{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

(Præ-) teenages piger's holdning til deres krop. {{forumTopicSubject}}

For noget tid siden, var jeg i svømmehallen. I omklædningsrummet er der sådan et lille område til mor og bebs med babybadekar og aftaglig bruser osv. Det er tæt på omklædningsrummet, så der er et bruseforhæng der kan trækkes for. Da jeg stod og klædte mig på igen, kom to 11-12 årige piger, tømte mor/bebs området for baby remedier, trak for og gik i bad. Da de havde badet kom den ene pige ud med et hånklæde om sig og hentede deres tøj i skabet og gik tilbage bag forhænget. I den tid var der kommet en lille kø af to mødre med bebser der ventede. Da pigen havde hentet tøjet med bag forhænget, begynder mødrene der står i kø at brokke sig. De to piger kommer så ud med håndklæde om og tager deres tøj med ind på toilettet og klæder om der.

Snakkede med en bekendt forleden, hun er lærei en folkeskole i en lille provinsby. Vi kom til at snakke om situationen og hun fortalte, at de på deres skole til idræt udover fælles bruserummet har en lukket brusekabine til lærene. Flere piger helt ned til 4-5 klasse valget, at stå i kø hele frikkvarteret til den lukkede brusekabine, frem for at bruge fælles baderummet.

Nu har jeg aldrig selv været særlig blufærdig, ihvertfald ikke over for andre af samme køn som mig. Og synes heller ikke jeg kan huske, det var et problem for andre jeg gik i skole med. Og når jeg ser og hører noget som dette, tænker jeg rigtig meget på om det er fordi de unge piger skammer sig over deres kroppe. Eller hvor har de ellers den adfærd fra? Hvad siger/synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  (Præ-) teenages piger's holdning til deres krop.
  • #1   23. nov 2011 Hov! det blev langt:-O Sorry

• #2   23. nov 2011 Synes ikke det er noget unormalt i ikke at have lyst til at vise sig uden tøj på. Det har jeg absolut heller ikke lyst til, og har haft det sådan så længe jeg husker.

For mig handler det om at jeg ikke ønsker andre som jeg ikke er trygge ved ser min krop. Mine tætte veninder og jeg, kan sagtens klæde om mm. Men aldrig om jeg vil gøre det foran fremmede.

• #3   23. nov 2011 Det er fordi der er så meget fokus på pigers kroppe og der er mange fordomme om hvordan man skal se ud osv..

Levede jeg som præ teenagepige så ville jeg godt nok også have det skidt med den krop jeg havde som 12 årig.. Jeg havde halvstore bryster, en smule delle her og der.. idag skal piger jo helst være så tynde som muligt, have så kæmpe store bryster som muligt.. og jeg var ingen af delene.. eller.. jeg havde de største bryster, men alligevel.. jeg var langt fra tynd !

• #4   23. nov 2011 Jeg oplevede den samme blufærdighed blandt mine jævnaldrende da jeg var teenager - og gør det stadig.

Forskellen var bare, at den gang var der ikke nogen vej uden om..

Og det ville jeg ønske, at der var - anerkende at mennesker, også børn og unge, er forskellige og har forskellige grænser.

Forleden var problematikken beskrevet i pressen - svømmehaller skal bruge for meget klor fordi folk ikke vasker sig ordentligt, men tager badetøjet på uden at vaske sig først.

Ærligt talt - det er sgu da bedre bare at lave båse, hvor folk kan stå i fred og få vasket sig ordentligt...

• #5   23. nov 2011 Da jeg var i den alder var jeg godt nok heller ikke meget for at klæde om sådanne steder, jeg syntes virkelig det var ubehageligt, og det synes jeg stadig. Jeg har altid hadet det der med at klæde sig af foran andre, jeg kan ikke lide at folk kan se min krop, og det betyder nødvendigvis ikke at jeg hader min krop. Men det er også i den tid man begynder at udvikle sig, og der er nogle som er tidligere end andre, og derfor synes man det er pinligt, og man bliver hurtigt utilpas.

• #6   23. nov 2011 Det der med at så at skrubbe fja**** i fuld offentlighed, det bliver jeg aldrig nogensinde fan af....

• #7   23. nov 2011 Jeg har heller aldrig være en slank pige og til jeg blev 16 var mine bryster stortset ikke eksisterende (og de er stadig små). Men det har aldrig generet mig i den forstand, at jeg ikke ville bade med andre eller klæde mig af foran kæresten. Så det ligger meget langt fra min verden, at man kan være så blufærdig. Jeg kan godt sætte mig ind i, at måske en eller to piger i en klasse er utrykke ved, at være nøgen med pigerne i sin klasse. Men når det stort set er alle pigerne i en klasse der vælger, at stå i kø et helt frikvarter for at komme i bad, så undre det mig..

• #8   23. nov 2011 Jeg oplevede tit i folkeskolen at nogle piger, inkl. mig selv, ventede med at bade til de fleste var gået, og derfor gik vi også glip af noget frikvarter. Det er bare ikke sjovt at være den de andre taler om.

Og jeg ville da ønske af skolerne lige gad at sætte båse op så man kunne gøre sig ren i fred.

• #9   23. nov 2011 Om blufærdigheden er indlært eller ej forandrer vel ikke på ubehaget ved at være nøgen sammen med andre mennesker?

For mig har det ikke ændret en tøddel at blive tvunget til at bade piger og drenge sammen indtil 5. klasse og så med piger resten af skoletiden....

Jeg går aldrig i svømmehal eller nogen andre steder med offentligt badrum....
    Så den linje gjorde kun ondt værre i mit tilfælde..

• #10   23. nov 2011 *CH* - Ja, det er da lidt grænseoverskridende, at vaske de private områder på kroppen foran andre. Men man kan jo vende ryggen til og være lidt deskret. Kunne heller aldrig finde på i offentligtrum, bare at sprede/blotte det hele og give en ordentlig skruppe tur;-). Men det er en naturlig ting og ikke noget som helst sexuelt. Jeg kunne så heller ikke finde på at kigge på andre der vasker private områder. Jeg forsøger så vidt muligt generelt at holde blikket i øjenhøjde, men det er mare af høflighed end fordi jeg synes det er ulækkert, at kigge på andre.

• #11   23. nov 2011 Jeg tager det egentlig ikke så tungt at gå i svømmeren f.eks. det er kvinder og jeg har sku nok ikke noget som de ikke har set før xD

Man kigger da altid, ja.. Men jeg gider egentlig ikke bekymre mig om eller tænke på om gamle fru jensen står og nedstirre eller overbeglor min tisseline.. Det må hun mildest talt selv om..
    lige pt så kan jeg kun sige *så får hun da set den.. jeg gør ikke* xD haha

• #12   23. nov 2011 Det har INTET med seksualitet at gøre.
    Det er ikke der, skoen trykker. Det handler om ubehaget ved egen krop, om dårligt selvværd - en masse, der ligger latent, og som ikke lige kan viftes væk med en rationel snak.

• #13   23. nov 2011 Jeg kan godt forstå det! Og jeg kan da også huske det fra min egen skoletid. Man stod gerne i kø, ventede - eller hastede ind for at gå den plads med mest privatliv.

Jeg kan ærligt talt heller ikke forstå, at det skal være nødvendigt, at man skal stå i fuld offentlighed med andre nøgne mennesker. Det kan ikke være hverken svært eller dyrt at slå et par billige båse op.

Jeg synes da selv man skal have råderet over sin egen krop, og hvem der skal se den nøgen - også selvom man ikke er voksen.

• #14   23. nov 2011 Jeg startede til svømning da jeg var omkring 7 år, så jeg er ikke særlig blufærdig overfor eget køn, da der ikke var nogen vej udenom når vi skulle bade før svømning.

Men jeg kan også forstå hvis man ikke har lyst til at stå og bade foran andre. Vi er forskellige med hensyn til hvordan vi føler og har det med nøgenhed.

• #15   23. nov 2011 Jeg kan så lidt hører, at det ikke er noget nyt det med blufærdigheden. Men af jer der ikke bryder sig om, eller finder det ubehageligt at bade med andre. Har det noget som helst, at gøre med at i skammer jer over jeres krop? eller er fordi i ikke er bange for at andre kigger på jer mens i bader? eller noget helt tredje?. Tænker sådan lidt, at der jo må være en grund til, at man finder det ubehageligt.

• #16   23. nov 2011 Det skal lige siges, at jeg altså ikke dømmer nogen.

• #17   23. nov 2011 For mig handler det om, at ens egen nøgne krop er noget man helt og holdent selv skal have råderet over, og ikke er noget man skal have pålagt at vise, hvis man ikke har lyst.

• #18   23. nov 2011 Jeg syntes det er super grænseoverskridende at bade sammen med andre, dels fordi jeg er ret genert og blufærdig og så fordi jeg ikke bryder mig om at stå og vaske mig mens andre kigger på en.

I børnehaver har man fået båse så børnene kan gå på wc i fred, hvorfor kan man man ikke lave skille vægge mellem bruserne i svømmehaller?

• #19   23. nov 2011 Minnie - har man ikke altid haft det?
    Det havde vi da i min børnehave?

• #20   23. nov 2011 Molly, det var der ikke i min, og da jeg startede med at arbejde i børnehave for 6 år siden, der fik de først skille væggene så må melde pas.

• #21   23. nov 2011 Hmm.. Okay.. smiley
    Kan godt være det bare er nogle steder.. smiley

• #22   23. nov 2011 Jep smiley

• #23   23. nov 2011 Jeg kan godt lide min krop og jeg er ikke sindssygt blufærdig - Men at bade med andre, det kan jeg bare ikke. Det overskrider virkelig nogle grænser hos mig. Jeg var fritaget for idræt i det sidste af folkeskolen samt hele gymnasiet efter henvisning fra min daværende psykiater.

• #24   23. nov 2011 Det er heller ikke tanken om at andre kigger på en - det er noget, der kommer indefra. Det er et dybt ubehag.

Det føles næsten som et overgreb at blive tvunget til at være nøgen sammen med andre, når man ikke bryder sig om det.
    Det er krænkende.

• #25   23. nov 2011 http://www.youtube.com/watch?v=wyx6JDQCslE&feature=relmfu

vær den man er. tænk du er den eneste der ikk skal se på dig smiley

hvorfor vil alle være en anden forstår det ikk

• #26   23. nov 2011 Jeg er nok miljø skadet fra min ungdom, he he

Jeg er gammel konkurrencesvømmer, så jeg har ved gud badet meget i fællesbade. Alle mulige steder. Jeg har intet imod at bade med fremmede. De er jo i samme situation som mig: Splitter ragende hans-jørgen smiley

• #27   23. nov 2011 Jeg har altid været meget tynd (spinkel) og ikke nogle former - har heller ikke så meget nu smiley
    Men "sjovt nok" har jeg aldrig følt mig genert eller pinlig over at skulle klæde mig af i omklædningsrummet, det er bare den JEG er.

Jeg har altid hadet idræt og går ikke ret tit i svømmehallen, så det er ikke fordi jeg ligefrem er "vant" til det.. Ja jeg ved ikke.. Jeg har aldrig haft et "dårligt" syn på mig selv, selv om man da altid kan have lidt ønsker her og der smiley

Men min lillesøster derimod (10 år) har selv svært ved at jeg skal se hende "nøgen", og det kan jeg slet ikke forstå! For mig har det altid været rimelig almindeligt at familien måske en søndag tidlig morgen ikke lige havde fået tøj på efter de traver ud af badeværelset. Men hun er ikke så glad ved det kan jeg mærke.. Så øv en generation de skal vokse op i, og dem der kommer senere hen!

• #28   23. nov 2011 Jeg ved der har været en masse pige-halløj i min søns klasse ( 4. klasse) over pigerne ikke vil i bad efter gymnastik.
    Det fyldte i hvert fald rigtigt meget på sidste forældremøde, hvor de kun lige var startet i 4. smiley

• #29   23. nov 2011 Mig med den plettede pølse
    Nu hvor du siger det, var der også noget diskussion omkring det i min lillesøsters klasse, hun er også i 4.!
    Det er godt nok surt de allerede her skal tænke på sådan noget, og det er sgu næsten alle!

• #30   23. nov 2011 Det er en misforståelse at tro, at det handler om andre, om hvad de ser, og hvad de tænker.

Det her er noget, der kommer fra en selv.

Min oplevelse er også, at det er noget individuelt og at man sagtens kan føle ubehag ved at være nøgen selvom familien ikke er blufærdig generelt.

Dette er ikke noget nyt overhovedet. Det er bare nyt, at unge rent faktisk har fået en stemme der marginalt bliver hørt...
    Vi andre forsøgte at snyde i stedet for at gå i dialog....

Og det er der naturligvis stadig mange der gør, fordi denne her lille ting ikke bliver respekteret.

• #31   23. nov 2011 Jeg voksede op et sted uden bad, så der var et "badehus" hvor alle badede sammen, dvs både mænd og damer, og til trods for at jeg er kommet der inden jeg selv kunne gå, og så frem til jeg var 15 år, bryder jeg mig stadig ikke om at stå nøgen i et omklædnings lokale med kun kvinder.

Det andet sted burde virke mere skrammende, men der var væge mellem hver bruser, ikke nogen dør men alligevel virkede det mere privat..

Fra jeg var måske 9-10 år brød jeg mig heller ikke om at skifte tøj når min mor var i samme rum som mig.

• #33   23. nov 2011 Og har jeg fx været oppe og træne tager jeg hjem og går i bad, det er meget sjældent at jeg overhoved bevæger mig ind i omklædningen i trænings centret

• #34   23. nov 2011 Jeg pure nægtede at deltage til idræt da jeg var præ-teen (også fordi jeg bare hadede idræt), og de dage hvor det ikke lykkedes mig at slippe udenom kunne jeg ikke fordrage. Det der med at stå nøgen sammen med de piger der kunne finde på at mobbe eller stirre var bare ikke sjovt. I dag har jeg det til gengæld helt fint med at ligge topløs på stranden og rende rundt i mine underbukser på Roskildefestival.

For mig er det helt fint at vise hud i dag, og jeg er ret glad for min ellers uperfekte krop, for jeg tog det i mit eget tempo.

• #35   23. nov 2011 Søster - dejlig pointe... ens eget tempo!

• #36   24. nov 2011 I skolen badede og klædte jeg om med de andre, men efter jeg gik ud af skolen har jeg ikke kunne gøre det smiley

• #37   24. nov 2011 Kan ikke mindes, at der var nogen i min folkeskole klasse, der ikke ville bade efter gymnastik. Det var ikke et problem at se hinanden uden tøj på. Og ingen drillede hinanden. Måske var jeg heldig, at gå i en harmonisk klasse....?

Har heller intet problem med at klæde om offentligt, men jeg kommer aldrig i en offentlig svømmehal, for der er nemlig rigtig mange der ikke vasker sig, men tager badetøj på inde på toilettet og går direkte i vandet. Det er bare så ulækkert! Ikke om jeg vil svømme rundt i andres tis og døde hudceller..... Uh, bare tanken giver min ubehag.

Til gengæld syntes jeg, at der er mange der ikke forstår hvad man gør hjemme privat og så i et offentligt baderum.. Har set unge kvinder stå og intimbarber sig i et offentligt bad, og det er sku rent ud sagt klamt. Det må folk fandme gøre hjemme, hvis de vil have en tissekone som en ti årig. .ad ad ad....

• #38   24. nov 2011 Hov, til det sidste skal lige siges, at det var i et fitness center, ikke en offentlig svømmehal.....

• #39   24. nov 2011 Sidst jeg klædte om i omklædningsrummet og var i bad med alle de andre fra min folkeskoleklasse tror jeg var i 2. klasse.

Jeg har aldrig været glad for at vise min krop frem, ej heller for kærester.
    Det er dog blevet bedre over for min kæreste eftersom vi har været sammen i halvandet år og har lært hinanden godt at kende på mange områder..

Ved ikke hvad det er kommet af, sådan har jeg bare altid haft det, og har altid været meget genert.

• #40   24. nov 2011 Svømmehal har jeg heller aldrig rigtig været kommet med, dels fordi jeg ikke kan lide at vise min krop, men også fordi jeg ikke kan svømme... Og det har jeg jo aldrig lært fordi jeg ikke ville i svømmehallen eller på stranden hvor andre kunne se mig.

• #41   24. nov 2011 CrazyDog jeg har nu heller aldrig nogensinde oplevet noget der minder om drillerier i forbindelse med omklædningsrum....

Udefra har det ikke set ud som om, der var nogen problemer, men det var der....

En enkelt undtagelse var der dog - og det var den dreng, der allerede i de helt små klasser (vi var som sagt i badrum sammen piger og drenge til 5. klasse), valgte at tage sit håndklæde omkring sig når han klædte om.

Allerede der mener jeg man burde have reageret.

Kommentér på:
(Præ-) teenages piger's holdning til deres krop.

Annonce