21. dec 2008 Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Katte og FIB? Evt. erfaring? Katte og FIB? Evt. erfaring?
Ja, jeg sidder og tænker lidt over den sygdom.
I efteråret døde min kat, desværre. Hun blev lynhurtigt syg, og jeg nåede knap nok til dyrlægen inden den var helt gal. Hun blev hurtigt aflivet, for hun var mere eller mindre døende da jeg ankom hos dyrlægen.
Nåh, det var ikke sjovt, men sådan var det.
Vi blev enige om ikke at foretage en masse prøver eller en nekropsi, da sket jo var sket..
Min dyrlæge havde en meget meget kraftig mistanke til at det var FIB og ville jo selvfølgelig ikke give den diagnose med sikkerhed (grundet de fravalgte undersøgelser), men hun mente det helt bestemt..
Hun forsikrede mig om at det ikke var smitsomt, så jeg ikke behøvede at bekymre mig på de andre kattes vegne..
Men men men, min ene kat er kuldsøster med den nu afdøde kat. Vi snakkede om at jeg måske kunne få hende undersøgt for det en dag, for at klarlægge det, men samtidig sagde dyrlægen at der ikke er en kur, og det eneste prøverne kunne give mig af vished, var at jeg selvfølgelig kan være mere OBS på evt. symptomer, og skulle Sorteper have den sygdom, samt blive syg en dag, så kunne jeg handle hurtigt, og lade hende sove ind så snart det gik ned af bakke.
Men det er dyrt at få foretaget. Min dyrlæge mente det ville koste omkring 1800 bare for prøverne, da de skal sendes på laboratorie..
Derfor ville jeg egentlig gerne høre fra nogle med erfaring omkring den slags sygdomme hos katte.. Om hvorvidt det kan betale sig, at få klarlagt? Hvor stor er risikoen for at Sorteper har samme sygdom, og er der vitterligt intet at gøre? Vil det være en fordel for mig eller ej, at få foretaget de undersøgelser?
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 74
hun har erfaring inde for det..
men nej der er intet at gøre overhoved. hvis de har det så har de det. og så dør de på et tidspunkt..
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Snehvide blev syg i en alder af ca. 3½ år, og det var umiddelbart den tørre.
Hun tabte sig, og på dødsdagen var hun helt apatisk da jeg vågnede. Da vi kom frem til dyrlægen var hun helt gul alle steder. Hun var jo hvid, så det kunne tydeligt ses at hun havde gule slimhinder, ligesom huden i ørerne og omkring øjnene også var helt gul.. Ydermere havde hun krampe-anfald i stor stil, hvilket var årsagen til at vi meget hurtigt blev enige om at lade hende sove ind - hun var jo sådan set selv døende..
Og jeg kan se at det taler for Sorteper (kuldsøsteren) at hun endnu ikke har udviklet noget der ligner sygdommen, på trods af at hun altså bliver 4 år til april. Endvidere er det godt at høre at det ofte kun er en kat i kuldet der udvikler sygdommen..
Men det gør mig trist at se at de katte der bliver ramt, ofte er mindre end resten af kuldet. For hun har fra dag et kun vejet det halve af den største i kuldet. Og nu, i en alder af snart 4 år, vejer hun kun sølle 1800 gram.. Jeg forsøger dog at få hende op i vægt..
Umiddelbart virker det ikke til at det vil være noget værd at få hende undersøgt, men derimod blot en stor udgift, men jeg vil forsøge at lære lidt mere om det..
Jeg ved jo i hvert fald under alle omstændigheder, at begynder hun at blive sløj, skal jeg reagere hurtigt..
Jeg vil bare så nødig stå op til en døende kat igen..
Nu nåede jeg til dyrlægen med Snehvide, men altså, hun var nok død af sig selv max. 20 min. senere.. Hun sov også ind få sekunder efter sprøjten blev givet, der var slet intet tilbage i hende af energi :S
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
Men risikoen er så lille at jeg ville ikke frygte det.
Ingen af dens søskende eller fra det tidligere kuld fejlede noget.
Men det er jo op til dig - du kan jo alligevel hverken gøre fra eller til...
Katte og FIB? Evt. erfaring?