8.931 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Farve på blod Farve på blod

Jeg mener iltet blod er lysere end afiltet blod. Er det ikke rigtigt ?

Hvis blod er meget mørkt - næsten sort - når man giver en blodprøve og sygeplejersken også synes det ser meget mørkt ud, hvad skal man så tænke ?

Kan det skyldes dårlig iltning af blodet?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farve på blod
  • #1   26. jan 2011 Jeg ved ikke om iltet blod er lysere eller hvordan. Men jeg får taget blodprøve tit og jeg synes nu også mit blod er ret mørkt og jeg skulle efter sigende ikke fejle noget.

• #2   26. jan 2011 Venoest blod= afiltet blod er moerkere end arterielt= iltet blod, da der er bundet mindre ilt til de roede blodlegemer.

Saa der er intet at bekymre sig for ved en moerk farvede blodproeve smiley

• #3   26. jan 2011 Mørkt blod i blodprøven er fino.
    Det er venøst og det skal være mørkt. Faktisk kan det ses, hvis man har lidt lav blodprocent - så bliver det venøse blod lidt mindre farvet.

• #4   26. jan 2011 du her ret Tina...

Anni det blod du ser ved blodprøver et blodet på vej retur - det er derfor åren ligger yderligt i kroppen ... det iltede blod ligger mere beskyttet

Jeg har en enkelt gang oplevet at en laborant fik stukket forkert på mit barn og fik fat i det iltede blod - det var synlig forskel og farven

• #5   26. jan 2011 Tna jeg tror at hvis laboranten synes det er meget mørkt, så kan det evt skyldes væskemangel ?? bare et bud

• #6   26. jan 2011 Platugler : Det lyder helt vildt.. Arterier ligger da yderst dybt og man skal da stikke noget forkert for at faa arterielt blod.
    Feks: i haandledet skal naalen stikkes i ved 90 grader, hvis jeg husker korrekt..

• #7   26. jan 2011 Isadora, arterierne er pulsårer, og de ligger i praksis forholdsvis dybt, men det arterielle blod hører til i overfladen, og det, der kommer ud når vi slår os eller stikker os. Dette er kapillærer, der brister.

• #8   26. jan 2011 CH: Ja, men du kan da ikke faa en blodproeve fra kapillaerene?
    Altsaa jeg har taget mange en blodproeve, og aldrig, heller ej under min oplaering har jeg hoert at man kunne stikke SAA forkert at man kan faa arteriel blodproeve istedet for?

• #9   26. jan 2011 Vedkommende der fik taget blodprøven har fået det gjort før og har aldrig oplevet at det var næsten sort.
    Vedkommende skal til undersøgelse /scanning pga pludselig forpustethed ved minimal belastning.. Feks ved at lægge et tæppe sammen
    Vedkommende er i meget god form ellers.

• #11   26. jan 2011 Da jeg var indlagt sagde sygeplejersken at laburanten kommer om lidt og tager en blodprøve... Sååå

• #12   26. jan 2011 Isadora, blodprøver fra kapillærene er jo bare en prik i fingeren.

Jeg har heller ikke hørt om fejlstik, hvor man er gået efter venøst blod og har fået arterielt blod. Det omvendte lyder meget mere sandsynligt.
    Men det er jo fordi de store vener kommer op i overfladen enkelte steder, men jo slet slet ikke har den udbredelse som alle årene med arterielt blod.

• #13   26. jan 2011 Kira, det er laboranter, der står for blodprøver - og de er meget bedre til det end både læger og sygeplejerske *GG*

Og - lige til det platugler skriver, så kan man jo altså godt få en blødning med arterielt blod fordi man rammer forbi en vene. Men det er ikke fra de store arterier, så er det da gået helt skævt.

• #14   26. jan 2011 Væskemangel er en diagnose je godt kan lide... Den tror jeg vi holder os til smiley

• #15   26. jan 2011 CH: Vi er vidst enige. Tog bare lige en omvej.

• #16   26. jan 2011 Tina, det lyder da bestemt som om, der er problemer med iltmætningen. Men det kan jo afgøres på et øjeblik med en lille dims på fingeren.

• #17   26. jan 2011 Isa - ja, jeg skulle også lige læse ordentligt *GGG*

Jeg tror også vi er enige ;o)

• #18   26. jan 2011 CH: Ja det er da egentlig rigtigt...
    Så skal man også bare finde årsagen

• #19   26. jan 2011 IsadoraGem . jeg har 5 børn og er selv bloddoner, så jeg har set min del af blodprøver - det var netop også derfor jeg reagerede på farven.... barnet var kun 2 år på tidspunktet, så måske det er letter at ramme ved siden af ??

• #20   26. jan 2011 Platugler, blev blodprøven taget i albuen?

• #21   26. jan 2011 CH: ja

• #22   26. jan 2011 Hvad skulle en laborant (biokemiker) ellers være uddannet til, hvis det ikke var for at tage blod?

Jeg er kommet hjem fra Rigshospitalet med jeg ved ikke, hvor mange fejlforsøg på at tage en blodprøve af læger og sygeplejersker, men da der så ENDELIG kom en laborant, så skulle jeg kun have anlagt et venflon i hånden.. var DYBT lettet..

Jeg tror heller ikke på, at man kan nå ned til det arterielle blod.. jeg får taget en del blodprøver for tiden på Institut for Human Ernæring på Frederiksberg, og der må de ikke hente arterielt blod ud, da de kan risikere, at jeg dør af blodtab. Det må de kun gøre på et hospital, eller andet sted som er indrettet til at behandle mig, hvis jeg mister for meget blod.. Har heller aldrig hørt om det i mine 17 år indenfor sundhedsvæsenet..

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt farven på blodet er det rigtige, så ville jeg bestemt spørge det autoriserede personale omkring mig i stedet for herinde..

• #23   26. jan 2011 ved ikke om det kan have en betydning at barnet havde Henoch–Schönlein , som bevirker at de små blodkar brister ??

• #24   26. jan 2011 Jeg googlede lige rundt og jeg kan så se, at det faktisk sker...

Jeg kan måske nok forstå det med et lille barn, men jeg synes dælme man skal være uheldig med en voksen da.

Men ok - vi er nogle, der er lidt svære at stikke i, hvor venerne gemmer sig og er små - så kan det måske godt smutte.

• #25   26. jan 2011 Platugler : Der kommer jeg til kort, har ikke taget blodproever paa saa smaa boern..

• #26   26. jan 2011 Det plejer altså også at gå på normal vis .... har en anden datter der har fået taget mange blodprøver siden hun var 2 år, pga leddegigt og det er det aldrig sket.... desværre klappede hendes blodåre så tilgengæld sammen og det var svært at få den nødvendige mængde blod ud smiley

• #27   26. jan 2011 Molly: havde det været mig ville jeg også have spurgt smiley

• #28   26. jan 2011 Vedkommende skal som sagt undersøges og scannes på sygehuset. Blodprøverne skulle tages før undersøgelsen så de har dem at støtte sig til også.

Selvfølgelig skal diagnosen ikke stilles herinde.

Jeg tænkte bare at der måske kunne være en sammenhæng mellem den mørke farve og forpustetheden ( er det et ord ?)

• #29   26. jan 2011 Det ene udelukker jo ikke det andet ;o)

Jeg synes det er dejligt at nogen smider sådan et indlæg engang i mellem - man kan jo risikere at blive klogere.

Og i dag har jeg lært, at det rent faktisk sker en gang imellem, at der stikkes forkert ved blodprøver, og at der er anvisninger for, hvordan man skal handle i sådan et tilfælde.

Med hensyn til laboranter og venflon - den kombi har jeg aldrig turdet *GG*
    Eller - jeg har ikke overvejet det. Når det er gået helt galt, så plejer der at komme en anæstesisygeplejerske og lægge den, selvom det heller ikke altid er lykkes i første omgang. Men det kan da være, at jeg skal spørge efter hospitalets top-laborant næste gang ;o)

• #30   26. jan 2011 Uhhh hader de der venflon... Det gør bare nuller naller synes jeg..
    har haft en håndryg der var helt blå-grøn efter adskillige forsøg..
    Og en gang prøvede jeg også at (lægen?) sagde.. Hov.. Der var lige en veneklap i vejen.. Av for h..... altså

• #31   26. jan 2011 Jeg får altid lagt den i albuen nu. Det er langt mindre ubehageligt. Til gengæld slider det da lidt - laboranterne får heller ikke lov til at bruge den gode side til blodprøverne *GGG*

• #32   26. jan 2011 CH : Det lyder til du prøver det jævnligt ?
    Hvad mener du med at det slider mere ?
    Hvis jeg skaigen så vil jeg spørge om det kan blive i albuen ( det er indersiden du mener ikke ? der hvor man normalt tager blodprøverl

• #33   26. jan 2011 Venen bliver jo slidt jo flere gange man stikker i den. Der kommer arvæv og man kan også mærke at nerverne bliver mere og mere sære ;o)

Det gør jo normalt ikke ondt at få taget blodprøven, men når først det er gjort rigtig mange gange, så får området lidt sit eget liv. Nogle er så heldige så følelsen helt forsvinder lige der, andre får lidt mere glæde af nålene *GGG*

Jo, det er lige der, hvor der tages blodprøver. Ulempen er måske, at man ikke kan bevæge sig ligeså frit som når den ligger i hånden, men værre synes jeg heller ikke det er.
    Jeg ligger kun med den i nogle timer ad gangen, så den største udfordring er at lyne og knappe bukserne ved toiletbesøg *GGG*

• #34   26. jan 2011 en gang som bloddoner ramte laboranten forkert.. aner ikke hvad hun ramte, men for hulen det gjorde nuller naller... jeg led pænt i stilhed, men havde nært tudet da hun tog den ud igen. Da jeg kom hjem, var jeg så blå og øm at jeg ikke kunne bøje albuen ret meget og slet ikke nok til at klø mig i ansigtet.
    Jeg har ikke været atsted siden... og jeg plejer slet ikke at være sart og har da også fået taget blodprøver siden, uden problemer

• #35   26. jan 2011 Platugler: Avs.. det lyder ikke rart... Kan forestille mig man ikke har den vilde lyst til at komme igen efter den omgang

• #36   26. jan 2011 Chardame, jeg synes også det kan mærkes at anæstesipersonalet er vant til patienter, der er bedøvet, når de skal stikkes i ;o)
    Det føles helt klart som om, de er hævet over den slags småligheder... Det er temmelig nedbrydende for det i forvejen lidt svækkede humør.

Men en smule ydmyghed oplevede jeg da en gang, da der skulle ikke mindre end 12 forsøg af 2 afdelingssygeplejersker og 3 anæstesisygeplejerske og 1 anæstesilæges til at lægge venflon 3 gange - på knap en uge.

Jeg var dog et nervevrag til sidst, og personalet blev smånervøse og stak ad pommern til.... Og så kom jeg på tabletbehandling.

Det er noget juks - og det gør det ikke bedre, at de er så dårlige til at omgås os vågne patienter :o(

• #37   26. jan 2011 tror ikke det bare var en nerve, for jeg fik jo en kæmpe blåt mærke

• #38   26. jan 2011 Bare lige for en indskyldelse - det er oftest bioanalytikere der tager blodprøver. I "gamle dage" blev disse kaldt for laboranter, og mange ældre holder stadig fast i det ord *S*

Jeg har altså også hørt om at de har ramt en arterie i stedet for en vene ved blodprøvetagningen - ikke at det sker ret tit, men det sker altså!

Blod varierer utrolig meget i farven, også det venøse blod. Umiddelbart vil jeg ikke mene at man kan udlede noget specifikt ud fra blodets farve (har spurgt da jeg undrede mig over de store forskelle)

MVH En bioanalytikerstuderende, der i øjeblikket er i praktik på Klinisk Biokemisk, og tager blodprøver smiley

• #39   26. jan 2011 Chardame
    Jeg tror det er forskelligt fra sygehus til sygehus.
    På vores navneskilte står der Bioanalytiker.
    PÅ mit står der endda Bioanalytikerstuderende smiley

• #40   26. jan 2011 ja de sygehuse jeg kommer på, der står der nu også bioanalytiker

Kommentér på:
Farve på blod

Annonce