3.966 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

kontanthjælp og kæreste/samboende kontanthjælp og kæreste/samboende

jeg ved at hvis man er gift kan man i mange tilfælde ikke modtage kontanthjælp.

Men kunne godt tænke mig at høre folks holdning omkring en anden ting.

Jeg kender et par, pigen gad ikke arbejde fordi hun kun fik 1000 kr mere udbetalt en på kontanthjælp, og manden har et rigtig godt betalt arbejde hvor han for mellem 30 og 40.000 kr udbetalt hver måned samt bonus 2 gange om året.
Hun boede som enlig mor eller dvs manden boede der, og havde så adresse en andet sted. Hun fik jo så forhøjet børnetilskud hun fik fuld friplads i vuggestue.

Nu er de så flyttet i en større lejlighed, hun er gravid og stadig på kh, hun har fået en bil af sin kæreste men den står i hans navn fordi hun jo ikke må eje den på kh.

Nu har de overvejet at gifte sig men vil ikke fordi hun jo mister sin kh og jeg må ærligt indrømme jeg er pisse harm og forarget over dem.

Det skal måske lige siges de også har været ude og rejse 4 gange det sidste år.

Men hvorfor er det at når man er gift så skal man forsørge hinanden men ikke når man bor sammen? Jeg syntes faktisk det er noget svineri at han tjener så mange penge og hun tager det som en selvfølge at hun skal have kh..

Det er ikke fordi jeg mener det skal afskaffes. Men jeg mener bare man burde hjælpe dem som virkelig har brug for det, og ikke sådan nogen som det par jeg kender

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kontanthjælp og kæreste/samboende
  • #1   30. jun 2011 hold da op noget svineri. de burde meldes :O(

• #2   30. jun 2011 Man må ikke forlade landet når man er på kontanthjælp, så skal man frasige sig sin kontanthjælp mens man er afsted..

Man må gerne bo sammen med andre mens man får kontanthjælp.. Jeg har fået kontanthjælp da jeg boede sammen med min kæreste og vores datter..

Hun må ikke få enlig forsørger tillæg hvis manden sover der mere end 3 gange i ugen

• #3   30. jun 2011 Hvis de bor sammen, er det jo socialt bedrageri uanset de ikke er gift.

• #4   30. jun 2011 I sådan en situation, vil jeg mene hun ikke burde få kh.

• #5   30. jun 2011 Fordi man har forsøgerpligt som gift. Det har man ikke som samevende.
    Men de burde lave loven om, så den bliver som pensionsloven. Der knalder kassen uanset om de er gifte eller samlevende.
    Og det er jo også en forsørgelsesydelse.

• #6   30. jun 2011 og fuld friplads kan man også få selvom man bor sammen smiley

• #7   30. jun 2011 Kontanthjælpen vil hun ikke miste, men tilskud som enlig mor vil og bør ryge, og så kan der jo også blive noget hvis hun har været ude og rejse og stadig modtaget kontanthjælp.

• #8   30. jun 2011 Hov, hvorfor der er forskel på om man er gift eller ej mht forsørgerpligten er vel det juridiske. Jeg har flere gange delt lejlighed med venner/veninder og ville da meget nødig pålægges at skulle forsørge dem bare fordi, vi boede sammen. Der synes jeg, det er noget andet, når man er et par, men hvordan beviser man om det er et parforhold eller et bofællesskab, hvis ikke folk er gift?

• #9   30. jun 2011 Kontrolgrupperne rundt om i DK slår benhårdt på den slags nu til dags, fordi er er så mange penge at hente, så det er bare at sende en anonym meddelelse til kommunen. Medmindre du gerne vil stå ved det er dig.
    Hun har jo ret til at få aktindsigt i sagen og kan dermed se hvem der har anmeldt.

• #10   30. jun 2011 kender en der blev taget for at være enlig forsørger, men hun boede med kæresten.

hun skulle betale en hel del tilbage.

• #11   30. jun 2011 Suzy & Plette smiley . - Det kommer helt an på fripladsen smiley

I starten havde vi økonomisk friplads hvor vi skulle betale 69 kr selv (jeg var på kontanthjælp og kæresten på SU)..

Senere fik vi social friplads fordi kommunen er inden over, hvor vi så skal betale 0 kr.. Efter jeg er flyttet har kæresten stadig social friplads til vores datter

• #12   30. jun 2011 tvivler på de kan få friplads hvis han har sådan en god indtægt.. smiley

• #13   30. jun 2011 Sådan som loven er har hun ret til KH uanset samlevers indtægt, så der er ikke noget at komme efter smiley
    Vi betaler alle til kassen og har dermed alle ret til velfærdsydelser.
    Ligesom at allemodtager børnebidrag uanset indtægt.

• #14   30. jun 2011 ja det burde meldes.

Ja det jeg mente var egentlig om det er rimeligt at fordi de ikke er gift er der ingen forsørgerpligt..

Jeg kan godt se det ville være noget rod hvis man fx lejer et værelse ud og så pludselig har man forsørger pligt der. Men ja syntes det er totalt til grin man kan komme uden om den fordi man kun bor sammen

• #15   30. jun 2011 Mille - det er heller ikke det at hun får kontanthjælp der er problemet her.. Hvis kæresten bor hos hende, så er hun IKKE enlig forsørger, og hun laver derfor social bedrageri..

Når man er på kontanthjælp skal man blive i Danmark 24/7 det er socialtbedrageri hvis man tager over grænsen.. Så hvis man vil rejse skal man frasige sig kontanthjælp mens man er afsted

• #16   30. jun 2011 Lejekontrakt. Når vi tager stilling til om folk skal beregnes som samlevende eller gift så har vi mange punkter der skal tages stilling til, og der skal foreligge dok. på en lejeaftale hvis der er tale om lejeforhold.
    I værste tilfælde får vi kontrolgruppen til at se på sagen, og de går altså til den hehe

• #17   30. jun 2011 Sludder samlevende eller enlig da hihi.

• #18   30. jun 2011 ja hun har ifølge loven ret til det. Men moralsk ville jeg da bestemt ikke kunne modtage de penge når min kæreste tjente kassen.

Min ældste datter er lige vågnet så er nød til at smutte men kigger ind senere.

• #19   30. jun 2011 Marianne P - Jeg stod ikke på lejekontrakten da jeg boede sammen med min kæreste og vores datter.. Jeg havde bare adresse der

• #20   30. jun 2011 Mor til Katja, jeg mener også at hvis man skal udrede om en borger er påstået enlig, og der bor andre på adressen, så skal vi have en skriftlig lejekontrakt.
    Hvis man er samlevende, er det jo ligemeget smiley

• #21   30. jun 2011 Mor til: Var ikke klar over at hun stod som enlig forsøger?
    Det er naturligvis ikke lovligt smiley

• #22   30. jun 2011 Marianne P - Hvad skal lejekontrakten hjælpe, hvis den samlevende ikke står på den?

Børn over 18 står højst sandsynlig heller ikke på den, når de fylder 18 går de fra at være hjemmeboende barn til at være samlevende

• #23   30. jun 2011 Ved samliv er vi ligeglade med om de står på kontrakten. Så ser vi den aldrig.

Det er kun når en borger påstår sig enlig.

Hvis en borger påstår sig enlig, og der bor en anden på adressen (som han kan indgå ægteskab med) så skal der foreligge en skriftlig lejekontrakt mellem de 2 parter. Hvori der står at den anden lejer et værelse på antal m2, har adgang til dit og dat og til hvilken pris.

• #24   30. jun 2011 Marianne P
    Kan man lave en lejekontrakt, hvis man selv bor til leje? Tænker på om jeg så ikke var blevet regnet som samlevende, da jeg f.eks. boede sammen med en af mine venner? Det var mig, der stod på lejekontrakten men han boede der også og betalte halvdelen af huslejen.

Minnie
    Der er jo så nogle andre ting, man går glip af, når man ikke er gift. F.eks. kan han ikke bruge hendes fradrag, hvilket ellers nok ville kunne betale sig, da han vel betaler en del i skat

• #25   30. jun 2011 Marianne - Når man bor til leje må man ikke leje ud til andre også.. Det står i lejekontrakten

• #26   30. jun 2011 Marianne K, ja det kan man egentlig godt, men det kræver jo at udlejer er indeforstået - hvis man gør det legalt self. Det er jo aldrig sikkert at han ville opdage det.
    Der findes meget meget mere socialt bedrageri end vi går og ser. Det er helt ufatteligt.

• #27   30. jun 2011 Mor til Katja
    Jeg lejede jo heller ikke ud som sådan, vi delte lejligheden. Det var ikke sådan, at han havde sit eget værelse el.lign.

Marianne P
    Ok, det vidste jeg ikke. Nu var det jo heller ikke aktuelt, for ingen af os havde børn eller skulle have kontanthjælp.

• #28   30. jun 2011 Hov, der sendte den lige indlægget før jeg var færdig

marianne P
    Vil det sige, at hvis han skulle have haft et eller andet fra kommunen, kunne jeg være blevet nædt til at lave en under-lejekontrakt til ham?

• #29   30. jun 2011 anmeld det ,,det er socialt bedrageri ...hvad skal hun inkassere alle de extra penge for ...der ligger syge mennesker i deres eget hjem fordi der ikke er penge til at hjælpe smiley ..eller hvad med at give dem der KH lidt mere i stedet for at give hende kassen

• #30   30. jun 2011 Marianne K - Det var også til den anden Marianne, der ville have man skulle lave lejekontrakter smiley

• #31   30. jun 2011 Mor til Katja
    Haha, ja sådan kan man hurtigt blive forvirret herinde smiley

• #32   1. jul 2011 - eller give de studerende der knokler lidt mere smiley

• #33   1. jul 2011 Minnie, desværre er der flere der gør sådan....

Det er ærgeligt at de for flere enlige ikke kan betale sig at arbejde når de er på KH.

Har den største lyst til at melde et par folk, men kan ikke få mig selv til det

• j&l *
    j&l * Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
    #34   1. jul 2011 Fair nok at hun skal have KH, men at hun får alle de ekstraydelser som enlig forsørger er simpelthen noget svineri!!! og hvis det var mig ville jeg ikke tøve med at anmelde hende for socialt bedrageri.

Noget helt andet er, at jeg personligt har svært ved at forstå den der indstilling "det kan ikke betale sig at arbejde, fordi jeg får så lidt ud af det i kroner"
    For mig handler mit arbejde også om, at der er en personlig tilfredsstillelse, at have noget at lave, det er mig selv, som tjener pengene til regningerne, og nej jeg tjener bestemt ikke kassen på mit arbejde, men jeg kunne virkelig ikke forestille mig bare at gå hjemme og lave ingenting.

Meld hende kan jeg bare sige.

• #35   1. jul 2011 De må også være ret dårlig lønnet hvis de ikke kan få mere end 13.345 før skat (som KH er for en alm. forsørger)

• #37   1. jul 2011 Der er også en hel del der skulle tage og melde sig ind i en a-kasse, imens de er i arbejde.Møder tit den holdning at fagforening/akasse vil man ikke bruge penge på.Når de så bliver arbejdsløse , er det ikke andet end jammer over de lave social ydelser."klovnerøve" :-).

• #38   1. jul 2011 jeg melder hende ikke, hun jo flyttet sammen med sin kæreste, i en kæmpe lejlighed hvor de begge to står på kontrakten.

Jeg ved ikke hvad jeg tænkte, selvfølelig skal man ikke forsørge hinanden bare fordi man bor sammen. Det kan bare sætte mit pis i kog at folk som det par jeg kender omgår loven eller hvad man skal sige ved ikke at gide at gifte sig, fordi de så mister hendes kh.

Jeg bor selv sammen med min kæreste på 8. År. Han er også i kommunens klør, han kæmper en kamp med dem og jeg ville da syntes det ville være forfærdeligt hvis jeg med min pædagogmedhjælper løn skulle forsørge ham.

• #41   3. jul 2011 Minnie
    Jeg synes nu, man bør melde hende for bedrageriet. Kontanthjælpen er én ting, men at hun modtager divrse ydelser som enlig forsørger, når hun ikke er det, synes jeg slet ikke er ok

Kommentér på:
kontanthjælp og kæreste/samboende

Annonce