er blevet meget i tvivl om udd. hjælp?? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er virkelig blevet i tvivl om valg af uddannelse!
Jeg går på 2. HF - har valgt at tage året om fordi jeg fik for dårligt gennemsnit...
Hidtil har jeg haft ønske om at blive uddannet dyrlæge, men da jeg kunne se at mit gennemsnit nok ville blive for lavt til det studie, så jeg begyndte at overveje en plan B.
Min plan B endte med at blive farmaceut, men nu ved nærmere eftertanke tror jeg måske heller ikke, det er noget for mig....
Er det nogen, der har nogle gode råd til, hvad jeg kan tænke over og tage stilling til, for at komme frem til en beslutning?
Eller bare noget, der kan sætte nogle tanker i gang?
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.009
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.973
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.849
Jeg synes matematik og kemi er sjovt, men selvfølgelig kun når jeg kan finde ud af det. Jeg har begge fag på B-niveau, men har haft problemer med begge fag allerede på C-niveau.
Jeg interesserer mig meget for dyr, men ved ikke om jeg vil bruge min hverdag på det. Det ville også være fint bare at have egne dyr.
Evner?
Hmm... Det er svært synes jeg.
Hvis vi kun tager ud fra skolen, så er mit yndlingsfag helt klart dansk.
Mine fag er:
Dansk - Helt klart mit stærkeste fag.
Engelsk - Det er et fag, jeg godt kan lide at forbedre mig i, og her er helt klart plads til forbedringer både skriftligt og mundtligt, men jeg kan godt lide det i al almindelighed
KS: Historie, religion og samfundsfag, hvor jeg ikke er begejstret for religion, men jeg kan godt lide både samfundsfag og historie, som jeg synes er spændende.
Så har jeg kemi og matematik, som jeg har svært ved...
sep 2005
Den medicinske verden er lidt svær.
Hvad med noget lærer noget?
feb 2008
Jeg tror ikke, jeg egner mig til lærer, men dansk er jo meget andet end lærer, har jeg læst mig til på det sidste, hvor jeg netop har overvejet at læse dansk på uni.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.069
Specifikke adgangskrav: er dansk A, engelsk B, matematik A og fysik B samt enten kemi B eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.
Bemærk: Du skal desuden have et gennemsnit i din adgangsgivende eksamen på mindst 6,0.
Jeg syntes enten du skal kæmpe dig til eller overveje en anden uddannelse har du kigget på Veterinærsygeplejerske uddannelse var noget for dig? der er også meget kontor arbejde der og der er det vel egentlig meget godt at være god til Dansk. Med mindre du vil en uddannelse som er helt væk fra dyr
sep 2005
Den havde jeg selv kig på, men Køge Sygehus tager ikke elever, så gider jeg ikk. Kunne ellers få noget merit.
feb 2008
veterinærsygeplejerske mener jeg, der er meget, meget få praktikpladser...
Men jeg overvejer at finde en uddannelse, der slet ikke har noget med dyr at gøre...
feb 2008
feb 2008
jo, jeg overvejer nemlig noget helt uden dyr. Jeg går lige pt og overvejer at læse dansk på uni og er ved at undersøge, hvad der er af job og fremtidsmuligheder med den uddannelse
sep 2005
feb 2008
feb 2008
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.221
Hvis du kæmper med matematik C ville jeg IKKE vælge matematik B, har selv taget en HF og opgraderede til B. Jeg gik fra 12 til et 4 tal, til eksamen bestod jeg kun lige mundtlig med 02! :S
Det er MEGET mere avanceret end man lige går og tror når man er vant til C niveau!
feb 2008
apr 2009
Det ved jeg ikke, som regel bliver matematik B oprettet fordi der er mange der vælger det. Der er rigtig mange uddannelser der kræver matematik B, så det er jo i realiteten en god ide at tage den, men jeg ville ikke anbefale B niveau hvis du kæmper med C niveau.Men hvornår er du startet på 2. år igen? For B niveau skal du jo have i et år, så du burde have haft det i snart et halvt år?
Anyways, det kan jo sagtens lade sig gøre at bestå, du skal bare forberede på at kæmpe RIGTIG meget!
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 242
Efter min mening så skal man vælge sin uddannelse ud fra hvad man har mest lyst til men også der hvor man har flair for det. Ikke at man ikke skal udfordre sig selv lidt, men hvis dine stærke sider er Engelsk, dansk og samfund synes jeg du skal undersøge hvilke job der er inden for de områder.
feb 2008
Tine - Jeg har lige præcis læst om Engelsk og organisationskommunikation, og synes, det lød noget spændende...
og ja. Matematik B er nok meget godt at have, men jeg har kemi nu, og jeg synes bare slet ikke, at jeg gider det mere....
apr 2009
Nååår sådan! Jeg forstod det som om du havde det på C niveau NU
Det er også nogle tøre fag!
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.009
Min veninde gjorde det, at hun tog alle de lette fag i gymnasiet, fik et kanon gennemsnit relativt nemt og så læste hun op de fag man skal bruge bagefter som enkeltfagskurser - Så kommer de nemlig ikke til at røre gennemsnittet fra ens studentereksame. Det var måske en ide?
Ellers er kvote to ikke super svær at slippe igennem og der er gennemsnittet ligegyldigt... Hvis du vel og mærke læser op til prøven.
Ellers kunne du overveje biologi? Og så tage enkeltfag på life?
feb 2008
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
feb 2008
men er stadig lige meget i tvivl synes jeg
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
feb 2008
jeg ved ikke, om jeg kan se mig selv som lærer, men da det jo er den mest oplagte mulighed hvis jeg læser dansk på uni er det ikke udelukket. selve læreruddannelsen er jeg dog ikke interesseret i.
pædagog - jo, jeg kan rigtig godt lide børn, har også været i en praktikperiode i en kombineret børnehave/vuggestue, men jeg kan ikke se mig selv som pædagog når jeg er 40 ++/
Socialrådgiver tror jeg ikke er mig. i hvert fald ikke i kommuneøjemed, men har tænkt på noget kommunikationsmedarbejder af en art, hvis jeg vælger dansk på uni
de sidste 4 er jeg ikke interesseret i
feb 2008
Så vidt jeg har læst mig til, er det en meget bredspektret uddannelse, med intet klart svar på en decideret jobbeskrivelse bagefter. Det skræmmer mig en smule, men gør mig også ret nysgerrig.
I morgen ringer jeg ind på danskstudiet og snakker med en studievejleder der fra, som jeg håber, kan give mig nogle retningslinjer
og så har jeg i løbet af dagen fundet et procesark, der ser godt ud, som et udgangspunkt, som jeg vil arbejde lidt på i aften, når jeg får tid
samtidig vil jeg sætte mig til virkelig at tænke over, hvilke evner, interesser og kompetencer jeg egentlig har og hvad jeg egentlig har lyst til samt god mulighed for at tilegne mig af viden, som jeg kan bruge i videre uddannelse
Det må være min foreløbige slagplan
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.532
Vi har utrolig mange naturvidenskabelige fag - og jeg ved at mange af mine studiekammerater kæmper med de lidt "hårdere" fag såsom biokemi. Det bliver bestemt ikke nemmere af at meget af vores pensum er på engelsk.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.069
På ug står der gennemsnittet skal være 6, det er bare kopieret der fra det jeg har skrevet.
feb 2008
Men glæder mig til at snakke med en studievejleder i dag
er blevet meget i tvivl om udd. hjælp??