2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Jeg er nervøs for en ven... ;-( {{forumTopicSubject}}
Pyyh, jeg læste her tidligere en status på FB fra en ven som lød
"kan i have et godt liv alle sammen.farvel"
Flere venner har skrevet og sprugt hvad der var galt og om det var noget specielt der nagede. Jeg selv skrev "Det hedder ikke farvel men på gensyn" og så sendte jeg ham en privat besked, som han ikke har svaret på. Min kæreste spurgte ham, hvad der var galt, og så svarede han bare "jeg kan ikke mere".
Jeg har prøvet at ringe til hans mor (som han bor hos p.t. på deres gård, og han har også 2 børn) men hun var selvfølgelig gået i seng. Derudover har jeg snakket i tlf med en veninde, som også har haft kontakt til modren til det ene af hans børn, men hun kunne heller ikke få kontakt.
Jeg bliver bare så frygtelig nervøs, når folk skriver sådan en status på FB. Er bange for at han kan finde på noget rigtig dumt! Jeg har desværre ikke hans tlf.nr.
Er der mere jeg kan gøre, eller skal jeg vente til middagstid imorgen, hvor vi har møde i klubben, og han måske kommer, men hans mor gør i hvert fald?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 57 Svar: 956
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
Håber virkelig at nogle har fået kontakt til ham.
Jeg ville også kontakte politiet...
jan 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 195
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 321 Hunde: 9 Emner: 2 Svar: 2.772
Håber nogen har fået fat i ham. Det er så sørgeligt når nogen når helt derud, hvor de ikke mener der er noget som er værd at leve for længere.
Og kram til alle hans venner, familie og pårørende, for det er dem det går værst ud over.
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 133
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
Puha, kan godt forstå du er nervøs!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 592
Håber på det bedste.
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Folk der virkelig vil begå selvmord skriver det ikke på Facebook.. Folk der virkelig vil dø ønsker ikke at andre forhindrer dem i det.. Folk der virkelig gerne vil herfra - fortæller det til ingen - og tager herfra i ensomhed..
Så en sådan status på Facebook ville jeg betragte som:
1. Et forsøg på at få opmærksomhed (Primært hvis personen ellers har tendens til at være opmærksomhedskrævende, overdramatisk, følsom og center-of-attention - som oftest en tendens hos teenagere tror jeg)
2. Et råb om hjælp!
Ud fra det du fortæller lyder det jo som om din kammerat råber på hjælp.. Måske er han fanget i en depression han ikke kan se sin vej ud af.. Måske er han oprigtig selvmordstruet men kan ikke få sig selv til at tage afsked endnu - dette kræver psykiater hjælp og kan ikke løses af sig selv..
Så uanset hvad du er endt med at gøre - så håber jeg at din kammerat får noget proffesionel hjælp.. man kan altid henvende sig på psykiatrisk skadestue og sige at man er selvmordstruet - få noget hjælp til at komme ud af det sorte hul man befinder sig i..
Håber på det bedste - ingen fortjener at opleve en nær ven der begår selvmord.. Og ingen fortjener at have det så skidt at de er nødt til at tage deres eget liv..
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
Krydser herfra
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Alle mennesker er jo forskellige - og der er sikkert nogle der kunne finde på at sige farvel over sms eller Facebook..
Der er ikke noget facit i min post - blot info og anskuelser..
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 189 Svar: 545
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg har mistet en ven på den konto for mange år siden... Og der er stadig mange ting, jeg fortryder i den forbindelse.. Ting skulle have været sagt, have været gjort.
For relativt få år siden var der en bekendt af mig, som jeg sad og kommunikerede med på messenger, der skrev, at han var i gang med at begå selvmord.
Min mand havde bilen og var til et hundearrangement - havde slukket mobilen. Jeg var syg og kunne ikke komme uden for en dør.
Jeg husker det som værende noget af det mest modbydelige, jeg har været ude for. Jeg allierede mig med en masse mennesker, som også kendte vedkommende, og fik da også fat i min mand ad omveje....
Også politiet blev kontaktet undervejs, de så til manden, men kørte igen uden at have talt med ham...
Jeg må indrømme, at selvom jeg har oplevet NOGLE ting omkring selvmordstruede mennesker, så har jeg aldrig følt mig så krænket som jeg gjorde af denne mand, der satte mig i den pinagtige situation at vide hvad han lavede og ikke kunne gøre noget ved det....
Det var nogle modbydelige timer, der endte temmelig kaotisk med knivfægteri og slåskamp...
Men heldigvis ikke selvmord...
Efter det, kunne jeg ikke længere betragte manden som min ven - den slags udsætter man ikke venner for.
Miemiv, jeg håber I har handlet - opsøgt manden, selvom jeg jo som bekendt godt ved, at det er modbydeligt.
Og så håber jeg, I giver ham den største skideballe bagefter.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
Hvad enten det er et råb om hjælp eller opmærksomhed, bør der reageres.
Mener ikke det er mere end en lille måned siden at én af brugerne fra HG mistede sin søster.... hvis sidste farvel kom i en sms.
aug 2007
Jeg endte med at gå i seng efter at have talt længe i tlf med både min kæreste og en veninde. Han har heldigvis skrevet på FB idag at han har det fint. Pyyyyh.... Men jeg eller en anden af hans venner prøver idag at få en snak med ham, for jeg tror også han kan være ramt af depression og skal have noget hjælp.
Som flere af jer nævner, tænkte jeg også at det nok mere var et råb om hjælp og ikke mere alvorligt end det. Selvom det jo er slemt nok. Jeg håber jeg ser ham idag, hvor vi har generalforsamling i spareklubben.
Ha en god dag alle sammen
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Jeg håber, manden kommer i behandling, da der jo højst sandsynligt ligger en depression bag...
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.362
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
Nu er det jo før sket at folk har taget deres eget liv for åben skærm, så hvis nogen af mine venner skrev sådan, så ville jeg bestemt også tage det meget alvorligt. Bare fordi der er nogen der skriver det for opmærksomhedens skyld, så ville jeg aldrig turde løbe den risiko og lade være at gøre noget ved det. Tænk hvis vedkommende virkelig gjorde det, frygteligt at man så ikke havde forsøgt at gøre noget.
aug 2007
aug 2008
aug 2007
aug 2008
aug 2007
Det er sgu også en træls situation at stå i.
aug 2007
aug 2008
Tilfældigvis havde vi lige fået undervisning på arbejde fra en psykolog fra Center for Selvmordstruede (tror jeg, det hedder), fordi vi havde en afsoner, der var stærkt selvmordstruet og krævede selvfølgelig derfor en ekstra indsats. Plus vi skulle være forberedte på, at der ville kunne møde os et træls syn på kontrolbesøg. Det kom mig meget til gode i situationen, - også fordi jeg vidste, at der ikke var noget, der var "forbudt" at tale om. Så jeg snakkede helt åbent med ham om hans selvmordsønsker. Men fik ham til sidst i seng med et løfte om, at han i hvert fald - i dag - ikke gjorde alvor af det. Hvis man kan få dem til at udsætte, så er det yderst sjældent, at de fasholder deres ønske om at dø.
Men det var sgu en hård dag på arbejde dagen efter - uden søvn ;o) Men så at få en sms på vej hjem med en stor tak, og at det gik lidt bedre, var det hele værd
aug 2008
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det handler lige præcis om at få kortene på bordet og så tale direkte om tingene. Det nytter ikke at pakke noget ind i den situation. Problemet skal simpelthen favnes - og så er det i øvrigt heller ikke så svært at håndtere, når man kan bruge de rigtige ord.
aug 2008
Så et par ord at huske på, hvis man kommer ud for noget lignende er: Udskydelse, aftaler og åbenhed.
Jeg er nervøs for en ven... ;-(