Køre bil på Ritalin Uno ? :S Køre bil på Ritalin Uno ? :S
Heej alle .. Ja , i har alle før været meget hjælpsomme mod mig .. Så mon der er nogen der kan hjælpe igen ?
Jeg har godt nok fået ordineret Ritalin Uno i nogle måneder efterhånden , og har egentligt ikke skænket det en tanke overhovedet , da min psykiater jo heller intet har nævnt omkring det ..
Men , sad lige og kiggede på en af mine pakker , og lagde mærke til den jo egentligt er mærket med den såkaldte røde advarsels trekant .. Og læste lige på nettet at det betyder at det er fordi det er trafikfarligt medicin .. :S ?
Hvad betyder det for mit vedkommende ? Må jeg egentligt ikke køre bil hvis det skal være rigtigt ? eller bare være opmærksom på eventuelle bivirkninger ?
Kan der ske noget hvis jeg for eksempel bliver stoppet i et rutine tjek , og de finder ud af jeg har taget ritalin ? Selvom jeg jo får det på recept og har alt mit på det rene :S ?
Nogen der kan hjælpe please .. Er virkelig blevet lidt i tvivl her ..
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.342
men jo trekanten betyder man ikke må kører bil, men lyder virkelig underligt. for der er jo folk der lever på dem
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
Der fik jeg afvide at jeg gerne måtte køre bil
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 41
Så lyder det da som om man bare skal være "opmærksom" på hvordan medicinen virker på en :S ?
maj 2010
http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=772
Der står da under afsnittet "Dosering" at:
Voksne. Begyndelsesdosis 5 mg 1-2 gange i døgnet. Dosis øges med 5-10 mg om ugen. Vedligeholdelsesdosis. Stor individuel variation. Sædvanligvis 0,5-2,0 mg pr. kg legemsvægt pr. døgn. Der vil ofte være behov for, at doseringen sikrer dækning i hele vågenperioden.
Så mon ikke voksne godt må bruge dem ?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Det står i indlægssedlen:
Ritalin Uno må ikke bruges til behandling af ADHD hos børn under 6 år eller hos voksne. Man ved ikke, om det er sikkert eller til gavn for disse patientgrupper.
http://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfFileServlet?formulationid=1013&lang=da
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
jeg kan ikke mærke tradolanen mere. det har jeg ikke kunnet i mange år - men de første 4 mdr kunne jeg ikke køre. fordi jeg simpelthen var halvfuld. af dem... men jeg kunne så ikke køre alligevel da jeg havde 60 sting i hvert ben.
maj 2010
Fordi der står jo også: "Lægen kan have foreskrevet anden anvendelse eller dosering end angivet i denne information. Følg altid lægens anvisning og oplysningerne på doseringsetiketten." ?
Og min psykiater har foreskrevet at jeg skal tage ritalin uno .. Så er det vel det jeg skal gøre ?
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Og som du selv har læst dig frem til, hvis du ikke er påvirket af medicinen, må du gerne køre bil.
maj 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 374
Men som de andre siger så spørg din læge eller psykiater til råds
Så er du sikker på at få en fagligt kompetent svar
maj 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 374
Bare så han ikke bliver helt forvirret og tror at han slet ikke må køre bil
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 941
Vil tro at du bare skal kunne dokumentere overfor politiet at du har det på recept, hvis de skulle have en mistanke (det bruges jo også som stoffer), men umiddelbart vil jeg ikke tro, der skulle være nogen problemer
Køre bil på Ritalin Uno ? :S