{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.470 visninger | Oprettet:

Orkidé spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Er der nogle af jer som har forstand på orkidéer?

Jeg har en Phalaenopsis som jeg har fået til at danne nye stængler. Der var også kommet små nye skud, men de er imidlertid visnet uden at blive til noget smiley

Nogen der ved, hvad det kan skyldes?

Jeg har for 2 dage siden købt to nye som ikke har det alt for godt længere. Blomsterne er slatne og skuddene ser ikke for godt ud.

Kan det være fordi de var ude i bilen ca. tre kvarter? Og kan man gøre noget, hvis det evt. er kulde der er skyld i det?

Håber på, der er nogle herinde der ved lidt mere om det end mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Orkidé spørgsmål
  • #2   13. jan 2011 hvis du har købt dem med udsprungne blomster kan det bare være fordi de ikke kunde holde længere, ellers kunne det godt være kulden..
    har du husket gødning og ikke for meget eller for lidt vand..?

• #3   13. jan 2011 Jeg mishandler alle mine orkideer... De står koldt og mørkt og får stort set aldrig vand. Måske et lille skvæt hver anden uge. Alligevel så spirer de og kommer i blomst ca. 2 gange om året alle sammen - men indimellem oplever jeg det samme som dig. At på en enkelt af dem visner knopperne inden de når at springe ud.

Det er aldrig lykkedes mig, at finde ud af hvorfor, da jeg som sagt altid behandler dem éns, og det sker måske i ét ud af ti tilfælde...

• #4   13. jan 2011 Jeg vander dem vel en gang i måneden ca. og sørger for, at de ikke står i vand.

Jeg gøder hver gang jeg vander med orkidégødning.

Nogle af blomsterne var udsprungne, men de hænger alle sammen nu. Så synes det er lidt underligt, at de afblomstrer på samme tid. De var friske da jeg købte dem for to dage siden nemlig.

• #5   13. jan 2011 Karina: Håber det så er et af de få tilfælde jeg oplever. Var nemlig så stolt af, at der kom stængler på igen. Plejer nemlig ikke at have tålmodighed til at vente på det smiley

• #6   13. jan 2011 mener ikke de må få så meget gødning .., men det står vel på flasken hvor meget man må give

• #8   13. jan 2011 det med orkideer er sku en hel videnskab for sig selv!!

min farmor i tyskland har nok 30 orkideer til at stå i et stort vindue i stuen. hun vander dem og skyller dem af en gang i mellem og de blomstrer så smukt og hele tiden, fatter det ikke.

har prøvet at gøre det samme. men det sku som om mine begår selvmord!!

• #9   13. jan 2011 Ih altså, hvor er I heldige. Måske jeg bare skal lade være med at tænke så meget over det smiley

• #10   13. jan 2011 Jeg er lidt underlig med mine orkideer, de står i vand (der er kogt og kølet til lunkent) i 15 min en gang om ugen om vinteren og to gange om ugen om sommeren.

• #11   13. jan 2011 Anne Kathrin: Ja det samme sker for mig smiley Har snart en hel orkidé-kirkegård med blomster som jeg håber genopstår på et tidspunkt smiley

• #12   13. jan 2011 - Gerne meget lys, men ikke direkte sol.

- Ingen træk eller kulde.

- Ca 1 lille snapsglas vand 1 gang i ugen, hvis der anvendes gødning skal dette blandes præcis efter blandingsforholdende og skal springes over hver 4. vanding.

Ellers skal de egentlig bare passe sig selv :o) Jeg har også af og til knopper som visner, men tror det kommer af træk.

• #13   13. jan 2011 hehe kan se jeg ikke er den eneste der ikke er helt så sød ved mine orkideer....

Har dog præsteret at redde min den ene fra dødn. Og hvordan jeg gjrode ja det kan jeg da ikke lige helt huske... *fnis

men sidst de blomstrede blomstrede den ene kun mens den anden visnede ige så hurtig som de kom frem, fandt så ud af at de stod for koldt så nu er de blevet flyttet.

venter til gengæld på min Onkel køber nogle nye flotte nogen til mig, han arbejde med import og eksport tror jeg det hedder, med blomster så får dem til en god pris smiley Bare lige lidt pral fra mig *fnis

• #14   13. jan 2011 ha ha er sku bange for et blive hjemsøgt af alle de orkideer jeg har formået at slå ihjel gennem tiden!

• #16   13. jan 2011 Mine for vand fra vandhanen. En shat ca hver 14 dag om vinteren. Står i vest og nordvendt vinduer. Gødning, nej ikke her.
    Og , ja de blomstre på livet løs. Har 5 forskellige arter.

• #17   13. jan 2011 Mine står lige i midten ved køkkenet. På sådan en dims smiley

Ikke noget nord syd øst og vest, ved j ingen gang selv hvad ende jeg er i hahaha men bor da i SØ smiley

• #18   13. jan 2011 Bodil K: Ved du om de kan reddes dem der muligvis har fået kulde ?

• #19   13. jan 2011 Mine står i øst og syd vendte vinduer.
    De ryger ud i køkkenvasken 15 min ca hver fredag.

Når alle bladende falder af, klippes de ned, og ryger ind i soveværelsets vinduet.
    Tror jeg har 13 stående i øjeblikket. Nogle som slet ikke har fået nogle nye stængler eller skud. Og et par stykker, som er begyndt at skyde.

Jeg kan som regle få dem til at skyde 2 gange om året, nogle mere.

Mine får kun gødning ca. hver 3-4 måned. De må vidst ikke få for meget.

• #20   13. jan 2011 Anne Kathrin: Ja det har jeg også mareridt om smiley

• #21   13. jan 2011 Ja, det kan godt lyde som om at de har haft det for koldt. Hvis der stadig er friske knopper på stænglen kan den sagtens udvikle dem til blomster, hvis den ikke stadig står koldt, mens dem, der er visne og slatne intet er at gøre ved.

Gitte: mine står faktisk i et vindue, hvor de får diekte sol, og de går helt amok med blomster:-)

Det samme er at folk siger at de ikke må vandes med kalkholdigt vand, men det ved mine så ikke:-)

Men det er nemlig mærkeligt med orkideer, nogle kan passe dem, uanset næsten hvad de gør, andre kan bare ikke, selvom de gør det samme:-)

• #23   13. jan 2011 hihi mine bliver vidst også mishandlet...
    De står i vindueskarmen og så får de bare et skvæt vand en gang om måneden, hvis de er heldige... nogle gange hvor jeg har vandet dem og har mærket jorden har de været fuldstændigt udtørret, men de er blomster på dem altid og der kommer flere og flere stængler på dem.
    Her er heller ingen gødning af nogen art :o)

• #24   13. jan 2011 Vores bliver heller ikke gødet, men står i blomst nok ca 2 gange om året, de står mod nord og får vand af og til.. det er næsten den enenste blomst der holder her hjemme

Kommentér på:
Orkidé spørgsmål

Annonce