589 visninger
|
Oprettet:
Barsel - og rettigheder {{forumTopicSubject}}
Nogle der ved, hvad man kan forlange arbejdsmæssigt af en person på barsel?
Der er tale om en mand på to ugers barsel, efter konen har født.. og det er i jobbet som folkeskolelærer.
Da han gik på barsel, blev det af de andre kollegaer forlangt, at han skulle lægge vikarmateriale til de to uger han var væk, og han skal også give karakterer til eleverne (altså forlanger de, at han skal arbejde under barslen) - Nogle, der ved om han faktisk er forpligtet til det, eller hvad? - Evt nogle folkeskolelærere, der har erfaring med det?
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.776
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Men ellers burde dem der vikariere jo kunne gi karekterer..
Men han skal nok lige ha fat i sit forbund..
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
apr 2007
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
nov 2008
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
Spørgsmålet er jo så, om man kan forlange, at der er blevet forberedt noget, inden man er gået på barsel (jeg er godt klar over, at man normaltvist ikke på forhånd ved, præcist hvilken dag der er tale om, men man har jo en terminsdag at gå ud fra), så det er nemmere for vikarer at gå til. Sådan har det været de steder, jeg har været ansat (som så ikke har været skoler), men som flere andre har skrevet, så burde fagforeningen kunne hjælpe med det korrekte svar.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Karaktere kan vel gives inden de 14 dages barsel.
Men helt ærligt, er man glad for sit job, så er det her "flueknepperi" efter min mening *G*
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 217
Jeg er selv lærer og synes egentlig at det er rart man ved, hvad klassen laver, når man ikke er der, og ikke blot laver fis og ballade. (Jeg var et år syg d. 1. dec. - halleluja, jeg skal love for klassen var pyntet, da jeg vendte tilbage, de havde klippe-klistret i seks timer!!)
En ting er at forlange at der bliver lavet en plan, men man kan vel forvente, at man kan lægge besked om, hvor langt man er kommet i bøgerne eller lign., så kan vikaren arbejde videre derfra.
Mht karaktererne, synes jeg, det er fair nok, at han skal give dem, da ingen andre har en chance for at bedømme eleverne i hans fag.
Men der må da være en leder eller tillidsmand, der kan svare på om det er lovligt?
apr 2007
Konen fødte før tid, og de tilbragte de første mange dage på sygehuset med ungen i en kritisk tilstand... Jeg tænker bare... Havde det været konen... Havde man så også forventet det samme af hende?
Jeg kan jo dybest set være pisse ligeglad, da det ikke vedkommer mig, men orker ikke kollegaer, der render rundt og brokker sig over pågældende kollega i krogene, over noget de ikke engang selv ved, om der er hold i, eller ej...
apr 2007
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 217
Jeg troede at han planlagde barsel inden for nær fremtid, og derfor var min holdning, at så kunne man godt være lidt samarbejdsvillig, og lægge evt besked til vikar.
Men så er situationen jo meget anderledes. Jeg tror ikke man har pligt til at lægge noget vikarmateriale eller lign. man er jo heller ikke forpligtet til at lægge vikarbeskeder, når man er syg.
Men har I ikke en tillidsmand, du kan spørge?
Er det fordi I skal dække hinanden ved fravær, kollegerne har de forventninger? For ellers er det da trist at man ikke kan glædes på andres vegne og brokker sig istedet.
Mine kolleger på barsel lægger ikke besked - der forventes det at vikaren fortsætter i bøgerne eller finder på andet relevant.
Barsel - og rettigheder