Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara) Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara)
hej.
jeg ville høre om der er nogen der kan sige mig hva en ara ikke må få af mad?
jeg arbejder for tiden med en blå-gul ara og havde tænkt mig at lave nogen foder kugler som hun skal bruge en masse tid på at spise. men da jeg ikke rigtig kan finde noget om hva de ikke må få af madvare så må jeg jo spørge jer send gerne links
på forhånd tak
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.085
Og anden slags føde som er unaturligt for dem, som kød, chokolade osv.
Modne og halv modne frø, bær, nødder, frugt, knopper, nektar, grøntsager, insekter og deres larver. er deres naturlige føde.
dec 2007
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 214 Svar: 1.482
jeg havde tænkt at lave nogen foder kugler, ala de "slik" stænger man kan købe i dyrhandleren
jul 2008
Det er ikke sikkert de tager skade af en godbid som består af kød, men det er bestemt ikke det jeg vil anbefale som godbid til en papegøje.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 882
nødder:
Peanuts
Hasselnødder
Brasillianske nødder
Amerikanske valnødder
Valnødder
Mandler
Cidernødder
tørrede frugter:
Bananer
Tørrede rosiner
Hyben
papaya
Abrikoser
Ananas
tørrede grøntsager
Gulerødder
Græskarkerner
Peberfrugter
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 788
dec 2007
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 214 Svar: 1.482
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 267
Min hun spiser alt, selvfølgelig får hun en korn blanding som grundfoder og så frugt, grønt og nødder men også lidt kød og hvad jeg ellers spiser
hun kan dog ikke tåle gulerødder der får hun hjerte banken og lyder som en der har været ude og løbe langt.
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.381
jul 2008
Men dens system er ikke lavet til at spise kød (andet end insekter og larver) så jeg vil absolut ikke anbefale det, selvom det måske ikke vil skade at give det som godbid i ny og næ. Jeg er ret sikker på det vil skade i længden.
en papegøje kan godt lokkes med andet end kød og helt sikkert noget som de ville blive endnu vildere med.
Ryan -
Nu har mennesker et lidt stærkere og et meget anderledes fordøjelsessystem end en papegøje har
jul 2010
Men det er måske kún den menneskelige hjerne der har behov for en belønning i visse sitiuationer ?
Jeg ved da at hvis jeg putter små fisk ned til mbuna chichlider så ædder de da dem, og det tager de ikke skade af bare det ikke er hver dag de får det.
Og så vil den kloge jo så sige så skal du ikke putte fisk ned til dem, men nej de yngler og spiser deres egne unger - så de får fisk alligevel.
Det korte og det lange er: det er ikke bare sort hvidt, der er en gråzone
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Kartofler kan også være dødlige for en papegøje.
Kød er deres tarm/mavesystem ikke bygget til. Det er noget mht deres mavesyre, hvordan de fordøjer maden. Om kød er direkte farligt for dem, ved jeg ikke.
Min er 13 år gammel, og har aldrig fået kød hos mig.
jul 2008
en belønning?
Så du mener det er en belønning at papegøjer får kød?
Hvorfor kan man ikke bare give dem en belønning som faktisk er godt for dem?
Men nej jeg mener heller ikke mennesker skal have alt muligt skrammel, som f.eks slik, men de tager ikke skade af slik i ny og næ, men i længden ville mennesket tage skade af slik.
Det samme med en papegøje og kød
jul 2010
http://www.lars-bodin.dk/fugle/Information/Foder.html
jul 2008
Den er linket til en gang
jul 2010
jul 2008
men de anbefaler specielt opmadningsfoder.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 788
Til afveksling skader det heller ikke fuglen at få lidt magert kød, fx kylling så længe det ikke er hver dag men dog har jeg kun én gang givet min fugl det af den grund at jeg ikke kan lade være med at tænke det er lidt kannibalisme at hun skal sidde og æde FUGL ha ha
Min parakit som snart er 15 år gammel spiser stort set alt hvad jeg også propper i munden (hun er en lille rabbenskralde og skaber sig hvis hun ikke får lov til at smage
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 2
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 2
Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara)