{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg nu vælge?! Uddannelse eller arbejde! {{forumTopicSubject}}

Ja, så skete det "forfærdelige" jo! Det som jeg havde frygtet!

Jeg har i to måneder søgt arbejde, fordi jeg gerne ville holde et sabbatår men uden held. Jeg var så heldig at jeg kunne komme til samtale på en tankstation i går, som jeg synes gik super godt. Dog kunne han først give mig svar efter weekenden, da der skulle flere til samtale, fordi flere skulle ansættes fair nok!

I dag modtager jeg så en bekræftelse på min ansøgning på læreruddannelsen, som jeg har søgt i mellemtiden, fordi jeg jo IKKE kunne finde arbejde (og jeg er jo heller ikke sikker på at få det på tankstationen!) Der skal jeg starte på fredag, hvis jeg godtager pladsen ...

Så ... What to do?!

Jeg ville jo gerne have det sabbatår og få tjent nogle penge, men jeg aner ikke, om jg år dét job og samtidig risikerer jeg jo, at jeg ikke kan komme ind på læreruddannelsen til næste år, fordi jeg takkede nej til den ledige plads nu her. Iiiiiiiih, altså! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg nu vælge?! Uddannelse eller arbejde!
  • #1   24. aug 2011 Altså starte fredag på skolen!

  • #2   24. aug 2011 Hvorfor skulle du ikke kunne komme ind næste år, hvis du takker nej i år? Det burde da ikke have nogen indflydelse overhovedet

  • #3   24. aug 2011 og og og ... Jeg kan ikke få idræt på linjefag, fordi pladserne er optaget - og det var faktisk et fag, jeg gerne ville have smiley

  • #5   24. aug 2011 Hmm, den gang jeg forhørte mig på sygeplejerskeuddannelsen, der skrev de, at hvis jeg takkede nej til en ledig plads (eller en plads i det hele taget), så KUNNE jeg risikere, at jeg ikke blev prioriteret på samme måde, men det var ikke sikkert. Kunne forestille mig, at det fungerede på samme måde her.

    Men hvad så hvis jeg IKKE får det job, å går jeg igen og laver ingenting smiley


  • #6   24. aug 2011 Start på uddanelsen og vent til du får svar på jobsamtalen... så kan du tage den derfra uden at risikere at stå uden noget overhoved.

  • #7   24. aug 2011 Du kan jo altid hoppe fra uddannelsen smiley

  • #8   24. aug 2011 Har du søgt ind på Kvote 2? Hvis du søger ind via kvote 1, så har det ikke nogen betydning, om du har sagt nej før.

    Spørgsmålet er vel bare, om du vil i gang med din uddannelse (og er det overhovedet lærer du vil være?) eller vil du arbejde?


  • #9   24. aug 2011 Mette J

    Ja, det kunne jeg altid gøre. Så må jeg leve med, at det ikke bliver idræt ...


  • #10   24. aug 2011 Præcis.
    Jeg går på skole nu, men gider ikke mere .. er virkelig træt af det og vil bare gerne arbejde. Men det kræver jo at jeg finder et job og jeg fortsætter på skolen indtil da grundet økonomien.


  • #11   24. aug 2011 Jeg er ikke den store fan af sabbatår. Det kan være svært at komme tilbage til skolen og SU, når man har prøvet det andet. Det er 3,5 år siden, at jeg var på SU og jeg ville under ingen omstændigheder kunne klare mig på en SU i dag. Når det er sagt, så er det også vigtigt at man har lysten til at gå i skole, ellers får man bare ikke det optimale ud af det. På mit cand.merc studie var jeg godt træt af skole, så selv om det var enormt interessant, var det svært helt at brænde for det og resultatet blev også derefter.

  • #12   24. aug 2011 Christina K

    Ja, du har helt ret.

    og mht. sabbatår ... Ja, så ville jeg gøre det for at tjene penge og få en pause. Jeg skal også flytte hjemmefra en skønne dag, så kunne det være rart med lidt penge!


  • #13   24. aug 2011 Årh, jeg har fået det helt dårligt over alt det her nu :S

  • #14   24. aug 2011 Du kan vel bare arbejde på tanken i fritiden... De studerende har vist ikke så mange lektioner på sem. mere...;0)

  • #15   24. aug 2011 Christina K:
    Det er muligt at du synes jeg er egoistisk. Men nu ligger landet sådan at jeg snart har den 3. grunduddannelse og kan ikke komme videre, fordi at der ikke er nogle elevpladser, der er omkring 300-500 ansøgere til én stilling, Ud af den gamle klasse jeg gik i er det kun 3 ud af 25 der har fået en elevplads. Synes virkelig IKKE at jeg er egoistisk i denne situation. Kan heller ikke blive ved med at hoppe rundt i uddannelsessystemet.
    Den gang man søgte ind brændte man måske for det... og som jeg forstår på TS ville hun gerne have haft idræt som fag, hvilket ikke er muligt fordi at holdet er fyldt. Så er det jo netop at hun er på en linje der ikke er efter hendes ønsker, så er det da bedre at satse på at få jobbet og så vente til næste år hvor hun kan få en linje der virkelig interesserer hende.


  • #16   24. aug 2011 Mit sabbatår var lidt spild ift penge. Jeg levede så fint på min løn at jeg virkeligt kørte min økonomi i sænk da jeg kom på SU. Året var dog vigtigt i forhold til at finde ud af hvad jeg ville læse.


    For mig lyder det som om du helst vil arbejde - så synes jeg at du skulle gøre det. Ellers er det vel muligt at arbejde og læse samtidigt? Så er du også hurtigere færdig med SU-livet (jeg har knap et år tilbage, og når jeg er færdig har jeg været på SU i 7 år.. Jeg glæder mig HELT vildt til at blive færdig).


  • #17   24. aug 2011 Jeg havde et klip tilbage af min SU, da jeg var færdig, så jeg ved bestemt godt hvad det vil sige, at være på SU smiley Dem jeg kender, der har taget sabbatår, har ikke fået sparet så meget som en krone op. Så jeg tror ikke det er det, der skal være argumentet. Men jeg synes det er enormt vigtigt at brænde for det man læser og det kan man ikke, hvis man ikke har lyst til at læse. Det går bare ikke, hvis studiet er en sur pligt. Nu kender jeg ikke niveauet på lærestudiet, men de studier jeg har været igennem, er det kun meget få, der ville kunne gennemføre uden virkelig at brænde for det…men valgte så også den cand.merc, der har siges at være den sværeste at gennemføre og som også har det laveste karaktergennemsnit. Men jeg kom igennem fordi det faglige var så interessant, at jeg ikke kunne lade være med at læse stoffet smiley

  • #18   24. aug 2011 Som flittigt studerende der har gået i skole de sidste 16 år af sit liv, uden nogen sabatår, så vil jeg sige at du skal gribe chancen og tage uddannelsen smiley jeg arbjder nu her i sommerferien som vikar og alle de jobs jeg kommer ud til, bekræfter mig kun endnu mere i, at det er godt jeg tager en uddannelse, fordi det er den der skal give mig muligheden for at få de jobs jeg gerne vil have smiley

    Kan godt følge dig i at du gerne vil have et sabatår og tjene penge, og jeg har også plan om at tage et sabatår efter min bachelor, fordi jeg så har den i baglommen og så kan jeg undersøge hvad arbejdsmarkedet har at tilbyde mig indenfor mit fag og med min bachelor, hvis det så viser sig at jeg ikke rigtig kan finde noget, så må jeg tage hvad jeg kan få, og så tager jeg kandidatoverbygningen efter mit sabatår smiley

    Selvom jeg synes det er hårdt at studere, så synes jeg det er det værd, hvis jeg kan få et job som er aktuelt for mit fag smiley

    Synes du skal prøve at tænke fremad, hvad ville der ske hvis du siger nej tak til udannelsespladsen, og så næste år ikke kan komme ind og dermed måske må tage et ufrivilligt sabatår mere? og omvendt hvad sker der hvis du siger ja til uddannelsen, og så ikke får jobbet eller dit sabatår? Ville det være muligt at finde et studiejob ved siden af studiet?

    Det er såå trælsnår man står i sådanne dilemmaer, men sådan er livet jo desværre og heldigvis er det jo faktisk et valg du er nødt til at tage fordi du har muligheder smiley det er da altid noget smiley


  • #19   24. aug 2011 Jeg vil tænke det godt og grundigt i gennem - og også lige vende den med min mor, når hun kommer hjem senere.

    Og ja ... så må jeg prøve med den liste, hvor jeg skriver positive og negative ting op smiley !


  • #20   24. aug 2011 og selvom jeg er glad for at have fået den plads, så vil jeg ærligt indrømme, at jeg har indstillet mig SÅ meget på det sabbatår her og glædet mig til det hele sidste skoleår på gymnasiet. Jeg trængte så meget til at lave noget andet! Men ja, er bare bange for, at muligheden ikke er den samme til næste år - selvom der self er andre steder at tage læreruddannelsen på smiley

Kommentér på:
Hvad skal jeg nu vælge?! Uddannelse eller arbejde!

Annonce