{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
509 visninger | Oprettet:

Bitz punkterer morgenmadsmyter {{forumTopicSubject}}

Vi kender alle sammen den sejlivede myte om, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid - men passer det? Og hvad sker der, hvis vi dropper morgenmaden - kommer vi så til at overspise resten af dagen?

Læs med her, hvor ernæringsekspert Christian Bitz punkterer to af de mest sejlivede morgenmadsmyter og desuden giver dig en række sunde alternativer til den traditionelle morgenmad.

Myte 1: Morgenmad er dagens vigtigste måltid
Se også

Dét skal du spise til morgenmad
Guide: Det sundeste pålæg
Her er danskernes favoritsovs
Hvad er sundest: Kaffe, te eller kakao?

Ifølge de officielle anbefalinger skal vi spise 20-25 % af dagens samlede energiindtag som morgenmad. Og alle kender den sejlivede frase: Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

"Det er så dybt indarbejdet i os, at vi end ikke sætter spørgsmålstegn ved det mest indlysende paradoks: Hvis morgenmåltidet er så essentielt for menneskets krop, hvorfor er vi så ikke alle sammen sultne om morgenen? Kroppen plejer da ellers, at være god til at gøre opmærksom på sine behov", siger Christian Bitz til tv2.dk.

Og han slår fast med det samme, at der ikke er nogen som helst grund til at få dårlig samvittighed, hvis man er en af dem, der ikke når at skyde morgenen i gang med hjemmebagte fuldkornsboller og proteinshakes.

Det er helt normalt ikke at have den store appetit om morgenen. Oftest kan det afhjælpes ved f.eks. at spise lidt tidligere aftensmad og ingen aftensnacks. Hvis du har tid, kan en kort løbetur og et forfriskende bad måske hjælpe. Alternativt kan du dele dit morgenmåltid i to, så du spiser noget frugt hjemme og noget mere mættende, når du er mødt på arbejde.

Myte 2: Man bliver tyk af at skippe morgenmaden

Myten er faktisk lige blevet punkteret af en undersøgelse bragt i det amerikanske tidsskrift American Society for Nutrition, hvor man har undersøgt de mest "udsatte", nemlig børn i 8-10 års alderen, for at se, hvordan "morgenmad" kontra "ingen morgenmad" påvirkede deres kalorieforbrug resten af dagen.

Forskerne registrerede sultfølelse og kalorieindtag hos børnene, der på skift fik morgenmad og ingenting. Pointen var at afdække, om børnene spiste de kalorier ekstra til frokost, som de ikke havde fået til morgenmad, når de blev snydt for deres morgenmåltid, sådan som man kunne forestille sig.

Men svaret var: Børnene følte sig naturligt mere sultne til frokost, når de ikke havde fået morgenmad, men de spiste ikke mere. Faktisk var kalorieforbruget ca. 360 kalorier højere de dage, hvor de både fik frokost og morgenmad.

Det er selvfølgelig godt, hvis det gælder om at få kalorier i børnene - men ikke, hvis problemet er det omvendte: At børnene vejer for meget.

Tidsskriftet bekræfter en af Bitz' yndlingspointer: At vi skal følge vores sultfornemmelser, fordi den guider os til at spise, når vi har brug for det.

Variation er vigtig
De fleste er overraskende lidt kreative og varierende, når det gælder sammensætningen af morgenmåltidet. Og det er lidt synd, for det er helt klart sundest at variere sin morgenmad, så indtaget af næringsstoffer også varieres.

Bitz giver dig en række sunde alternativer til den traditionelle morgenmad i et praktisk skema - klik her og få det printvenlige morgenmadsskema:
Det traditionelle morgenmåltid og det sundere alternativ
Det traditionelle morgenmåltid og det sundere alternativ
Christian Bitz

Kilde: http://go.tv2.dk/articlemad/id-45660445:bitz-punkterer-morgenmadsmyter.html


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bitz punkterer morgenmadsmyter
  • #1   16. nov 2011 Det var dejligt at høre! Jeg er en af dem, der har svært ved at spise morgenmad, og det er yderst sjældent at jeg gør det, men jeg får på puklen for ikke at gøre det. Jeg har det også sådan, at spiser jeg morgenmad, så er jeg tit mere sulten til frokost.

    Mit princip er at jeg spiser og drikker når jeg er sulten og tørstig, og så spiser jeg hvad jeg har lyst til, da jeg føler at min krop fortæller mig hvad jeg har brug for. Nogle gange skal jeg f.eks. bare have broccoli eller rosenkål i store mængder, andre gange har jeg en periode hvor jeg spiser en masse tørret frugt, det kan også være at jeg skal have lidt chokolade hver aften osv. De gange jeg har fået blodanalyser hvor de har været inde og se på de forskellige værdier, er jeg altid blevet spurgt efterfølgende om jeg er på en speciel diæt fordi de sjældent ser så fine tal, så det virker i det mindste for mig. Mit BMI har også altid været indenfor normalen.


  • #2   16. nov 2011 Godt at høre - jeg er ganske enkelt ikke i stand til at få noget ned om morgenen - der skal lige gå nogle timer smiley

  • #3   16. nov 2011 Jeg sad osse med armene oppe da jeg læste det for jeg kan ikke få en bid ned om morgene ; )

Kommentér på:
Bitz punkterer morgenmadsmyter

Annonce