{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.786 visninger | Oprettet:

Pædagog - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg sidder lige og er ved at undersøge hvordan økonomien vil hænge sammen hvis jeg begynder at læse.

Jeg er fyldt 25 og høre derfor under voksen SU og voksen elevløn.

Jeg har umiddelbart fundet frem til at jeg vil få en SU på 5486kr og kan tage et SU lån på max 2807kr.

Er dette korrekt?

Hvad ligger elevlønnen på når man er i praktik og er fyldt 25?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pædagog - hjælp
  • #2   27. jul 2011 Man får da su under hele uddannelsen? smiley er jeg meget sikker på.
    Men ja tallene stemmer smiley


  • #3   27. jul 2011 Okay, har lige læst mig til at det stemmer, var overbevist om at det var ligesom andre professionsbachelore smiley

  • #4   27. jul 2011 Man får da ikke SU under praktik perioderne?

  • #5   27. jul 2011 SUen ved jeg ikke om passer, men jeg har lige tjekket overenskomsten og den siger ca. 7.800 i første lønnede og 8000 i anden. Det er så tilsyneladende i 2000-niveau, jeg har aldrig rigtig forstået, hvordan man regner det om :), men det er nok ikke den store forskel

  • #6   27. jul 2011 Mille
    Hvor har du læst det? Jeg har da ikke hørt om, at det er lavet om


  • #7   27. jul 2011 En gang berner:
    Nu ser jeg lige, du regner med at få voksen SU. Er det ikke en ret speciel og snæver ordning? Det kan godt være, du opfylder kravene og ar styr på det, men er du klar over, du skal opfylde meget andet end at være over 25?

    Som jeg har forstået ordningen, kan man slet ikke få det til en hel pædagoguddannelse


  • #8   27. jul 2011 Har lige fundet det med den lønnede praktik i en artikel i Politiken. Det er gået HELT hen over hovedet på mig, men er da helt fantastisk, de er sluppet af med den smiley

    Hm, så undrer jeg mig bare over, hvorfor lønnen stadig står i overenskomsten, men det er måske fordi, nogle af dem, der ER startet stadig skal blive færdige på den gamle ordning


  • #9   27. jul 2011 Hvorfor er det fantastisk at løn i praktikken forsvinder?

  • #10   27. jul 2011 En gang berner
    Fordi man så har mulighed for rent faktisk at være studerende mens man er i praktik. Når institutionen skal betale løn, er der jo en anden, de ikke kan betale løn til, altså kommer man som studerende til at være en nødvendig arbejdskraft. I forvejen er normeringerne jo ikke helt i top, så det har betydet, at mange studerende f.eks. ikke har haft mulighed for at bruge tid på observationer o.lign., da man er nødt til at arbejde på fuld knald, når man er der


  • #11   27. jul 2011 I øvrigt endte lønnen på nogenlunde det samme som SU og lån efter skat, så det eneste, man "tjente" var egentlig, at man ikke optog løn i det år, man var i lønnet praktik

  • #12   27. jul 2011 Marianne..

    Hvad er det for noget fis at skrive. Den første praktik er der hvor man skal observere. I de to andre, skal man indgå som en del af normeringen, så man er forberedt påhvad man kommer ud til. Man får jo også mere tilsvarende i løn, og på intet tidspunkt arbejder man fuldtid under praktikken.
    Synes kun det er fedt at man får løn under 2. og 3. praktik..


  • #14   27. jul 2011 ACEDOG
    Jeg siger jo ikke, man udelukkende skal observere i de to sidste praktikker, men man ER dog stadig studerende og for mig går det ud på at lære. Hvis endelig, man skal indgå som en del af normeringen for at prøve det på sin egen krop, så burde man da som minimum få løn som en pædagogmedhjælper. Den løn, man har fået, svarer jo i sidste ende til SU, altså anses man stadig som studerende, men skal arbejde som uddannet. Det giver ingen mening i mit hovede.

    Jeg har selv kun haft en lønnet praktik, da jeg tog den ene i udlandet og der fik man SUen med. Den jeg havde i DK, var jeg rigtig heldig med, fordi institutionen meget af tiden satte mig på udover normeringen, på trods af, de skulle betale for mig, men det kostede da institutionen og var ikke noget, man kunne forvente


  • #15   27. jul 2011 Marianne: 7000 kr er ikke det samme som SU, det er hvad man får i 2. praktik. 9000 kr udbatalt er vidst hvad man får i 3. praktik. Du har krav på vejledning, og så er du på indkald, og arbejder ikke fuld tid. Du har jo en vejleder på praktikstedet, der forhåbentlig ved hvad det vil sige at have praktikanter, og som vejleder dig i hverdagen.

  • #17   27. jul 2011 jeg fik 7200 udbetalt, i min anden praktik.

  • #18   27. jul 2011 Som pædagog er jeg helt enig med Marianne. De praktikker der ikke er lønnede går den studerende ind som ekstra på stuen og har mulighed for at koncentrere sig meget mere om de ting de har behov for. De lønnede går ind som normal arbejdskraft og vi har ikke den samme tid til at vejlede og give plads for specielle aktiviteter.

  • #20   27. jul 2011 Hvor meget må man tjene ved siden af om mdr?

  • #21   27. jul 2011 ACEDOG
    Så må du have ret højt fradrag med mindre Karins praktik er sluttet i februar for mange år siden og satsen er steget betragteligt siden. Jeg ved godt, man ikke arbejder fuld tid (man får jo så heller ikke løn for fuld tid) og har krav på vejledning, men for mig at se, har lønnet praktik ikke noget med uddannelse at gøre, det er erhvervserfaring. Erhvervserfaring kan også være fint nok, men så må man også have den løn, der hører til stillingen og hvis erhvervserfaring var nok, var der jo slet ikke grund til at tage en uddannelse :). Vi taler trods alt om et helt år ud af en ikke speciel lang uddannelse, som sættes af til at arbejde.

    En gang berner
    Hvad du må tjene ved siden af, kan du regne ud her:
    http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx
    Men jeg tror altså, at jeg enten har misforstået systemet med voksen SU eller at du ikke er opmærksom på, man ikke bare skal være fyldt 25 for at få det. Ved du, at du er berettiget til det?


  • #22   27. jul 2011 hmm så har vi været 3 klasser på 20 med meget hølt fradrag. 7200 på os alle.

  • #23   27. jul 2011 Ja så er Karin da blevet snydt. Eller har brugt sit fradrag til noget andet. Kan du tilfældigvis huske brutto-beløbet? Som jeg skrev tidligere, står der 7800 i overenskomsten, men i 2000-niveau. Det kunne være meget sjovt at vide, hvad det svarer til nu

  • #24   27. jul 2011 Jeg går på 6. semester på pædagogseminariet..

    Man kan ikke få voksen løn på pædagog uddannelsen - jeg kender i hvert fald Ingen der får det - inkl. mig selv som er 26 år.

    Der var planer om at lave anden og tredje praktik på SU, det lovede Lars Løkke. Men desværre havde han "glemt" at finde en måde at sponsorere den merudgift, som su'en ville koste. Hvilket gjorde at han måtte droppe det løfte.

    Derfor er anden og tredje praktik stadig lønnet. Man indgår derfor i normeringen på institutionerne. Man skal i anden praktik være tilrådighed 32,5 timer om ugen, inkl. indkaldsdage og i tredje praktik 32,5 timer om ugen, eksl. indkaldsdage.

    Der er forskellige overenskomster i de forskellige praktikker, og det er altså ikke alle praktiksteder der følger de regler der er udstukket.. Men mener lønnen ligger på 8000-9000 før skat.. De præcise tal kan ses på pls.dk

    Spørg endelig hvis der er mere du vil vide smiley


  • #25   27. jul 2011 Jeg er socialpædagog, TR, praktikvejleder, og sidder i bestyrelsen i SL-Nordsjælland. De talt jeg kender til ifølge overeneskomsten er.

    I 2. og 3. praktikperiode får du løn for at indgå i normeringen på praktikstedet.

    Pr. 1. april 2010 ser praktiklønnen således ud:

    2. praktikperiode: 9.770,71 kr. pr. måned

    3. praktikperiode: 10.089,15 kr. pr. måned

    Da du ikke får SU, mens du er i lønnet praktik, er dit fribeløb forhøjet.

    Gå ind og se mere på http://www.p-l-s.dk


  • #26   28. jul 2011 Anne
    Vil det sige, at dette simpelthen ikke passer?
    http://politiken.dk/erhverv/ECE334768/paedagoger-jubler-over-farvel-til-loennet-praktik/


  • #27   28. jul 2011
    Ja det vil det sige.. Da lars løkke ombestemte sig i sidste minut.. Jeg fulgte debatten nøje, da den var der..


  • #28   28. jul 2011 Nej det passr ikke, det link du henviser til er fra 1. jul. 2007 KL. 19.46.

    Det er ved at være et par år siden ;o)

    Juni 2009
    Et af aftalepunkterne i den store trepartsaftale fra 2007 mellem regeringen, de kommunale arbejdsgivere og de faglige organisationer brød sammen her i foråret. Det er aftalen om, at de studerendes lønnede praktikperioder i pædagoguddannelsen fra og med 1. august 2009 skal overgå til at være finansieret gennem Statens Uddannelsesstøtte (SU).

    Det ville betyde, at studerende, der blev optaget den 1. august 2009 eller senere, ville overgå til den nye ordning. Men de studerende må nu konstatere, at det ikke bliver til noget med SU i praktikperioderne i denne omgang.

    Forud for sammenbruddet af SU-praktikken har der været et langvarigt forhandlingsforløb, som oprindelig har involveret Finansministeriet, KL samt de faglige organisationer, FOA, BUPL og Socialpædagogerne.



  • #29   28. jul 2011 vil dog sige, at jeg talt for, at den lønnede praktik blev til en SUpraktik, fordi det vil give den studerende bedre muligheder for at få en god uddannelse.




  • #30   29. jul 2011 Anne
    Tak for oplysningen. Så var je ikke så håbløst bagud som jeg lige gik og troede smiley


  • #31   30. jul 2011 Var så lidt ;o)

Kommentér på:
Pædagog - hjælp

Annonce