5.062 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara) Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara)

hej.
jeg ville høre om der er nogen der kan sige mig hva en ara ikke må få af mad?

jeg arbejder for tiden med en blå-gul ara og havde tænkt mig at lave nogen foder kugler som hun skal bruge en masse tid på at spise. men da jeg ikke rigtig kan finde noget om hva de ikke må få af madvare så må jeg jo spørge jer smiley send gerne links

på forhånd tak

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara)
  • #1   20. feb 2012 Avokado må de ikke få.

Og anden slags føde som er unaturligt for dem, som kød, chokolade osv.

Modne og halv modne frø, bær, nødder, frugt, knopper, nektar, grøntsager, insekter og deres larver. er deres naturlige føde. smiley

• #2   20. feb 2012 dejligt, så ved jeg at de ikke skal ha avokado smiley

jeg havde tænkt at lave nogen foder kugler, ala de "slik" stænger man kan købe i dyrhandleren

• #3   20. feb 2012 Kød vil jeg ikke anbefale at give dem nej.

Det er ikke sikkert de tager skade af en godbid som består af kød, men det er bestemt ikke det jeg vil anbefale som godbid til en papegøje. smiley

• #5   20. feb 2012 De MÅ få

nødder:
    Peanuts
    Hasselnødder
    Brasillianske nødder
    Amerikanske valnødder
    Valnødder
    Mandler
    Cidernødder
    tørrede frugter:
    Bananer
    Tørrede rosiner
    Hyben
    papaya
    Abrikoser
    Ananas

tørrede grøntsager
    Gulerødder
    Græskarkerner
    Peberfrugter

• #6   20. feb 2012 Se evt. denne side http://www.lars-bodin.dk/fugle/Information/Foder.html

• #7   20. feb 2012 tak allesammen :9

• #9   20. feb 2012 Ingen avokado, den kan være dødelig!!
    Min hun spiser alt, selvfølgelig får hun en korn blanding som grundfoder og så frugt, grønt og nødder men også lidt kød og hvad jeg ellers spiser
    hun kan dog ikke tåle gulerødder der får hun hjerte banken og lyder som en der har været ude og løbe langt.

• #10   21. feb 2012 frk. prik du spiser vel også en is i ny og næ eller drikker et glas vin eller øl ? Saltede chips ?

• #11   21. feb 2012 Om en papegøje ikke kan tåle kød kan jeg ikke svare dig på..

Men dens system er ikke lavet til at spise kød (andet end insekter og larver) så jeg vil absolut ikke anbefale det, selvom det måske ikke vil skade at give det som godbid i ny og næ. Jeg er ret sikker på det vil skade i længden. smiley

en papegøje kan godt lokkes med andet end kød og helt sikkert noget som de ville blive endnu vildere med. smiley

Ryan -

Nu har mennesker et lidt stærkere og et meget anderledes fordøjelsessystem end en papegøje har smiley

• #12   21. feb 2012 Det er meget muligt men der er stadig forskel på ikke kan tåle, ikke sundt og ikke godt for en.

Men det er måske kún den menneskelige hjerne der har behov for en belønning i visse sitiuationer ?

Jeg ved da at hvis jeg putter små fisk ned til mbuna chichlider så ædder de da dem, og det tager de ikke skade af bare det ikke er hver dag de får det.
    Og så vil den kloge jo så sige så skal du ikke putte fisk ned til dem, men nej de yngler og spiser deres egne unger - så de får fisk alligevel.

Det korte og det lange er: det er ikke bare sort hvidt, der er en gråzone

• #13   21. feb 2012 Jeg fik foderanvisning med til min gøje da jeg fik ham for mange år siden.
    Kartofler kan også være dødlige for en papegøje.

Kød er deres tarm/mavesystem ikke bygget til. Det er noget mht deres mavesyre, hvordan de fordøjer maden. Om kød er direkte farligt for dem, ved jeg ikke.
    Min er 13 år gammel, og har aldrig fået kød hos mig.

• #14   21. feb 2012 Ryan -

en belønning?

Så du mener det er en belønning at papegøjer får kød?

Hvorfor kan man ikke bare give dem en belønning som faktisk er godt for dem?

Men nej jeg mener heller ikke mennesker skal have alt muligt skrammel, som f.eks slik, men de tager ikke skade af slik i ny og næ, men i længden ville mennesket tage skade af slik.

Det samme med en papegøje og kød smiley

• #15   21. feb 2012 Og lige lidt læsestof om fodder

http://www.lars-bodin.dk/fugle/Information/Foder.html

• #16   21. feb 2012 Ryan -

Den er linket til en gang smiley

• #17   21. feb 2012 ups den havde jeg lige overset - bed bare mærke i der står MAGERT kød så som engelsk bøf.

• #18   21. feb 2012 Ryan -

men de anbefaler specielt opmadningsfoder.

• #19   21. feb 2012 Så længe kartoflerne er kogte skader de ikke - men rå katofler kan være farlige.
    Til afveksling skader det heller ikke fuglen at få lidt magert kød, fx kylling så længe det ikke er hver dag men dog har jeg kun én gang givet min fugl det af den grund at jeg ikke kan lade være med at tænke det er lidt kannibalisme at hun skal sidde og æde FUGL ha ha smiley - men ligesom hos os selv - is, slik og pizza skader heller ikke så længe det ikke er hverdag smiley Man skal jo selvfølgelig bare være opmærksom på om fuglen får tynd mave osv. - nogle er jo også mere sarte end andre, så det den ene kan tåle er ikke sikkert den anden kan.
    Min parakit som snart er 15 år gammel spiser stort set alt hvad jeg også propper i munden (hun er en lille rabbenskralde og skaber sig hvis hun ikke får lov til at smage smiley - dog med visse undtagelser som er direkte dødsensfarlige for hende, som fx avokadoen) - nogle ting har hun fået tynd mave af og så har hun ikke fået det siden og så har der været nigle ting som hun efter hurtigt at have smagt på det ikke ville have mere hvilket jo kan være et tegn på det måske ikke er godt for hende da vi jo fra naturen af er bygget op sådan at ting vi ikke kan tåle er oftest noget vi heller ikke kan lide smagen af (LÆS: oftest, IKKE altid)

• #20   6. jul 2013 De må heller ik få tomat... og kød må de ik få da der er for mange proteiner og fedt i i forhold til hvad de må få og kan tåle fra naturens side... det ksn være svært at fordøge gi smerter og luft i maven ,.. desuden ville jeg mene det er dumt gi dem kød da de måske får lyst til egerens pølsefingre :3

• #21   6. jul 2013 For meget fedt i kost kan os medfører fedme og det dur fugle slet ik til.

profilbillede
Kommentér på:
Ang. Papegøjer (Blå-Gul Ara)

Annonce