4.005 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Naturfag SSA hjælp Naturfag SSA hjælp

Jeg er pt i gang med en case omkring en mand der mistænkes for at have baseforgiftning.
Hans bt er 105/65 puls 95.
Har har i tre dage haft voldsom diarre og mange opkastninger.

Nogen der kan forklare mig hvad det er der sker i kroppen ved baseforgiftning?
Hvilken betydning har det for stofudvekslingen over kapillærerne?
Har det noget at sige med hans lave blodtryk?

Jeg tænker, at han jo nok er dehydreret også.

Der er ordineret isotonisk saltvand og isotonisk glukose.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig til en forståelse :o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep. af udendørs vandhane 1.000 kr.
  • Ophængning af 2 stk. 40t tv på væg(beton) 699 kr.
  • Montering af vægreol (L:80 B: 22: H: 142) 600 kr.
  • Håndvaskrør skal skiftes ud 1.500 kr.
  • Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Naturfag SSA hjælp
  • #1   26. jan 2012 Du må kunne finde svar i dine bøger....
    Men ja, isotone væsker gives jo ved dehydrering, diarre og opkastninger.
    BT er også lavt, så sygdomsbilledet hænger fint sammen.

Får i noget af vide om hans urin? Farve, mængde?

• #2   26. jan 2012 Problemet er at jeg ikke forstår syre-base balancen..
    Intet omkring urin.
    Sygdomsbilledet hænger fint sammen? Hvad mener du? Lavt pt og dehydrering eller hvad?

• #4   26. jan 2012 Ulla, alt dette står der intet om. Vi skal bare vide hvad betydning det har får ham at have en baseforgiftning, hvad der sker i kroppen. Og så selvf forholde mig til lavt bt og dehydrering.
    Jeg satser bare på de ikke spørg ind til det :o)

• #6   26. jan 2012 Læs i din bog om syre-base balancen... Jeg ved at det står der et sted smiley Og du kan godt regne med at de spørger smiley

• #7   26. jan 2012 Camilla: Har gjort flere gange, forstår stadig ikk. Og er ikk sikkert de spørg, da det ikke er et af de to emner jeg har valgt.
    Og da det er eksamen har de kun 10 min, så de vælger forhåbentlig at spørge ind til mine emner og det jeg fortæller.

• #8   26. jan 2012 Baseforgiftning kan komme ved at han igennem sine diarreer og opkastninger mister megen syre, syre base balancen i kroppen styres af frie brintioner! Lunger og nyre er habituelt de eneste organer der kan udskille syre, men ved opkastninger mistes megen syre. Hans lave bt hænger også sammen med dehydreringen, da han mister så megen væske gennem opkast og diarre at der derfor ikke er væske nok i karrene til at opretholde et sufficient bt.
    Hvis det er må du gerne skrive lidt mere konkret i en pb, så vil jeg forsøge at hjælpe dig! Men det burde være nemt at finde i sygdomslære bøger:)

• #9   27. jan 2012 Det lyder til man er begyndt at gå mere op i sygdom og symptomer igen. I starten af SSA uddannelsen var det ret upopulært at tænke for meget i sygdom smiley

• #10   27. jan 2012 Vi skal heller ikk ret meget ind over sygdom. Men vi skal selvf kunne fortælle hvad der sker med stofudvekslingen ved baseforgiftningen.

Kommentér på:
Naturfag SSA hjælp

Annonce