15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Hypermobil - skavanker Hypermobil - skavanker
For mange år siden fik jeg konsteret at jeg er hypermobil - mener han sagde 9 ud af 10 (vist en måde de gennemgår kroppen på for at konstatere det ?). Grunden til at jeg i første omgang kom til reumatologen og fik det konstateret, var fordi jeg får ondt forskellige steder i kroppen på skift = smerter/ømhed i diverse led på skift.
Jeg kan lige pludselig ud i det blå føle at den ene ankel er forstuvet uden at der er sket noget og det kan vare alt fra få timer til et par dage. Og sådan "vandre" smerterne/generne rundt i kroppen = ryg, arme, ben, fødder, hænder, led. Jeg bliver også hurtigt smadret i kroppen hvis jeg skal lave fysisk hårde ting. Har rendt til fysioterapeut i tide og utide med diverse ting igennem tiden. Har haft skinner på håndled og tommel pga. lettere tungt belastende arbejde.
Det jeg egentlig ville var, at høre om andre som er hypermobile også render rundt med diffuse ledsmerter/skavanker, periodevis smerte/ømhed i led o.l.
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 209 Svar: 880
Dit lyder godt nok ikke for rart :s
mar 2007
Følger: 36 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 386
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Også jeg lider af springene ledsmerter, både i store og små led, dog er det de store led, der plager mig mest.
Jeg har også en tarmsygdom, hvor ledsmerter kan være en følgesvend, og det er naturligvis den, lægerne har hægtet sig fast i. Det betyder så, at der ikke kan gøres noget ved det.
En teori er også psoriasisgigt, men indtil der er objektive tegn på det, så holder doktorene til den anden teori...
Jeg selv tænker at det måske er lidt mere omfattende end det. Mistænker faktisk at jeg lider af ME/CFS som er i familie med fibromyalgi. Desværre ikke noget alle læger har lyst til at bokse med, og disse smider symptomerne i kassen med psykosomatik....
sep 2005
Følger: 35 Følgere: 33 Hunde: 7 Emner: 95 Svar: 999
mar 2007
Ikke så fedt i sådan en tidlig alder... Meeen langt om længe er lægerne igang, med at gøre noget.. I håb om at kunne mindske mine smerrter.. Så går på smerteklinik..
feb 2007
Lige præcist - jeg får også pludseligt jag et eller andet sted, nærmest som om der er en der stikker en kniv ind.
feb 2007
Av da - det lyder ikke godt. Smerteklinik er jeg heldigvis ikke nået til. De værste smerter kan dog stadig klares med 2 panodiler og 600 mg Ibuprofen på dårlige dage - så det er tåleligt - eller bare et par Panodiler, det svinger. Nogle dage helt uden.
feb 2007
Ja, så er det svært at sige om det kommer af det ene eller det andet, men formentlig nok en kombination.
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 123 Svar: 1.135
Og så har jeg mine knæer, når jeg drejer, "glemmer" jeg nogle gange, at dreje hele benet med, så min fod og læg bliver ligesom stående, hvilket vrider mit knæ, hvilket godt kan give nogle trælse skader.
Har også lidt med min skulder, men det er ikke noget specielt.
mar 2007
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 133 Svar: 2.263
feb 2007
Ja, det er fint det kan klares med den. Men jeg synes stadig at jeg ofte kaster piller i halsen og det synes jeg ikke er fedt.
Men jeg er glad for at jeg ikke er alene om det. Nogle gange når jeg render til lægen med noget (der går år imellem) som har plaget mig i et stykke tid, så kan jeg godt tænke lidt "synes lægen nu jeg er hypokonder", specielt når f.eks. røntgen eller blodprøver ikke viser noget.
Jeg er også lidt bekymret, fordi min mor fik leddegigt da hun var omkring 45 år (så vidt jeg husker) og er meget plaget af det igennem årerne med diverse operationer, nye hofter, ny skulder osv. Hun har nu fået en elektrisk kørestol fordi kroppen ikke kan holde til så meget mere og hun er begyndt at falde. Så jeg er selvfølgelig bekymret for om jeg selv skulle blive ramt - det håber jeg virkelig ikke sker.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
mar 2007
Derfor er jeg på smerteklinik.. netop for at finde den rette medicin, og dosis.. som jeg skal tage fast hver dag, og så have nogle andre, til hvis smerterne ikke er til at holde ud..
Kender det godt det med lægerne, jeg har tit været ved lægen med dette her, og lægerne tog mig ikke seriøs, indtil jeg virkelig en dag, kom grædende ind, fordi at smerterne var så slemme, sååå fik de øjenene op.. Laaaaaaaaaangt om længe
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
Jeg kan anbefale dig at begynde at spise de der kapsler med fiskeolie de hjælper rigtig meget på det :o) Ivertfald på mig og min mor :o) Når jeg spiser en 3 - 4 af dem hver dag er jeg stort set smerte fri :o)
feb 2007
Jeg spiser 2 fiskeolie kapsler hver dag - ikke flere. Mener en læge engang sagde jeg ikke skulle spise for mange om dagen, da mit calcium-ion (mener jeg) var lidt forhøjet og det kunne skyldes fiskeolien. Så ved ikke om jeg tør tage flere.
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
Øv :o(
jul 2011
Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
godt man ikke er en hund.. så var der udstedet avlsforbud på stedet
og jeg har vider givet min datter lidelsen ;((
feb 2007
Jeg har også stærk mistanke til at min datter er hypermobil, men håber det bare er almindelig blødhed i leddene mens hun er barn.
jul 2011
min datter var også meget smidig i barne årene.. men desværre er del løse led hun er 25 nu
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Mine fingre, håndled, albuer, skuldre, nakke, tær, ankler, knæ, kæbe og hofter siger knæk af sig selv flere gange om dagen.. Og ja, så kan jeg på mystisk vis få det til at sige knæk i lysken..
Og så er jeg ved at udvikle gigt i fingrene.. Der er ledegigt i familien, men lægerne ved ikke om det er ledegigt eller slidegigt jeg er ved at få..
Og jeg er KUN lige blevet 22 i november..
maj 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 807
Har aldrig hørt om en skala der gik helt op til 10?
Normalt så bruger vi Beightons skala som har 9 point og hvis man har over 6 kan man konstanteres hypermobil.
Man kan i øvrigt sagtens tage testen selv.
Jeg har den holdning at hypermobilitet er hvad man gør den til
Det vigtigste er at man styrketræner så man har nogle stærke muskler til at holde på leddet, når nu det er mere eftergiveligt en normalt.
Men alle mennesker slider jo på deres krop, hypermobile slider bare på en mere uhensigtsmæssig måde.
Så er godt råd: Kom i gang med styrketræningen!!! Det er den bedste "kur"
sep 2008
Og meget af det styrketræning der er godt at lave, kan man faktisk gøre derhjemme..
sep 2008
Men ok, har haft dem i 10år og har nu start til gigt i fingrene, så er vel "vant til dem"..
maj 2009
Man kan altid starte i bassin hvor der er opdrift og varmen der hjælper på smerterne.
maj 2009
Men ok - min erfaring fortæller mig bare at det hjælper gevaldigt at styrke musklerne for at have bedre kontrol over leddet.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
og ja, smerter over alt - hele tidne !
jul 2011
eller går på trapper som jeg så absolut ikke kan gøre i det daglige.. så er det stensikker jeg har ondt i mine knæ...
og heller ikke hvis jeg sidder stille, der så lige kommer en brag fra tæerne
det gør faktisk også nas..ret meget
og jeg følger en træningsprogram som er blevet udleveret af læger/fys
og har fulgt den i 25 år nu :))
som lægerne sagde til mig den gang for 25 år siden..var at med træning kunne man styrke musklerne så de kunne værne om ledene..
men man kunne aldrig blive fri for smerter... på sigt når man bliver ældre bliver ens led mere stive.. og dermed aftager smerterne.. men men som lægen sagde så vil folk med hypermobile led sandsynligvis få slidgigt ..og det kan påvises i yngre alder end folk med ikke hyprmobile led...
ved ikke om der er kommet noget nyt omkring det... jeg æder stadig panodiler og gigt medicin ad libitum i perioder
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.407
Har lige taget de sidste smertestillende jeg måtte på grund af mine hofter.
Fremskreden HD ):
Speciallæge senere på ugen. Øv øv øv...
jul 2011
jeg er 47 år
maj 2009
Men igen, det er hvad man gør det til.
Hvis det opdages i god tid, så skal man vænne sig til at være opmærksom på ikke at komme ud i yderstilinger som gør at leddet slides unormalt. Og igen gør styrken at man bedre har kontrol over leddet.
Men nej fri for smerter det skal man aldrig love...
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.034
Jeg er i dag 45 år og mine led er blevet en del stivere men går stadig ud af led ind imellem, jeg bruger div skinner eller krykker når jeg har mest smerter.
Jeg fik så for 8 år siden konstateret EDS = Ehlers-Danlos syndrom som er medfødt og arveligt.
Det gør desværre så også at jeg ikke ret godt kan smertestilles da de fleste midler ikke virker på mig men jeg har alle dage været meget aktiv og har holdt mine muskler vedlige så godt jeg kan, og det er korrekt at det betyder meget for støtten til leddene.
Svømning er super godt især hvis man har mulighed for svømning i varmt vand det styrker uden at belaste.
jul 2011
og det startede lige efter jeg havde fået min sidste barn.. jeg troede selv det var fødslen der havde lavet rav i underlivet på mig... rygsmerter og underlivs smerter kan godt forveksles..
og når jeg tænker tilbage på min barndom havde jeg klippe kort til vores læge... jeg havde altid en forstuet ben eller arm...fik bare at vide dengang jeg var klodset :))
men også knoglen der er løs i ryggen er noget der er sket som barn..
måske som TCT skriver at alle børn har løse led... men jeg tror altså vi er nogle der har haft lidt løsere end normalt som børn
sep 2008
Altså kommer med et højt knæk og et pop.. Derefter kommer en kortvarrig smerte samt varme.. Og bagefter kan man ikke gå i 10-15min..
sep 2008
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.034
De almindelige læger ved desværre sjældent noget særligt om det da det er en sjælden sygdom og konstateres ved special læge men har man det er der nemlig visse hensyn man skal tage hvad angår træning og behandlinger hos fys osv.
EDS og hybermobilitet går tit hånd i hånd især med smerter skiftende steder i kroppen og skind.
Det kan også være en god ting at finde ud af om det evt kan være det man har hvis man overvejer at få børn da man skal tage visse hensyn under graviditet.
Ingen vidste ikke jeg havde det da jeg var helt ung og det betød at jeg mistede to børn ved kejsersnit 14 dage før tid.
I kan læse om EDS her hvis det er.
http://www.ehlers-danlos.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=8
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
Hypermobil - skavanker