opd. på "Gammeldags oksesteg hjælp?" opd. på "Gammeldags oksesteg hjælp?"
Hejsa... tidligere i dag søgte jeg hjælp til at findpudse min opskrift på dagens aftensmad - Gammeldags oksesteg.
Her er en opdatering:
Stegen har fået ca 4 timer i ovnen, den står nu og hviler - vil skære i den om lidt, efter den har hvilet i lidt over en halv time, bare for at tjekke, at den er god nok.
grønsagerne er blevet:
- porre
- gulerødder
- en smule knoldselleri
- persillerødder
De kom med ved stegen i ca 15-20 minutter fordi jeg syntes vandet manglede smag. De kom derefter op og lagt i et ovnfast fad med lidt af væden, stanniol over og ind i bunden af ovnen under bradepanden med stegen.
Jeg har senerehen tilføjet kartofler.
Pga manglende smag kom jeg lidt oksebouillon i.
Jeg tog lidt af gangen noget af væden fra bradepanden og begyndte at koge den ind lidt af gangen, tilføjede mere væde fra bradepanden, kogte ind, mere væde osv. Jeg sørgede selvfølgelig for at erstatte væden med vand og lidt ekstra bouillon.
Da stegen kom ud kom det meste af det resterende væde op i gryden, for at koge ind. Det er nu kogt halvvejs ind, og får en bedre og bedre smag.
Planen er at der skal fløde i den indkogte væde, når smagen er lige tilpas intens. Jeg har også en smule rødvin, jeg vil smage til med udover.
Grønsagerne står og bliver færdig i ovnen, stadig med væde + stanniol over, for ikke at tørre ud, og der dufter lækkert, når ovnen åbnes...
Vi glæder os rigtig meget herhjemme til at det hele bliver færdigt
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
http://hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=489996
opd. på "Gammeldags oksesteg hjælp?"