Hjælp fra KLOGE hoveder - arveret/Boligovertagelse Hjælp fra KLOGE hoveder - arveret/Boligovertagelse
Hej HG.
Det her bliver muligvis en smule rodet:( Men jeg håber alligevel nogle kan hjælpe med at gøre mig klogere.
Min mormor ejer en lejlighed som er betalt kontant. Hun er meget syg og nu kommet på en aflastningsplads efter at have brækket hoften, og ender nok med at skulle på plejehjem - altså regner vi ikke med, at hun kommer tilbage i hendes lejlighed.
Derfor står denne lejlighed nu "tom" og hun har (mens hun stadig kunne tale, sagt at jeg skulle overtage den, hvis hun en dag skulle på plejehjem).
Dette troede jeg umiddelbart ikke var noget problem, men så har min kæreste hørt, at man ikke bare sådan uden videre kan lave et ejerskifte, og at man vist nok skal købe den af hende til næsten fuld pris - kan dette virkelig være rigtigt?
Mine spørgsmål er:
Om der er nogle det kender noget til det rent formelle omkring sådan en problemstilling?
Er der nogle der har siddet i samme situation?
Hvordan skal man gribe det an?
Om der er nogle nemme smuthuller?
På forhånd tak.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
En anden mulighed er så vidt jeg ved at din mormor giver dig et rente- og afdragsfrit lån til at købe lejligheden for af hende, hvor du så tilbagebetaler beløbet over en årrække, men jeg ved ikke om den løsning er helt ren i kanterne?
Men prøv at spørg ved advokatvagten.
mar 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 475
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 533
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 533
apr 2008
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 489
Min mor har selv sagt at vi gerne må få den. Da vi begge er studerende ville det være ideelt at overtage den, da den er meget billigere end der hvor vi bor nu, så vi ville have mulighed for at lave en opsparing i mellemtiden, og så kunne min or sælge den en dag når vi havde råd til indskud til vores eget.
apr 2008
Tak for svar
apr 2008
Tak for dit svar
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.067
Og uanset hvad, så er du ikke tvangsarving, så med mindre boet er af en betragtelig størrelse, kan hun ikke testamentere sin lejlighed til dig.
Det kan blive blive en rodet affære og hvis lejlighedens værdi stor i misforhold til boets formue, og hun på en eller anden vis "giver" dig den, så ville tvangsarvingene kunne gøre indsigelse herimod.
Men hvis alle arvinge er enige om at du skal bo der, så tror jeg det nemmeste ville være at du lejer den af dem. Eller af din mormor nu, og så eventuelt revurdere ordningen når hun går bort.
Ellers skal du jo med fordel købe den nu.
Afhængigt af aktiver og passiver i boet, er det ikke engang sikkert at lejligheden kan forblive i familien, men skal sælges.
apr 2008
Ja hun er enebarn.
apr 2008
Altså den er 1.400.000 værd, den er købt kontant af min mormor.
Min mor er enebarn, og har sagt vi bare kan bo i den så længe vi vil, og imellem tiden spare op så vi kan købe et hus en dag.
Min mormor har ligeledes givet udtryk for at jeg skulle have den når hun ikke kunne bo der mere.
apr 2008
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.067
Hvad det angår kan der også være en problematik om andre begunstigede.
Men hun kan jo altså også principielt have gæld rundt omkring for værdier der over stiger boet. Så er der altså ingen lejlighed at komme efter.
Jeg tror ikke i kan fortage jer noget sikkert, andet end at i køber den med fordel nu, lejer den af hende nu og revurdere ordningen når hun går bort eller lejer den af din mor når hun arver den og eventuelt kan beholde, afhængigt af resultatet af en boopgørelse.
Jeg kan ikke se at hun kan "give" den til dig, på anden måde end at formuen hun efterlader er så stor at lejlighedensværdi udgøre så lille en del at hun fri af tvangarven kan testamentere den til dig eller din mor giver arveafkald og den, hvis den kan forblive, tilfalder dig - hvilken også koster.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Så er den vurderet, altså den offentlige vurdering og ikke salgsvurderingen, til 1.4 mill. så er det det beløb minus de 15 %, hun må sælge den for. Og derfra kan hun trække de knapt 60.000 og kalde det udbetalingen. Udstede ejerpantebreve for resten, som du så kan få lov at afdrage efter gældende regler.
Hjælp fra KLOGE hoveder - arveret/Boligovertagelse