{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
603 visninger | Oprettet:

Trafikkyndige søges? .-) {{forumTopicSubject}}

Nogen der BARE kan reglerne i færdselsloven?
Jeg mener at det er lovpligtigt at den sidste bil i en kø på en motorvej holder med harvarilyset tændt....

Her står der at jeg har ret:
(link fjernet)

Men i følge færdselsloven står der tilsyneladende:
§ 32
Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte regler om anvendelse af havariblink, herunder regler om obligatorisk anvendelse af havariblink ved uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på motorvej.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981#K14

Er der evt. et tillæg til det i færdelsloven, hvor der står at det er blevet lovpligtig? Synes ikke kan kan finde noget...

Og håber nogen kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trafikkyndige søges? .-)
  • #1   3. jan 2011 for at advare bagfra kommende trafik tænder den bagerste haveri blink for at kunne advare dem... og slukker igen når dem bagved har tændt deres.... sådan burde det ihvertfald være...

• #2   3. jan 2011 Jeg tror ikke det er lovpligtigt, men bare en venlig hjælp til de bilister der kommer bagfra....

• #3   3. jan 2011 og nej det er ikke "lovpligtigt".... det er noget din kørelære lærer dig, som f.eks. at du osse skal holde "ordentligt" på rattet, men det er jo ikke sådan så du for en bøde for ikke at gøre det... så på det måde er det ikke en overtrædelse af loven hvis du ikke gør det...

• #5   3. jan 2011
    Nu har jeg så ikke selv kørekort smiley

Jeg undersøger bare lige nogle ting for en anden smiley
    Det der er sket, er at der opstår pludselig kø, og sidste holder IKKE med harvariblinket tændt, hvorved den sidste bliver påkørt af bagfrakommende bil, som ikke kan nå at reagerer på køen...

Men lidt mærkeligt at der på Borger, som er ens adgang til det offentlige (1. link), står:
    "Har din bil havariblink, skal du altid bruge det, når der er kø på en motorvej. På motorveje er det altså ikke blinklys, men havariblinket, der skal gøre opmærksom på en mulig fare."

Hvorfor dælen står det der, hvis det ikke er lovpligtigt? smiley

• #6   3. jan 2011 Daisie: Kan jeg få et link? smiley

• #8   3. jan 2011 Ja... Men desværre nåede personen at smutte, så det er kun den der er blevet påkørt, fordi denne bremsede hårdt op pga pludselig kødannelser + 2 efterfølgende bilister, der er som vidner

• #9   3. jan 2011 Jeg tror ikke på, man bliver holdt ansvarsfri, hvis man kører ind i bagenden på en anden bil, selvom denne ikke har havariblinket tændt.

Man er stadig forpligtet til at være opmærksom og holde passende afstand, så er der tid til opbremsning.

• #10   3. jan 2011
    Nej nej.... Han har jo ikke haft lang nok bremseafstand, lige meget hvad.... Og han betaler også bødet og får klippet i kørekortet.

Men JEG mener bare, at den bagest bil i køen burde have haft harvariblinket tændt... Bare det jeg gerne vil finde i nogle love smiley

• #11   3. jan 2011 kørsel på vejen er lige som sex, det er altid personen der rammer bagfra som for skylden.... lærte jeg ihvertfald at min far (gammel forsikrings haj) smiley

• #12   3. jan 2011 du kan kunne dømme folk for hvad du kan bevise i dette land.... og hvordan kan man bevise folk havde tændt deres harveri.... nok nærmere noget bremseafstand eller mangel på koncentration der har spillet en factor her....

• #13   3. jan 2011
    Det er så ikke mig der er påkørt, men min ven der i lastbil har påkørt den forankørende bil, da hun pludselig bremser op, da hun opdager køen... Min ven forsøger at undvige, da han kan se han ikke kan nå at bremse, men idet han skal sikre sig at han kan undvige ud i bane 2, rammer han hende alligevel, dog ikke så voldsomt.

• #14   3. jan 2011 irene: det er jo sådan virkelig heden hænger sammen smiley

• #16   3. jan 2011
    Jeg takker for hjælpen smiley

• #17   4. jan 2011 Bettina - du var ikke selv tilstede men genfortæller noget en ven af en ven oplevede ................ hvor interessant er det ?

• #18   4. jan 2011 Pia, nu starter tråden jo sådan set bare om hvorvidt det er lovpligtigt at blinke ved kø på motorvejen.

Det er først senere, hvor andre spørger ind til hændelsen at grunden til spørgsmålet bliver nævnt. Men uanset grunden, så er det da et meget fair spørgsmål.

• #20   4. jan 2011 Pia: Ja jeg genfortæller noget min ven var ude for. Det kan jeg ikke se som et problem?

Mit spørgsmål var bare: Er det lovpligtig at tænde for havariblinket, som sidste mand i køen på en motorvej?

At jeg så forklarer folk hvorfor jeg spørger om det, kan jo egentlig være lige meget. Det var bare det ene spørgsmål jeg gerne ville have svar på, og det har jeg fået.

Kommentér på:
Trafikkyndige søges? .-)

Annonce