4.317 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

su. og sygdom/sygemelding su. og sygdom/sygemelding

hej sagen er den at jeg har været ude for et seksuel overgreb og det har tæret hårdt på mig jeg sover ikke jeg spiser ikke og ja min hverdag er noget rod. sagen er den at min læge ville sygemelde mig pga. mine nerver sidder ude på tøjet jeg er ved at finde et nyt sted at bo langt væk for ham der gjorde de bor meget tæt på mig og han er politianmeldt.
men nu til mit spørgsmål hvis jeg bliver sygemeldt hva så? jeg er ikke medlem af en a kasse/fagforening
sustyrrelsen tar jo min su hvis jeg ikke er aktivt studerene

A-kassen hjælper, hvis du bliver syg
Hvis du er medlem af en a-kasse, og bliver syg imens du er ledig, kan a-kassen udbetale sygedagpenge. Læs mere om, hvad a-kassen kan hjælpe dig med på TjekAkasse.dk - find de billigste a-kasser.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  su. og sygdom/sygemelding
  • #1   21. feb 2011 Så er der kun kontanthjælp på kommunen.

Jeg håber du allerede er i gang med at få det bearbejdet, du kan flytte fra bopælen men "nissen" flytter med, så det er meget vigtigt du får hjælp til at få det bearbejdet, håber du har en god kæreste og et godt bagland som du også kan snakke med.

Mener der er selvhjælper grupper på Sjælland, det kunne være det også var værd at prøve.

Selvom du lige nu har det meget hårdt, så håber jeg du vil kæmpe en brav kamp for at få dig selv op og stå igen, ikke kun for din egen skyld men også for din lille familie du har dig. Selv i en "sort" tid bør man "tvinge" sig selv til at se selv de små sjove - smukke ting og glædes over det, det er ikke bare okay det er vejen frem :o)

Håber det bedste for dig og dine :o)

*Krammer* herfra mig

• #3   21. feb 2011 Jeg ville nok også prøve at få kontant hjælp i denne hårde tid smiley

• #4   21. feb 2011 jeg går selv sygemeldt lige nu. jeg har stadig min su.
    det kommer an på hvad du læser til???
    er det en ungdomsuddannelse, eller en videregående uddannelse???

• #5   21. feb 2011 du kan på su være sygmeldt/indaktiv i op til 12 mdr men skal medbringe lægeerklæring til sid studie.

jeg var sygmeldt i 6 mdr for nogle år siden men valgte så selv at stoppe.

• #6   21. feb 2011 Det er enlig for dårligt at man kan være syg i op til et år på SU smiley

• #7   21. feb 2011 Nana O - hvorfor er det for dårligt?? man er jo berettiget til 72 måneders SU!! jeg valgte jo ikke selv at jeg skulle få denne farlige infektion i min fod, og er indlagt, og sygemeldt i 6 måneder.

• #8   21. feb 2011 Sabina, sygdom tæller vel ikke med under de 72 klip, gør det? Det ville da ikke være fair?

• #9   21. feb 2011 Sabina M : fordi er du er syg er det for dårligt. og så kan det godt det er lovligt syg man er. men jeg ville ikke mene at man burde få SU hvis man er syg i så langtid. da du jo ikke er på uddannelsen. men at du så fik kontant hjælp istedet syntes jeg lyder mere retfærdigt. selvom det måske er ligemeget hvor man får pengene fra. men syntes bare hvis man er på SU så er man studerende og hvis man er længerevarig syg så er du ikke på uddannelse derfor ville jeg ikke mene man skulle have SU.

er der enlig ikke noget der hedder sygepenge ?

• #10   21. feb 2011 jeg er lige kommet hjem fra lægen jeg har fået en henvisning til en psykolog og de kan sagtens sygemelde mig men det skal enten kommune eller skole kontakte læge/mig. så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre jeg ved jeg ike kan klare min skole pt. jeg er på handelsskolen i næsten i en hg for voksne og min kontaktperson sagde jeg ikke kan sygemelde mig uden at skulle starte forfra (har haft meget fravær pga meget syge børn) så jeg ved ikke hvilket ben jeg skal stå på

• #11   21. feb 2011 Lyder ikke som om der er meget andet at gøre end at forsøge at få kommunen til at hjælpe dig.... så må du forsøge at starte uddannelsen op igen når du er klar til det eller måske noget helt andet :o) Kan godt forstå du ikke ved hvilket ben du skal stå på, der rumstere sikkert mange følelser indeni dig som du skal takle samtidig med du skal være der for dine børn, få hver dag til at hænge sammen.... Ønsker virkelig det bedste for dig, håber du kan få noget hjælp! og håber stadigvæk du har noget bagland der engang imellem kan aflaste dig lidt, f.eks. i form af I kommer og spiser og kan komme ud og opleve noget uden du skal stå for hele planlægningen, det ville gøre jer godt.

*Krammer* herfra mig

• #12   21. feb 2011 aino : tak jeg har al den støtte jeg kunne ønske mig men alligevel er det så fandens hårdt jeg tuder hele dagen og når ungerne kommer hjem skal jeg være den "glade" mor og det går bare ikke rigtigt og de kan mærke det det kan de

• #13   21. feb 2011 Nana, det synes jeg da er en lidt sjov holdning. Når man bliver syg er det jo ikke til at sige hvor længe. Og hvornår skal man så gå fra det ene til det andet? -Og hvis man overgår til kontanthjælp så er det jo fordi man går ud af skolen, og når så man bliver frisk igen, så kan man ikke bare starte op...

PS: enlig, er når man er single.... Det hedder egentlig...

• #14   21. feb 2011 Øv ved det godt, og ja du har ret, selvom man forsøger at virke glad så vil de godt kunne mærke der er noget der trykker.... Håber han får straf for det han har udsat dig for, kan slet ikke ha sådan ting :o(
    Mht. dit bagland, har du mulighed for overnatning eller pasning af børnene engang imellem, tænker mht. kommunen der er det vigtigt man har baglandet i orden.
    Seriøst tror jeg du vil kunne gøre brug af noget selvhjælper gruppe, der er andre som også har været udsat for overgreb, det at snakke ud om det med andre i samme situation, støtte hinanden, er jeg ret sikker på gør en stor forskel stille og roligt... Garanteret p'sse hårdt i starten, men med tiden skulle du så gerne kunne blive "hærdet" så meget at du kan "slippe" det når du ikke er til møderne, altså stille og roligt igen komme ind i en god glad hverdag.... Jeg vil lyve for dig hvis jeg siger du slipper helt ud af det uden m'en, for det gør du sikkert ikke, men du Kan gøre dit for at få en bedre hverdag for dig og dine, så du igen føler du kan overskue tingene i dit liv :o)

• #15   21. feb 2011 Camilla aka Pylremor - nej sygdom tæller ud over de 72 måneder :-). en hver studerende har ret til 12 måneder på orlov, med betalt su. denne orlov kan bruges på fx. graviditet, barsel, sygdom eller studiepraktik i andet land :-).. og camilla, du har helt ret i det du skrive med kontanthjælp :-).. dejligt der er nogen der ved hvad de snakker om smiley

Nana O - ligesom camilla, syntes jeg din holdning er helt hen i vejret!
    hvis man overgår til kontanthjælp betyder det at man er frameldt sin uddannelse. jeg tager en professions batchelor i ergoterapi, og da jeg er godt igang, har man sine rettigheder! jeg har derfor ret til at sygemelde mig i op til 12 måneder, med betalt su! jeg kunne sagtens have nøjes med 4 måneders sygemelding, men da min uddannelse er inddelt i moduler á 10 uger, skal jeg vente på, at det givende modul jeg skal genoptage, starter med et nyt hold :-). forstår du det bedre nu? smiley

• #16   21. feb 2011 Camilla - ja det er da meget muligt det er en sjov holdning. hvis du er psykisk ustabil. så kan man da regne ud at det ikke kun er en uge eller 2.. Desuden så må du ikke have et års fravær på skolen.. ihvertfald ikke nogen af de steder jeg har gået i skole..
    men ja jeg syntes stadig det er mærkeligt at man kan få den støtte der hedder SU når du ikke er studerende.. og ja selvfølgelig går du fra den uddannelse du er jo syg i langtid som et år eksempelvis.

Stave fejl er gratis ;D

Sabina - Ja men det er jo så ikke mit problem smiley Jeg forstår udemærket reglerne. men jeg syntes stadig ikke det er iorden. fordi jeg mener hvis man er syg i så langtid over et eller andet whatever.. hvis du er syg et år eksempelvis så spilder du alligevel et helt år, hvor en anden kunne ha fået din plads. plus du alligevel skal gå det år om. hvorfor så ikke bare få støttet et andet sted fra..
    det er ikke et problem. jeg undre mig bare for i mit hovede giver det ingen mening at få SU når du ikke studere. som du ikke gør hvis du er syg i så langtid smiley

• #17   22. feb 2011 Nana O - du har lidt problemer med at læse det jeg skriver smiley
    jeg skal ikke starte forfra, jeg skal startede præcis dér hvis jeg slap, inden jeg blev indlagt. hvis jeg frafalder uddannelsen, skal jeg starte HELT fra begyndelsen. jeg reservere ikke nogen plads, som andre kunne have fået, da man SOM SAGT ikke bare kan starte midt i en uddannelse!! den plads er min, og ingen vil nogensinde kunne overtage den af praktiske grunde.
    forstår du bedre nu, lille Nana O? smiley

• #18   22. feb 2011 Sabina - Ja selvfølgelig starter du der hvor du slipper..

men hvis du stopper og er væk i et helt år så kan jeg ikke se nogen grund til du skal have den plads..

jeg tror mere du er meget god til at misforstå var jeg siger søde Sabina...

• #19   22. feb 2011 Nana O - du skal tænke på, at jeg ikke ligger patent på nogen plads overhovedet, men når jeg er raskmeldt, bliver der lavet en ekstra plads til mig. jeg tager ikke nogen plads fra nogen, så der er ingen der bliver snydt smiley
    hvad ville du gøre, hvis du blev meget syg, måtte gennemgå en masse operationer, men samtidig var ved at læse til netop din drømme uddannelse?
    - ville du tage imod en ekstra plads på et nyt hold + su???
    eller
    - ville du droppe din drømme uddannelse, og søge kontanthjælp i stedet for?? smiley

Mandie F - hvordan skal jeg nogensinde kunne gøre op for den gamle stol, som en anden KUNNE have fået, for et år siden?
    dengang havde jeg ikke ligefrem forventet at blive indlagt og skulle igennem 5 operationer og hudtransplantation. den nye plads jeg skal have, er ikke en plads som kunne have været besat, det er en ekstra plads, der er blevet oprettet til mig, da man som studerende på en videregående uddannelse har visse goder. når man først er inde, vil de få fatale konsekvenser at droppe ud igen smiley
    som du kan læse, har jeg ikke på noget tidspunkt taget pladsen fra en anden studerende smiley

• #20   22. feb 2011 Sabina - Når du bliver syg, kan du vel gå på kontanthjælp i de år vi nu taler om og herefter genoptage studiet hvor du forlod det. Tja, jeg ville da hellere modtage kontanthjælpen (=flere penge). For mit vedkommende i hvert fald.

• #21   22. feb 2011 Irene *Nu indmeldt i DKK* J - nu handler det kun om 6 måneder for mit vedkommende. faktisk kun 4 måneders sygemelding, men så er der to måneders ventetid for at det givende modul starter igen smiley
    man kan selvfølgelig altid melde su fra, hvis man vil have nogle måneder tilgode, men du kan ikke søge kontanthjælp når du er studerende og su berettiget. jeg er jo stadig studerende, jeg er bare sygemeldt, og ventende på at modulet starter igen. hvis jeg vælger at få kontanthjælp skal jeg frameldes min uddannelse, og dette ønsker jeg ikke, da jeg så skal starte helt fra starten, modul 1, hvis jeg melder mig ind igen. smiley

• #22   22. feb 2011 Hvis jeg blev så syg at jeg ikke kunne komme i skole op til et år så ville jeg klart meddele det til min uddannelse og fortælle dem jeg kan være tilbage igen om et år...

Så hopper jeg over og får kontanthjælp og så når jeg ikke er syg mere går jeg videre med min uddannelse..

man dropper ikke sin uddannelse. man holdere nærmere en lille pause nedop fordi man er syg..

• #23   22. feb 2011 Sabina - Nu var det også kun et eksempel ;o)

• #24   22. feb 2011 Nana O - nu skal du tænke på at min sygemelding kun er 4 måneder, men så har jeg 2 måneders ventetid på at det nye modul starter igen ;-). der er ikke snak om et år, overhovedet..
    ved du hvad du snakker om? smiley
    jeg mener bare, du er kun 18, så det er jo efterhånden i et minimalt omfang du kan have beskæftiget dig med dette emne :-).. ikke noget ondt, men når man står i det, ved man mere om regler og krav osv.. smiley
    når man går på en ungdomsuddannelse har man ikke de samme rettigheder, og du har ikke de samme muligheder som hvis du går på en videregåendeuddannelse - fx professions batchelor, i mit tilfælde.
    hvis jeg valgte kontanthjælp skulle jeg droppe min uddannelse, og starte helt forfra til sep, hvis jeg overhovedet er så heldig at blive optaget til den tid. jeg vil aldrig kaste min drømmeuddannelse, og ét helt år væk, for at få kontanthjælp smiley

• #25   22. feb 2011 Mandie F - jeg er skam heller ikke ynkelig :-). så forstår du vel nu når du kender alle kendsgerninger i denne sag?

• #26   22. feb 2011 Jeg har været sygemeldt på SU

Du skal sørge for lægeerklæring (jeg fik min skole til at betale dem men det er ikke alle der vil det!) og så skal din læge skrive hvad du fejler og hvor længe der bliver regnet med at du er syg (du kan lige så godt sætte det til at være lidt ekstra end at være lidt for lidt, for så skal du igennem trummerummen mere end en gang, og du kan altid starte før tid under alle omstændigheder)

Sådan var det i hvertfald på den erhvervsuddannelse jeg gik på. - Jeg valgte så til sidst at et skift af sceneri nok ville hjælpe på min helbredelse også - og det gjorde det..

Ked af at høre du har været udsat for sådan noget skidt - håber du kommer over det hellere før end senere..
    og så synes jeg du skal be din læge om en henvisning på krisehjælp (hvilket du enten ikke selv skal betale eller betale meget lidt af)

• #27   22. feb 2011 Jamen søde Sabina nu handler historien jo ikke om dig og din sag. ;D

men om TS som har det psykisk dårlig hun er nok ikke klar efter 4 mdr ; )

Men nu handler det jo heller ikke om hvordan reglerne er og ikke er..

jeg syntes bare det er for dårligt man kan være syg i så langtid og så stadig få SU giver for mig ikke nogen mening heller ikke hvis det "kun" er 4 mdr.

syntes jeg også det er på en videregående som det er på en erhverervsuddannelse..

men igen det handler ikke om din sag.

• #28   22. feb 2011 Nana O - nej netop, det handler ikke om min sag, men prøver også bare at fortælle dig og andre hvad rettighederne er smiley
    "STOLT mor til to DDH hunde smiley J" har nogle rettigheder, og præcis som Anita O siger, så er dine og nogle af de andres udtalelser typisk jantelovs danmark :-). TS står i en træls situation, og har ikke brug for andre bekymringer lige nu, og sikkert heller ikke en ung piges mening om at HUN syntes man ikke burde være berettiget til su smiley

• #29   22. feb 2011 Mandia F - ja man kan få mere på kontanthjælp :-). det er også lidt bittert, men så vil jeg hellere blive på uddannelsen smiley

• #30   22. feb 2011 Jeg kan slet ikke se hvad problemet er...... SU eller kontanthjælp..... Det kommer sguda fra samme pulje.....

• #31   22. feb 2011 Mandie F - netop :-). jeg mener også kun det er på videregående uddannelser man kan gøre dette, for som du siger er hg kun 2 årig ungdomsuddannelse smiley

• #32   22. feb 2011 Hanne - Som skrevet længere oppe, så tæller sygdom og fx barsel ikke med i de 72 klip.... så det er intet problem

• #33   23. feb 2011 tak for jeres hjælp alle sammen senere idag kontakter jeg en rådgiver på skolen og så må jeg finde ud af hvad jeg skal gøre mange tak alle sammen

• #34   23. feb 2011 Stolt - det er godt.. ham/hende og din læge bør kunne rådgive dig bedst.
    lykke til med dit videre forløb

• #35   23. feb 2011 tak mange tak

Kommentér på:
su. og sygdom/sygemelding

Annonce