4.078 visninger
|
Oprettet:
Racen jysk hest. {{forumTopicSubject}}
Hej herinde.
Jeg ville høre om der er nogen som kender til racen jysk hest. Hvordan er deres natur og sind?? Og hvad med stimulans ?? Kan/ vil de gerne rides på? Fortæl hvad i ved...??
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 874
fra naturens side er de bygget til at trække men senere blevet brugt til ridning nogle kan faktisk springe.
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 34 Svar: 125
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
mar 2008
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 254
man kan få jyder der er alvet mere for rindnigens skyld så de ikke er så tunge men stadig har det søde, rolige og venlige væsen.. men skal self huske det er en hest og alle heste kan hvis de vil lette røven ´,, osse en jyde!
den lette jyde kan bruges til let dressur(nogen stater de små stævne klasser) kan de helt tunge osse men har bare ikk set nogen stille med de store jyder..
men slet ikke nogen trivl om at en jyde er en fantastisk hest !
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.775
De kræver en rytter der tør sætte grrænser, og som kan stå ved sine grænser uden brug af vold..
Ja de kan godt rides på
sep 2008
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
og MEGET vigtigt som Krumme også skriver... det er et mareridt at finde smed til dem, og det er ofte en HEL DEL dyrere når man endelig finder en...
og og og som Krumme også skriver er der en del af dem der døjer med hove og bentøj....
ved at min far har spenderet en mindre formue på sine....
og jeg synes altid at det er sååå synd, når de IGEN har fået klippet pelsen ved hovene, fordi der er problemer.....
apr 2007
han ligner en på str med min fars yngste... og han er dælme en smal sag i forhold til de andre
sep 2008
mar 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Ligesom hos alle andre racer, kan temperamentet self variere, men sådan generelt set, er jyden en rolig og godmodig hest, der ikke er nem at hyle ud af den.
Jeg synes dog de fleste er lidt små-dovne. Man får ikke meget fremdrift forærende (der er self undtagelser, men mit indtryk er at det gælder for 90% af jyderne).
Om det så er et plus eller et minus, er jo op til den enkelte:o)
Som ved andre racer med meget hovskæg, skal man være meget opmærksom på skab. Det er mit indtryk at det i høj grad er avls-relateret -altså at det i nogen linier nærmest er mere reglen end undtagelsen at de har det, mens det i andre linier sjældent forekommer.
Derudover er det self et pasningsspørgsmål -så stil krav til avler/sælger. Lad være at købe en der ikke har HELT fine ben... Har hesten skab, så er det noget du kommer til at slåsse med resten af dens liv... eller det er de i LANGT de fleste tilfælde.
Det kan let forveksles med muk, men i de fleste tilfælde er det altså skabsmider og ikke muk, når koldblods har "noget" i benene. Og kan kun sige: gå en stor bue udenom heste med den slags, uanset hvad sælger siger.
dertil kommer at rigtig mange avlere forsømmer at lære føllene at løfte ben, og det er altså noget af en opgave at lære knapt 1 ton voksen hest at løfte ben. Så vær sikker på at hesten har lært det, og at den er passet med smed -uden hove ingen hest, siger man jo.
Og til sidst: sørg for at du har en smed på hånden. LANGT de fleste smede takker nej til koldblods, uanset hvor gode de er til at løfte ben og hvor pænt de står.
Så ring rundt og sikre dig en smed INDEN du får hesten hjem.
Jyden er udemærket som en alsidig hyggehest til både let kørsel og ridning. Men det er self ingen dressur- eller springstjerne.
Vi har som sagt belgier, og viser da gerne frem hvad de bruges til -typemæssigt er det jo noget nær det samme. Belgierne har bare ofte lidt mere "go" og lidt længere ben:o)
Nå, men her er min mors hoppe som min far og jeg kører og jeg rider:
Marathon
http://www.youtube.com/watch?v=mQMpmlljzpc&feature=player_profilepage
Dressur:
http://www.youtube.com/watch?v=vhMiVQ3QsrA&feature=player_profilepage
Spring:
http://www.youtube.com/watch?v=ZokvE8u79PI&feature=player_profilepage
Og for de der ikke gider kigge video -et enkelt billede fra weekendens;o)
jan 2007
(link fjernet)
sep 2008
sep 2008
jan 2007
til konkurrencer er fordringerne i dressur de samme som for ridning. Man vurderes på ens brug af hjælpere, holdning på bukken, hestens bæring osv ;o)
så en kørehest trænes på lige fod med rideheste hjemme på banen -nu er jeg ikke så rutineret i det kørsel (har redet i mange år istedet), men med vores gamle belgier kunne min far faktisk i dressuren være med sammen med de andre på hvad der svarer til klubplan. Han kunne så bare ikke klare hele marathon'en, som typisk er 10-12km (heraf 1 km skridt) + ca 6 forhindringer på tid.
den jyde vi havde blev osse kørt, men var noget sværer at få til at bruge sig korrekt/samle sig osv.
Men med træning kan en jyde osse sagtens være med til de mindre kørestævner.
jan 2007
(link fjernet)
I dag kan hun så osse samle sig en lille smule, runde sig med sporet osv. Hun rides uden sporer e.l. -de er jo ikke mindre følsomme end andre heste, så om der er behov for sporer, pisk osv er ligeså individuelt som ved andre heste.
Martha har ret god fremdrift -for meget en gang imellem;o)
Vores jyde var af lidt samme støbning -ret atypisk for de fleste koldblods, men han kunne altså være ret varm.
Men til vores brug er det jo osse lidt sådan noget vi går efter når vi vælger hest:o)
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 9 Svar: 59
Det var en ren fornøjelse at ridde på ham, dejlige rolige og meget bløde bevægelser, selvom han gerne ville fremad. Han var så let at holde igen. Helt kanon gang. Og så er de så godmodige... En rigtig bamse, hvilket også var hans navn
sep 2008
jan 2007
Fordringerne er de samme -hesten skal gå til bidet (i eller let foran lod), bæring og afskub, kuskens "opstilling" og brug af hjælpere, hvordan hesten reagerer på hjælperne (lethed osv) gangarter og den slags ting vurderes. Altså helt som i almindelig dressur.
Derudover vurderes så ekvipagens præsentation -altså at vogn og påklædning passer sammen, hestens kondition, at hesten er korrekt forspændt og ja -i det hele taget hele ekvipagens fremtræden.
Selvom øvelserne er nogen andre, er princippet det samme. Man vil se en lydig hest der bruger sig korrekt -så dressurkørsel er andet end bare at køre rundt i cirkler:o)
-men som sagt er jeg jo ikke super rutineret kusk endnu. I vores program indgår godt nok osse samling og øgning, men der forventes slet ikke samme samlingsgrad. Faktisk ikke ret meget mere end at der er vist et temposkift med antydningen af lidt mere samling/lidt større skridtlængde.
Og som sagt kan en koldblod sagtens være med p det niveau -der hvor det vil knibe er på marathon'en.
Pirouetter er dog en fordel at hesten kan, idet skarpe sving kræver at hesten bevæger sig i en (lidt stor) piouette (pga stængerne kan en kørehest ikke bare bøje mere i kroppen, altså må den flytte sig om bagparten). Galop-changementer er osse godt at kunne, da det, ligesom på springbanen, gør det en hel del hurtigere og mere flydende når der køres kegler -det er stort set en springbane, hvor man bare kører mellem kegler istedet for at springe over et spring -der er bolde på keglerne og falder de ned får man fejl.
Martha changerer ret godt i galop og går faktisk en ret god dressur (med en bedre kusk;o))
Min pointe var såmænd blot at osse de tungere koldblods kan bruges til noget -osse mere end blot kalppe-kagehest der kun kan gå på skovtur:o)
apr 2007
jan 2007
Tror de fleste heste med ikke aaaalt for voldsomt temperament, kan gøre det glimrende som hyggeheste. Og man vil på mange måder få det nemmere med en hest i mere håndterbar størrelse.
Men er man til koldblods, så er det da rart at de osse kan bruges til mere end bare at gå og blive fede på folden, eller at lunte i skoven i ny og næ (selvom de er gode til det) :o)
apr 2007
og ja uha hvor de er gode til det
han er en af dem der er skrækslagen for smeden... han er væltet med "buret" en enkelt gang
jan 2007
Vores står selv -efter min mening kræver en beskæringsboks til SÅ store dyr at den står fast, for ja, de kan desværre vælte ellers:o(
Vores første belgierhoppe kunne ikke løfte ben, så hun måtte de første gange bedøves så hun blev beskåret liggende. Beskæringsboks havde vi fået tilbudt, men det kræver jo osse tilvænning, så vi syntes vi ligeså godt kunne bruge tilvænningstiden på at få hende til at løfte hovene ordentligt, som til at få hende gjort tryg ved boksen.
Vores jyde var 6 år da vi fik ham, og havde kun haft smed et par gange som plag -han sled heldigvis sines hove rimeligt selv, så han havde ikke fået en helt gal benstilling e.l. men de så farlige ud og det var et kæmpe arbejde at få ham lært at stå pænt for smeden.
-heldigvis havde vi en fantastisk rar og tålmodig smed. Det kostede self lidt ekstra for en besværlig koldblods, men han brokkede sig aldrig og tog den tid der skulle til.
Vores Rasmus (jyden) blev brugt til kørsel og senere til handicapridning. Desværre fik han rygproblemer efter et udlån til et handicap-sted, så han blev aflivet da vi trods ihærdige forsøg ikke kunne få ham på ret køl igen.
apr 2007
og ja den unge (Herluf) er i boks.... det bliver han desværre nød til... ENDNU.... de ligger et kæmpe arbejde i, at få ham vænnet til, at løfte ben... men det er tydeligvis nemmere sagt end gjort, når de ikke er helt samarbejdsvillige ;o)
Herluf er ikke redet til endnu... men de truer med, at jeg skal op på ryggen af ham... han er så rolig og godmodig, at han næppe vil protestere... meeeeen er ikke helt sikker på at jeg melder mig frivilligt som prøveklud :oP
sep 2008
sep 2008
jan 2007
-bredden ændrer sig jo ikke af at jeg har lidt længere ben;o)
Og man vænner sig ret hurtigt til det
T & M -Martha sendte vi til berider. Vi havde nogen timer til gode (min far laver vogne for ham), så det blev lige en tilridning til kæmpeponyen. Er sikker på han var MEGET glad for, som dressurrytter/kusk på internationalt niveau, at få lov at tilride en belgier *fnis*
Rasmus og vores gamle belgier tilred vi selv -det gav aldrig problemer. Balder blev faktisk ikke sådan rigtigt tilredet. Kravlede bare op en dag og red afsted. Han var jo tilkørt så i værste fald kunne man da bare bruge de kommandoer han kendte hehe.
apr 2007
jan 2007
Der var hun 3 år -i dag er hun vokset små 5 cm i højden og en hel del i bredden. Må få taget et nyt billede;o)
Vores gamle belgier var noget større. Jeg når heller ikke ret langt ned under sadelklapperne, men det gør jo ingen forskel i forhold til hestens bredde og altså hvor meget jeg skal have benene fra hinanden for at sidde der;o)
Og mine små korte ben kan sagtens nå ind til hesten -osse på de gamle større koldblods.
Rider man med sporer fordi det er nødvendigt, er der ingen indvendinger herfra. Det gør jeg osse på min holstener.
Men nå ind til hesten kan man altså osse på en tung koldblods, hvis man sidder korrekt på den:o)
Racen jysk hest.