17.133 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Fællesmad med til børnehave fest ... Fællesmad med til børnehave fest ...

Så er vi igen inviteret til børnehavens forårs fest, som fungere ved at man laver en ret som svarer til det antal personer man kommer, og så sætter det på et fælles bord, og på den måde får et stort ta´selv bord ....
Men men men .....
Jeg er jo begyndt i skole, og har lært en masse om opvarmning af mad og varmholdelses temperaturer - og der er problemet....
Når man er tilberedt SKAL det holdes på 65 grader, for ikk at blive til en bakterie bunke - og hvad finder man så på ??
Sidste år var dder SÅ mange - faktisk mere end halvdelen som havde lavet lasange eller frikadeller og kartoffel salat - så er der nogle af jer der har nogle forslag til hvad man kan ta med ??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Møbelsamling 1.000 kr.
  • Spartlet en ny åbning i væg 1.500 kr.
  • Elektriker 1.620 kr.
  • Stubfræsning 2.500 kr.
  • Havearbejde 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fællesmad med til børnehave fest ...
  • #1   4. apr 2011 "når man er tilberedt" er selvfølgelig "når mad er tilberedt" smiley

• #2   4. apr 2011 Pølsehorn er vel en sikker hitter og behøver ikke være varme :). Evt i noget grov-dej hvis det også skal mætte lidt. Dertil måske noget grønt, der ikke er blandet, så børnene også har lyst til at spise det (ex. cherrytomater, blomkål i små buketter, gulerodsstænger osv.)

• #3   4. apr 2011 jeg ville lave en kyllinge pasta salat med pesto smiley

• #4   4. apr 2011 minnie - det lyder lækkert - kan det bruges som aftensmad ? for det skal det jo være ... evt med brød til ??

• #5   4. apr 2011 Jeg laver ofte en bulgursalat med ristede pinjekerner og tørrede abrikoser, den mætter rigtig godt (er nok mest til voksne). Man kunne f.eks. lave nogle små spyd med lækkert krydret kylling til. Uh hvor bliver jeg sulten nu smiley

• #6   4. apr 2011 i den børnehave, hvor jeg arbejdede i 12 år, var det allerstørste "hit", når nogle af forældrene havde lavet pizza eller pizzasnegle.
    Der blev alt spist.

• #7   4. apr 2011 Pølsehorn og pizza-snegle er altid et stort hit hos ungerne....

Den går man ikke fejl af og til sådan en aften, ville det i mine øjne fungere fint som "aftensmad".

• #8   4. apr 2011 Okay - har aldrig lavet pizza snegle, men søger da lige på opskrifter ....

• #9   4. apr 2011 Betina * Nico * - Reglen for madens varmholdelse, der skal du så også lige informeres om, at fra maden bliver taget ud af ovnen f.eks. og er 65 grader, derfra, der har du altså så 3 timer, til at få den serveret og spist...
    Man kan evt finde gode termokasser, jeg har selv nogle stykker. eller selv lave en ud af en papkasse, og så fore den med flamingo....

Af opskrifter, der er jo en million at vælge mellem.... og du kan nok være helt 100 på at der er andre der også kommer med f.eks pølsehorn og nogle af de nemme ting som børn bare ææææælsker smiley

Jeg kan forelså dig noget som f.eks: børnevenlige grillspyd, eksempelvis - nemt og sundt med kylling og tomater. Er også fantastiske kolde...

"galzone" / "lukket" indbagt pizza med sundt fyld. igen evt kylling / kalkun (er også godt hvis der skulle være muslimske børn imellem) noget tomatsauce og ost... -igen nemt og sundt, og også gode kolde...

Fyldt Kylling. kyllingbryst med lomme i, som du så fylder med kartoffeltern og peberfrugt og ost.... laves i ovn og kan holde sig varme fra du tager hjemmefra, hvis du pakker dem godt ind i alu-folie og evt i en termopose el lign...

Der er masser at vælge imellem smiley

• #10   4. apr 2011 Varmholdelse/Salg uden køl

Fødevarer der varmholdes som for eksempel kebab og sovs, skal efter varmbehandling til 75°C, varmholdes ved en temperatur på minimum 65°C. Temperaturen måles og kontrolleres med et ind-stikstermometer.

Ved hver varmholdelse skal det sikres, at temperaturen er minimum 65°C.

Fødevarer som opbevares ved temperatur mellem 5°C – 65°C skal sælges inden for 3 timer.
    ( For eksempel frikadeller, pølsehorn, pizza slices, pizza topping og sandwich)

--------------------------------------------------------------------------------

så det er ikke noget du skal være så forfærdelig urolig over smiley

• #11   4. apr 2011 Jonas - Det var også dét, som jeg lærte da jeg var på hygiejnekursus.
    man har 3 timer fra maden (minimum 65 grader) bliver taget ud af ovnen, til den skal være spist.

• #12   4. apr 2011 Jeg plejer at at lave en varmret og tage med. Kan ik se problemet i at tage mad med manl lige har taget ud/af ´komfuret. Jeg har lavet boller i karry og lavet ris til. En tærte med bacon og broccoli og salt til. Frikadeller og salt. Det største problem er at der er udlændinge i klassen og de må ikke spise svinekød, så det kan være svært at finde på så...Millionbøf og pasta til, der er så meget nemt og hurtigt at lave, uden man bliver syg...god fornøjelse

• #13   4. apr 2011 Hanne : præcis... reglen gælder jo som sådan kun for salg af fødevarer, men er en rigtig god rettesnor i hjemme-køkkenet også...
    Det optimale er selvfølgelig at brænde maden til det er 75 grader i kernetemperatur, derved dør næsten alle baktusser, og maden er længere tid om at blive koldt...
    Så man skal ikke være så urolig lige når det kommer til den varme mad... det sker der sjældent noget ved, hvis man bare overholder temperaturen i hvert fald..

• #14   4. apr 2011 jeanett p -> ja, lige det med udlændinge er jeg også stødt på flere gange, det er derfor jeg altid foreslår kylling/kalkun...
    Evt kyllingefrikadeller eller pasta med kylling i fad..

Der er intet problem i at tage mad med som man lige har tilberedt....

• #15   4. apr 2011 Vi har ingen udlændinge hverken i børnehave eller skole, så boller og karry var da en rigtig god ide - og så noget af det ungerne elsker ved siden af ??

Vi fik af vide at mad der står som buffet - SKAL holdes på 65 grader, for så at må sælges i 3 timer - men den må ikk stå og falde, så den måske lander på 50 grader efter 3 timer - men spør da lige læren igen i morgen .....
    Hvis det er som i siger - er det jo intet problem, da vi alle er gået hjem 3 timer senere :-))

• #16   4. apr 2011 Betina -> Det er rigtigt... smiley
    Det er hvis det er varm mad. så er det jo heller ikke lækkert at servere når det når ned på 15 grader... smiley Det er en regel for at efter 3 timer hvor det er blevet varmholdt ved 65 grader. hvis det så ovenikøbet er faldet et par grader, så kan du straks varme det op til 75 grader igen.. smiley

• #17   4. apr 2011 Ja, maden er jo hurtigt væk, det plejer den at være hos os smiley så tror ik at der når at komme baktusser i maden. Vi er aldrig blevet syge, og når jeg har haft boller i karry med er det revet væk ungerne elsker det... smiley

• #18   4. apr 2011 boller i karry er også lækkert smiley så det kan jeg sagtens forestille mig...
    og hvis du f.eks. laver mad som frikadeller der bliver serveret kolde. så gælder 3 timers reglen også her... så det har ikke så meget med temperaturen at sige.

i princippet, med varm mad, så kan du jo have det stående hele dagen, hvis det står varmt nok, og du har mulighed for at varme det op til 75 grader efter hver 3. time... smiley

Kommentér på:
Fællesmad med til børnehave fest ...

Annonce