{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

chiklide opstart? hjælp! :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle mennesker.

Kæresten og jeg sidder og snakker om hvad det vil kræve af ting og sager for at lave vores 200L ferskvands akvarie om til et Mbuna akvarie?

Kan det overhovedet lade sig gøre med den størrelse?

Vi vil godt have det til at ligne saltvand så meget som det er muligt, altså med hvid sandbund og kalksten, hvis i forstår.

Håber der er nogle der kan svare på disse spørgsmål.

God weekend til jer alle.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  chiklide opstart? hjælp! :)
  • #1   14. maj 2011 Jeg har haft et 530 l. mbuna-akvarie og gjorde rigtig meget ud af, at gøre det så naturligt som muligt....

Jeg havde selv lavet en baggrund af flamingo og Alfix, så den lignede klippe. Derudover fik jeg fat i en masse brudt granit, som jeg byggede stensætning af.

I skal være meget opmærksomme på, at mbunaerne er meget territoriale, så de har brug for rigtig meget plads, hvis der skal være ret mange fisk.

Og så sørg for, at I ikke får nogle arter, som kan krydse sig med hinanden... Det kan de nemlig godt finde på....;0)

Kalk ville jeg ikke bruge af flere årsager. Det er ikke naturligt forekommende i Malawi og jeg mener, at have læst, at det kan gøre vandet surt....

Når det så er sagt, så synes jeg bare, at I skal springe ud i det. Mbunaer er meget sjove, at følge... Især yngelplejen ;0)

Prøv at melde Jer ind på cichlids.dk. Det er en fantastisk side....

Hilsen en nuværende saltvandsakvarist...;0)

• #2   14. maj 2011 Det kan da godt lade sig gøre at have ciklider i et 200 liter akvarium, man kan bare ikke have super mange fisk.

• #3   14. maj 2011 trine L :

mange tak for hjælpen. tror vi springer ud i det stille og roligt så smiley

vi ville jo helst have saltvand, men men det er godt nok dyrt smiley så det må vente et par år endenu hehe..

har du forslag til hvilken arter vi sku prøve med? og hvor mange?
    det er jo begrænset hvor mange vi kan have i den størrelse balje.

• #4   14. maj 2011 Trine, skulle man være så heldig at du har nogen billeder af hvordan det så ud? Synes det var for fedt selv at lave baggrund, var også på en akvarium side engang, og fandt lidt inspiration der.

Vi har et 660 liter med hjemmelavet flamingo baggrund vi desværre er kommet frem til vi nok må sælge, da vi laver hus og det er jo ikke bare lige til at flytte på ;o) det kan man bedre med de mindre, så et stort et må vi købe igen senere.

Cathrine N, det kunne evt. være Labidochromis Caeruleus "Golden Spec.", Pseudotropheus socolofi, Metriaclima Estherae :o) Af maller kunne det være Glyptoperichthys gibbiceps "Sejlfinne", Ancistrus cf. Cirrhosus :o) Kan ikke helt huske hvor mange liter man regner pr. fisk, men må de næsten vide i dyrehandlen.

• #5   14. maj 2011 Saltvand er nu altså slet ikke så dyrt længere... Og heller ikke så kompliceret, som rygtet siger...;0)

• #6   14. maj 2011 Aino: Det er akvariet og baggrunden på denne profil....

http://cichlids.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=488

• #7   14. maj 2011 trine L : puha jeg synes nu godt nok det er dyrt at få startet op :s

mange tak for hjælpen til dem der har svaret smiley

• #8   14. maj 2011 Brugte saltvandsakvarier med alt udstyr bliver nærmest smidt i nakken på folk i øjeblikket...;0)

• #9   14. maj 2011 Prøv www cichlids dk
    Der er jeg sikker på du vil kunne få svar på en masse smiley Da der sidder mange garvede folk derinde, og det koster ikke noget at blive meldt ind smiley

• #10   15. maj 2011 Trine, det ser godt ud :o) Takker mange gange for kigget :o) Vores kom til at se sådan her ud (link fjernet) hvis nogen skulle have lyst til at se :o)

Haha kunne lige se vi har været inaktive i meget lang tid derinde på cichlids dk ;o) men ja Birgitte der er meget godt info derinde :o)

• #11   16. maj 2011 Aino K: Super fedt med den udførlige vejledning

• #12   17. maj 2011 AboutMyDogs- M: glad for du synes det :o) bare husk at få nok alfix på når lagene laves, ellers kan fiskene (algespisende fisk) nuppe det af. Lav evt. en test med varmluftpistolen, for at få fornemmelsen for hvor hurtigt den "smelter", man ønsker jo ikke at brænde hul i sin nylavet baggrund ;o)

• #13   3. okt 2011 aino / hvad kostede det i alt og lave den baggrund

• #14   3. okt 2011 Kommer an på hvor tykt flamingo du bruger ;o) hvis du bruger tyndt og ikke laver så det skjuler varmelegemet osv. er det jo biligere end hvis du gør som jeg gjorde, for der har man også brug for riste.
    Vigtigt er når du er færdig og det er hærdet, så lagde jeg vores i vandbad og skiftede vandet ud flere gange over et par dage, da der er affalds stoffer der skal vaskes ud. Håber du viser frem :o)

• #15   4. okt 2011 tror simpelthen ikke det noget jeg kan finde ud af:)

• #16   5. okt 2011 Du kan jo altid forsøge dig ellers finder du ikke ud af det ;o) Kig evt. på min side - læs teksten, så kan det da være du kan :o) du kan også søge på nettet, kan jo være der er en der forklare - viser det bedre :o)

Kommentér på:
chiklide opstart? hjælp! :)

Annonce