{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Dyrevelfærd... Grisebasser... {{forumTopicSubject}}

Her en ny tråd om emnet dyrevelfærd i dk...

Alfinisten < eller hvad du hedder... nej jeg har ikke gemt alle indlæg...
Og min kopiering var mislykkedes -

Dog vil jeg meget gerne stille denne tråd til rådighed for debat om hvad der foregår i det danske lanbrug...

Mit ene postulat ku være :

Det er forbrugerne selv der holder gang i dette dyreplageri, som foregår rundt om i det danske langbrug og i produktionen af slagtedyr... ( Æglæggere etc )
Når vi køber produkterne godtager vi den manglende dyrevælfærd... ;/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrevelfærd... Grisebasser...
  • #1   25. sep 2011 -MGMGB -

Kød er også godt, kunne ikke leve uden... =)

• #3   25. sep 2011 Jeg holde både af kød og dyr, derfor vælger jeg mest muligt frilands kød og altid frilands æg :o)

• #4   25. sep 2011 Det er pudsigt ikke? Vi må ikke spise kød, men rovdyr må gerne spise dyr.... smiley

• #5   25. sep 2011 Er det, det klip som der var i tv 2 øst tidligere med ham Landmanden fra Ringsted som jeg også har lavet en tråd om?

• #6   25. sep 2011 Ja man fatter ikke hende der filmede ikke hjalp grisen eller hentede nogle til at hjælpe. Det sagde landmanden jo også.

• #8   25. sep 2011 jeg har arbejdet på en svinegård. Filmen ja, er noget der sagteng kan ske, men i skal huske at der jo er slukket og lukket om natten, så hvis soen farer om natten, kan de ting altså ske. Men når man møder i stalden kl 6 om morgenen, bliver de ting tjekket, man fordeler de små mellem søerne så de mindste kommer til en so der har mælk nok, eller som evt har mistet nogen. Er der små grise man ikke kan rede, bliver de slået ihjel. Det er hårdt i branchen, og ikke alle dyr har det lige godt, men lige små grisene er ikke dem der har det værst!!!

• #9   25. sep 2011 caroline J

Landmanden sagde jo selv de gerne ville have haft hun sagde noget og han stillede jo spørgsmål´s tegn ved hun ikke selv hjalp den, men bare forsatte med at filme. Ham her landmanden skulle være en af dem der behandler sine grise bedst i hele landet, det sagde de i hvert fald i regionale nyheder.

• #12   25. sep 2011 Der er forresten allerede en god tråd om det, som hende der egentlig filmede stod bag.
    http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=480877

• #13   26. sep 2011 Nu er det sådan at størstedelen af de danske slagtesvin ender på bordene i udlandet så måske du skulle finde et udenlandsk fora og spørge? smiley
    Jeg er ikke glad for de forhold de fleste danske svin går under og prøver på at handle "rigtig" ind på alle måder men det altså ikke altid økonomien er til det.

• #14   26. sep 2011 Anima hjælper absolut ikke på dyrvelfærden med de metoder de bruger! Tværtimod ingen tror dem længere fordi de er så ekstreme.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.036
    #15   26. sep 2011 Blev den gamle slettet?

• #16   26. sep 2011 Ja, det er forbrugeren der bestemmer hvor godt dyrerne skal have det, vælger man det billigste, så er man selv med til at accepterer de forhold som mange mener ikke er i orden for dyrerne. For jo billigere varen skal være, jo mere er landmanden nød til at kompensere på en anden måde via flere fødte grise, flere dyr på mindre plads, osv.

så i sidste ende er det forbrugeren der bestemmer...

• #17   26. sep 2011 Har også selv arbejdet med svineproduktion, og syntes ikke at der er grund til at farer op omkring dette... Med frilandsgrise er der endnu flere der bliver klemt ihjel, da det der er helt umuligt at holde øje med hver enkelt gris, og der er størrer risici for at én so med komplikationer under farringen, ikke får behandling hurtigt nok, til at redde smågrisene.
    Søerne skal selvfølgelig ikke lide overlast, og det gør denne so heller ikke, og det gør smågrisene heller ikke. Søerne står bugseret i farestalden i max 20 uger om året, den resterende tid går de i løbeafdelingen og nyder synet af ornerne, eller i drægtighedsstalden, hvor de selvfølgelig skal være fritgående.
    Imens de står bugseret i farestalden, får de det foder de har behov for, det halm de har behov for til deres redebygning, og er der nået galt med soen, bliver der taget hånd om dette med det samme, det samme sker med smågrisene.
    Jeg kan huske at på de 8 timer jeg var på arbejde, var der i gennemsnit kun 2 smågrise der var ved at blive mast, og 90% af gangene kom man dem til undsætning. Masningen af smågrise sker oftest under faringen, hvis soen er oprevet el.lign. og sker dette bliver der gjort nået for at berolige hende igen, om det så er at give hende nået beroligende medicin eller nået halm, som hun kan hygge sig lidt med, afhænger af situationen.

Der er selvfølgelig steder hvor søerne og smågrisene ikke har det godt, men det er ret sjældent efterhånden, da dette så kan ses i resultaterne, og de fleste landmænd går op i resultaterne, ellers kan deres landbrug ikke løbe rundt, hvilket det i forvejen med nød og næppe gør.

• #18   26. sep 2011 Caroline ; Nemlig, det handler ikke om kød / ikke kød, det handler om HVILKET kød..

Jeg er ikke sådan en vegetar der skal omvende alle, folk må gerne spise kød for min skyld - men spis dog noget hvor der er tænkt lidt dyrevelfærd ind over..

I ville jo heller ikke støtte et hundeopdræt hvor både forældre dyr og hvalpe går for lud og koldt vand, bliver sparket til etc etc etc...

hvorfor er det at det er så ligegyldigt hvordan produktionsdyrene har det, men ikke kæledyrene-
    De er alle dyr, og har alle ret til et værdigt liv... eller ???

• #19   26. sep 2011 Og skal vi tage den hele vejen rundt - så BEHØVEDE det ikke være sådan for hverken grise eller andre dyr i produktionen -
    For landbruget producere MEGET MERE KØD end forbrugerne bruger - og meget meget MEGET bliver smidt ud og destrueret...

Hvis man lavede nye rammer for produktion hele vejen rundt i cirklen - ¨så ville produktion blive noget helt andet...

Og hvis folk blev bare lidt kritiske - man behøver ikke spise 100% økologisk for at påvirkningen ville bedre forholdene for dyrene - men omtanke skaber effekt...

Hvis nu mange tænkte sådan her - Jeg spiser 25% mindre kød, og bruger pengene på at sørge for at det er kød produceret med respekt for dyret - så ville produktion af landbrugsdyr snart se meget anderledes ud...

• #20   26. sep 2011 Igen jeg elsker kød og vil altid spise det .
    men alle dyr skal have et værdig liv og en værdig død.

• #21   26. sep 2011 Bonnie, - nu husker jeg det også som at du skrev du gik op i det kød du spiste - at det var produceret med respekt for dyret - ;O)))

Har fuyld respekt for folk der vælger at spise kød - for mig handler det på ingen måde om at afvænne folk og tvinge dem ind i vegetarisme... smiley

Dig stiller jeg mig gerne til rådighed med råd og vejlening hvis man ønsker at leve som vegetar - eller mindre kødsåisende individ, og har svært ved at komme igang... ;O)))

• #22   26. sep 2011 Derudover kan jeg anbefale at kigge forbi denne side - tage stillig og gerne skrive under... :

http://www.stopsvineriet.nu/

Kærligst Julie -

• #23   26. sep 2011 Caroline j hvor meget ved du EGENTLIG om det du udtaler dig om???
    **griisen har tydeligvis født flere grise end der er patter til, de er derfor født til at dø ( og det er altså noget der er fremavlet medvilje)** Dette er jo ikke korrekt. De døde grise man ser på klippet er DØDFØDTE og det har overhovedet IKKE noget at gøre med antallet af patter på soen (som oftest har 12-14 patter). Og hvis du nu holdt dig opdateret om fakta så ville du vide at det nye avlsmål kaldet LG er det man arbejder ud fra nu. Ikke antal fødte grise. LG5 står for Levende Grise ved dag 5. For man er faktisk mere interesseret i at soen faktisk er istand til at passe sine grise end om hun får alt for mange. Det er nemlig ikke bare lige til at lave en ammeso til de overskydende grise. Det giver meget uro i stalden og det er ikke sikkert at ammesoen vil acceptere de nye grise de første halve døgn. Og det er jo ikke den sundeste start for en lille gris.

• #24   26. sep 2011 HELT enig - M Hysted.-

• #25   26. sep 2011 LOL! Nu må jeg grine! Det eneste indlægget lagde op til, var debat om hvorvidt det er forbrugernes skyld at der findes mishandling i landbruget. Ikke at det er forkert at spise kød. Der blev jo intet nævnt om HVILKEN mishandling. Om det kun var den af de industrielle dyr, eller også af de økologiske...

Der er vist nogle der har dårlig samvittighed... men ok. Udover at dræbe dyr, så ødelægger man jo også klimaet, er skyld i sulten i den tredje verden som liggnasker. Og skyld I at vi skal poste så mange penge i sygevæsnet og at DK har en kæmpe gæld. Det er kun kødædere der burde betale skat.

Og grunden til at ROVDYR kan spise kød er for det første at de er skabt til det (det er vi ikke), de kan ikke leve uden, og ingen DYR holder andre dyr fanget i et industrielt produktionssamlebånd!

Og grunden til pigerne i klippet ikke rørte grisen, var at landmanden havde givet strenge instrukser på at uanset hvad måtte grisene IKKE røres ved...

• #26   26. sep 2011 (personligt havde jeg nu nok grebet ind, men jeg er også pisse ligeglad med regler, autoriteter og især med landmænd! :b Men man kan ikke klandre tøsen for at gøre hvad hun får besked på at landmanden selv!)

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#27   26. sep 2011 TrustNo1:

Er du helt ærlig seriøs?

TS:

Jeg fik aldrig svar på mit spørgsmål i den sidste tråd, kan det lade sig gøre her?

• #28   26. sep 2011 Og nej det er ikke ekstremt at filme. Og hvorfor man ikke konfrontere ejeren er der mange grunde til. Jeg var med ude for nogle år siden at tage billeder til åbent landbrug på en minkfarm. Vi snakkede pænt med farmeren, tog billeder hvor vi måtte og respekterede reglerne fuldt ud og gjorde dem opmærksom hver gang vi så et dyr der led... Så de kunne gribe ind.

vi blev politianmeldt og smidt ud... Og truet meget voldsomt.

Personligt er jeg ligeglad med det. Men jeg forstår godt, andre ikke vil have en politianmeldelse i hovedet, for at komme til et åbent landbrug og følge reglerne. Jeg nåede ikke engang at deltage i den sjove quizkonkurrence :o( Til gengæld fik jeg en masse billeder af mink der led...

• #29   26. sep 2011 Jeg er virkelig, virkelig overrasket over, at så mange griner og snakker om deres næste bøf, imens det her sker på gårdene nær..

• #30   26. sep 2011 Jeg har forresten en veninde, der blev smidt ud på en meget hårdhændet måde med fysisk overgreb, fordi hun ville tage billeder til et åbent landbrug og hun lignede en veg. Det var hun så også, men derfor er vold sgu ikke i orden...

Personligt er jeg kun blevet overfaldet af en KFC ejer, fordi jeg delte flyers ud på et fortov... Og af dame, der begyndte at slå og sparke på mig, fordi jeg spurgte om hun ville have en flyer. (politiet hentede hende)

Hvem er så de ekstreme?

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#31   26. sep 2011 TrustNo1:

Det er de enkelte individer du nævner.

Er du seriøs i dit første indlæg?

• #32   26. sep 2011 Skal ud og træne med hunden nu, og jeg har det med at glemme at tjekke tråde senere =) Hvis I vil høre om Anima, fra nogen der faktisk er MED i Anima, og ikke bare spreder falske rygter, så kan I smide en privatbesked.

• #33   26. sep 2011 Blah: Selvfølgelig er jeg det.

• #34   26. sep 2011 Og jeg nævner dem, for at sige hvorfor det ikke er alle der har lyst til at give sig til kende, og ikke alle der har modet til at bryde reglerne og hjælpe en gris. Når man har oplevet oevrfald på sin egen krop af den slags mennesker, så forstår man det sgu godt, at ikke alle ønsker det.

• #35   26. sep 2011 Jeg sidder her og tænker på om hende der filmede ville have "adlydt" landmandens ordre hvis han havde sagt at der IKKE måtte filmes? Mon ikke hun så havde været ret ligeglad og gjort det alligevel? Jeg tror det. Så hvorfor ikke overtræde forbuddet og så hjælpe grisen? Men så var der jo ingen historie at gå til pressen med.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#36   26. sep 2011 TrustNo1:

Dit første indlæg er dog alligevel det mest latterlige jeg til dato har læst herinde.

Jeg kender i øvrigt ingen der er medlem af anima, jeg kender til gengæld en del der har været - og så kan man jo fundere over sådan en lille én!

TS:

Nu har jeg fået svar på mit spørgsmål fra den første tråd - never mind.

• #37   26. sep 2011 M Hysted... Hvorfor lige Mink? Burhøns fx, sidder jo også i bokse hele tiden.. Og søer..

• #38   26. sep 2011 Tror ikke de har det bedre i buret, end de har i naturen og det var IKKE en hentydning til, at man skal slippe dem ud, for de kan selvfølgelig ikke længere leve normalt.

• #39   26. sep 2011 Lever med hunde !

nej jeg skrev at for min skyld kan folk æde det dyr de nu engang har lyst til at æde om det er hund eller kat eller andet dyr . samt kineserne kan bruge de skind de nu engang skal bruge .

forlanger bare at uanset hvilket dyr der er tale om at det har haft et værdigt liv og får en værdig død ..

jeg spiser skam kød .
    og ja synes det er et godt klip ang de grise og der burde have kaldt på hjælp jeg selv var hoppet ind og hjulppet den patte gris fri . og der skulle have været gjort en ende på de grisebasser der lå og aligevel døde ...

• #40   26. sep 2011 Michelle og Bella: M hysted nævner mink fordi mink er blevet sluppet ud utallige gange af dyre aktivister. Minkene enten dør af sygdom, sulter ihjel, slår hinanden ihjel eller slår hele fuglebestande ihjel hvis de lærer at leve hvis de bliver sluppet ud. Det vidst ikke et bedre liv end i fangenskab. Der er ingen der kommer og behandler deres sygdom eller smerter eller afliver dem når de har lidt nok hvis de slippes løs

• #41   26. sep 2011 Caroline: Det har du også helt ret i men det er ved at vende sig det kan ikke betale sig at soen får så mange unger at mange falder fra så hellere færre og sunde, stærke grise smiley

• #42   26. sep 2011 Jeg er fuldstændigt enig i at det er forbrugerne selv der holder gang i "dyremishandlingen".

Men forbrugeren træffer det valg i køledisken når de vælger det billigste kød fra Polen istedet for dansk kød - eller buræg frem for økologiske æg. De danske landmænd bliver presset økonomisk, og så er der jo bare nogle ting der ikke kan lade sig gøre. F.eks. tror jeg alle landmænd helst ville kunne have større stalde til deres smågrise, men når prisen på kød er så latterligt lav som den er idag - ja hvordan skal de så finansiere det?

Jeg har arbejdet med grise i konventionelt landbrug, og vi gjorde virkelig alt hvad vi kunne for at dyrene havde det godt. Vi sørgede for at hver so kun lå med så mange grise som hun havde patter til, og for at grisene havde samme størrelse så der ikke var nogen der blev bøffet af de andre. Vi snakkede med søerne hver dag når vi gik rundt i staldene og kløede dem lige i nakken når vi alligevel var inde og tjekke at alt var som det skulle være. Selvom det er et produktionsdyr skal de jo have det så godt som muligt imens de lever - men hvis de har det, så ser jeg heller ikke noget problem i at de bliver til menneskeføde.

Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at stoppe med at spise kød - men jeg træffer mit valg når jeg står i køledisken at alt kød skal være dansk og æg skal være økologiske. Så må jeg bare spise lidt mindre af det.

• #43   26. sep 2011 Jeg er selv vegetar, og spiser ingen former for kød (heller ikke fisk). Jeg kan ikke stå inde for den dyrevelfærd vi har herhjemme. Jo jo, der er dyr der har det godt, men der er også rigtig mange der ikke har. Jeg har set hvordan de fleste dyr bliver slagtet og jeg synes vi skam avler og giver ikke dyret, vi i sidste ende skal æde, det nødvendige liv inden den bliver slagtet. Men det er jo bare MIN holdning til det, derfor ser jeg ikke surt på folk der spiser kød. Min kæreste spiser kød, mine forældre, de fleste af mine kammerater.

Så ikke alle vegetarer ser ondt på folk der spiser kød smiley

• #44   26. sep 2011 Nemlig Trine K.

• #45   26. sep 2011 Ja selvfølgelig er dyrerne blevet fremavlet til at producerer mere og mere, ellers kan landmanden ikke få det til at løbe rundt, fordi forbrugeren ikke vil betale for varen. en landmand får næsten ingenting for sit kød..

Tag f.eks en ko der bliver solgt til slagtning, hvis man er heldig(nu er det så jersey vi har), så får vi omkring 2000 kr for en ko, når slagtningen er trukket fra. Sat i kontrast til hvis den får yverbetændelse i en weekend og skal behandles, tja så koster det let 1500 kr med vagttillæg. Så det er altså ikke nogen guldgrube at have dyr idag, derfor bliver produktionerne større og større, og hvert enkelt dyr skal yde mere og mere, simpelthen for at folk kan få mad til den pris de nu engang vil betale.

Jeg gad godt at folk der egnetligt ikke har decideret kendskab til landbruget skulle passe og leve af landbrug i 1 år, så kunne man snakke sammen bagefter, for det er lettere at sidde bag en computer og sige hvad andre BØR gøre, når man ikke selv har været der...

• #46   26. sep 2011 Caroline: At nogen grise bliver mast kan man ikke gøre så meget ved det sker også ved frilandsgrise

• #47   27. sep 2011 Lykke J :

Det er nemlig lige dér det ofte går galt, for netop fordi det er så dyrt, at få dyret behandlet, gør de fleste det ikke. Det kan bedre betale sig.. For dem altså! Og så deres enorme gæld ikke løber ENDNU mere op.

Men jeg undrer mig meget over, at i alle skriver dyrene som en vare. I skal lige huske på, at det her altså er levende dyr, der har det elendigt, kun pga folk der er blevet fortalt, at det er nødvendigt, at spise lig.
    Vi ved det jo allesammen i større eller mindre grad, at dyrene har det elendigt, at mange slet ikke kommer ud, søerne ligger i farebokse uger ad gangen, kan ikke røre sig, for ligge sår, burhøns bliver næsten hakket ihjel og køerne får fjernet deres kavle, så der kan blive mere mælk til os, udover det meget ekstra mælk vi tvinger ud af den yverbetændte ko i forvejen.
    Nej, det er muligt det ikke er alle steder det sker, men DET SKER på de fleste gårde OGSÅ i Danmark. Sku ikke kun i USA og Tyskland. Vi Danskere er ikke uskyldige og jeg synes bestemt vi burde være åben for at lære nyt og åben for, hvor naive og muligvis egoistiske mange af os nok har været.

Ang mink så nej, nu er de jo et dyr, så selvfølgelig burde de leve udenfor. Dog er det ikke en mulighed mere, så klart nej, det er hul i hovedet, at slippe dem løs, dog er det ment i samme retning, som ham den engelske ting, der har oprettet en kyllingeproduktion i samme hastighed som en almindelig, hvor han så viser, hvad der egentlig sker. - De gør det for at sætte focus på problemet og håber, at ved, at gøre det værre, får folk øjnene op for det og så kan det blive bedre. Jeg er dog ikke enig i den måde, at gøre det på.
    Men så burde mink slet ikke blive avlet, når de kun er sat i et bur hele livet. Det giver kun mening for egoistiske mennesker.

• #48   27. sep 2011 Desuden.. Hvis det skulle blive muligt, at gøre dyrevelfærden god nok ved, at æde økoprodukter, skal alt jo for det første være øko, men vi skal også skære meget skarpt ned i vore kødforbrug.. Min tro ligger ikke herpå. smiley

• #49   27. sep 2011 Det var dog en sørgelig kommentar...

• #50   27. sep 2011 Fordi vi spiser kød . kan man vel for satan da godt behandle dyrene ordenlig . det er da levende væsner .
    jeg elsker kød og vil da ikke stoppe med at spise kød .

• #51   27. sep 2011 Michelle: jeg kunne så godt tænke mig at vide, hvor længe du mener at kalvene skal gå hos deres mor? For det vil være noget nær umuligt at have dem alle sammen gående hos deres mor indtil de er f.eks 6 mdr gammel. Er du klar over hvor stort afsagn det giver for koen, når du fjerne kalven, tja og for kalven for den sags skyld? En ko kan brøle efter sin kalv i flere uger, DÉT er synd. Hvis kalven fjernes inden koen når at knytte bånd til den, savner den, den ikke. Jeg ved godt at det lyder hårdt, MEN trods alt er det værre at se på en ko, der går og leder efter sin kalv i flere uger.

Og tro mig, der er STOR kontrol med dyrevelfærd, husk på f.eks dyrlægen har anmelderpligt, hvis der sker noget i staldene der ikke dyreetisk er ok, altså efter reglerne, og jeg tror at landbruget er et af de steder hvor der er flest regler.

Mht at behandle dem, du kan ikke undgå at behandle en ko med yverbetændelse, hvis den står med en koli yverbetændelse, ja så dør den sgu inden der er gået ret lang tid, for de bliver så syge, at de hverken kan det ene eller det andet.
    Men en syg ko i en vagt, er det lige før at det næsten kan betale sig at skyde den i stedet for. Men jeg tvivler på at landmændene bare lader være med at behandle dem, som du skriver, for det er ris til egen røv i sidste ende, for kirtlen går jo til, hvis der ikke bliver gjort noget.

• #52   27. sep 2011 Pernille, hvis vi har ret til at komme med vores holdninger til sagen, hvad er meningen så med at komme med sådan en sarkatisk kommentar som du skrev tidligere? Jeg spørger bare at nysgerrighed...

• #53   27. sep 2011 Caroline - Økogrise har det ikke bedre, de får bare ikke foder der har været sprøjtet, og der er gået én bestemt tid fra de er blevet medicineret.
    Derfor den dyrer pris, fordi landmanden der producerer foderet uden sprøjtmiddel, skal bruge mange flere timer på at få ét ordentligt udbytte af sit korn, ved hjælp af ekstremt meget forarbejde med jorden smiley

• #54   27. sep 2011 Pernille - Nu har jeg ikke skrevet noget at kødspisere er onde, tværtimod. Men at du har den holdning du har, gør vel f.eks. mig som vegetar, at jeg har lov til at have den holdning jeg har. Jeg synes du gør lidt grin med vegetare/veganere ud fra den kommentar. Derudover ændre den ikke min holdning til hvorfor jeg er vegetar. smiley

Nogle vegetare er fanatiske og prøver at ændre alle der spiser kød, men der er altså også os, som respektere at folk selv vælger om de spiser kød eller ej.

• #55   27. sep 2011
    Pernille og Baronessen -Casa della K9 .

nu har frugt og grønsager ingen puls .

synes sgu det er rimeligt at man behandler dyr ordenlig ..

vi har meget imod hundefabrikker pga den måde de køre det på og hundene bliver behandlet på og går i deres eget møg og mere og er understimoleret . og de er indavlet . hva er forskellen bare fordi vi taler om grise eller kø,er eller andre dyr ????

skylder vi ikke at alle dyr har et godt og værdig liv og får en værdig død ??

og så er det uanset hva vi bruger dyrene til . om det er for at spise dem eller pga deres skind eller andet ..

• #56   27. sep 2011 Pernille - tror ikke der er nogen her der mener at verden er Sort/hvid -
    Men der tages et emne op, - at retfærdigøre dette fordi andre gør noget der er værre eller lign, - behøver jo ikke betyde at man skal negligere et alvorligt emne . smiley

• #57   27. sep 2011 Caroline: tja smågrisene ved frilands grisene bliver da i stor stil lagt ihjel, da der ikke er noget til hinder for at soen lægger sig på dem, og der kan man ikke bare gå ind og hjælpe den lille gris, så får man sgu med moren at bestille. Og nu ved jeg ikke om du har set en gris lægge sig ned? Det er ikke sådan at den ligger sig lige så forsigtigt nej, den vælter bare om på siden som et højhus deer vælter..og er man i klemme,...synd.

• #58   27. sep 2011 Lykke: Så det er simpelthen din(du er desværre ikke ene, i know) grund til, at søerne skal fikseres???

• #59   27. sep 2011 Med emnet om kavlene..
    Det jeg prøvede at hentyde til, var at det i det hele taget er helt pist, at vi tror vi er afhængig af modermælken fra en ko. Og så i den grad, at vi synes vi skal fjerne kavlene, eller slå dem ihjel, for at der er nok til os... OG få koen til, at producere mere modermælk. Det er for langt ude, men klart nok.. Når man er vokset op med det fortalt og alle omkring en, tror det samme. smiley

• #60   27. sep 2011 Pernille.. Jeg synes godt nok også, at det er vildt, at du begynder, at sammenligne dyrene med planter. Det ved vi vist alle godt, at det ikke kan sammenlignes!

• #61   27. sep 2011 Arg. Nu jeg træt af at høre på alle jer aktivist typer.

Istedet for at lukke dyr ud, filme, osv. hvad så med at komme med nogen egentlige forslag til at forbedre dyrvelfærden og der igennem blive hørt?

Hvad vil i gøre for at soen undgår at ligge sig på sine grise? For i kan aldrig få folk til at lade være med at spise kød så se på hvad i konkret kan gøre istedet for alt det bawl som alligevel aldrig kommer til gavn for dyrene og deres velfærd! Bøvs!

• #62   27. sep 2011 Trine.. Vores løsning er det bedste and everybody knows! Det handler om, at hjælpe folk igang, afsløre hvad der sker med dyrene, som er en hel anden verden end den vi lever i. Og vi KAN netop gøre noget.
    Det bliver aldrig bedre ved bare, at tænke på, at det er forkert. Eller bare ved, at købe øko. Eller ved at købe mindre kød.

• #63   27. sep 2011 Man skal feje for sin egen dør og hver person/familie burde gøre det. Støtter man dyremishandlingen på trods af, at man ved, hvad der foregår, ja så har vi i den grad ret til, at bruge en lidt hårde tone.

• #64   27. sep 2011 Det er ikke for at forsvare AL svineproduktion, for jeg er godt klar over at der er kritisable forhold herhjemme - og det forsøger jeg også så vidt muligt ikke at støtte, MEN det samme kunne man jo sige om hundeejerskab. Filmede man de mest elendige forhold og spurgte folk om de kunne være med til at støtte den slags ved at tillade hundeejerskab/avl, kunne vi også hurtigt allesammen blive stemplet som dyremishandlere.

Det holder sådan set hellere ikke at holde hund og være imod kødproduktion - hunden er ikke designet til at spise vegetarisk og bør ikke påduttes det af menneskets politiske/moralske overbevisning.

Så valget står vel egentligt imellem om man vil mishandle sin hund, eller de dyr som hunden spiser (hvis altså vi er enige i at kød=mishandling, hvilket jeg ikke er).

• #65   27. sep 2011 Trine K _ Du har da vist fuldstændig misforstået tråden -

- Det handler ikke om at få folk til at stoppe med at spise kød -

- Det man gør her på fafcebook er måske ikke det ENESTE man "gør" - for at forbedre dyrevelfæren -
    Herinde er debat - Ude er den virkelige verden -

Men fx at tænke over sine indkøb - og handle ind efter forståelsen for dyrevelfærd - det er et GODT aktiv at gøre - og tage med sig -

Jeg syns fint soen kan fikseres mens hun farer - Men derefter skal grise og mor ( så snart de er klar til det efter fødslen ) under ordentlige forhold...
    Og det kommer de IKKE i almindelige langbrug idag - smiley

Der er MEGET man kan gøre udelukkende ved at boycutte indkøb af produkter - herunder kød - produceret uforsvarligt og uden respekt for dyret -

Derudover kan man tage politisk aktivt stilling, - både i sin måde at stemme på, - og de organisationer man støtter eller selv deltager i...

For min skyld behøver al produktion som sådan ikke være økologisk - og en reel omlægning ville tage år -
    Men økologi og dyrevelfærd BEHØVER heller ikke at gå hånd i hånd - hverken den ene eller den anden vej rundt -

Blot mine tanker - og respons på dit indlæg...

Kærligst - Julie -

• #66   27. sep 2011 Julie

De ting du skriver kan jeg godt tilslutte mig.

• #67   27. sep 2011 Ja, vi giver vores hunde vegansk mad, men vi ved godt, at de er kødædere rigtig!! Men de lever helt fint og ligesom andre hunde, på vegansk foder. Vi gør det, for at de andre dyr, kan få det bedre..

• #68   27. sep 2011 Og vi andre gør det omvendt for at vi og vores hunde kan få det bedre. Så kan du godt selv se at din selvproklameret ret til at skrive hårdt til andre på baggrund af dyrevelfærd falder lidt til jorden, ikke.

• #69   27. sep 2011 Michelle og Bella: Ja men se nu realistisk på det folk vil aldrig stoppe med at spise kød ligemeget hvor mange ting i afslører så hvad med at finde ud af hvad i KAN gøre for at forbedre dyrenes vilkår i stedet for at prøve at opnå et uopnåeligt mål og spilde tid på det så læg jeres energi hvor der kan gøres og ændres noget istedet! F.eks. synes jeg at det er hen i vejret at prøve at forbyde mink avl i DK Jeg bryder mig ikke om forholdene men bliver det forbudt ender produktionen jo bare i f.eks. Kina hvordan mon dyrene så vil have det?

• #70   27. sep 2011 Lever med Hunde: Er enig i hvad du skriver. Det jeg er træt af er folk der prøver at presse ting ned over hovedet på en uden de selv egentligt udretter noget konstruktivt som giver resultater smiley

• #71   27. sep 2011 Søster Mcfluff: Nej, for netop som jeg sagde, så har vores hunde det godt på begge former for foder. Grisene har det dårligt (Bl.a) fordi vi køber hundefoder med ligrester i.. "Så kan du godt se din fårlige tilbagemelding falder lidt til jorden, ikke." smiley

• #72   27. sep 2011 dårlige*

• #73   27. sep 2011 Trine.. Hvis vi skal kigge på alle lande ligepludselig, ja så har vores dyr det jo egentlig godt. MEN - Det har de bare ikke. Det er kun i forhold til andre. Og vi kan ikke sidde i et andet land og snakke til dem om deres manglende dyrelove. Det er igen det med, at feje for sin egen dør først. Dvs forbyder vi minkavl så er det da kun fedt!
    Barcelona har fx lige holdt deres sidste tyrefægtning så vidt jeg kunne forstå. Muligt det stadig er lovligt i andre lande, men det er da kun fedt at det er blevet forbudt ét til sted. Som du også siger - At starte et sted hvor der er størst chance for, at opnå forbedringer. smiley

• #74   27. sep 2011 Michelle: Nu synes jeg ikke man kan sammenligne tyrefægtning med en dyreproduktion. Åbn øjnene! Dyrene bliver bare flyttet til lande hvor velfærden er ringe eller slet ikke er der! Beholder vi produktionen her har vi en chance for at sikre dyrene bedre forhold. Det rigtig flot at aber blev forbudt i forsøg herhjemme nu sidder mange af dem så i Japan i bure hvor de knapt kan bevæge og lider ekstremt meget under forsøgene. Nå ja men det jo dernede så det lige meget vi har jo fejet for egen dør smiley

• #75   27. sep 2011 Michelle: Nu er jeg ikke svinebonde, men jeg VED at det er derfor søerne fikseres, altså for at mindske dødsstatistikken hos smågrisene, fordi søerne går i en speciel faresti, hvor den skal kante sig ned at ligge. Så det er skam ikke noget JEG bestemmer, det er bare sådan.

• #76   27. sep 2011 Så fordi man er vegetar, som er man aktivist? Det er da at skære alle over en karm...

Jeg er, som skrevet, selv vegetar - min hund er IKKE vegetar. Han for noget øko foder. Fordi jeg er vegetar, skal alle andre ikke være det - det er min holdning og ikke noget jeg skal pådutte andre. smiley

• #77   27. sep 2011 Renee: hehe. vidste ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde det. Nu du heller ikke en aktivist type. I mine øjne er en aktivist type en der konstant prøver at pådutte alle andre sin overbevisning og ikke er realistisk omkring sine holdninger

• #78   27. sep 2011 Trine.. Og du en egoistisk person, der holder fast ved dine fantasier om lykkelige dyr på marker, imens du bygger en borg omkring din samvittighed. Du ved det foregår, du er bare for doven til, at lette dig. Øv for det!

Lykke, Ja, jeg også godt, at det er derfor??.. Men det er da en underlig grund til, at dyret så skal spændes fast, så det ikke kan røre sig i flere uger. Man bliver sindsyg, også dyret. Vi mærker det bare ikke, for vi er så langt fra dem.

Og det er lidt "sjovt", at vi går så meget op i det med, at smågrisene ikke skal dø, men alligevel lander på toppen, hvis ikke har rekorden, i dødelighed hos smågrise.. Hmm. Det er både en blanding af selvdødegrise, men bestemt også fordi hun stadig ligger sig på dem selvom hun er spændt fast. Hvad med de bokse med en stang i midten. Det skulle hjælpe ligeså "meget". smiley

Trine (igen).. Jeg sammenlignede ikke tyrefægtning med dyreproduktion, det var for at vise, at selvfølgelig hjælper det, at gøre det forbudt! Altså minkavl i dette tilfælde.
    Vi kan ikke tillade os, at støtte dyremishandlingen herhjemme, mens vi prøver at få indført nye love omkring dyr i andre lande. Det er liiidt dobbelmoralsk. smiley

• #79   27. sep 2011 jeg ved også godt*

• #80   27. sep 2011 Renéeh: Hvorfor er du vegetar om jeg må spørge?

• #81   27. sep 2011 Michelle: Jeg er udmærket klar over hvad der foregår jeg synes bare kontrol er bedre end forbud hvor du helt mister kontrollen og intet kan gøre for dyrenes velfærd. Hvorfor er det du mener at forbud er så godt? Du tror ikke produktionen bare bliver flyttet eller hvad?

• #82   27. sep 2011 Ikke i ligeså stor stil, nej. smiley Nægter at tro på, at alle dem, der var inde i det, smutter til et andet land, for at fortsætte. smiley Så noget godt vil det helt 100% gøre.

• #83   27. sep 2011 Michelle: Markedet er så stort at jo det vil ske. Men er det værd at få skal lide 10 gange så meget for et forbud?

• #84   27. sep 2011 Jeg synes de lider nok i forvejen, så jeg står helt klart på som et forbud!
    I Sverige fx, skal alle køer på græs.. Og jeg mener(Er ikke sikker på det er Sverige), at i svenske grise har kortere tid i fikseringsbokse, end danske.

• #85   27. sep 2011 Michelle: Det skal nok passe de har tit strammere regler på det område og det kunne vi sagtens lære af herhjemme. Men vejen frem for at få gennemført de ting er ikke at blive vegetar og boykotte kød men at komme med nogen konstruktive forslag til en løsning

• #86   27. sep 2011 Michelle

Nej, det kan jeg ikke se, for jeg har ikke skrevet at grisene allesammen har det godt - jeg har tværtimod givet Julie ret i at vi som forbrugere har et medansvar når det gælder velfærd. Du modargumenterer derved noget som jeg aldrig har påstået, og afslutter med en forkert stavet parodi af mit indlæg.

• #87   27. sep 2011 Michelle: jeg synes at det er "sjovt" at du fremhæver det med at smågrisene ikke skal dø, for lige netop DÉT har veganere så store problemer med, at smågrisene bliver mast ihjel osv, og som nævnt er dødeligheden langt større(af hvad jeg ved) hos fritgående grise.

men hvad vi bliver aldrig enige om dette, til gengæld vil jeg sige at det tangerer til dyreplageri at lave et dyr der er kødæder om til veganer, for det er da så langt fra dens natur som noget kan komme, selvfølgelig lever de af bær og grøntsager i naturen, MEN aldrig KUN det.

• #88   27. sep 2011 Og jeg vil pointere at jeg langt fra synes at alt landbrug er i orden, meeeeeen spænd dog hjelmen, så dårligt har dyrene det altså heller ikke, som nævnt er der altså en del kontrol med landbruget, og jeg ved også at der er mange uanmeldte besøg, hvor folk jo netop kommer til at stå til regnskab, hvis reglerne ikke er efter bøgerne.

F.eks der er regler for hvor brede staldgangene i en lødriftstald skal være, og hvor langt der skal være meller vandkar og væg, eller kløkosten og væggen, så man kan altså ikke bare have dyr som det passer ind.

• #89   27. sep 2011 Michelle - Jeg har faktisk skrevet det længere oppe, men jeg er vegetar fordi jeg ikke kan stå inde for den dyrevelfærd vi har i Danmark - jeg kan heller ikke stå inde for den måde de slagter dyrene på. Derfor har jeg valgt at være vegetar, fordi så støtter JEG det ikke. smiley

• #90   27. sep 2011 Renée

Det synes jeg er fair.

Hvad man selv putter i munden skal ingen have lov at blande sig i, og så vidt jeg kan se går den respekt også den anden vej for dit vedkommende.

• #91   27. sep 2011 Søster - Lige præcis, jeg kunne da sagtens prædike fra nu af og så til jul næste år omkring det, men jeg vælger at lade være - for det er ikke mig der skal bestemme hvad andre selv spiser, det er én selv. Det er jo lidt det samme med religion, folk vælger selv hvad de vil tro (det meste af tiden) :-))

• #92   27. sep 2011 Kære alle -

Jeg vil gerne give alle her i tråden Thumps up...
    Selvom vi ikke er enige - og nogen kan blive lidt sure i tråde ind imellem her, eller føler sig stødt - trådt på etc - Så syns jeg bare denne tråd er et dejligt eksempel på at vi jo godt kan her på HG -
    Alt for ofte bliver trådene personlige og perfide herinde - men denne her har virkelig holdt sig ren -

TUSINDE tak...

;O)))))

• #93   28. sep 2011 Lykke: At smågrisene skal overleve skal bare ikke komme på bekostning af at soen så mister sin i forvejen ringe frihed.

• #94   28. sep 2011 Desuden bliver landmændene konstant meldt. De ender med, at blive nød til, at ende ud i dyremishandling, fordi der er så meget pres og de har ikke nok tid og penge og bla bla.. Men det er jo igen folks skyld. Desværre. Det er derfor det er så svært, at få rettet op.

Forresten er 6 ud af 8 ØKOlandmænd lige blevet meldt for medicinmisbrug, vold mod dyrene og/eller noget i den retning. smiley Det er lidt meget efter min mening.

• #95   28. sep 2011 Kilder?

• #96   28. sep 2011 Michelle: ingen folks skyld...jo, det er forbrugerens. Som sagt du skulle prøve at eje et landbrug i minimum 1 år med alt hvad det indebærer, så kan vi snakke sammen derefter, hvis du regner med at du kan leve fedt af det.

Som en anden skriver længere oppe, så er det en begrænset periode af soens liv, at den er fikseret på den måde.

Og ja, du har ret i at det er meget med 6 uf af 8, også FOR meget. men du har ikke hele historien med. De fik uanmeldt kontrolbesøg, og de 6 ud af 8 er meldt til politiet, men det er sjovt for du siger jo at der ingen kontrol er med dyrevelfærd?

• #97   28. sep 2011 No no no Lykke, det har jeg aldrig sagt! Jeg ved da godt der kommer uanmeldt besøg, jeg arbejde selv i et køkken.

• #98   28. sep 2011 Lykke:
    Ja, jeg skrev også, at det er IGEN folks skyld, ikke "ingen folk". At deres prodution skal være større og større og gå hurtigere og hurtigere er da ikke undskyldning! Det burde da overhoved ikke skulle være på bekostning af dyrenes velfærd.

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/publikationer/s%C3%A5dan-ligger-landet

Kommentér på:
Dyrevelfærd... Grisebasser...

Annonce