{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.379 visninger | Oprettet:

Min kat er fed! {{forumTopicSubject}}

Og min anden kat er tynd. Og hvad fanden gør man så?

Sagen er den at jeg har to katte; Sorteper på 3½ og Mitte på 1½.

Sorteper har altid været en meget lille fin kat. Da hun var 3 uger, vejede hun kun det halve af den største i kuldet..
Hun er voksen og normal højde, men vejer kun omkring 1800 gram. Hun er altså meget langlemmet og tynd.. Ifølge dyrlægen fejler hun ikke noget - udover at hun selvfølgelig vejer for lidt..

Så har jeg Mitte som er en frisk og fræk hankat. Han er storædende, altid sulten og spiser ALT. Det er hamrende ligegyldigt om det er til katte, mennesker, hunde eller hvad jeg kan finde. Kan det spises, spiser han det.. Han bider også gerne papir og pap i stykker..

De får begge det samme mad, sådan har jeg altid kørt det herhjemme og jeg tror ikke jeg kan lære dem at spise hver sit. Sorteper spiser kun små portioner med længe imellem. Sådan har hun altid gjort i hele sit liv..
Ca. hveranden dag får de 2 poser vådfoder til deling, og der tager Sorteper pænt for sig af retterne og spiser faktisk mere end Mitte. Det samme gælder med tun, æg eller torskerogn. Råt gider hun dog stort set ikke..

De har maden i en foderautomat som jeg fylder op jævnligt (plejede at have 3, så det kunne være svært at følge med). Den kan lukkes, så der ikke komme mere ud..
Jeg har bemærket at Mitte spiser mange gange i løbet af natten (maden står i soveværelset) og jeg ser stort set aldrig Sorteper spise om natten, der sover hun. Så jeg tænker på at lukke klappen om eftermiddagen, så der ikke er mere mad i skålen først på natten. Og så selvfølgelig åbne op igen om morgenen..

Er der andet jeg kan gøre? Det er virkelig problematisk, for jeg synes han er ved at være direkte FED, og uden at have vejet ham, vil jeg skyde på at han vejer omkring 6 kg.. Og så stor en kat er han altså slet slet ikke..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat er fed!
  • #1   2. jan 2011 Hvis der kommer nogle fornuftige svar på hvordan din TYNDE kan få lidt mere sul på kroppen, lytter jeg interesseret.... Kan ikke give nogle gode råd, da min bare er for tynd...

  • #2   2. jan 2011 Ja, jeg gad også godt have mere sul på hende, men har efterhånden opgivet..

    Så længe hun i det mindste ikke er syg, forsøger jeg at fokusere på det..
    Synes jeg har et talent med at tilrave mig syge dyr..


    I øvrigt er begge mine katte neutraliserede, bare for lige at slå det fast smiley


  • #3   2. jan 2011 * Tynde dyr, ikke syge dyr..

    Håber jeg ikke da!


  • #4   2. jan 2011 han ER fed - han er meget tung når han vandre rundt på en om natten og vil putte *G*

  • #5   2. jan 2011 Jeg troede faktisk begge vore katte var vildt fede smiley Men sjovt nok sagde dyrlægen at de var fine, for hun kunne mærke ribbene ! Alle der kommer her tror at de begge er gravide og tætte på at føde smiley

    Vores hunkat er helt vild med a38 blandet med tun smiley Har du prøvet det ?


  • #6   2. jan 2011 Alfisten,
    hmm ja, kunne jo evt. prøve at skifte til noget slanke-tørfoder, af hensyn til Mitte (sorteper spiser jo næsten ikke tørt alligevel) og så give Sorteper en dåse tun eller torskerogn en gang dagligt, og en pose vådfoder? Hvor jeg så lukker Mitte væk, mens hun spiser. Kunne det evt. være en måde?
    Hun spiser jo kun meget små doser tørfoder, og jeg ser hende nok spise 1-2 gange om dagen..

    Jeg er egentlig meget glad for at de er fælles om maden, da Mitte er rigtig led ved Sorteper, og det egentlig er det eneste de enes om.. Så det vil jeg så nødigt stoppe, da jeg jo gerne ville ønske de kunne fungere sammen..

    Lille My,
    det kommer også meget an på hvilken pels de har og har lagt an.. F.eks om de har vinterpels osv.. Men Mitte er tyk, der er ingen tvivl om det.. Jeg har haft kat hele livet..

    Og han har ikke bare den der velkendte hængevom, han er rund heeeele vejen rundt om!..


  • #7   2. jan 2011 Så kunne jeg fodre Sorteper alene morgen og aften?..

    Jeg synes så bare ikke at det med at give hende vådfoder er helt optimalt, for det er jo ikke rigtig "ordentligt" mad, men det er vel bedre end næsten ingenting.. Og så kan Mitte måske slankes lidt på noget light?..


  • #8   2. jan 2011 **Alfisten Natasja* *

    Et godt råd - til andre:-) - men mit problem er at han ikke skal fedes op. Han er ikke skind og ben, men TYND - og han kaster alt for meget op - til trods for at han er altædende og altid sulten (han har ikke orm, og skulle efter dyrlægens - og eget- udsagn være i tip-top stand. - har efterhånden prøvet 6-7 forskellige slags tørfoder og noget forskelligt våd-foder (hedder det mon det?) - Det våde kan han bedre håndtere - og også når jeg laver mad til ham - men tørfoderet....


  • #9   2. jan 2011 Rie,
    hvor længe har han kastet op??

    Min anden kat Snehvide, hun gik på et par måneder fra at være rund til at blive tynd. Så begyndte hun også at gå og kaste op, og inden jeg fik set mig omkring og kommet til dyrlægen, stod jeg op en dag til en døende kat..
    Skyndte mig til dyrlægen, og fik hurtigt givet hende sprøjten, så hun ikke skulle dø af sig selv, men ja, hun var nok forsvundet max. 10 min. senere..

    Det er IKKE for at skræmme dig, men er bare skidebange for at Sorteper også skal blive sådan syg, så er lidt hysterisk med det..
    Snehvide havde (åbenbart) en medfødt sygdom, kaldet FIB..


  • #11   2. jan 2011 dengang min søsters var for tynd og den anden for fed fik den tynde killingfoder og den anden sådan noget slanke noget fra dyrlægen.. det var hans anbefaling smiley

  • #12   2. jan 2011 Kira,
    det enste rå Sorteper vil spise er hakket hest med enten æg eller tun i..
    Og da min hund ikke rører hest, køber jeg det meget sjældent.. udover det bryder katten sig slet slet ikke om tørfoder, og det er derfor ikke rigtig et alternativ..

    Susanne,
    tænker du fordi hun ikke fungerer sammen med Mitte?..
    Hun er nok en smule stresset, og jeg skal også have sat en kattebakke ind til hende i soveværelset, da hun nogle gange gør sig ren derinde.. Jeg tror hun ordner sig derinde, fordi hun ikke vil ud derfra, derinde er hun tryg..
    Men hun har ALTID været tynd, siden hun var en lille mis (har haft hende fra hun var 3 uger) og hun har aldrig vejet mere end hun gør nu..

    Alfisten,
    nåh, er da godt at høre at det våde ikke er helt af H til.. Så vil jeg begynde at fodre hende på den måde, så jeg kan skifte det tørre over til et lightprodukt, og forhåbentlig få smidt noget af Mittes ekstravægt..


  • #13   2. jan 2011 **Alfisten Natasja* *

    Altid:-) - Tror ikke det er et decideret sygdomstegn!

    Det er nok nærmere et tegn på at han ikke kan tåle maden, og måske også at han forsluger sig... ???


  • #14   2. jan 2011 Susanne,
    nej, det gør hun ikke. Ingen af delene.
    Men hun har som sagt altid været tynd, og er blevet tjekket regelmæssigt af dyrlægen, som ikke kan finde nogle fejl.. Udover undervægten..

    Det er nu mere Mittes relativt store overvægt, jeg gerne vil have gjort noget ved her og nu..
    Jeg synes han er blevet virkelig stor, og tænker at det er decideret farligt for ham, hvis han bliver ved med at øge vægten.


  • #15   2. jan 2011 Alfisten,
    hun er ikke opflasket - bare kasseret. Fik hende og moderen samt reste af kuldet ind da killingerne var 3 uger. Min venindes veninde ville hellere have en hund!..

    Hun har som sagt altid været tynd, men fungerer fint..
    Hun er stille og rolig og sover en del, gerne på radiatoren, som katte nu gør.
    Men hun er sund, har pænt tandkød, pæne øjne og pæne ører, og kommer jævntligt og vil gerne snakke.. Og så snart der åbnes en dåse tun står hun om benene på mig, så hun har appetit, den er bare ikke særlig stor..

    Jeg har også efterhånden vænnet mig til hendes undervægt, det er mere Mittes overvægt der bekymrer mig! For siden jeg fik ham for et års tid siden, har han støt øget den, og jeg er bekymret for hans helbred, hvis han bliver større!..

    Lige nu står han og spiser af en papkasse jeg har stående...

    Han har i ørigt en "mani" med at bide/patte i ALT!. Og hver gang han skal hygge, skal han gerne ligge helt op i ansigtet på mig, ælte min hage og patte/bide/savle løs på min hånd..
    Han er en hittekilling, og var meget lille, så regner med at det kommer deraf.. Men tvivler på at det har noget at sige mht. hans overspisning?


  • #16   2. jan 2011 Susanne,
    er hun en smule stresset, er det meget begrænset.
    Hun holder sig som sagt mest til soveværelset (hvilket jeg tror skyldes Mittes adfærd) men derinde er der mad og vand, min seng, en kradsetræ, og en hule til hende, så hun fungerer fint nok..
    Og hun har aldrig haft nogle former for sygdomme overhovedet. Er der noget tager jeg dem til dyrlægen, og de bliver tjekket regelmæssigt, og jeg gennemgår også selv mine dyr jævnligt.


  • #17   2. jan 2011 Hvad med at finde noget højenergi foder - gerne vådfoder og give den slanke som ekstra hyggebider smiley
    Her har vi også en lidt rund hankat og en lidt for slank hunkat. De får en kombi af antihairball (så birmaen ikke kaster hårboller op) og et slankende foder. Så får Birmaen bare lidt ekstra guf - og knægten lægger vi op til leg med lidt oftere.


  • #18   2. jan 2011 Alfisten,
    jeg lader ham også bare.. Han har endelig fået en nogenlunde bidehæmning, så han ikke bider hul, men bare patter og savler helt ekstremt meget.. Og så ælter han hele tiden og skal altid være i ansigtet på en.. Han er meget kontaktsøgende, og kommer altid når man kalder..

    Jeg ved ikke om du husker at Rotterne herindefra fandt en meget lille og skræmt killing sidste sensommer? Det er den kat, så han var meget meget lille da han kom fra, og har max. været 4-5 uger, hvis ikke yngre..
    Hun beholdte ham så til han var omkring 20 uger, hvorefter han rykkede hjem til mig..


  • #19   2. jan 2011 Anja pas på med for meget tun der er alt for mange proteiner i til det er sundt for dem i længden, det kan give nyre problemer, så max 1-2 gange om ugen..

    Vådfoder er fint hvis det er en ordenlig kvalitet, eller kan jeg anbefale Royal Canin Sensible tørfoder til katte det er super godt til at få lidt mere sul på kroppen af dem, jeg har selv 1 overvægtig 2 i fin stand og en der har tendens til undervægt, men hende jeg jeg fået fin med RC Sensible, den tykke han får sammen med de andre 3 RC til steriliserede katte, der er nemlig calorie kontrol på det smiley Og det fungere fint her, 1 gang om ugen får de så tun.


  • #20   2. jan 2011 **Alfisten Natasja* *

    Afføringen er normal, og han har altid været glad og frisk.... Iams tror jeg ikkev jeg har prøvet endnu...


  • #21   2. jan 2011 Alfisten,
    det er han bestemt!.. Og på nær overvægten er han helt sund og rask..
    Da han var lille havde han en rådden ånde, og lidt tendens til irriteret tandkød. Men med regelmæssig fodring med daggamle kyllinger, er det problem helt overstået og bisserne er fine og hvide smiley

    Nadja,
    yes, ikke for meget tun.. Men hvis hun får en dåse 1-2 gange om ugen, og så også lidt torskerogn og måske æg som variant, går det nok?..

    Jeg har vådfoder fra Kitekat liggende, men kan se jeg skal ind på Zooplys en af dagene og finde vådt til den ene og tørt til den anden.. Bliver spændende om det kan fungere på den måde..


  • #22   2. jan 2011 Er der i øvrigt nogle kloge kattefolk, der har styr på kattens ernæringsbehov og har nogle gode links??

  • #23   2. jan 2011 Min kat er tynd..
    Ydermere gider hun kun spise tørfoder.
    Ziwipeak var hun meget begejstret for, men desværre kun i kort tid, men RC's foder til British shorthair er et hit OG hun tager på af det smiley


  • #24   2. jan 2011 Nu sidder jeg og kigger vådfoder på Zooplus. Tænker doseringer af 70-100 gram.. Og så er det egentlig lidt lige meget om det er dåser eller poser.

    Men der er jo meeeeget! Er der nogle af jer der har specielle erfaringer med mærkerne derinde?..

    Det må gerne være nogenlunde økonomisk selvfølgelig, men skal stadig være ordentligt foder..


  • #25   2. jan 2011 http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/canned_cat_food_pouches/applaws/93655#more

    Kundernes anmeldelser af dette virker gode, og billederne af foderet ligner jo rigtig mad og ikke dåsesnask..
    Men det er dyrt, så vil jo nødig købe for meget af det hjem, hvis ikke det fungerer..


  • #26   2. jan 2011 Plejer man ikke kun at give 3.50 i fragt på zooplus??
    Nu er det pludselig 9.90.. Det var sq noget af en stigning..


  • #27   2. jan 2011 **Alfisten Natasja* *

    Korrekt sammensætning af en kats kost - hvorfor og hvordan - men søger mest nogle links eller bøger - og nok ikke "pixibogs-udgaven" smiley

    Egentlig blev jeg interesseret, da en anden i tråden nævnte at katten ikke måtte få for meget tun om ugen, da det indeholdt for mange proteiner, og at der dertil blev nævnt, at det kunne blandes med torskerogn (og æg)... Kan slet ikke få det til at passe i mit hoved, da jeg er ret overbevist om at tun og torskerogn indeholder lige meget protein (æg lidt mindre) - Og hvis en kat ikke skal have for meget protein... hvad søren skal rovdyret så have??? - Jeg ved slet ikke nok om det.... - Synes det er vældigt interessant - og vil gerne vide det - bare for at vide det...:-)


  • #28   2. jan 2011 Rie,
    hvis du er til engelsk, så kan du finde en del materiale om råfodring af katte.
    Bare søg på barf + cat og ting i den stil..

    Der er dog stort set intet skrevet om det på dansk, kun en enkelt blogger der har nævnt lidt om det..


  • #29   3. jan 2011 **Alfisten Natasja* *

    Se det giver meget mere mening - og det er vel den samme grund til at man ikke "fodrer" gravide med alt for meget tun...:-)

    -Vil gå i seng med puteren og læse lidt nærmere:-)

    Fandt også selv lige en artikel - og tror jeg måske er blevet lidt klogere på behovet for forskellige aminosyrer og forholdet mellem protein, kulhydrat, fedt, vitaminer og mineraler... (Elsker at nørde den...) - Takker!


  • #30   3. jan 2011 *GG* -Altså - jeg udtrykte mig måske ikke helt præcist.... Artiklen anskueliggjorde nogle ting, mens jeg selv undersøgte andet - sidder med en tabell over indholdsstofferne i fødevarer og min kemibog åben samtidig med at jeg har flere forskellige faner fra wikipedia åben...

    Det var blot denne "farvede" artikel, der gjorde mig lidt klogere, men der står intet banebrydende - med mindre man slår det hele op...:-)

    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf


  • #31   3. jan 2011 DKK,
    det lyder som en rigtig god ide faktisk!..

    Så kunne Sorteper have en bedroller under sengen.. Hun kan nemlig gerne lide at være under sengen, så det ville være et helt ideel sted..

    Hmmm, hvor stor en diameter skal et hul til sådan en lille kattemis mon være?..
    Det er jo svært for mig at måle rundt om hovedet..

    Hvis du skulle lave sådan et hul til en lillebitte kat, eller en halvstor killing, hvor stor en diameter ville du så lave?


  • #32   3. jan 2011 Anja> da vi lavede kattebakkebeholder startede vi med et hul på ca. 12 cm. i diameter. Det kunne min 3.5 kg kat komme igennem uden problemer - den store 5+ kg kunne ikke... Øgede det til 15 cm og vupti kunne hængebugen komme igennem også smiley
    Men start med at lave et lille hul - sæt hunkatten ind i kassen, giv godbid og se om den kan komme ud. Kan den det kan den også komme ind.


  • #33   3. jan 2011 Ginne,
    okay, det er da lidt at gå efter..

    Så kan jeg starte med 10 cm. i en papkasse, og se om Sorteper kan komme igennem.. Og endnu, vigtigere: Om Mitte kan!.. For ellers dutter det jo ikke..

    Suzy,
    nej, hun bryder sig virkelig ikke om det rå..
    Jeg har engang fået hende til at slikke/nippe lidt af en daggammel kylling, men det var kun ved at hun fik en der var halvspist, så der var åben ind til kødet.. Hun mistede dog hurtigt interessen for det...

    Men nu har jeg bestilt lidt lækkert vådfoder til hende og noget light tørt til Mitte på Zooplus.
    Og nu jeg alligevel var derinde, har jeg også bestilt sådan en til stikkontakten, som skulle afstresse lidt.. Tænker at det måske kan have en positiv effekt på Mittens lidt voldsomme adfærd..


Kommentér på:
Min kat er fed!

Annonce