9.698 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Køre bil på Ritalin Uno ? :S Køre bil på Ritalin Uno ? :S

Heej alle .. Ja , i har alle før været meget hjælpsomme mod mig .. Så mon der er nogen der kan hjælpe igen ? smiley

Jeg har godt nok fået ordineret Ritalin Uno i nogle måneder efterhånden , og har egentligt ikke skænket det en tanke overhovedet , da min psykiater jo heller intet har nævnt omkring det ..

Men , sad lige og kiggede på en af mine pakker , og lagde mærke til den jo egentligt er mærket med den såkaldte røde advarsels trekant .. Og læste lige på nettet at det betyder at det er fordi det er trafikfarligt medicin .. :S ?

Hvad betyder det for mit vedkommende ? Må jeg egentligt ikke køre bil hvis det skal være rigtigt ? eller bare være opmærksom på eventuelle bivirkninger ?

Kan der ske noget hvis jeg for eksempel bliver stoppet i et rutine tjek , og de finder ud af jeg har taget ritalin ? Selvom jeg jo får det på recept og har alt mit på det rene :S ?

Nogen der kan hjælpe please .. Er virkelig blevet lidt i tvivl her ..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køre bil på Ritalin Uno ? :S
  • #1   2. dec 2011 ved ikke om der er flere slags ritalin, men dem jeg kender der har add og adha, kører bil selvom de får deres medicin dagligt. smiley
    men jo trekanten betyder man ikke må kører bil, men lyder virkelig underligt. for der er jo folk der lever på dem smiley .. Vil råde dig til at ringe ind til politiet og spørge dem. Så er du helt sikker i din sag smiley !

• #2   2. dec 2011 Jeg har også fået de der piller og talte med lægen om det med at køre bil.
    Der fik jeg afvide at jeg gerne måtte køre bil

• #3   2. dec 2011 jeg synes du skal spørge din læge / psykiater

• #4   2. dec 2011 Så vidt jeg kan se, så står der, at ritalin Uno ikke må bruges til voksne. Men det forsynet med advarselstrekanten fordi de mulige bivirkninger kan være farlige i trafikken. Hvis du ikke har bivirkninger, så ville jeg ikke bekymre mig om at køre- men jeg vil tro, at hvis du er involveret i en ulykke, så vil det påvirke ansvarspålæggelsen

• #5   2. dec 2011 Jamen efter hvad jeg forstår af hvad der står her: https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=10756.352

Så lyder det da som om man bare skal være "opmærksom" på hvordan medicinen virker på en :S ?

• #6   2. dec 2011 Og hvorfor skulle det ikke måtte bruges til voksne ? :S

http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=772

Der står da under afsnittet "Dosering" at:

Voksne. Begyndelsesdosis 5 mg 1-2 gange i døgnet. Dosis øges med 5-10 mg om ugen. Vedligeholdelsesdosis. Stor individuel variation. Sædvanligvis 0,5-2,0 mg pr. kg legemsvægt pr. døgn. Der vil ofte være behov for, at doseringen sikrer dækning i hele vågenperioden.

Så mon ikke voksne godt må bruge dem ?

• #7   2. dec 2011 Christian og Nala:

Det står i indlægssedlen:

Ritalin Uno må ikke bruges til behandling af ADHD hos børn under 6 år eller hos voksne. Man ved ikke, om det er sikkert eller til gavn for disse patientgrupper.

http://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfFileServlet?formulationid=1013&lang=da

• #8   2. dec 2011 jeg har fået 300 mg tradolan om dagen de sidste 10 år - der står også på pakken at man skal være varsom med at køre bil.. men jeg vil sige det sådan. er din krop tilvent. og du ikke fler dig sløvet og dopet. og din læge mener det er forsvarligt så kan du godt.

jeg kan ikke mærke tradolanen mere. det har jeg ikke kunnet i mange år - men de første 4 mdr kunne jeg ikke køre. fordi jeg simpelthen var halvfuld. af dem... men jeg kunne så ikke køre alligevel da jeg havde 60 sting i hvert ben.

• #9   2. dec 2011 Julie P: Du har ret , men synes bare tingene lidt modsiger hinanden ?

Fordi der står jo også: "Lægen kan have foreskrevet anden anvendelse eller dosering end angivet i denne information. Følg altid lægens anvisning og oplysningerne på doseringsetiketten." ?

Og min psykiater har foreskrevet at jeg skal tage ritalin uno .. Så er det vel det jeg skal gøre ?

• #10   2. dec 2011 Christian & Nala: Selvfølgelig skal du tage din medicin, som din psykiater har foreskrevet. Psykiateren er nu engang den, der ved bedst ;o) Jeg gætter på, at der står sådan på indlægssedlen, fordi man ikke tidligere har givet særlig mange voksne med ADHD medicin - det er jo boomet her de senere år.

Og som du selv har læst dig frem til, hvis du ikke er påvirket af medicinen, må du gerne køre bil.

• #11   2. dec 2011 I starten af mit sygdomsforløb fik jeg almindelig ritalin 3 gange om dagen, og så skiftede jeg over til Concerta 36 mg. og dem har jeg taget nogle år, også mens jeg tog kørekort, og siden da er jeg kommet på concerta 50 eller 56 mg. og der er også den røde advarsels trekant, men jeg har kørt bil hver dag mere eller mindre de sidste 2 år uden nogen problemer.

Men som de andre siger så spørg din læge eller psykiater til råds smiley

Så er du sikker på at få en fagligt kompetent svar smiley

• #12   2. dec 2011 Torben: ganske nyttig information, men Christian kan jo være helt rolig, for det er irrelevant for ham, da hans medicin jo er lægeordineret smiley

Bare så han ikke bliver helt forvirret og tror at han slet ikke må køre bil smiley

• #13   2. dec 2011 Præcis Alexandra - det tænkte jeg også:)

• #14   2. dec 2011 Min kæreste tager Ritalin uno 1-2 gange om dagen for ADHD, og han kører hele dagen, hver dag, på sit arbejde smiley

Vil tro at du bare skal kunne dokumentere overfor politiet at du har det på recept, hvis de skulle have en mistanke (det bruges jo også som stoffer), men umiddelbart vil jeg ikke tro, der skulle være nogen problemer smiley

Kommentér på:
Køre bil på Ritalin Uno ? :S

Annonce