1.570 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

ara-erfaring ara-erfaring

Ja nu bliver jeg altså lige nød til at høre om der er nogle af jer s0m har erfaring ara-papegøjer. Jeg har fået som opgave at passe dyrene i en dyrepark – herunder to mørkerøde araer. De er omkring 2 år gamle – en han og en hun. Jeg vil meget gerne lave noget aktivering med dem da jeg synes de mangler lidt af det. En af de ting jeg vil er at aktivere dem genne indretning af deres anlæg fx med tov osv. og fx tilbyde dem legetøj som paprør med foder i, ting som de kan pille fra hinanden osv. Men ideer søges.
Herudover vil jeg meget gerne træne med dem klikker for at lærer dem forskellige ting. Men ingen af de andre går ind til dem men de er i anlægget og ja det tænkte jeg sådan set at gøre fordi jeg synes det gør træningen lidt mere enkel. Når man står uden for buret virker de begge meget søde og især hannen er MEGET fokuseret på mig og følger mig over alt, sidder længe ved hegnet og snakker når jeg står der og skriger efter mig når jeg går min vej. Så ja jeg synes han virker meget sød og medgørlig. Men ja skal jeg være helt ærlig er min papegøjeerfaring ikke enormt stor når de kommer til de større papegøjer. Har erfaring med fx undulater, parakitter, lorrier osv. men ikke araer, jacoer osv. Så vil meget gerne høre om nogle af jer har det. Ville det være hul i hovedet at gå ind til dem, er der stor risiko for at blive bidt? Ved jo at de kan bide temmelig hårdt ;o) og er der nogle ting som er gode at gøre og nogle som er no go? Og noget typisk kropssprog og lyde man skal være opmærksom på?
Og så modtager jeg meget gerne ideer til gode godbidder og tricks :o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ara-erfaring
  • #1   10. feb 2012 de bor i et stort udeanlæg og nej de er ikke van til at blive håndteret der er som sagt ikke andre som går ind til dem - men når man går der ind virker det meget som om at vil flyve over på en så er næsten 100% sikker på at hvis man kalder på dem så kommer de betemt over

• #2   10. feb 2012 Hvad pokker har du nu rodet dig ud i:-)
    Som Stinne siger, de bider mega hårdt. Men prøv lidt forsigtigt.
    Hvis din erfaring med lorier er med bjerglorier, så kender du nok også det der med, at de er meget nysgerrige, men pludselig bider de alligevel. Sådan var min han bjerglori, han var mega kælen og meget nysgerrig, og skulle altid deltage i alting, hvis man spiste noget, stod han nærmest på skulderen og gloede ind i munden for at se, om det virkelig kunne være rigtigt, at det ikke var til ham. Men lige pludselig sad han bare i fingeren på en:-(
    Pas på dig selv, og brug din sunde fornuft, så skal det nok gå.
    Lad os så lige høre lidt om hvordan det går:-)

• #3   10. feb 2012 det er bror og søster... ja de er nemlig emget nysgerrige og især hannen følger mig over alt...

ved det er svært at sige men det jeg tænkte var at gå der ind og så lade dem komme hvis de ville og tilbyde dem lidt godbidder men ja ville jo være dejligt at vide om man så er i overhængende fare for at blive hapset - jeg synes jo de virker meget søde og omgængelige men ja de andre der ude har MEGETstor respekt for dem ;o)

• #4   10. feb 2012 Lise-Lotte K

ja tak det må du nok sige ;o)

men ja super dejligt at arbejde med alle de forskellige dyr lige fra marsvin, egern, kaniner, og surikater til papegøjer (flere arter), aber, ugler, strudse og ja alt muligt andet...

lige nu har jeg spevielt fokus på araerne da jeg synes de mangler noget aktivering - desuden tænker jeg også at xf vasebjørnene osv. skal have nogle forskellige ekstra aktiviteringsting....

men ja lige er araerne den store udfordring.

Ja det er bjerg lorier som jeg har erfaring med og ja - et par af dem meget tamme - isæ overfor mig, Men ja har også erfaret at pludselig har bidt andre (heldigvis aldrig mig ;o)) Ikke endnu i hvert fald ;o)

• #5   10. feb 2012 Jeg ville lige smide en kommentar ind med hensyn til deres bid.

Nu må du (trådstarter) ikke blive skræmt helt væk af hvor hårdt de kan bide. Ja, de kan bide helt utroligt hårdt, men medmindre fuglen er syg eller der er noget andet galt, så vil den advare dig inden den bider. Der er nogle ting du kan holde øje med... De araer jeg har været sammen med har advaret ved et enkelt ´nap´ inden de for alvor bed. Lidt hundeagtigt ¨på en måde smiley Det er bare vigtigt at man kan se hvornår de beder dig holde fingrende væk... Min kæreste har haft både grå jaco, og en ara. Han siger det er vigtigt at holde sig til rolige håndbevægelser når man skal håndtere fuglen, og at man forstår at tage hænderne til sig når det bliver for meget.

Det lyder rigtig spændende at du skal være sammen med dem, jeg håber det bliver en succes smiley

Stavefejl er gratis i dagens anledning;)

• #6   10. feb 2012 tak skal I have

Stella - for for det de tegn vil jeg holde øje med. Jeg tænkte netop at det hele skal være på fuglens premisser - at den altid skal komme til en. det er ikke noget med at jeg nødvendigvis vil klappe og nusse den men fx lade den flyve over på min arm hvis den vil osv.

stinne P
    de er omkring 2 år gamle. Hvordan kan man se det på deres pupiller?

• #7   10. feb 2012 I det hele taget kan du holde meget øje med deres kropsholdning, hvis man kan sige sådan. smiley Det gælder bare om at tolke signalerne samtidig.. at fuglen ´puster sig op´ kan på den ene side betyde at den hygger og gerne vil berøres, men det kan også være for at skræmme dig væk smiley Jeg synes det er så lækkert når folk gør tingene på dyrenes præmisser. Sådan burde normen være, men det er det slet ikke... desværre smiley Det bliver rigtig sjovt for dig tror jeg, det er helt vildt så tæt et forhold man kan få til en ara.. det har selvfølgelig betydning at det er et par du skal ind til smiley

• #8   10. feb 2012 Vores tidligere ara blev så tryg ved os, at når vi tog hånden hen imod ham pustede han fjerene op og sænkede nakken så vi kunne nusse ham... sågar under vingerne... Det var vildt rart at opleve et så ´anderledes´ dyr være tryg ved os smiley

Kommentér på:
ara-erfaring

Annonce