{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Hærværk af børn - hvad synes I? {{forumTopicSubject}}

Hej!

I dag kom genboen over - de havde set 3 børn i vores have ( troede først det var vores egne ), men så var det gået op for dem, det ikke var vores børn, og at de var i gang med at plukke samtlige tulipaner og påskeliljer.

Jeg går MEGET op i minhave, og hele forhaven er blevet lagt om sidste år. Jeg har lavet et stort rundt bed, med farveafstemte tulipaner, som jo er allerflottest lige nu. Der var for 400 kr. løg i. Alt er ødelagt, og bedet er trampet rundt i, så alle de blomster som skulle overtage også har lidt alvorlige skader. Løgene fra tulipanerne ligger spredt over det hele.

Hos genboen var der også plukket en masse - små buske var hevet op med rod.

Genboen havde sat efter pigerne, skældt ud - og fået en adresse ud af dem. Derefter gik har over til os for at infomere.

Vi gik sammen mod den opgivne adresse, men en mor mødte os på vejen. På vejen kom vi forbi adskellige haver, hvor pigerne også havd eværet. Der lå ødelagte blomster overalt.

Moderen spurgte hvad vi ville have de gjorde ved det. Så bliver man sku lidt paf - for hvad vil man (? ) Blomsterne kan jo ikke limes på ( som jeg sagde til hende ),og hun sagde at pigerne var belvet vældigt forskrækkede over genboen, og nu sad og græd i hendes køkken. Tilsyneladende var hun vred over, at han i skyndingen havde sagt til pigerne, at hvis ikke han fik adressen, ville han gå til politiet.

Hun sagde godt nok hun også ville blive rasende, hvis nogen ødelagde hendes have, men hun virkede ikke speicielt ked af det - eller ydmyg, mest forurettet over genboen.

Vi kender ikke pigerne, men der var 3 - på ca. 9-10 år.

Hvad ville I gøre ?

Min mand og jeg er ikke enige - og jeg må da også sige, der virker underligt uafsluttet.

Han vil melde det til politiet - mener der må være noget glat med de børn, siden de går ind i fremmede menneskers haver og hærger - og at der at hjælpe pigerne på sigt, at de får sig en forskrækkelse. Han er så også sur over moederens reaktion - og hun repræsenterer så også kun 1 af børnene.

Jeg er i tvivl - er godt nok ked af min have, men synes måske også det lige voldsomt nok.

Mest af alt er jeg totalt overrasket over sådan tre piger kunne finde på det. Jeg har selv en på samme alder, og hun kunne ikke drømme om at finde på sådan noget. Hun ville aldrig turde.

Hvad siger I ?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hærværk af børn - hvad synes I?
  • #1   20. maj 2006 Hmm, ja hvad skal man sige??

    Det må vel være op til forældrene at give ungerne en skideballe, men det vil de jo tilsyneladende ikke gøre..

    Jeg ville personligt ALDRIG have gjort sådan noget som barn, og hold da kæft en skideballe jeg ville have indkasseret!

    Men mon ikke problemet er at ungerne slet iikke har fået at vide at det er forkert at gøre sådan noget? Men jeg vil da lægge skylden hos forældrene, der jo tydeligvis er ligeglade med hvordan deres børn opfører sig..


  • #2   20. maj 2006 jeg ville måske nøjes med at kræve erstatning.

    Og havde det været et af mine børn havde jeg tilbudt erstatning + forlangt at hun gik til hver enkelt med en undskyldning og at hun tilbød at hjælpe med at plante igen.

    Men nu ved mine børn på 7-9 og 10 også at man ikke går ind i andres haver.


  • #3   20. maj 2006 Jeg tror ikke at børnene er klar over de konsekvenser det har - forstået på den måde at jeg tror måske at de bare har ville glæde deres mødre med nogle flotte blomster. Men når det er sagt så synes jeg helt bestemt at moderens reaktion virker som total ligegyldighed overfor den handling bla hendes bare har laavet og hvis moderen er ligeglad så er hendes bare jo tydeligvis ikke opdraget med at sådanne ting gør man bare ikke. Jeg ved ikke hvad man bør gøre, at gå til politiet er måske lige drastisk nok, men en samtale med deres forældre og evt en aftale om at de kommer over og hjælper med at rydde op, samt erstatter det som de har ødelagt mon ikke det vil få dem til at tænke over konsekvenser en anden gang? Men det er da utroligt at folk ikke sørger for at opdrage deres børn....

  • #4   20. maj 2006 Børn den i dag kan squ finde på mange totalt åndsvage ting....desværre

    Ser mange eks. i mit arbejde.

    Det værste er nok at mange børn ikke lærer at have respekt for andres ting og kende forskel på dit og mit.

    Hvad jeg ville have gjort i den aktuelle sag, hmmm.....tror squ jeg havde forlangt de kom og ryddede op efter sig og samtidigt kunne de så passende betale for alt hvad de havde ødelagt.


  • #5   20. maj 2006 Jeg er sikker på at pigerne ikke har gjort det for at gøre nogen ondt!....de ser de flotte blomster....tænker på hvor meget de vil pynte og glæde mor....og sammen får de overbevist hinanden om at det nok ikke gør noget at plukke dem.....
    De har nok hver især lært at det gør man ikke, men er der en af pigerne der er "førehund" følger de andre med.....
    Hvis jeg skulle råde dig til noget ville jeg gå til forældrene og få dem til at betale skaderne over deres forsikring....det er noget de fleste har.....og børn er nu engang børn....de gør det ALDRIG mere!


  • #6   20. maj 2006 det lyder da godt nok fuldstændigt vanvittigt... umiddelbart virker det jo som meget bevidste handlinger de piger laver siden de går i flere haver..... jeg ville prøve at få pigernes mor i tale igen allerede idag og hvis det ikke hjælper, ja så ville jeg melde det til politiet som hærværk....
    Uanset hvad så skal moren da erstatte det ødelagte


  • #7   20. maj 2006 ...børne opdragelse ..samt hunde opdragelse..ja..det er emner jeg normalt ikke snakker med andre om...for man ka blive SÅ uenige...og vi opdrager jo forskelligt...det er smader ærgeligt det der er sket...og de har nok ikke vidst bedre...jeg ville nok vende den med moderen...og være den store pædagog...og høre om de ikke ville komme over at gøre skaden god...med beplantning af en masse indkøbte blomster ..af dem...og lidt græsslåning...og la børnene gøre noget af arbejdet...mod at I servere hjemme bagt boller og saft,,,og får bevaret vej freden...

  • #8   20. maj 2006 pus hunden på dem *g* nej det var ikke sjovet,,,,men lad dem være med til at hjælp med at få det til at se oki igen også må mor jo gi noget til nogen nyee løg til næste år

  • #9   20. maj 2006 Tjah - Hun spurgte jo, hvad vi ville have de skulle gøre.

    Jeg kunne da godt have sagt 200 kr. - eller et eller andet, men jeg blev helt paf. Jeg havde nok forventet en uforbeholden udskyldning, og at hun selv havde foreslået at de betalte en erstatning. Så ville jeg have aflåset, og været glad for at have fået talt ud - og sikker på hun ville have taget ansvar for situaitonen videre. Det var meget mærkeligt at det var hende, som var vred (???)

    Og erstatining - der er svært at sætte pris på. Jeg mener - jeg gav 400 kr. for løgene - men dem har jeg jo i stadig, og tulipanerne kommer jo igen næste år. Om 14 dage ville det hele være afblomstret. Så den værdi det repræsenterer er svær at finde. Værdien er dybt subjektiv, og for meget betød det meget - men ikke noget jeg kan sætte en pris på. Det der er værst, er at jeg føler mig så krænket - for jeg har brugt oceaner af tid på at tegne haven, og føre planerne ud i livet. Og så er det mærkeligt tomt bare at blive fejet af - af moderen.

    Hvis et af mine børn havde gjort noget tilsvarende - og der er vi helt enige herhjemme - så blev de tvunget til at gå hen og sige undskyld, og tilbyde at arbejde skaden af. D.v.s. 1 times have-arbejde - rense fliser eller lign. Så kan de sku lære det. Sådan har vi gjort herhjemme internt - og derfor har vi også børn, som ALDRIG kunne finde på sådan noget. Derudover ville jeg havde tilbudt at betale - og hvis det blev afslået, købt en flase rødvin eller lign.

    Tænk - de andre børns forældre har slet ikke givet lyd fra sig.

    Der ville jeg har stillet som forælder, spurgt ind til sagen, og fulgt ovenstående procedure.


  • #10   20. maj 2006 Hov - og blomsterne plukkede de ikke til deres mod. De plukkede dem, og smed dem rundt omkring.

    De havde ingen blomster på sig, da genboen løb efter dem.


  • #11   20. maj 2006 Børnene skal mærke noget konsekvens af deres handlinger !

    Derfor ville det være en god ide at få dem til at lave et eller andet for jer som det er gået udover.


  • #12   20. maj 2006 Ejjj - staveplade!

    Jeg ville ikke have aflåset *G* - men afslået.

    Og der skulle stå mor i sidste indlæg


  • #13   20. maj 2006 Ja - enig. Det ville vi også sætte vore egne børn til.

    Men det er så mærkeligt, vi som fremmede skal komme og kræve det - og være pædagogiske. Det burde da være forældrene som tilbød det - eller fik børnene til at tilbyde det.

    Hvordan kan jeg banke på, og sige at jeg forventer/ synes deres børn skal komme og feje min terasse ( f.eks )?

    Det synes jeg er svært. Ville I kunne gøre det ?


  • #14   20. maj 2006 Måske du skulle starte med at fortælle moderen hvor meget din have betyder for dig og hvor meget arbejde du har lagt i den.

    Ellers er et "smart" trick at vende situationen mod hende, altså stil hele scenariet op med hendes som den forurettede, og spørg så hvad hun evt. ville forvente du gjorde som forældre.

    Det kan så enten gå godt eller skidt *GG*, men samtidigt får den en lejlighed til at fortælle hvad du ville have gjort som en ansvarlig forældre.


  • #15   20. maj 2006 Jeg har fået min vilje :o)

    Politiet bliver ikke kontaktet. Det er også sådan lidt barnligt ( synes jeg - men har ikke sagt til min mand ;o) ).

    Det er bedre at fokusere på, hvad vil vil opnå ved det - og så prøve selv at henvende os i første omgang. Men jeg kan stadig ikke finde ud af, hvad jeg vil bede om. For når forældrene står med armene over kors, og er sk. ... sure over naboen truede med politi - så har jeg lidt svært ved at pippe om pædagogiske principper o.s.v.

    De ender sku nok med vi ikke gør noget overhovedet.



  • #16   20. maj 2006 mangler min staveplade smiley

    Det kan så enten gå godt eller skidt *GG*, men samtidigt får du en lejlighed til at fortælle hvad du ville have gjort som en ansvarlig forældre.


  • #17   20. maj 2006 Hej Rene!

    Ja - det har du ret i - og det prøvede jeg også.

    Jeg fortalte hende vi havde omlagt have, og alt valgt ud med stor bevidsthed o.s.v.

    Men hun var mest optaget af egne følelser - vrede og forurettelse, så hun sagde bare,: Ja - jeg ville også være belvet sur, hvis det var min have. Helt sikkert" - og så ikke mere.

    Og hun bedyrede også, hun havde skældt pigen ud.

    Men mennesker er jo forskellige. Jeg er ikke sikker på jeg havde skældt min datter ud - jeg ville netop have sat mig og forklaret hende, hvad hun havde gjort, og at hun var nødt til at prøve at gøre det godt igen. Råbe og skrige kommer man ingen vegne med. Det er så i øvrigt også hurtigt glemt igen.

    Men jeg kan og skal ikke opdrage andres børn. Så hvis ikke selv de vil - så er det lidt svært for mig at gøre noget.

    Havde de tilbudt børnene kunne rydde op - så havde jeg fundet en god opgave til dem.


  • #18   20. maj 2006 Mit indlæg var til dit forrige svar, Rene.

    ja - jeg tror jeg tager over og snakker med dem i morgen. Under alle omstændigheder er det underligt uafsluttet, og jeg gider ikke sådan noget mystisk noget, hvis vi mødes i Netto eller lign. - at man så ikke hilser, og render og skuler lidt efter hinanden. Bedre med rene lienier.


  • #19   20. maj 2006 Det kan jo også være at moderen var chokeret over hendes børn kunne finde på sådan noget.

    Men synes det ville være en rigtig god ide hvis du får snakket med dem imorgen *S*


  • #20   20. maj 2006 Kære Nette...det mener jeg er en god beslutning ..at du går over og snakker med dem imorgen...pøj pøj med det...(glæder mig til at hører ..hva ...imorgen)

  • #21   20. maj 2006 Jeg vil bare sige at slf er det skide irriterende men det gør børn.. Synes også at true med politiet pga, blomster måske var at gå lidt over stregen ?

    Det er børn og de har jo nok ikke gjort det for at være onde..

    Børn er børn og sådan er det.. Jeg ville bare glemme det hvis jeg var mig.. hvis de sad og græd i køkkenet gør de det jo nok ikke igen?


  • #22   20. maj 2006 Stephanie så altså hvis børn græder, så er det ok og så gør de det ikke igen?

    Det er jo netop nu de gerne skulle se at der var en konsekvens af det man laver, om det så er at feje terrase eller gå hen og give en undskyldning er lige fedt, blot det de oplever at de skal gøre noget og stå til ansvar.



Kommentér på:
Hærværk af børn - hvad synes I?

Annonce