15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Lommepenge {{forumTopicSubject}}
Vi har nu her hjemme snakket om (min mand og jeg) at vores datter skulle til at have lommepenge. Hun er 8, bliver 9 til januar, så måske det er på tide.
Vi har snakket om at give hend 10 kr om ugen. De må ikke bruges på slik og kager, men ellers må hun selv finde ud af hvad hun vil bruge dem til.
Vi havde tænkt at fortælle hende, at vi arbejder og får løn. Hendes arbejde er hendes skole, at passe den incl lektier (ikke at det er noget problem nu) og så får hun "løn" for at passe skolen.
Vi har også lavet en aftale om, at vi ikke bruge lommepengene som trusels-middel hvis der skulle opstå uenigheder. En arbejdsgiver truer jo heller ikke med ikke at udbetale løn den næste måned, hvis man har en lidt død periode på jobbet.
Vores tanke med at give lommepenge nu, er at det er på tide hun lære selv at spare penge op til noget hun gerne vil have.
Det er nu ikke fordi det har været et problem at få hende til at forstå, at nej er nej hvis der er noget hun gerne vil have og vi siger nej. Men nok sundt nok at hun får lært at spare også.
Nu er det så bare spændende hvad hun selv siger til det og hvad hun evt. vil begynde at spare op til
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.221
Dog ville jeg nu vælge at give hende én simpel opgave om dagen/ugen f.eks. Gå ud med skraldespanden - bare så hun har "gjort" noget for at tjene hendes penge udover det sædvanlige dagligdag med skole/lektier
Evt. kan I jo lave et skema som hun krydser af hver gang hun laver noget så hun f.eks. har optjent 2 kr. ved at gå ud med skraldespanden og så yderligere 2 kr. for at lave lektier
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.992
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
apr 2009
Det var også bare et forslag
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 279
10 kr er dog ikke meget i min verdne, men det er op til de enkle forældre jo ..
Da jeg var barn og fik lommepenge havde jeg tjanser .. Eller der var et skema med "tjanser" jeg kunne gøre, og når de var gjord kunne jeg sætte et kryds uden for .. Hver tjans havde x antal kr i belønning ..
Det var ting som fx, dække bord, tage af bordet, skylde af, sætte i opper, støvsuge, tage skraldespand ud, fodre/vande katte, osv .. Hver ting havde et forskelligt beløb alt efter hvad det krævede .. Men mener at MAX prisen var en 5ér .. Det er jo begrænset hvor mange gange man kan gøre de forskellige ting pr dag .. Støvsugning var dg guldet, den udløste en 10ér, men kunne også kun udførers en gang om ugen .. Hehe ..
Men det var en sjov måde for mig at gøre det på, så kunne jeg ligesom selv styre "hvor meget" jeg ville have .. Og de uger man var doven, kunne det mærkes på pengene.. Jeg havde dg frit slag over mine penge.
Men god ide, og glæder mig selv til at skulle igang med lommepenge ordningen herhjemme ..
feb 2007
Vi voksne skal jo arbejde for at tjene penge, så hvorfor ikke lære vores datter at det at arbejde betyder at man får løn, så man har mulighed for nogle ting i livet. Og ikke bare leve på nas og social bistand.
feb 2007
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.036
Hjemme hos os fungerede det på den måde, da vi nåede en vis alder, at de forskellige "sure pligter" havde en pris/løn, altså vi taler kr her og pligter der rækker ud over det daglige så at sige, og så blev der krydset af for hver gang og talt op når lønningsdagen nærmede sig. Så hvis vi ville tjene kassen - hmm - så krævede det at vi udførte tilstrækkeligt af de hersens forskellige ting...ja ja, der blev pudset en del sølvtøj og luget en del ukrudt i de dage.
jun 2011
apr 2009
Det er netop også det jeg mener
feb 2007
Og det er jo heller ikke sådan at hun skal spare op til ALT hvad hun gerne vil have. Der vil selvfølgelig falde lidt af til hende alligevel, eller vi vælger at give halvdelen, hvis det er en større ting som hun gerne vil have.
Og så med alderen vil størrelsen på lommepengene jo stige.
jun 2011
feb 2007
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.036
Hehe, jeg er ikke den eneste kan jeg læse
Tre søskende, én støvsuger = konflikter, men meeeeget rent hjem...og måske sølvtøj der har mistet i værdi over tiden, fordi vægten er pudset ned
Jeg vil helt sikkert bringe den videre til mine børn en dag, de daglige pligter er der ingen vej uden om, og desto mere man yder, desto mere kan man nyde...præcis som i den virkelige verden. Eller...men det er en anden diskussion.
feb 2007
Som udgangspunkt er det jo vores opgave, som forældre at sørge for at vores børn har det de skal bruge.
Og da jeg ved at de fleste af lommepengene måske bare vil gå til krimskrams, så synes jeg absolut ikke at hun skal have 50 kr om ugen til krimskrams
Og der udover, så indsætter vi et pænt beløb hver måned på en obligationskonto til hende, så der er en slat penge til hende når hun bliver gammel nok og måske skal bruge til indskud eller andet.
feb 2007
feb 2007
Der er jeg så af den stik modsatte holdning. Jeg synes ikke at børn selv skal spare op og betale alt deres legetøj selv.
Og netop derfor skal lommepengebeløbet ikke være særlig stort. Vi begynder først med lommepenge nu, og derfor er det mest fornuftigt at starte med et mindre beløb som der er mere frihed med, end et større beløb som barnet så skal kunne administrere det til det legetøj barnet skal have. Det ansvar synes jeg ikke børn i den alder skal have pålagt.
En ting er at lære at passe på penge og spare sammen, men børn er børn og det skal de have lov til, og ikke stå med det "fulde" ansvar.
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 608
Vi bruger heller ikke at de skal gøre noget for at få pengene. Her i huset hjælpes vi ad med pligterne fordi vi er en familie slut, prut. Vil nødig have børn der når man beder dem om noget siger "okay hvad får jeg for det?"
feb 2007
Lige den sætning vil jeg give dig 100% ret i. Ikke noget mere træls end unger som kun vil yde for penge !
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 195
Kan selv huske da jeg fik 50 om uge wow det var mange penge og ud og bruge dem, på alt muligt jeg ikke kan huske den dag i dag. Set i bagspejlet havde det måske været beder og ha gemt dem men jeg brugte mine penge på at få de ting mor og far ikke altid ville betale så jeg var 'in' som de andre drenge. Fx kort og ting i den stil.
Min lillebror er super til at spare op de penge han for, han er altid stolt når han kan se nu der lidt mere. Men selv er jeg et fjols til at spare op de bliver brugt ved Bager, BurgerKing, Supermarkeder osv.
Selv for jeg op til 100.- pr uge. Samme gør lillebror på 10.
jun 2010
Så sent som i mandags var det ''Sune nu det slut med alle de penge'', har brugt 50.- på 2 dage, bare tanken om alle de penge man kunne ha brugt på alt andet i stedet, vis man ikke brugt så mange penge
jun 2010
Men har prøvet og lade penge være hjemme men så ender det med skal du låne en 10'er Sune. og så jeg samme sted igen.
Men vil heller ha dem i banken der de nok beder da jeg ik kan kodet til mit kort
jun 2010
Den med de holder penge er grunden til jeg ente med selv at holde dem, for når jeg skulle bruge mine penge som de holdet havde de dem ikke og så kunne jeg ikke få dem, så det ente med jeg selv holder dem.
Må prøve med mere rugbrød selv om jeg ikke bryder mig om det men vis det, det der skal til at lære at spare må man jo tage det sure med det søde
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
10 kr. synes jeg også er RIGELIGT til en pige i den størrelse.
Jeg havde så heller ikke valgt at give det for skolegang og lektielæsning. Man gå ikke i skole og læser lektier for at tjene penge, men for at dygtiggøre sig i egen interesse og forhåbentlig sidenhen blive i stand til så at tjene sine egne penge.
Du skriver godt nok, I ikke vil bruge pengene som pression ift skolearbejdet - fint nok, men i mine øjne er lommepenge udelukkende - ja - lommepenge og ikke en form for løn for noget som helst
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
Jeg har ikke rigtig fået lommepenge... Det har mere været hvis jeg lige købte avisen, så måtte jeg beholde byttepengene. Den slags. Det har fungeret fint.
Lommepenge