. 1000 kr. ? Ellers vil jeg anbefale han kontaktede en vognmand der kan udføre dette, for hvis han skal give 300 pr. gang det er dælme helt ud i skoven... Betaler naboen så skat af den indtægt smiley


  • #10   27. nov 2010 Lone g: han var også arbejdsløs sidste år, hvor han ikke skulle i aktivering pga. han havde arbejdet i et vist antal måneder i løbet af de sidste 18 mdr. Han mangler halvanden uges arbejde denne gang for at slippe for aktivering. Jeg ved ikke, hvor billigt man kan gøre det, da det er en ret lang grusvej han har.

  • #11   27. nov 2010 **Chine**: jeg ved det ikke... men vil tro, at han har overvejet det.

    Lone g: han har for øvrigt forsøgt at lave en aftale, men der er ikke noget at gøre.


  • #12   27. nov 2010 Julie P jeg ville da tage knoglen og ringe rundt til de forskellige vognmænd og så forklare at der er ca. 1,5 km grusvej og så få en pris på det. Den er jo helt sikkert inkl. moms. Det kan i jo så forhandle med naboen om idet han jo blot stikker dem i lomme - går nemlig ikke ud fra han betaler moms.

    Altså hvis vognmanden skal have 1.000 + moms = 1.250 så vil jeg sige 700 vil være en fornuftig pris.


  • #13   27. nov 2010 Lone g: jeg har sendt en mail til et par stykker nu. Jeg tvivler bare på, at det kan gøres så billigt. Men nu må vi se. Det er et forsøg værd ihvertfald

  • #14   27. nov 2010 Min mor har desværre det samme problem.
    - Det er et SÅ overdrevet dårligt system vi har her i Danmark, jeg vil bare væk herfra.


  • #15   27. nov 2010 Julie: Ville prøve at snakke med kommunen/jobcenteret/hvem der nu står for det om ikke fremmøde fx. 3 gange om ugen er nok.

    Jeg har ikke råd til at møde mere end max 3 gange om ugen pga. transportudgifterne er så store og det har de fuld forståelse for.

    + din far kan vel får transportgodgørelse som kan hjælpe lidt på det hele?


  • #16   27. nov 2010 NB: Jeg er så sygemeldt og får derfor sygedagpenge. Men stadigvæk burde han vel kunne forhandle sig til lign. vilkår?

  • #17   27. nov 2010 Sanne m: jeg må prøve at snakke med min far om det. Jeg kan bare ikke klare tanken om min gamle far sovende på min brors sofa og min gamle kælekat må lade livet, fordi nogle har udnyttet systemet så meget, at der ikke længere er plads til mennesker!

  • #18   27. nov 2010 Julie P prøv at tale med din far og så ellers afvent hvad jobcentret siger mandag hvis han ikke kan møde op. Ingen grund til at blive mere frustreret eller få ondt i maven nu og så ødelægge hele weekenden på bekymringer som du ikke kan gøre noget ved nu smiley



  • #19   27. nov 2010 Lone g: han har talt med jobcenteret og han skal dukke op ellers mister han penge.

  • #20   27. nov 2010 Så må han bare melde sig syg efter at have forsøgt at skovle sne så han kunne møde op smiley

  • #21   27. nov 2010 Lone G: He he ja det må blive vejen frem. Det værste er, at hvis han var ved ordentlig helbred, så ville han kunne gå de 1,5 km og bare have bilen stående nede ved vejen. Det kan simpelthen ikke passe

  • #22   27. nov 2010 Kai: Okay. Jeg må lige snakke med ham omkring det med at få en aftale omkring færre dage på centeret

  • #24   27. nov 2010 Kira: jeg vil tro, at det er igennem kommunen, når nu han er flexjobber, men ellers er han medlem af a-kasse. Det har han ihvertfald altid været.

  • #27   27. nov 2010 Kira: jeg vil tro, at det er som Kai skriver. Hvis han bare havde arbejdet i halvanden uge mere, så var dette slet ikke et problem. Så var han sluppet.

    Kai: tak for hjælpen. smiley


  • #28   27. nov 2010 Mærkeligt. jeg skal da bare til et møde hver 3 måned om hvordan det går .

  • #29   27. nov 2010 Har han mulighed for at få pension ? for så ville jeg da fortrække det.. det er måske ikke så nemt at finde et arbejde som 58 årig i dag, da der netop er så mange arbejdsløse idag..

  • #30   27. nov 2010 Jakob: han er blevet afvist til invalidepensionen og blev flexjobber i stedet. Han går bare og venter på pensionen om halvanet år. Min frygt er så, at han ikke når det...

Kommentér på:
Lorte dagpengesystem!!

Annonce