valg af akvarefisk - hjælp? valg af akvarefisk - hjælp?
Overvejer meget om jeg skal have et akvarium med fisk og er ved at have besluttet mig for at det skal jeg – måske.
Men nu er det så jeg meget gerne vil have jeres mening og råd. Jeg kan nemlig ikke vælge mellem om der skal være guppyer eller slørhaler – ved godt de to arter ligger ret langt fra hinanden. Guppyerne virker ret lette at holde og de er så smukke at se på, slørhalerne derimod synes jeg måske har lidt mere personlighed ;o) – Åhh har svært ved at vælge mellem de to.
Hvad ville I vælge og hvorfor?
Dernæst hvor meget skal jeg regne med det koster om måneden med strøm? Tænker jeg skal jo både have lys, filter og varmelegeme hvor jeg vælger guppyerne.
Jeg har to akvarier – et på 250l og et på 325 – hvilket ville i vælge at bruge? Og hvor mange fiske af henholdsvis guppyer og slørhaler må der MAKS være i henholdsvis et akvarium på 250L og et på 325L…
Jeg siger på forhånd tak for svar :O)
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Vi har et på 60 liter, og vores indeholder 2 scalare, 4 neon zebra, 2 snegle, 2 pansermaller og en alm. malle
Jeg syntes at scalarer er flotte og nemme fisk at have, ligesom neon zebra
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Slørhaler er koldtvandsfisk og de høre til udenfor i havebasiner LIGEMEGET hvad de siger i dyrehandlen. De lever af at sælge, ikke at ville fiskene det bedste.
Men der findes mange spændende fisk man kan have i akvarier!
Jeg vil råde dig til at gå ind på www.akvariesiden.dk Der står en masse om fisk og hvad de kræver for størrelser akvarier, lys, varme, mad, vandets pH værdi.
Alt du skal vide om fisk. Det er et rigtig godt forum!
jun 2010
er der nogle som vil give et godt bud på hvor mange guppyer det ville fungere med i et akvarie på 250l (ved de har det med at formere sig en del så vil selvfølgelig starte med en mindre bestand så jeg har plads til et par unger ;o))
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
jun 2007
Plus at de kommer af med enormt mange affaldsstoffer, og i et lille basin men kun lidt vand, vil de derfor nemt kunne forgifte dem selv.
Guppyer er også en sjov fisk, og de fåes i mange former og farver.
250 L er et rigtig stort akvarie, så det kan godt være du får lyst til at have andre fisk i også.
Som hovedregl siger man 1 cm voksen fisk, pr 1 L vand.
En guppy tæller for omkring 1½-2 cm og så kan du selv regne det ud
Der skal dog trækkes lidt fra til sand, sten, pumpe og så videre.
jun 2010
Camilla aka Pylremor
super mange tak for det - så bliver det i første omgang guppyer enten i mit 250l eller 325l akvarie
er der nogle om tør gætte på hvor meget det ca. koster i strøm om måneden - altå med lys, varmelegme, filter osv.?
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
Jeg ville også vælge guppyer til dit akvarium
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Renée H: Ja det er bestemt vigtig at fiskene er af samme art/type. Og hvis det er ciklider man har skal de komme fra samme område
jun 2007
Man kan også sagtens holde hund og kun lade den leve hele livet ude på badeværelse med en kattebakke. Det kan en hund sagtens overleve ved.
Noget andet er at holde dem og opfylde deres behov.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 696
Guppy'er får nemt for tunge haler og "knækker" henover ryggen og dør med tiden af det. Jeg har haft mange guppyer og de er meget nemme at holde. Men de knækker tit henover ryggen og jeg havde det tit lidt svært ved at se på dem, når de svømmede rundt og var helt skæve, men omvendt så ville jeg heller ikke aflive dem:-/
Vil så i øvrigt sige at du IKKE skal have Scalara og Neon fisk sammen, da Scalara i naturen spiser neonfisk:o)
Du kan også have Sværddragere sammen med Guppy'er. De formerer sig også forholdsvist nemt og lyser godt op i akvariet.
Husk at have min. to hunner pr. han. Ellers bliver hunnerne jagtet konstant, hvilket er synd:-)
nov 2011
http://da.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%B8rhale
jun 2007
I det link du viser, står der jo også tydeligt at slørhalen kan blive 25 cm lang....
Og hvor langt er sådan et 200-300 L akvarie lige? Den kan tage et halvt finnetag, og så er den nede i den anden ende.. Det er altså dyreplageri i min verden.
Jeg ved godt at der er forskellige holdninger til emnet. Det afhænger også tit af viden. Desværre findes der ingen love og regler. Som også der står i dit link så holdes de jo i bowler. Men det gør det bare ikke mere ok!
jun 2010
jeg ved mange har dem men jeg har også hørt nogle udtale sig kritisk om at have en så udpræget stimefisk i et akvarie der ikke er størrer end 200-300l.
så vidt jeg husker var det fordi der ikke er plads nok til at fiskene kan svømme i time - mener det var det men jeg er ikke helt sikker på det lige ver det argument
jun 2007
Bare hav en stime på 10-12-15 stykker... Så er der rig plads til andet også. Og man kan godt have guppyer sammen med
jun 2010
nov 2011
Hvis man har slørhaler i et akvarie på min. 200 liter, så bliver den jo ikke 25 cm. lang.
Jeg har aldrig hørt at deres indre organer vokser, men at selve fisken ikke gør, og syntes nu at det lyder som en myte:o/
Min søster havde slørhaler i mange år, og de levede temmelig længe. Ved dog ikke hvor mange liter hendes akvarie var på:-S
jun 2007
Men jeg ved fra andre steder at slørhaler bliver op til 25 cm.
Og det er sandt hvad Hysted skriver, at organerne vokser alligevel. Det er der lavet biologiske undersøgelser på.
Men som sagt før, det kræver lidt viden på feltet, at man har sat sig ind i det...
Og så tror jeg bare vi skal stoppe den diskussion her.
nov 2011
Men ja, lad os bare stoppe diskutionen her, jeg ved jeg har ert og du ved du har ret.. Og så er den vist ikke længere;o)
valg af akvarefisk - hjælp?