4.103 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
3 Svar
lammekølle til frokost lammekølle til frokost
Hvad kan man få til en lammekølle, hvis man gerne vil lave det til frokost - og hvordan kan lammet tilberedes?
Når jeg en sjælden gang i mellem får lammekølle, plejer jeg at smække bunker af hvidløg og rosmarin i, og får flødekatofler og tomatsalat til, og så selvfølgelig en god rødvin - Men når det nu er frokost, hvad så?? - Jeg kan ikke spise sådan et måltid midt på dagen!
0 synes godt om
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 947
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.852
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Man gør som følgende:
Man sylter nogle rødløg.. Det er hurtigt og nemt, men skal dog minimum trække 24 timer - så det kræver naturligvis lidt forberedelse.. Opskriften kan du finde her: http://dinbaghave.dk/opskrifter/syltede-roedloeg/ (Der er masser af opskrifter på nettet, der kan også tilsættes chili hvis man er til den slags)
Så bager du nogle gode store ciabatta brød - aflange og brede..
Opskriften kan du finde her: (Det er den opskrift jeg plejer at bruge, og de blir gode hver gang) http://mariafaarvang.dk/2009/08/18/italiensk-langtidsh%C3%A6vet-ciabatta/
Hvis nu ikke man liiiige har små 36 timer afsat til at vente på ciabatta brød - kan man med fordel købe nogle færdiglavet og lune dem i ovnen..
Så steger du lammekøllen ganske som du ville have gjort det - med tonsvis af hvisløg, rosmarin, citron, groft salt og peber - MUMS!
Imens den steger laver du tzatziki.. 500g tyrkisk youghurt (kan købes i spande med 1 kilo) til 4-5 fed presset hvidløg og 1 agurk.. Agurken fintrives og kommes i en sigte med groft salt og trækker i 30-45min.. Hvidløgen presses i youghurten og stilles på køl mens agurken dræner.. Det hele blandes sammen tilsidst..
Så skyller du en ordentlig bunke ruculla salat, nogle tomatskiver - og luner brødet..
Og SÅ laver du en sandwich med alle de ovenstående ingredienser: Ciabatta brød, ruculla salat, tomat, syltede rødløg, lammekølle i tynde skiver - gerne et kværn groft salt og peber ovenpå - og en ordentlig klat hjemmelavet tzatziki...
Spises til man segner..
Hvis man lyster kan man jo lave nogle grove fritter i ovnen mens man steger køllen - et par store faste kartofler skæres i både - vendes i olie, rosmarin og groft salt/peber - og bages til de er crispy.. Så kan man dyppe dem i det tzatziki der falder ud af sandwichen!
lammekølle til frokost