{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.754 visninger | Oprettet:

Det ideelle køkken - kan vi lave det? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne have nyt køkken med tiden, så er så småt begyndt at kigge lidt rundt.

Der er mange smarte ideer, men hvad er det så lige der er praktisk og ikke bare smart.

Så lad os dele erfaringer, gode og ikke mindst dårlige. Har du fundet en helt genial løsning eller en rigtig smart ide, så kom med den,

Har du erfaret at noget måske er smart, men upraktisk, eller er der valg du har fortrudt inderligt?

Skal vi ikke se om vi sammen kan stykke det ideelle køkken sammen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det ideelle køkken - kan vi lave det?
  • #1   3. mar 2011 Vi skal også snart igang.... v har kigget en masse steder, Kvik, Invita, vordingborg køkken osv. fik også tilbud på flere, som løb op i over 70.000 kr....

    Så var jeg en dag i ikea og rundede lige deres køkken afdeling.... de havde faktisk nogle rigtig lækre køkkener derude, hvilket jeg blev meget overrasket over, især da jeg så lavede en prisberegning og fandt ud af at jeg faktisk kunne købe de elementer jeg skulle bruge for 1/3 af prisen i forhold til hvad de andre mærker skulle have.

    Så det er mit første tip... har du mulighed for at besøge Ikea så gør det.


  • #2   3. mar 2011 Vil da selv komme med mine erfaringer med køkken.

    I vores gamle ejerlejlighed nåede vi lige at sætte nyt køkken ind et år før vi flyttede, og det jeg fandt mest praktisk var de høje overskabe. De gav masser af opbevaringsplads, i det mega lille køkken vi havde, og så slap jeg for en fedtet top at gøre ren.

    Det køkken vi har nu, har været top smart da det blev lavet, men jeg synes det er meget upraktisk.

    Der er mange "huller". altså hylder uden låge foran i overdelen. Der er kun et reelt overskab over køkkenbordet, og to, begge med glaslåger, på en anden væg. Det ser smart ud når det står lidt krukker, glas og dåser i hullerne, men det er bare upraktisk, for det er svært at udnytte og bliver bare hurtigt snavset.

    En lille detalje, vasken er rund, og det er bøvlet når firkantede store firkantede bageplader skal gøres rene. Den er underlimet, det er tilgengæld rigtigt praktisk, for vand, krummer m.m. er lige til at feje ned i vasken igen.

    Hjørneskabet er med karrusel, og jeg ved mange er glade for sådan en, men jeg synes bare den er svær at udnytte og giver meget spildplads.

    Den nok mest elendige løsning er en skuffe med indbygget skærebræt. Det er splintret og bare spild af god skuffe.

    Så er der fire andre skuffer, der er høje men med åbne sider, så de er også svære at udnytte optimalt.


  • #3   3. mar 2011 Flot men hamrende upraktisk: Træbordplader. Jeg har stål nu og det er bare en fornøjelse, at man kan svine med blod og rødbeder og plaske med vand uden at skulle bekymre sig om rengøringen smiley

  • #4   3. mar 2011 Monika, ja IKEA har nogle fine løsninger. Vi har et vennepar der har et køkken derfra.

  • #5   3. mar 2011 I min stålbordplade er vaskene forreste "trykket ud", så eneste overgange er ved vandhanen - skønt.

    Høje overskabe er jeg også glad for og sokkelskuffer (til fade, viskestykker o.lign). I mit gamle sommerhus, lavede vi nyt køkken og der nåede jeg lige at blive glad for brede skuffer i stedet for et par af undeskabene, da man bedre kan komme til tingene inde bagerst.


  • #6   3. mar 2011 Marianne, ja træbordplade er også streget af listen her. Sådan et ville jeg hurtigt få grimt. En naiv drøm er granit, meeeeeeeen pyha det er dyrt.

    Har også overvejet stål, så lidt fif til hvor sådan et fås og priser ville være dejligt smiley


  • #7   3. mar 2011 Jeg er i et dilemma skuffer/skabe. Jeg kan se det praktiske i skufferne, fordi man nemt kan komme ind bagved, men også ulempen da de har den højde de nu engang har, hvorimod man lige kan flytte rundt på hylderne i et skab, hvis man får brug for mere eller mindre plads i højden.

  • #8   3. mar 2011 Forresten smart med de trykte vaske smiley

  • #9   3. mar 2011 Moster
    Der hvor jeg bor nu, sad bordpladen i, da jeg flyttede ind, så jeg har ikke selv købt den. Men jeg synes da, jeg har set dem overalt, så man kan vel bare bestille dem på mål sammen med resten af sit køkken.
    I min er der også 2 vaske ved siden af hinanden, hvilket bare er skønt. Jeg tvivler på, jeg kunne leve med kun én igen :D. Og ja, de er firkantede, det andet holder ikke. Hvis jeg lige stod og skulle have ny bordplade, ville jeg også sørge for, at vasken var ekstra dyb. Det er en fornøjelse, når man vasker store gryde, bradpander m.m.

    Mht skufferne, havde jeg begge dele i sommerhuset, så der var også skabe, hvor man selv kunne indstille højden


  • #10   3. mar 2011 Vi fik lave køkken for nogle år siden, og der er da nogle gode detaljer, som jeg er rigtigt glad for. Dels har vi en indsats i en skuffe til krydderier. Det er nemt, overskueligt, og så slipper man for det rod, som man altid har i dem.

    Så har vi ...hmmm.. hvad hedder det... sådan et loft, der skråner ud mod haven, som betyder, at vi ikke kan have skabe henover vask, opvaskemaskine osv. Men der har vi så fået speciallavet to hylder, hvor vi har olie/eddike stående på den ene. Og store el-artikler på den anden (som er gemt lidt i hjørnet) Begge har spots monteret under, så det giver lys til køkkenbordet.

    Men det smarteste, er faktisk to smalle hylder, som vi har under køkkenbordet. Lige ved hjørnet hvor vi har køl/frys indbygget på den ene side, og gryde-skabskarussel i selve hjørnet, var der lige ca. 10 cm, som man normalt bare ville blænde. Men der har vi istedet få en hylde nede i bunde, og én i midten, og så har vi pludselig perfekt opbevaring til spækbrædt, store fade og lign. Det er noget det jeg er mest glad for smiley


  • #11   3. mar 2011 Ting jeg er glad for i mit køkken:

    En separat stang til viskestykker – den hænger ved siden af ovnen så de tørre hurtigt. Den sidder i et lille indhak så de er væk fra gulvet med hundehår, og de falder ikke hele tiden ned. Noget i denne stil
    (link fjernet)

    En ovn med udtræk. Skinnerne glider med ud så bagepladerne kan komme helt ud uden af man skal stå og holde dem.

    En ovn der er oppe i højden.

    Et hjørneskab med en runddel der kan trækkes helt ud så man ikke står med hovedet halt inde i skabet hver gang man skal have en gryde
    Side 6 i denne pdf smiley
    (link fjernet)

    En metalplade i bunden af mit skab hvor skraldespanden sidder. Det er bare en billig tynd plade der dækker bunden af skabet, men den er lækker fordi den dækker det hele, og man kan tage den ud og vaske den hvis man spiler et eller andet.

    En køkkenvask i silgranit. Den er fantastisk!!! Den bliver ikke ridset. Den kræver minimum rengøring. Det eneste jeg gør, er at give den lidt kalkfjerner i ny og næ smiley Jeg ville dog ønske at jeg havde valg modellen der har en ”bakke” på siden

    Ting jeg savner i mit køkken:

    En vask med ”bakke” på siden. Jeg ved ikke helt hvad sådan en bakke hedder, men jeg savner den smiley Vi har en egetræs bordplade, og selvom den er ret robust savner jeg et sted hvor jeg kan stille våde tallerkener og den slags.

    Induktion!!!! Øv hvor er jeg bare træt af at skulle vaske vores gasblus af!!! Aldrig, aldrig, aldrig, mere gas! Jeg kommer sammen med en kok der fik mig overtalt ved at sige at så skulle han nok gøre der rent. Ja right! Det er så sidste gang jeg laver den fejl! Men pænt ser det da ud smiley


  • #12   3. mar 2011 Marianne, vi har også overvejet begge dele, selvom der ikke er sååååå meget plads at gøre med, når der også skal være opvaskemaskine og vaskeskab.

    Karina, jeg tror det bliver mere og mere brugt at lave de smalle skabe/hylder for at udnytte mest muligt smiley

    Smart at udnytte med hylder og lys over bordet smiley


  • #13   3. mar 2011 Anja. Smart stang til viskestykker/håndklæder, den er skrevet bag øret, vi har nemlig ikke nogen radiator f.eks. at hænge det på.

    Vi har også udtræksovn. Jeg ved ikke om det er på samme måde som din. Her er det front der trækkes ud og så følger pladerne med ud, så man nærmest sætter tingene ned i ovnen og så skubber man front og plader ind i ovnen. Den er jeg været mega glad for. Men da jeg gerne vil have ovnen op i midten af et højskab, vil det jo ikke virke.

    Smarte skabe, har luret på dem. Er de nemme at udnytte optimalt og ændre på hvis behovet ændre sig?

    God ide med en plade i bunden af vaskeskabet, tjek smiley

    Induktion, tjek smiley


  • #14   3. mar 2011 Rotterne, rart at se jeg ikke er den eneste der forbander hjørneskabe. Vores låge sidder ikke engang rigtigt i vejen, men synes bare den der karrusel er umulig at udnytte optimalt, så jeg ender med et kæmpe stort skab med masser af luft i, og ting ude i hjørnerne der er faldet af karrusellen.

    Jeg har fundet på at sætte 4 klodskasser ind, to og to på hinanden, så kan jeg da have lidt småting, låg, håndmikser m.m. i dem, så der er styr på dem.


  • #15   3. mar 2011 Rotterne, 40 bageforme, det var en pæn stak. Jeg kunne så fint se det smarte i en kasse i mit skab, til alt mit småskrammel af plastikbøtter smiley Så tjek til en kasse i skabet smiley

  • #16   3. mar 2011 Nej den med fronten der køre ud har mine forældre. Det er ikke sådan en vi har. Her er det to skinner der sidder inde i ovnen der køre ud. Vi har to sæt. Det er rigtig lækkert smiley Og det fungere også godt i en indbygningsovn der er oppe i højden smiley

    Ja jeg syntes det er lækkert når rondellen køre helt ud. Vores er købt som en del at et designa køkken, og den har været overraskende holdbar. Den køre upåklageligt på trods af tunge støbejerns gryder der står i bunden.

    Hvis du har skråvæge kan jeg også anbefale en bordemhætte. Det fungerer rigtig godt for os.
    (link fjernet)


  • #17   3. mar 2011 Anja, smart det skal undersøges smiley

    Har overvejet om jeg skal have to ovne, for jeg er frygtelig glad for at putte ting i ovnen. Men har jeg et reelt behov for to mindre ovne, eller ville jeg blive træt af det i længden?

    Rotterne, jeg ville helt sikkert have behov for en skammel til at komme op på de øverste hylder, med mine sølle 161, så er der rigtigt mange ting der hurtigt kommer udenfor rækkevidde hæhæ. Men så er det jo godt med en mand på over 2 m, så kan han når resten. Som han sagde i sin tale til vore bryllup, så supplere vi hinanden godt, jeg kan når fra gulvet op til bordpladen og så kan han når resten smiley


  • #18   3. mar 2011 Trine, nøj hvor pinligt for HTH, og da egentlig ret dårlig reklame for HTH og god reklame for IKEA smiley

  • #20   3. mar 2011 Lige en anden ting.

    Greb eller ej? Bliver lågerne grimme og slidte med tiden hvis man vælger grebsfri?

    Har set grebsfri med alu, er det et hit eller not?


  • #22   3. mar 2011 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, vil jeg skynde mig at sige.
    Men MIT gode råd, som tidligere fabriksarbejder, hvor vi lavede bordplader til køkkener.
    Hold dig LANGT væk fra kompaktlaminat. Spørg ved et køkkenfirma, hvis du ikke ved hvad det er. Det er hamrende dyrt og ved den allerførste lille bitte ridse, så er bordpladen ødelagt.
    Pas på med planlimede kogeplader i granit, sørg endelig for rigelig med plads udenom i kanterne, da det ellers har stor tendens til at flække.

    Mit råd: Køb enten alm. laminat bordplade eller ædeltræ.
    Personligt vil jeg helst have træ, da ridser, skrammer osv, kan slibes væk, det kan de ikke på laminat.
    Håber du kan bruge rådene til noget *S*


  • #23   3. mar 2011 Tusind tak Heino, det var nogle megetkonkrete og brugbare råd, som de fleste nok aldrig ville opdage før man stod med en flækket plade smiley

  • #24   3. mar 2011 Nemlig og det er en dyr fornøjelse.
    Har desværre ikke så meget forstand på elementer i et køkken, men synes selv, at jeg har forstand på bordplader.
    Vælger du ædeltræ/massiv træ, så ville jeg nok vælge en lysere bordplade eller evt. mahogni. Mahogni er smukt rødbrunt og skal bare have olie en gang i mellem ( som andet træ osse skal) og man kan så polere det op, så det kommer til at skinne virkelig flot.
    Jeg vil mene, at en bordplade købt gennem køkkenfirma i træ kommer (med vask) til at ligge på omkring 15.000,- afhængig af størrelse, vasktype osv.


  • #25   3. mar 2011 Trine kan du huske hvor længe det er siden dine bekendte fik lavet køkken ??

  • #26   3. mar 2011 jeg ville rigtigt gerne have en træbordpladen, men jeg er også ret sikker på at den hurtig ville blive grim har i huset. Jeg er en klovn til at sætte noget på bordet, der er vådt og så glemme alt om det.



  • #27   3. mar 2011 Noget som jeg bare SKAL have når jeg skal ud og have nyt køkken er de her smarte udtræk til højskabe. Hele højskabet trækkes ud på en gang og kan vendes og drejes smiley (link fjernet)
    Jeg er personligt ikke til overskabe og hvis der skal være noget over bordplade højde skal det være højskabe til loft, især for at lette rengøringen for der er ikke noget værre end fedtede og ulækre skabstoppe smiley


  • #28   3. mar 2011 Og på side 8 i mit link er der også en smart udnyttelse af hjørneskabet.

  • #29   3. mar 2011 De råd jeg kan gi dig har du i forvejen fået..-))
    jeg har selv stålbordplade og det er jeg meget glad for, og den er med en stor firkantet vask..
    Induktion er helt fantastisk at lave mad på, så det kan klart anbefales.
    Noget der IKKE kan anbefales når man har hund er låger med grebsspor, (grebsløse modeller) med mindre man elsker at gøre rent, for alt hvad der ryger ud over kanten af borden ender i de grebsspor...


  • #30   3. mar 2011 Vivi, ja skabstopper er ulækre smiley Jeg synes også det er smart uden overskabe, men jeg er bare ikke sikker på at jeg vil havde skabsplads nok helt uden.

    Sjovt at I er to der linker til designas skabe smiley jeg har luret og set et par løsninger jeg synes der interessante ud, bl,a, det ene hjørneskab hvor knækker på midten.



  • #31   3. mar 2011 Gg ja der skal sku være noget plads til alt vores skrammel smiley

  • #32   3. mar 2011 Nobel bullies .aaaaaah det havde jeg ikke tænkt på med grebsfri.



  • #33   3. mar 2011 hmmm, det er altså ikke kun kvinder, der skaber dig en masse køkken tingel-tangel sammen. Det samme har min mand gjort. Vi har SLET ikke skabsplads nok her i hytten... Men det er der så i det hus, vi har haft kigget lidt på *S*

  • #34   3. mar 2011 Hov forresten så synes jeg ikke der er noget smukkere end et romantisk hvidt landkøkken med hvide fyldningslåger og en flot lys træ bordplade, men ville aldrig selv vælge de låger for støvet ligger sig altid på den nederste fyldningskant smiley og det samme gælder fyldnings døre og alt med den dumme kant smiley

  • #35   3. mar 2011 Vi har skuffer og skabe uden greb, og det er jeg heller ikke fan af. Som der er en der siger giver det meget rengøring, og jeg flækker altid mine negle på dem fordi mine fingre glider i farten. Ikke sjovt at stå med 4 flækkede negle på en gang 5 minutter før gæsterne kommer ind af døren smiley

  • #36   3. mar 2011 Heino, hehe min mand er smide-ud-typen, så det kan godt give lidt udfordringer, men han har lært at leve med mit skrammel smiley

    Vivi, heeeeeeeeeeelt enig, et rigtigt romantisk køkken med krummelure og riller og små ruder. Men pyha alt den rengøring er min tid bare ikke til.


  • #37   3. mar 2011 Anja, tak for tippet smiley

    Synes næsten alle de dårlige erfaringer er bedst smiley


  • #38   3. mar 2011 Mth til farve/lågevalg så synes jeg bare at højglans er så irriterende. Hvis man snakker med en køkkensælger og siger at man vil have et stilrent køkken vil de enormt gerne prække en højglans på og især den sorte er bare rigtig dum at holde. Desuden så har ALLE bare fået højglans og synes ikke jeg bare vil være en af flokken smiley Der er skide meget at man skal tage op til overvejelse når man skal have nyt køkken og det vigtigste for mig er helt klart funktionalliteten, rengøringsvenligheden og at pladsen er udnyttet optimalt.

  • #39   3. mar 2011 Vivi, skal vi dele køkken?

    Jeg er så træt af højglans, og kan lige se alle snudemærkerne på dem, og fedtede fingre når ungerne har været på besøg.


  • #40   3. mar 2011 Ha ha Ja det lyder meget som om vi sagtens kunne gøre det Moster. Mine svigerforældre har lige bestilt nyt køkken ved kvik og deres låger hedder "vento", kan ikke lige finde ud af at linke til det men kan ses på kviks lågeoversigt.

  • #41   3. mar 2011 Der vil jeg gi dig ret Vivi, vi har et grebsløsst højglans køkken, (godtnok hvid højglans) og jeg kan love dig for at man kan se hundesnuder på skabene...
    Vores køkken er 4 år til sommer og min kæreste har talt om at sikfte køkken de sidste 2 år.....
    -men han er også milijø skadet..:-))


  • #42   3. mar 2011 Nobel bullies .
    Ha ha ja jeg er godt nok ikke rengøringsfreak, men hundesnuder på alt kan vi som hundetosser ikke rigtig komme udenom smiley så derfor tænker jeg mig rigtig godt om i forhold til materiale valg så det da bare ligner at det er rent smiley


  • #43   3. mar 2011 Vivi, jeg kan ikke finde en lågeoversigt. Hvis du højreklikker på adressen og siger kopier, og går du tilbage hertil, hvor du højreklikker og indsæt, så burde der være et link smiley



  • #44   3. mar 2011 Nobel bullies, godt så, så er det ikke sådan et vi skal have, tak for det smiley

  • #45   3. mar 2011 Hehe, noget har man da fået ind. Klikker lidt rundt, finder en bordplade der ser lidt smart ud, klikker på den og ser det er en kompaktlaminat, hmmmm var det ikke det Heino sagde man skulle holde sig fra? Tilbage og tjekke, jow jow det var det da.

  • #46   3. mar 2011 Her det er nr 3 http://www.kvik.com/da-DK/kokken/assortment/fronts/

  • #47   3. mar 2011 aaah du er på .com jeg var på .dk smiley

    Det ser godt ud smiley

    Jeg tror vores skal være lysere p.g.a. lysindfaldet.


  • #48   3. mar 2011 Ja det er ihvertfald specielt og anderledes end hvad man sådan ellers lige ser. De har hvisbejset eg også fra kvik nu men de flytter i nyt hus fra 1 april.

  • #49   3. mar 2011 Jeg elsker noget der er lidt anderledes, gider ikke være som alle andre smiley

    Jeg har forelsket mig i en låge som på dette link, bare i hvid udgave (link fjernet)


  • #50   3. mar 2011 Vores er mat sort, og det er egentlig ikke så slemt med fedt fingrer og den slags. Jeg tørre det bare over med sprit i ny og næ og så er den ged barberet. Det er værre med alt støvet der samler sig i
    ”grebene”.


  • #51   3. mar 2011 Wauw Moster den ser ret fed ud!!

  • #52   3. mar 2011 Det er hermed konstateret at grebsfrit er smart men upraktisk smiley

  • #53   3. mar 2011 Vivi, ja ikke, det er lige mig smiley Anderledes og let at gøre ren smiley

  • #54   3. mar 2011 Vi kigger på køkken øjeblikket.

    Vi er faldet lidt for de hvide glatte låger (praktiske og rengørings nemme) med små håndtag. Men hold da op, det er jo en urskov af muligheder der ude. Umiddelbart hælder vi til invita eller svane køkkener. Ikea er billige - men koster jo omkring 20.000 at få dem til at sætte dem op - CHOK!!

    Her SKAL vi have induktion, det andet holder bare ikke i et nyt køkken!


  • #55   3. mar 2011 Louise, har du prøvet Invitas låger der åbner når man trykker på dem?



  • #56   3. mar 2011 *Louise Puma blev nr 2 til DM agility * har i overvejet en kombi? Min søster købet ikea skabe og tror det var hth låger. Det var en hel del billigere....

  • #57   16. feb 2012 Så kom vi så langt at et nyt køkken nu er på tegnebrættet. Bedre sent end aldrig smiley

    Jeg har været alle indput igennem igen, og vi har fået lavet et par tegninger.

    Skulle du sidde med et par guldkorn, så lad dem strømme smiley


  • #58   17. feb 2012 Jeg er i øjeblikket ved at blive gråhåret over skabet under vasken, så skulle jeg have nyt køkken, ville jeg gå meget op i at få det indrettet optimalt. Vi skal til at have udvidet affaldssortering og mon ikke det er fremtiden de fleste steder?

    Et letanvendeligt skraldespandssystem med seperate rum til plastic, metal, "rigtigt skrald" og evt skrald til kompost, hvis man har den mulighed ville stå højt på min ønskeliste og hvis der så også var plads til noget ordentlig opbevaring til alt det der opvasketabs, afkalkning, sprit og hvad man ellers har til at stå og rode inde i bunden af sådan et skab.

    Som mit er indrettet nu (det vil sige ikke er indrettet :D), går der en masse god plads til spilde, fordi jeg kun bruger bunden af skabet.

    Tillykke med at jeres planer tager form - det bliver lækkert med nyt køkken smiley


Kommentér på:
Det ideelle køkken - kan vi lave det?

Annonce