Svært:( udd sosu {{forumTopicSubject}}
Jeg er i 2 og sidste praktik ìg er rigtig glad for kollegaerne og mine faste tre borgere.
Men jeg syntes virkelig det svært som elev at komme ind med inputs
jeg har en dement dame som fungere nogenlunde socialt på tomandshånd fungere det bare!
Foreslog så en dag a jeg gerne vil tsg hende med til sang og musik arrengemang da hun elsker musik! Det faste personale var ikk helt med på om hun nu ku klare dette . Jeg syntes vi i det mindst sku give det en chance og gik det ikk så gik vi jo bare:) og det gik fantastisk!!
Men føler personalet er meget skeptisk overfor hvorfor jeg så gerne vil aktivere borgeren
jeg har os med fys lavet øvelser med denne borger og gået ture dagligt men må sige jeg syns det hårdt også med plejen
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 474 Svar: 2.355
og en a dem er aktiverende vedligholdene træning osv
og jeg mener jo at gå en lille tur på 5 min dagligt ikk er umuligt så må man vente med at sidde ved computeren og skrive alt muligt det kan man den sidste tid på arbejdsdagen
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.865
ja det er fint at aktivere dem, men de kan blive skrup forvirrede og har måske ikke særlig meget ud af det alligevel..
Det kan gå begge veje..
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Men netop med demente er det bare SÅ svær en balancegang.. Netop fordi de store skift i hvor meget tid plejeren har kan skade mere end det gavner..
Og nej 5min gåtur virker måske ikke som sindsyg meget, men f.eks i ferietid, store sygemeldinger osv, så kan de 5min være afgørende..
Det er desværre bagsiden af vores fag, der blir skåret alt for meget i vores tid hos borgerne
nov 2010
Følger: 30 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 22 Svar: 185
jul 2007
Men jeg må sige jeg begynder a blive nervøs har snakket med vejleder om at hun skal hjælpe mig med a nå fagmålene og støtte mig da jeg ikk er som alle andre
nov 2010
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
Og jeg kan se på det du skriver at du føler ligesom jeg gjorde i den tid jeg var der som elev og de næste 12 år hvor jeg jobbede som Udd.sygehjælper "før 3 diskos prolapser smed mig på pension".
Jeg syntes at den gængse opfattelse hos ens kollegaer netop er imod dine,mine og Maria`s ideer og også som jeg syntes at jeg kan læse mellem linierne, som *Brug Hjernen`* ;o))
Det drejer sig nemligt ikke om at den/dem der kommer efter dig, men som Brug Hjernen skriver :De=Bestyren kunne jo mene at andre=kollegaerne også kunne gøre mere.
"Sådan læser jeg den linie, ret mig gerne hvis jeg tar fejl." :o))
Hvilket jeg bestemt mener at de allefleste kan, ellers burde de finde et andet job.
Desv. så er min erfaring at de fleste kun gør lige nøjagtigt det de blir betalt for, og ikke en disse mere, de sender ikke engang et gratis smil efter fyraften til beboerne..For når kl.er fyraften så skal du ikke reagere på en klokke "når man er på plejehjem el.hospital" for det er den næste vagt`s job.
Hvis jeg skulle i banken eller i byen for at købe ind for vores beboere så tog jeg en af dem med og uanset om personen var senil.dement, led af afasi, el.alsheimer el. "bare" manglede benene" så NØD de at komme med ud, og de kunne leve på den ene tur i en evighed nogle endda resten af deres dage "nu var det jo endestationen jeg var på",
Men jeg mener bare at det bestemt ikke er spild af tid at give disse mennesker en "oplevelse" som alle vi andre tar for givet,
"Toppen el.kollegaerne" behøver ikke være nervøse for om hvem der skal klare dit job når du evt.drager videre, for beboerne regner skutte med at det sker igen, de kender da rumlen og personalet bedre end nogen..at så de demente måske glemmer turen kort tid efter, hva gør det når de nyder den mens den står på, og i mine øjne det der tæller, ham uden benene husker godt, men han forventer sku heller ikke at der er en anden som gør noget ekstra for ham, de glædes over de "overraskelser" de får når man tar dem med på en tur, om det bare er ned til købmanden eller en tur på værtshus eller hvor de måtte ønske at komme hen, eller hvor du/man er istand til at kunne ta dem hen.
Jeg var såå heldig at vores plejehjems bestyrer gav os penge til at ta på Bakken o.l. hvis vi bare kunne finde nok personale der ville ta med og fandt en chauffør ;o)), og vi tog alle med uanset hvor svært handicappede og/el senile de var, for efter sådan en tur hvor de blev behandlet som Alm. mennesker, der livede de op i månedsvis efter " der gik sjældent mdr.mellem turene" men lidt overdrivelse fremmer forståelsen.
Nogle af de syghjælpere som havde elevator derhjemme eller som boede i stueplan tog beboerne med hjem til middag som var de venner af familien,
Men men men, alt dette skete self.kun pga 6 sygehjælpere og en afd.sygeplejerske som havde det "overskud til at ville gøre lidt ekstra for vores beboere, de 26 andre syghj. på hjemmet hørte til dem som gik præsis kl.fyraften og det var også dem der altid kørte på de nye ansatte og kaldte dem morakkere hvis den nye lavede lidt ekstra, fordi de var bange for at de kunne risikere at komme til at skulle lette røven 2gange mere dagligt end inden den nye kom.
Hov sorry..minderne og meningerne løb af med mig :o))
Men jeg syntes som sagt at du skal gøre det DU føler for og lad dem der er imod tænke deres, så længe du ikke bliver kørt psykisk ned af deres modstand, så GO GIRL. en masse vil få så stor glæde af at du har valgt det job, så skuf ikke hverken dig selv eller dem.
Jeg havde heller ingen ordenlig skolegang, jeg havde kun 9kl afgangs eksamen, men jeg fik lov til at blive på jobbet mens jeg tog eksamerne på aftenkursus fordi bestyrene "et ægtepar og vores oversygeplejerske" påstod at jeg havde potentiale *Griner*
Så klø du bare på, jeg er helt sikker på at du nok skal klare din eksamen med glans, og tænk ikke på dem der ikke klarede ekasmen, de var åbenbart ikke klar, Men det er DU..
Så BEVIS det nu for os, der er på din side, bevis det for MIG *Griner*
Jeg VED at du kan.
Ups. se nu skrev jeg endnu en hel novelle mere. ;o)) Hahaha..du skal skutte være nervøs pigebarn, bare gå op og vis dem hvad du ka.
jun 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 647
Jeg er selv udlært ssh, og må nok tilstå at jeg selv har oplevet hvad du skriver loui. Man kommer fra skolen og får ind med ske at for at bestå sin praktik og derved sin eksamen, ja så skal der arbejdes hårdt, bl. a med aktivering og det ligges der stor vægt på. Men hvad nytter det hvis ikke de borgere man for tildels som værende ens ansvar kan magte aktivering i vid udstrækning.
Jeg selv løste det ved at prøve at aktivere andre borgere, også for at komme til at lære dem bedre at kende, og det gik fint.
Det kan godt være at det en dag foregik på (opdigtet navn) ellens stue, i form af at samle et puslespil, men det betød alt for hende, og så var det sådan man gjorde det. Aktivering er jo heldigvis mange ting.
En dag havde jeg en beboer tilbage på afdelingen, da alle de andre var taget på løvfaldstur på en kro. Jeg foreslog at jeg og beboeren kunne lave vores egen middagsmad og det gjorde vi, vi inviterede også de 3 andre der var på afdelingen ovenpå. Og vi havde en pragtfuld dag med god mad lavet i eget køkken og hjemmebag.
Du må endelig klø på, det skal nok lykkes, men vær kreativ på en praktisk og overskuelig måde. Så kan de fleste beboere være med.
dec 2007
Jeg er SÅ glad for at der nogle som jer i plejesektoren..
Tænk hvis alle holdt "afstand" fra dem der har brug for hjælp til hverdagen.
Det er min største skræk jo ældre jeg bliver.
jul 2007
bare fordi nogen ikke har tid betyder det ikk jeg ikk os skal ikke ha tid !
Forresten vil vildt gerne arrangere aktiviteter men har i nogen ideer??:)
nov 2010
dec 2007
Mange har gerne noget de vil se igen som de egenligt ikke troede at de nogesinde ville få mulighed for at se..
jul 2007
Den ene borger der som har vaskulær demens elsker a gå og hører musik . Tror måske der var noget med hun elsker blomster så ku man evt plante blomster med hende til afdelingen??:)
De andre borger er ikke i stand til aktivitere som sådan jo den ene kan gå lidt og dette gør jeg også.
Svært:( udd sosu