{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygning debat
  • #1   21. feb 2012 Men jeg må sige at hvis de puttede store tykke mennesker på chips poserne så var jeg nok en af dem som IKKE købte dem smiley

  • #2   21. feb 2012 Drankere og skrumpelever på en flaske øl, parasitter på råt fisk, mennesker der har deforme hoveder pga stråling på mikroovn. Man kunne blive ved ikke?

    Hvorfor går det altid ud over rygere?
    Bare på vores skole hvor vi er voksne mennesker må vi ikke bare gå ud og ryge en smøg. Skolens rygere har fået et par kvadratmeter i et vindudsat område hvor vi kan stå klemt. Hvorfor? Fordi vi har taget et valg om at ryge? Sidst jeg tjekket var det et frit land, men nu skal man bare diskrimineres

    smiley


  • #3   21. feb 2012 De billeder på pakken rør mig ikke spor, og det kan bestemt ikke få mig til at stoppe. Vi ved jo udmærket godt at det er skadeligt og dumt.........

  • #5   21. feb 2012 Nu har jeg arbejdet med rygning og kampagner mod rygning og statistikken viser at skræmmekampagner rent faktisk virker. De er årsag til at flere stopper med at ryge... DERFOR sætter de de klamme billeder på pakkerne... jeg har for nylig været ude på en folkeskole hvor vi viste nogle af de billeder til de unge (8. og 9. kl.) og de anede ikke at det var så farligt at ryge.... Sådanne billeder kan være medvirkende til at unge ikke begynder at ryge... de kan være medvirkende til at folk stopper med at ryge...

    Fordelen er at folk ikke dør tidligere end de burde, at folk ikke fylder deres kroppe med en masse skadelige stoffer, at samfundet sparer adskillige millioner (hvis ikke milliarder) hvert år i sundheds sektoren, fordi der bliver færre der skal have behandling for deres sygdomme...
    Penge som vi andre betaler gennem vores skat fordi folk vælger at ryge...

    Synes I det er fair at folk skal have fedme operationer på skatteborgernes regning fordi de ikke har spist ordentligt? Synes I så det er fair at vores skattekroner går til behandlinger til folk der har valgt at ryge???

    Min mening: Ja jeg synes det er absolut i orden at sætte klamme billeder på pakkerne, og jeg synes det ville være i orden at sætte klamme billeder på chipsposerne...


  • #6   21. feb 2012 Jeg har ikke noget imod de billeder der er på cigaret pakker, men jeg er også anti-ryger.





  • #8   21. feb 2012 Der må gerne være billeder for mig. Kan det være med til at få bare nogle stykker til at stoppe med at ryge så er det da fint. Jeg arbejder på en totalt røgfri arbejdsplads, men er der en der alligevel har sneget sig til at ryge udenfor, så kan det lugtes med det samme de kommer ind. Jeg synes rygning er klamt. (har selv røget i 20 år)

  • #9   21. feb 2012 Irene: Det er det netop i mange tilfælde, men hvis folk havde vist før de startede hvor farligt det var, var de måske ikke begyndt og det er jo det billederne også er til for.. At forhindre at folk starter med at ryge... Som jeg skrev længere oppe er der rigtig mange unge som ikke ved hvor farligt det egentlig er, og hvad det gør ved kroppen, og det er jo ofte i den alder man begynder... Men skræmmebilleder kan være med til at forhindre dem i at starte...

  • #10   21. feb 2012 Så vil jeg glædeligt se fede mennesker på chipsposerne i fremtiden smiley Og Maria og Balto står for PR smiley

  • #11   21. feb 2012 Diva:
    det giver jeg dig ret i, men her tænker jeg på dem som netop selv har været skyld i fedmen.. Der er jo dem som udemærket godt ved at McD ikke bør være daglige måltider, men som gør det alligevel....

    Men nej de to ting kan ikke helt sammenlignes, synes jeg heller ikke, men det var bare for at give et eksempel på at vi andre jo faktisk betaler for at rygerne kan blive behandlet for deres følgesygdomme som de har fået pga rygningen...

    Marina:
    Det kan vi godt finde ud af hehe...


  • #12   21. feb 2012 Diva: Ikke alle der ved? altså det er da ikke vores problem de ikke læser på pakken. ??

  • #13   21. feb 2012 Uh Marina, det der med den nye "rygeplads" i skolen, det er bare super dejligt for os ikke-rygere. Før stod folk i en kæmpe flok, lige FORAN døren, så man indåndede den klamme røg, når man skulle ind af døren. Andre gange holdt man vejret mens man masede sig forbi :-)) Det var lårt.. Gangen stank også sommetider af røg, fordi det osede ind hver gang døren blev åbnet.

    Jeg kan godt forstå, hvis billederne kan virke stødende, men så kan man jo putte sine smøger i et etui (staves??) så man slipper for at se på dem. Problem solved :-))))


  • #14   21. feb 2012 ALLE nu til dags ved hvad der er sundt og usundt. Lige vel at vi rygere ved at en smøg er usund ved en usund/fed person at et glas vand er sundere end saft/sodavand ..

  • #15   21. feb 2012 Charlotte: Du ødelægger mit klagebrev!! smiley hihi. Ej, jeg kan godt forstå det var klamt, synes jeg også selv. Har altid været imod at folk stod der. smiley

  • #16   21. feb 2012 He he.. UNDSKYLD! Men må til gengæld erklære mig enig i, at det er noget af et sølle hjørne I har fået... Det kan rektor ikke være bekendt! smiley

  • #17   21. feb 2012 Jeg syntes kun det er på tide at der kommer klamme billeder på pakkerne! Jeg ryger ikke selv og kan ikke se meningen i at ødelægge ens krop på den måde smiley Angående chipsposerne, så er det da en super ide at sætte fede mennesker på forsiden af posen, det ser jeg frem til smiley

  • #18   21. feb 2012 alle der ryger ved jo det er skadeligt så forstår det ikke helt

  • #19   21. feb 2012 Tror de skulle gøre noget ved chips poserne istedet for. der er jo ved at være flere fede end ryger i dk.
    ror staten bruger flere penge på fede og deres operationer, end ryger.


  • #20   21. feb 2012 Irene:
    Det er ikke helt rigtigt det du siger... I rigtig mange tilfælde starter folk med at ryge som helt ung, vi snakker 13-14-15 år, og der er altså sjældent vin og øl involveret, eller jo måske, men i de fleste tilfælde handler det om at være en del af fællesskabet.... Men holdningen til rygning og fællesskab har ændret sig markant de sidste par år hvor skræmmekampagner har kørt... Idag er det slet ikke ligeså sejt at ryge som det var for 10 år siden...
    Idag synes de fleste det er klamt, det lugter og når de ser billederne bliver de chokeret over hvad det gør ved kroppen og vil ikke udsætte sig selv for det...

    Jeg startede selv med at ryge da jeg var 13 år ca, og det startede altså i skolegården (rygergården som det hed) og fordi man ville være en del af de seje, der var slet ikke alkohol involveret...

    Men i dag er det heldigvis ikke så sejt mere og færre og færre starter med at ryge efter der er kommet skræmmekampagner...


  • #21   21. feb 2012 Mette:
    halvdelen af dem der ryger dør af deres rygning, det vil sige af følgesygdomme pga rygning.. Og de mennesker skal staten betale behandlinger for mens de er syge....
    Bare for lige at give et indblik i hvor mange penge der bruges på rygere smiley

    Og det er ikke alle rygere der ved hvor skadeligt det er desværre... De ved det ikke er sundt, men de ved faktisk ikke hvor slemt det er...


  • #22   21. feb 2012 Jeg begyndte at ryge da jeg var 15.. Og det startede ud som festryger.. Så jo der var sprit involveret..

    Derudover så kan de da sætte alle de klamme billeder på pakkerne de ønsker.. Det stopper jeg ikke med at ryge af.

    Jeg har set rygerlunger, kræftlunger og alle de der klamme ting.. Jeg ryger stadig.


  • #23   21. feb 2012 men en del penge fra cigaretter går til sundhedsstyrelsen. men du har ret det er USUNDT

  • #24   21. feb 2012 Vil lige sige at jeg altså stoppede med at ryge igen.... og er stor anti-ryger idag og vil derfor meget gerne dele min viden med andre i håb om at de også vælger at stoppe og helt lade være med at begynde... egentlig mest for deres egen skyld, for der er jo trods alt 50/50 chance for at dø af det i en alt for tidlig alder...

  • #25   21. feb 2012 Det er rigtigt, men de penge kan slet ikke hamle op med de udgifter der er til behandlinger... MEN cigaretter er blevet dyrere og der er færre der ryger og dermed færre der skal behandles så det går da den rigtige vej smiley

  • #26   21. feb 2012 Jeg har personligt ikke lyst til at bruge mine skattepenge på at betale for en rygers operation, som personen selv er skyld i og kunne have forhindret! smiley Der har i flere år været gode kampagner til rygestop og de bliver bedere med tiden, så folk har haft tid nok til at droppe smøgerne smiley Det er bare min mening.

  • #27   21. feb 2012 Anne - Mon ikke rygerne betaler for deres egen operation i og med at smøgerne koster det hvide ud af øjnene, og det hele er moms og afgifter.

  • #28   21. feb 2012 som sagt der er flere fede end ryger i dk. de skal opereres have størrer senge størrer ambulancer, størrer senge. dtørrer kister. så begge dele er skidt

  • #29   21. feb 2012 The Angel:
    det er jo os alle sammen der betaler for deres behandlinger.... Indtægterne ved cigaretter kan ikke opveje udgifterne ved behandlinger, så derfor må vores andres skattekroner jo også bruges til behandlinger... Så det er jo i bund og grund os alle sammen der betaler for behandlingerne...

    de penge vi betaler i skat og moms og afgifter bliver jo ikke stemplet og brugt kun på os selv... Vi er alle med til at betale for hinanden...


  • #30   21. feb 2012 Nu skriver jeg jo ud fra hvad der står længere oppe, som jeg selvfølgelig ikke kan finde nu. Men det er bare min holdning til det, da det er et valg folk selv tager at de vil ryge smiley

  • #31   21. feb 2012 Mette:
    Giver dig helt ret....

    Men vi lever jo i et velfærdssamfund og forventer derfor at vi får den behandling vi har brug for selvom vi har truffet nogle dårlige valg...
    Og det er vel i bund og grund også i orden, men så må vi så sandelig da også kun være glad for at der bliver gjort noget for at prøve at forhindre folk i at træffe de dårlige valg så vores skattekroner kan gå til noget der kommer os alle til gode... smiley


  • #32   21. feb 2012 Maria og Anne - Jamen hvis man skal stille det sådan op. Jeg gider da heller ikke betale for vejene, for jeg har ikke bil, cykel eller knallert. Men det bliver betalt via min skat alligevel.

    Altså.. smiley


  • #33   21. feb 2012 vi er jo 10 år bagefter usa i alt, så det kommer nok til dk engang. men i usa er du ikke fuld forsikret på arb hvis du er ryger, og mener også ens egen forsikring kun dækker halvt hvis man ryger

  • #34   21. feb 2012 Giver Nete ret, du betaler jo ikke kun selv for at komme rundt, men netop også for at andre kan komme til dig... Og selvom du ikke har bil, vil du vel gerne kunne komme rundt med bus.. eller hvad???
    Så nej det kan ikke rigtig sammenlignes...

    Sådan noget som infrastruktur, bedre skoler og den slags er jo netop noget som kommer os alle og samfundet til gode og som vi kunne bruge flere penge på at forbedre hvis der var færre rygere....


  • #35   21. feb 2012 Mette:
    Det giver jo et eller andet sted også mening... I hvert fald i forhold til sundhedsforsikringer...


  • #36   21. feb 2012 vi betaler alle for hinanden her i dk.

  • #37   21. feb 2012 Mette:
    Det er jo netop det vi gør og det vi skal, men ved at lave kampagner mod rygning og dermed få flere til at stoppe eller færre til at starte er det jo en win/win... Rent individuelt lever folk sundere og længere, rent samfundsmæssigt sparer vi penge på behandlinger og kan dermed bruge penge på ting som bedre veje, skoler, sygehuse, osv osv...
    Der er efter min mening ingen ulempe ved kampagnerne og de dertilhørende færre rygere... smiley


  • #38   21. feb 2012 Her er lidt.. hmm anderledes forslag til hvordan de kunne se ud *G*


    (link fjernet)

    (link fjernet)


    (link fjernet)


  • #39   21. feb 2012 Fredsfyldt: Adr den sidste er klam hehe...

  • #40   21. feb 2012 Forhåbentligt ved man hvor tåbeligt det er at ryge; at der kommer billeder på, kan ikke røre mig. Fedme ser jeg som et større problem, og synes da endelig de skulle udstille nogle fede mennesker på chipsposerne, såvel som rygerlunger på cigaretpakningerne... Don´t care... - men det lyder jo herinde til at det ville hjælpe, at der blev udstillet på chipsposer, so be my guest - men det rører ikke mig:-)

    OM jeg er er ryger eller ej er irrelevant, men jeg synes at fedmeproblematikken er på lige linje med rygningen - de kan sgu da bare lade være med at æde/ryge så meget... Folk kan da for h... da også bare lade være med at være anorektiske og depressive.....

    Rygning, fedme, anoreksi og andre spiseforstyrrelse samt psykiske sygdomme er en del af os som danskere, og jeg vil sgu gerne være med til at hjælpe de, der har et problem, for jeg ved, at problemet vil kunne ramme mig, som DANSKER!


  • #41   21. feb 2012 Ej Rie.... Depression og anoreksi er slet slet ikke det samme... Det er psykiske sygdomme som du på ingen måde selv er herre over.. Du kan ikke selv vælge om du vil have dem eller ej.. Det er som at sige til folk med diabetes at de bare skal tage sig sammen... Det er sygdomme som man på ingen måde selv er skyld i, hvor rygning og (i mange tilfælde) fedme er et valg du selv tager i dit liv.. Du ved at rygning er farligt derfor kan du lade være med at starte, du ved at McD og chips gør dig fed, derfor kan du holde dig fra det....

    Du kan ikke selv sige at du ikke vil være depressiv eller anorektiker... Så den må du altså længere ud på landet med...

    Rygning og fedme(i mange tilfælde) er ikke psykiske sygdomme, men et tilvalg i livet som du helt selv er herre over...


  • #42   21. feb 2012 Åh ja, de stakkels rygere med forfølgelsesvanvid..
    Alle er jo ude efter de stakkels rygere.

    Det der ville virke bedre end de billeder, var at fjerne tobak fuldstændigt fra markedet...
    Det ville nok gøre tobak stjernedyr, og få folk til at ryge mindre.

    Forstår stadig ikke at tobak er lovligt i nutidens samfund.


  • #43   21. feb 2012 Rie J

    Hvordan er fedme værre?

    Jeg bliver da ikke syg af at sidde ved siden af en fed, der putter i munden.

    Men jeg bliver i den grad syg af at sidde ved siden af en ryger, der ryger.

    Men klart folk med vægtproblemer burde få hjælp til at tabe sig og ligge om i deres kostvaner.


  • #44   21. feb 2012 Buksetrold:
    Det er vi mange der ikke gør, men det er nok slet ikke så let som man tror at fjerne tobakken helt... Tænk på alle dem der er afhængige nu, man kan ikke bare fjerne tobakken fra dem, der er jo desværre nogle "misbrugere" som slet ikke kan leve uden....

    Men der har vist været lidt små snak om at gøre tobak receptpligtig, således at de meget afhænige kan gå til lægen og få en recept på tobakken, mens andre (fx dem som vil starte med at ryge) ikke kan... Der vil jo altid være nogle som kan få fat i tobak uden om recepten selvfølgelig ligesom der er med medicin idag, men på den måde tror jeg man ville kunne reducere tobaksforbruget gevaldigt....


  • #45   21. feb 2012 Fedme er en større økonomisk belastning for samfundet end rygning!

    Og passiv rygning er forfærdelig, men det er ikke det, der bliver "reklameret med" på cigaretpakkerne... - Det er hvad det kan koste den ekkelte, der ryger..

    Og María og Balto; Jeg er ueenig; rygning og overspisning er du ikke altid selv herre over, såvel som depression og anoreksi!


  • #46   22. feb 2012 Hanne ROSA: Jeg har det nøjagtig som dig. Det er altså ikke bare sådan lige at stoppe med at ryge. Der skal også et vist mentalt overskud til. Man kan have så meget andet at slås med, at det ikke lige er rygestop, der har højeste prioritet.

    Og jeg gloede lige første gang, jeg så der var billeder på - nu får de ikke længere min opmærksomhed. Det har ingen virkning overhovedet på mig - jeg ved da udmærket godt i forvejen, hvad det gør ved kroppen. Jeg tror ikke, der findes én eneste ryger, der ikke ved det. Og ellers skal vi da nok få det at vide af alle de "frelste".
    Jeg har oplevet mange gange, at mennesker i selskaber føler, de har ret til at påtale, at man er ryger (og ja, jeg går udenfor) og påpege alle skadevirkningerne. Jeg sidder da ikke og siger til fede mennesker, at de ikke burde spise så meget. Hvor dælen er (nogle) folks pli?


  • #47   22. feb 2012 Og Rie - jeg er helt enig!

  • #48   22. feb 2012 Jeg får den største trang til at ryge en smøg! så det vil jeg lige gå ud og gøre :O)

    De omtalte "skræmmekampagner" har jeg ingen problemer med - de får mig bare ikke til at stoppe med at ryge, kan de holde andre for at starte eller endda kvitte smøgerne er det jo bare perfekt.

    Jeg har røget siden jeg var 11-12 år gammel da jeg dengang havde en "gangster" kæreste, der både røg smøger samt hash, så det gjorde jeg da også, bare for at være cool. Nu er jeg snart 18 og ryger stadig...

    Har mange gange overvejet at stoppe, men bare tanken er uudholdelig.
    Føler nærmest at jeg "mister en del af mig"
    Jeg kan slet ikke forestille mig at fx skulle stå op, uden at tage den morgensmøg, efter mad, før og efter et bad, når jeg er ude og køre, når jeg står og venter på fx. bussen, står og snakker med en ven/inde.
    Desuden er det eneste tidspunkt min mor og jeg snakker sammen er når vi er ude og ryge....

    Vil da slet ikke kunne undvære mine smøger til fest, eller nu her til sommer hvor man ligger med sine veninder 17 timer af døgnet på stranden med sine veninder, der bliver smøget godt til den :O).
    Det ville simpelthen være helt forkert!!

    Grunden til jeg skulle stoppe, det skulle være fordi det nu engang lugter som det gør, er træt af at mit tøj lugter af røg, og tænker på de stakkels ikke rygere (kan jo heldigvis ikke lugte det selv så meget ;-)) Men det får mig nok ikke til at stoppe foreløbig.


  • #49   22. feb 2012 Bente - lige nøjagtig, der er intet tabu ved at prædike overfor en ryger om rygestop..... Men når det gælder overvægtige mennesker, så skal man bare sidde pænt og holde vores k*ft. Det giver ingen mening.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #50   22. feb 2012 De værste er de tidligere rygere der har set lyset.Ikke en har givet udtryk for at det samme skal ske med øl og vin flasker som i sikkert selv er bruger af.Prisen på en øl=50kr og 500Kr for en flaske vin.Så må vi kunne få folk til at drikke mindre.Når du køber en ny bil er det med billeder af trafik drab, hvor folk har kørt for stærkt og på sprit.Folk der skal på ski ferie og lign skal igennem et kursus med alle de ulykker der kan falde ned over dem hvis de ikke passer på.Først når folk dør af kedsomhed og depression er alle tilfredse for så har samfundet sparet penge.Det er så sandelig farligt at leve

  • #51   22. feb 2012 Hanne - Det er jo ganske "normalt" i dagens danmark at fortælle en ryger at man syntes at vedkommende burde stoppe da det er usundt for én og dertil ovenikøbet vedlægge lange forklaringer om hvad og hvor meget rygning egentlig skader.

    Men går du hen til en overvægtig person der sidder med en cookie i hånden og beder omtalte at lægge den cookie fra sig da det er usundt og personen burde tabe sig, så falder der da brænde ned........ smiley


  • #52   22. feb 2012 Hanne ROSA: De sidste to, der har prædiket for mig har været madammer på den pæne side af 100 kg... Så er det, jeg tager mig til hovedet...

    Og det skal lige siges, at jeg føler med de overvægtige og ved godt, at tingene ikke er enkle. Hvis de var det, så fandtes der ikke overvægtige.


  • #53   22. feb 2012 Har nu heller ikke tænkt mig at sige noget til de overvægtige, finder det bare mystisk at det er helt i orden at prædike for en ryger, men ikke for en, der kæmper med vægten....

    Og den trofaste kommentar "vi siger det jo bare for dit eget bedste......."
    GRR, så næste gang jeg ser en overvægtig spise slik/kage/chips/junk nupper jeg det fra dem, fortæller dem at de ikke har godt af det, *det er for vedkommendes eget bedste* Hæhæhæhæhæhæ


  • #54   22. feb 2012 Hanne ROSA: Ja, det er desværre rigtigt. Ja, det var et par charmetrolde LOL Det var i øvrigt ved forskellige selskaber, helt uafhængigt af hinanden. Så de blev ikke engang inspirerede af hinanden ;o)

    Jeg sagde ingenting, men jeg kogte indvendigt og havde den største lyst til at sige "noget ikke særlig pænt" tilbage ;o)


  • #55   22. feb 2012 Ha ha Hanne - men det havde nu også været på sin plads!

  • #56   22. feb 2012 Bente: Hvis folk siger at smøger er usund og bla bla bla. Svarer vi tilbage: Ja du burde også putte lidt mindre sovs på din mad, det er usundt med smil på læben. smiley

  • #57   22. feb 2012 For det kan da ikke passe at man blive høvlet alle steder og man ikke siger noget og bare smiler til folk og nikker til at smøger er usunde.

  • #58   22. feb 2012 "halvdelen af dem der ryger dør af deres rygning, det vil sige af følgesygdomme pga rygning.. Og de mennesker skal staten betale behandlinger for mens de er syge....
    Bare for lige at give et indblik i hvor mange penge der bruges på rygere :-)"

    Ihh ja, så er det bedre de stopper med at ryge, så staten kan betale deres pension i 30 år mere. Det giver da mening....eller nowet.

    Og så synes jeg i øvrigt, at der skal billeder af tvangsfjernede børn og gennembankede kærester på alt øl, vin og spiritus. For én ting ligger da helt klippefast....DRUK er betydeligt dyrere for samfundet end RYGNING.

    Har vi nogensinde hørt om et barn der bliver tvangsfjernet fordi far og mor ryger ????


  • #59   22. feb 2012 Hvorfor er det for øvrigt helt i orden at sige: "gud fader hvor er du dog tynd / mager" men ikke: "gud fader, hvor er du dog fed" ???

  • #60   22. feb 2012 Jeg havde ikke engang lagt mærke til de bbilleder på pakkerne før det blev nævnt i tv'et, og lægger stadig ikke mærke til det, så for min skyld må de lave sådan en sort fold ud lunge der springer frem når man åbner pakken, som i de der børnebøger. Det er spild af parpir og farvepatron.
    Tror heller ikke et stakkels ungt menneske der har besluttet sig for at prøve at ryge og køber sin første pakke, vil se billedet der på og så tænke, nej hov den smider jeg da væk igen, come on....ikke så naiv.
    Men hvis dem der laver kampagnerne for lidt bedre samvittighed i fordi de føler de har gjort lidt for det og for deres løn, jamen så fred være med det.
    Det er som sige til en alkoholiker om bare at holde op med at drikke, anoreksikeren om bare at bare at begynde at spise, eller ludomanen om at stoppe med at spille, det kan man ikke BARE også selvom man forsøger at skræmme dem.
    Meget muligt det ikke kan sammenlignes fordi det kun er dem selv det går ud over, men afhængigheden kan.
    Og hvis du ikke kan lide at side ved siden af en der ryger, så flyt dig, så er du ovre det problem Buksetrold.


  • #61   22. feb 2012 CE: Ja og skrumpelever smiley Jeg er helt enig med dig.
    For når man siger at rygning koster penge for samfunden bør man tænke på at ALT koster penge for samfundet. Usund mad, Gamle mennesker, unge mennesker, psykisk ustabile mennesker der ikke kan komme ud på arbejdsmarkedet.. I can go on ..
    Og alle de ting skyldes livsstil. Nej man kan ikke gøre for at man har en depression. Men man kan gøre noget ved de valg man tager i livet før man får den.
    Så lad dog rygere ryge, hvis de vil det. Så dør de måske før ja. Men har i tænkt på hvordan samfundet vil se ud om nogle årtiger?
    Der er for få unge mennesker og for mange gamle allerede nu. Dvs. for få til at betale skat så alt bliver dækket.


  • #62   22. feb 2012 Tja, det rører ikke mig. Desuden er det jo fundet ud af, at de der klamme "ryger-tænder" faktisk ikke er resultatet af rygning, men af almen caries smiley Så det er misvisende og løgn.

    Jeg er selv ryger og føler mig efterhånden godt nok lidt som jagtet vildt.
    Er helt OK med at man ikke ryger offentligt osv. Men den med at jeg næsten ikke har ret til at gå ned og købe en pakke Blå Rög mere, det er skide træls.


  • #63   22. feb 2012 Passiv rygning er ikke så skadeligt som man troede, ved ikke om nogen så tv igår, men her lavede man så en statestik, det viste sig at man er nede på 1000 der dør af passiv rygning pr år, MEN 9 ud af 10 er forhenværende ryger, så nu er man nede på 200 der dør årligt og man kan ikke med sikkerhed sige det er af passiv rygning, kun formode.

  • #64   22. feb 2012 Divah: Sikke dog nogle påstande at komme med. Hvor i himlens navn ved du fra, hvordan den enkelte rygers selvværd er?? Kæft, jeg synes, det er usympatisk, at du føler ret til at sige hvad som helst til en ryger, men man må ikke nævne din delle smiley

    Og NEJ, jeg puster ALDRIG min ækle røg i hovedet på nogen som helst!

    CE: Jeg er enig - tynde mennesker må også høre for det - det er åbenbart helt legalt smiley


  • #65   22. feb 2012 Flindt: Det lyder da interessant. Det så jeg desværre ikke, hvor var det henne (tænker på, om det er noget, jeg kan finde på nettet).

  • #66   22. feb 2012 Jeg spørger lige kæresten, det var et af de her debat programmer der netop handlede om dsisse fotos på pakkerne, hvor man så også fandt ud af at en del af de billeder intet har med virkeligheden at gøre, men det troede man for 10 år siden da man valgte billederne.

  • #67   22. feb 2012 Tak Flindt smiley

  • #70   22. feb 2012 Anita & Teis J
    Kan du huske hvilken kanal og hvad programmet hed igår


  • #71   22. feb 2012 DR2.. Detektor.. hva da her var den

  • #72   22. feb 2012 dr.dk/detektor
    Den kan ses her:o)


  • #74   22. feb 2012 Ih, tusind tak, Flindt. Det vil jeg da se så smiley

  • #75   22. feb 2012 det var så lidt Bente H :o)

  • #76   22. feb 2012 Nalah min prinsesse:
    Hvem siger en 14 årig ikke kan læse på flasken? kom men noget stetestik? Det kræver jo bare at man bliver informeret. Og hvis en 14 årig ikke kan læse på flasken, må denne jo have en mor eller far som kan fortælle barnet det.
    Jeg ved ikke hvilke facts du går ud fra men nu har jeg psykologi, og en ryger kan da minds have lige så dårlig selværd som en fed person. Så hvis den fede kan sidde og få det bedere af at hakke på en ryger sker der intet ved man giver dem lidt igen. For de er først og fremmest ikke lavet af glas og for det andet når en person ikke tænker over hvordan jeg får det hvis vedkommende siger sådan, hvorfro skal jeg så lad værre med at sige noget fordi vedkommende har en delle for meget.
    Jeg kan godt forstå at du ville blive ked hvis nogle kalde dig fed. Men hvis du sagde til mig at det er usundt at ryge og bla bla lba. Kan jeg ikke se noget galt i at jeg siger at du heller ikke skal sidde og spise den pomfrit fra McD der.

    Anita & Teis J
    Ikke farligt at spise chips? Nej måske ikke nu og her.. Men hva med tilkalkede årer i kroppen (og kalk er ikke kalk som vi kender der men det sidder som fedt på årene) hva med overbelastede hjerter/hjerte operationer? Hva med når folk bliver så fede at de ikke kan gøre deres job. Og mange andre følger som fedmen er årsag til?

    Det kan bestemt ikke stilles så firkantet op! for selvf skader fedmen ikke mig som individ. Men på sundhedplan hvorvidt det skader den enkelte, kan man godt.


  • #77   22. feb 2012 CE:
    "Ihh ja, så er det bedre de stopper med at ryge, så staten kan betale deres pension i 30 år mere. Det giver da mening....eller nowet."

    Rygere dør ca 10 år før tid, så ved ikke lige hvor du har de 30 år fra... Desuden så dør mange rygere i den arbejdsdygtige alder, dvs den alder hvor de egentlig burde arbejde og tjene til samfundet, men istedet ligger de på hospitalet og bruger en masse af samfundets penge på behandlinger de selv er skyld i....

    Så det kan overhovedet ikke sammenlignes på nogen måde.... Pension får man fordi man har arbejdet hele livet indtil pensionsalderen og bliver "belønnet" for sin indsats... Som ryger i behandling kan du ikke arbejde, går sygemeldt og skal udover at bruge en masse penge på behandling sørme da også lige have sygedagpenge... Så det ville være væsentligt billigere for samfundet at betale pension fremfor at betale for en ryger i behandling...


  • #78   22. feb 2012 Nu er det jo ikke BARE at stoppe med at ryge, og som med overvægtige personer, er det bare ikke motiverende at skal dikteres eller fordrages til at stoppe med at ryge/æde..

    Og jow, det er lige så usympatisk at holde fordrag for en ryger som det er at holde fordrag over for en overvægtig...

    Og hvis vi endelig skal gå sundhedens vej, så er det også vores skatte penge der betaler til overvægtige mennesker får operationer af den ene og den anden slags, og for de flestes vedkommen er overvægt lige så selvforskyldt som skavanker af rygning er...

    Personligt kender jeg til flere sager hvor overvægtige har måtte gå før fra arbejdsmarkedet end jeg kender til sager med rygere..

    Så ærlig talt er der vidst ingen af parterne der har noget at lade hianden høre for;o)

    Og igen INGEN af parterne får hjælp ved at blive nedgjort eller holdt fordrag for, om hvad de skal og ikke skal.. De skal motiveres på et sagligt plan, med hjælp, vejledning og forståelse.. Og ikke afsky...


  • #79   22. feb 2012 Nalah: Jeg taler sandelig ikke om fremmede mennesker - de to madammer, der påtalte min rygning var såmænd svigerinder - min brors kone og min kærestes kone. Jeg forstår virkelig ikke, at det er ok, at sige sådan til noget menneske overhovedet. Og hvorfor dette behov - tror du, der findes så ubegavet en ryger, at de ikke ved, at det er usundt? Hvorfor dog blive ved med at vade i det? JEG bliver stødt af det - uanset hvad du så end tror! Hav dog lidt respekt for andre mennesker! Måske sidder din omgangskreds og koger indvendig, som jeg gjorde. Jeg sagde jo netop heller ikke noget tilbage, selv om det dælme havde været på sin plads. At blive angrebet for ens rygning er altså nøjagtig lige så personligt.

    Lad dog os passe vores misbrug, når vi ikke generer nogen - så lader jeg de overvægtige passe deres. Det hedder gensidig respekt. Kender du mon det??


  • #80   22. feb 2012 Nalah: jeg har ikke behov for noget som helst. Jeg har aldrig nogensinde sagt noget til fede mennesker fordi jeg selv har været fed. Jeg pointerer bare at DET ER DET SAMME. Kunne være rart hvis folk læste hvad man skriver.

    slut smiley


  • #81   22. feb 2012 Nalah - der er nu mange begrundelser for at en ryger vælger at putte den første cigaret i munden, nogle gør det for at blive accepteret, nogle gør det for at være "sej" nogle fordi det skal prøves og er voksent, alt i alt bunder det vel i dårligt selvværd (forstå mig ret)

    At prædike overfor en ryger hjælper absolut ingenting, vi ved det udmærket godt, vi ser og høre de samme skrækhistorier som i gør. Vi VED godt at det ikke er sundt - og vi ved godt at vi burde stoppe. Men når du kanse os stå med en smøg i hånden, så er vores initiation nok ikke at stoppe foreløbig, så behøver i skam ikke komme med jeres "hellig snak!"
    At stille op med såkaldte facs om at en overvægtig oftest har dårligere selvværd end en ryger er noget pjat!

    og en klassisk kommentar fra ikke-rygere efter en prædiken er netop at "vi jo kun siger det for dit eget bedste" Men hvis en bekendt/familie/ven/kæreste - overvægtig person sidder på Mac donalds og smasker en burger i sig er det jo også for deres eget bedste hvis vi fortæller dem at dén burger ikke er godt for vedkommende og at de burde tabe sig for det er farligt at være overvægtig....... Det er jo begge ment i god mening. smiley


  • #82   22. feb 2012 Tak for det hanne :o)

  • #83   22. feb 2012 Jeg opfatter disse fordømmende ord som ikke ryger kommer med som : Jubii endelig kan jeg kritisere nogen helt legalt, for det må da være derfor man vælger at gøre således.

    Som sagt dør 200 ikke rygere på årsbasis, og ikke engang her kan man sige det er P.ga en anden ryger, hvor mange dør der på årsbasis via bil os, fedme og andet.
    Vi rygere er udemærket godt klar over risikoen, men at jeg ryger må være mit valg, jeg har betalt min skat til DK hele mit liv, jeg har også betalt for fedmeoperationer for andre, folk der er syge af bil os, og andet, og helt seriøst, jeg har ingen skrupler ved at lade andre betale for mig hvis det skulle ske.

    Vi lever i år 2012, vi lever i Demokrati, Vi lever i Danmark.

    Hvis man vil være sig selv nærmest og kun det, så er der nok rigtig mange andre steder at bo.


  • #84   22. feb 2012 Hvis jeg står foran døren til skolen eller arbejdspladsen og ryger, så skal alle andre igennem røgen for at komme ind. Hvis jeg drikker en øl, spiser chips eller tatarmadder, så er det kun mig selv det går ud over.

    Vi vælger selv at vi vil ryge, men nogle gange har ikke rygerne ikke et valg om at undgå røg.

    For min skyld kan de klister alle de mærker på alle de produkter de vil. Vil jeg ryge, spise slik og drikke bajer, så kender jeg risikoen, og må trække mit valg derfra.


  • #85   22. feb 2012 og det er så befordrende for børnene ae sen en dranker sidde på bænken, eller personen der dårligt kan gå pga overvægt, det skader da bestemt ikke eller gør det?

  • #86   22. feb 2012 Flint, det skader jo ikke andre fysisk når nogen drikker eller spiser. Det er kun den der indtager det i overdreven mængde der tager skade.

  • #87   22. feb 2012 Moster i svøb.
    Og du mener så at påvirkningen af disse ting for børn er helt ok?

    Det skal være almindeligt og noget man gør.
    F.eks drikker, eller overspiser??

    Jeg kan kun se at disse ting er noget der kan sidestilles med alt muligt andet som vi Danskere bør gøre noget ved, JA rygning er skadeligt for DEN der ryger, alt andet er det ikke beviser på.


  • #88   22. feb 2012 Flint, vi kan ikke beskytte vores børn mod alt. De skal lære at forholde sig til livets forskellige facetter. At se en fuld mand på bænken er vist i den milde ende af, hvad de kan komme til at se resten af deres liv. Vi kan forklare vores børn hvorfor manden er som han er. Men uanset hvor meget vi taler med vores børn, så er røgen ligeså skadelig for dem.

    Hvis jeg vælger at sætte mit eget liv på spil det er mit valg, men jeg har ikke lyst til at sætte andres liv på spil samtidig.

    Men tilbage til trådens emne. De kan for min skyld sætte alle de billeder på alle de varer det skulle være.


  • #89   22. feb 2012 Oh ja jeg er også komplet ligeglad med billeder, nu har der været tekst på længe og dem læser jeg heller ikke, jo jeg ved da hvad der står, men det er jo ikke en nyhed.



  • #90   23. feb 2012 "Flint, det skader jo ikke andre fysisk når nogen drikker eller spiser. Det er kun den der indtager det i overdreven mængde der tager skade."

    Nåh ja. Børn elsker jo at blive tvangsfjernet når far og mor drikker ;O(


  • #91   23. feb 2012 Ja og det skader min pengepung hvis jeg skal betale hobetal af mave operationer, for ikke nok med maven skal formindskes, nej overskyden hud skal bagefter fjernes, endnu en ny operation og større skat til mig.
    Og ang børn og druk, så mener jeg klart de tager skade af folk der dikker meget, både disse menneskers opførsels, men også hvis det foregår i deres hjem.
    Ang det at spise meget så lærer børn altså hjemmefra og ret ofte ser man for tykke børn fra hjem hvor der overspises, så jo det påvirker mange.


Kommentér på:
Rygning debat

Annonce