{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
839 visninger | Oprettet:

Ytringsfrihed vs Sobert {{forumTopicSubject}}

Ytringsfrihed består i retten til at give sine meninger til kende i skrift og tale. Ytringsfriheden er i Danmark formelt sikret gennem Grundlovens § 77 som bestemmer, at: «Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.

Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres».

Som de andre grundlæggende friheder, hviler også ytringsfriheden på ideen om visse fundamentale menneskerettigheder. Retten til at give udtryk for ens meninger i skrift og tale regnes som en forudsætning for at kunne tage vare på sig selv som menneske og for at kunne skabe sig en rig og ordentlig tilværelse efter eget valg. Menneskets ytringsfrihed er derfor indskrevet i FN's menneskerettighedserklæring fra 1948, som bl.a. slår fast, at enhver har ret til at «meddele oplysninger og ideer gennem ethvert meddelelsesmiddel, og uafhængigt af grænser». Europarådets menneskerettighedskonvention af 1950 præciserer, at dette må ske «uden indblanding fra offentlige myndigheder».

”Selv om ytringsfriheden altså er formelt sikret, er det imidlertid klart, at en række mennesker i virkeligheden ikke nyder godt af eller ikke kan benytte sig af denne ret.”

Det mener jeg helt ærligt finder sted her på HG, da HA ikke tillader at lade en debat køre.
Man finder debatter i de offentlige medier som ofte er mere heftige end de debatter der finder sted her på sitet.
HA’erne går i for små sko og bryder loven, det er kun at foragte. Folks meninger bliver visket ud, og folk bliver slettet, hvis de ikke passer i de kunstigt og ulovligt opstillede regler der er sat til dette site.

Hvad jeg mener HA’erne bør være til for.
De skal hjælpe og vejlede nye på sitet så de for mest muligt ud af at være her, og blive i stand til at benytte sig af de forskellige funktioner.
De kan oplyse om god forum etik.
De kan være behjælpelige med diverse små problemer. Login, beskedcenter og lign.
De bør være klar over at når de misbruger deres status, at de så vil høre for det.
De kan hjælpe folk der føler sig forulempet, med at melde sagen til myndighederne.
Altså at løse sagerne på lovlig vis, ved hjælp af den danske grundlov.

De bør IKKE -
- Være et ”netpoliti” der skal diktere hvad der må siges og ikke siges. Hvilket i øvrigt er ulovligt.
- Selv stå i den situation hvor de alene har ret, grundet den autoritet de nu har.

Så HA’er

Tænk jer om, i op til flere tilfælde har I gjort jer skyldige i forbrydelser mod den danske grundlov, og FN’s menneskerettigheder.


Og alle andre på forum. Gør op med jer selv hvordan i gebærder jer. Læs jeres indlæg igennem en ekstra inden i poster, også selv om debatten er hed. Det er god net-etik.

Selvfølgelig vil vi altid diskutere de ting der sker omkring os, vi er nysgerrige af natur, vi elsker at vende ting og blande os i dem. Men det kan altså gøres på en sober måde.
Vi vil gerne diskuterer personer vi mener gør noget forkert, ligeså vil også gerne råbe højt når noget gør os glade, sådan er mennesker. Men vi kan så ikke regne med at alle er enige, og da slet ikke på et forum med så mange brugere som her. Derfor vil der nødvendigvis opstå tumulter og gnister vil flyve. Det er sundt og det er menneskeligt. Alle har deres mening, holder på den, eller bliver overbevist om noget andet, eller blot klogere.
Det er udvikling, en form for åndelig evolution; brems den ikke.

Gør den sober

Rikke

www.bc-world.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ytringsfrihed vs Sobert
  • #2   14. maj 2006 Jeg synes det er helt iorden at HA'erne lige siger til folk at de skal tage en slapper eller ihvertfald få deres meninger ud på en anden måde. smiley
    Men derfra og så til at slette brugere eller fryse folk...
    Ingen frysninnger tak. Vi står alle under loven og det må være godt nok. Hvis folk føler sig stødt kan man melde det til politiet.
    Så får man også de barnefornærmede væk, de der bliver sure og klager over at folk synes deres hund har en grim plettet tunge. Eller lign. Forstå mig ret! smiley


  • #3   14. maj 2006 Thomas - Du tager helt fejl... Så det....

  • #4   14. maj 2006 £ ¤ Blandnings-Banden ¤ £

    www.webbyen.dk
    Gå ind under søgning og søg på hund....
    Så skal du bare se løjer


  • #5   14. maj 2006 må gå, men vender tilbage...

  • #6   14. maj 2006 For at der er chance for at træde nogen over tæerne, så er det vel loven der gælder uanset om det er privat eller offentligt

  • #7   14. maj 2006 Thomas, jeg læser altså ingen steder at Fod mener at her må der skrives hvad som helst og som jeg læser det er det heller ikke det indlægget handler om, men at man på denne side har en administrator der ikke vil i dialog med sine betalende brugere, der opstiller regler der er i strid med grundloven, og at man har en håndfuld hjælpeadmins der forvalter reglerne på forskellig vis..


  • #8   14. maj 2006 Lille tyttemås: lige præcis! Man kan altså ikke bare påberåbe sig at dette er en privat side og så samtidig overtræde loven!

  • #9   14. maj 2006 Jeg vil give Foden helt ret!

    Skrev selv noget lignende forleden.


  • #10   14. maj 2006 Foden. Jeg kan se at du har besøgt leksikon.org i forbindelse med dit indlæg, men jeg synes du glemmer en væsentlig pointe: "Det er lagt visse begrænsninger på ytringsfriheden, nemlig for ytringer som kan virke ærekrænkende, gudsbespottende, som opfordrer til strafbare handlinger eller på anden måde kommer ind under straffelovens bestemmelser."
    Tråde der går op i tilsvininger og udhængning af navngivne personer må betragtes som ærekrænkende. og kan derfor på ingen måde forsvares i ytringsfrihedens navn. Der er en væsentlig forskel på ret til at give sin mening til kende, dvs. at ytre sig, om et mere eller mindre objektivt emne og på at tale til og om andre i den ikke særligt sobre tone der nogen gange ses herinde.

    Louise


  • #11   14. maj 2006 Thomas, hvor læser du at jeg mener at man i ytringsfrihedens navn kan tillade sig at sige hvad som helst?? Det mener jeg absolut ikke! Og jeg VED hvordan loven er!! Jeg tror simpelthen at vi snakker om forskellige ting..

    Jeg er helt på linie med at der skal være regler på en side som denne, jeg er jo ikke naiv vel? Og jeg synes også at disse regler fint kan fortolkes af personer givet et vist ansvar, men jeg mener bare at man skal være påpasselig med hvordan disse regler forvaltes og at reglerne skal fortolkes ens uanset hvilken HA der fortolker og hvilken sag eller person der fortolkes, og det er det jeg mener ikke sker!

    Mark, det er altså ikke korrekt det du siger!


  • #12   14. maj 2006 Louise: Det er rigtigt hvad du skriver, jeg har kortet det af og skrevet at man står til ansvar over for loven hvad man skriver.
    Hvilket jo også gælder de ting du har skrevet.
    Leksikon.org kender jeg såmænd ikke???
    Men tak for linket.





  • #13   14. maj 2006 Hmm, jeg henviste til leksikon.org, fordi jeg via en google-søgning på ordet ytringsfrihed endte på den side, der indeholder næsten samme ordlyd som din, i dit første indlæg... Så jeg regnede med at du havde det derfra smiley Men ja, linket er vældig brugbart i mange sammenhænge, så værsgo'!

    Og nu til sagen: Jeg opfattede ikke det du skrev som værende det samme som det jeg skrev, derfor følte jeg for lige at understrege også den del af "lovteksten", også fordi jeg ofte oplever at folk tror de kan tillade sig at skrive hvad som helst, i ytringsfrihedens navn!

    Jeg synes det er fint med HA'er, der udfører censur i en eller anden grad, da det tilsyneladende ikke er alle brugere herinde der kan finde ud af at holde sig indenfor ytringsfrihedens "grænser" så at sige... Hvor vidt der så har forekommet "magtmisbrug" skal jeg ikke kunne udtale mig om, men som udgangspunkt synes jeg bestemt det er fint at de har lov at "blande sig".

    Louise


  • #14   15. maj 2006 "Jeg synes det er fint med HA'er, der udfører censur i en eller anden grad, da det tilsyneladende ikke er alle brugere herinde der kan finde ud af at holde sig indenfor ytringsfrihedens "grænser""


    Louise. Jeg har simpelthen ikke oplevet nogen herinde ikke holde sig inde for ytringsfrihedens græsnser. D.v.s. udtrykke sig, således der ville være grundlag for at rejse en sag på det forhold.

    Men jeg har da oplevet flere udtrykke sig, således det var grænseoverskridende for flere andre brugere.

    Men det er en meget svær ting at arbejde med, eftersom folks grænser ligger meget forskelligt. Hvad nogle oplever som et ganske almindeligt - måske opløftende - skænderi, bliver andre dybt sårerede af.

    At man så sætter folk - som i forvejen er brugere herinde ( og måske tidligere har været del af nogle af de mere hårde tråde (?) ), til at forvalte 6000 brugeres grænser, kan jo simpelthen kun blive problematisk.

    Dels har HAérne en fortid som alm. bruger, er måske relateret til flere af de øverige brugere ( venner, familie o.s.v. ), eller kan selv have været aktiv debattør, og have en belastet historik desangående.

    Det kan godt give en følelse at kammerateri - sådan lidt mafia-agtige tilstande ;o)

    Og så længe det er folks personlige følelser og holdninger, som diskuteres, synes jeg det må være en tung opgave at skulle fryse eller smide folk ud.

    Det er, og vil altid være, dybt, dybt problematisk at have en gruppe af mennesker, pille 2-3 ud, og sige de skal styre resten.

    Jeg synes det er fint, at fryse folk o.s.v. for at reklamere, eller hænge folk ud med navn nævnelse.

    Men at gå ind i en personlig debat mellem brugerne - og fryse de involverede - eller måske kun den ene, er for mig dybt grænseoverskridende i.h.t. den gældenede norm i samfundet i øvrigt.

    Eller hende som i god tro henviste til svindel med vaccinationer. Det var da helt ude i hampen, at smide hende ud/ fryse hende.



Kommentér på:
Ytringsfrihed vs Sobert

Annonce