2.804 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Holdbarhed-konservering mad/brød? Holdbarhed-konservering mad/brød?

Jeg har lige gjort en ret foruroligende opdagelse:
Normalt når jeg bager brød, kan det holde sig få dage i en frysepose ved stuetemperatur, før det bliver muggent, stort set det samme med det meste bagerbrød, hvis det ikke bliver spist med det samme. Men nu opdagede jeg lige en gammel pose i skuffen med toastbrød, som var gået flere (mange) uger over "mindst holdbar til" dato, og det fejlede intet!
Der står selvfølgelig i varedeklarationen, at der er tilsat konserveringsmiddel, men for hulan da - der må være meget i, siden det ikke engang kan mugne? :-S

Har andre lavet lignende opdagelser, og bekymrer det jer? Går I udenom varer af samme grund?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holdbarhed-konservering mad/brød?
  • #1   6. dec 2010 Jeg fandt en halv bakke tomater bag noget skrammel på køkkenbordet som har stået der mindst 3 uger. Det synes jeg heller ikke virkede så naturligt. Andre gange er de til gengæld nærmest mugne før man når hjem med dem og det samme har jeg ofte oplevet med brød, så jeg ved sgu ikke lige.

Jeg synes det er svært at gennemskue, hvad der klarer sig fordi det er proppet med skidt og hvad der bare tilfældigvis blev opbevaret helt rigtigt og ikke blev udsat for "snavs" udefra

• #2   6. dec 2010 Jeg går forresten stort set udenom frugt, der virker mistænkelig ens, hvis man kan sige det sådan. Altså når al frugten har præcis samme størrelse, farve osv.

• #3   6. dec 2010 Mie - ja med grøntsager fra lidl ! Jeg havde et salat hoved der holdt i omkring 1,5mdr ! Og det er ikke heeelt normalt smiley

• #4   6. dec 2010 Kai - Jamen kan man så ikke kalde bestråling en slags microkemikalier? For jeg tror da heller ikke den slags bestråling kan være særlig sund?

- - -

Jamen jeg foretrækker generelt også at frugt og grønt ligner noget der har vokset irl og ikke noget der er lavet af modelervoks.

• #5   6. dec 2010 Jeg havde for nogle år siden en stor glasskål som jeg - i julens anledning - fyldte med clementiner og en lyskæde... Da der skulle pakkes julepynt ned var det min daværende kæreste der gjorde det.. Idioten pakkede så min glasskål ned MED clementiner og lyskæde (MÆND!!) - da jeg fandt mit julepynt frem 12 mdr senere - var clementinerne ikke mugne/rådne.. De lignede sig selv - bare tørre udenpå! DET var skræmmende...

Iøvrigt - LIDLs toastbrød kan holde sig forevigt.. Vi havde et eksperiment - havde det stående på køkkenbordet i næsten 5mdr over sidste salgsdato - det mugnede ikke.. smiley

• #6   6. dec 2010 Det var nemlig lige netop toastbrød fra Lidl *G* Jeg kan da godt se det praktiske i lang holdbarhed, men normalt plejer jeg at komme halvdelen i fryseren - det samme med rugbrød o.s.v.

Kirstine: Jamen så havde du billig julepynt året efter *GG* Ej jeg kan forstå hvis det tører, men hvis vrerne stadig er bløde men ikke rådner eller mugner.... Det er ikke noget jeg har lyst til at spise. Så selvom min økonomi er stram vil jeg altså til at kigge mig bedre omkring, når jeg handler - og heldigvis bager jeg ofte selv brød.

• #8   6. dec 2010 Helt almindelig.... : Ja det kunne da være smart, hvis vi selv blev "konserverede" af at spise sådan noget.... Ingen rynker o.s.v. ;o)

Kommentér på:
Holdbarhed-konservering mad/brød?

Annonce