20.375 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Narvsværte - erfaring? Narvsværte - erfaring?

Hej HG

Jeg vil høre om nogen af jer herinde har erfaring med narvsværte?

Jeg skal nemlig til at farve min læder sofa mørkere. Jeg vil faktisk helst have den sort.
På samme tid vil jeg gerne farve min læder lænestol og puf, så det hele har den samme farve.

Men har i nogen erfaring omkring narvsværte? har farven virket og hvor meget skulle i bruge?
Hvad gjorde i for at farven ikke smitter af?
osv.

Jeg synes ikke der er mange oplysninger på nettet omkring narvsværte, andet end det er ret kraftigt.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Narvsværte - erfaring?
  • #1   9. mar 2012 du skal sørge for at læderet er renset helt i bund inden du går igang. efter behandling med narvsværten skal du behandle hele overfladen grundigt med et læderplejeprodukt, f.eks læderfedt uden farve. sidste skal poleres grundigt ind med en blød klud indtil du får en helt glat og lukket overflade. bare hust at jo bedre du gør forarbejdet jo bedre bliver resultatet.

• #2   9. mar 2012 du renser grundigt det hele med acetone. Dette skal gøres uhyre grundigt, ned i alle kanter og syninger, det er det største og vigtigste arbejde. Derefter påsmører du narvsværten og derefter, når det er tørt bruger du læderfedt f.eks. Gold Quality. Hvor meget du skal bruge er svært at sige. Hvis du har renset ordentligt i bund, så holder farven. Den eneste farve som er svær at dække er rød. Til pleje af dine møbler laver du en varm opløsning af sæbespåner, tørrer efter men rent varmt vand og giver dem læderfedt mens læderet er fugtig. Samme måde behandler du alt andet læder - seletøj, sko, tasker og skindjakker. Inden du påfører læderfedt kan du rense med acetonen igen. Prøv først at rense og farve et sted hvor det ikke kan ses, så du kan se resultatet inden du går igang med det kæmpearbejde som det er.

• #3   9. mar 2012 Mange tak for svar. smiley

Jeg havde planlagt at købe 2 liter Farve 2 liter læderfedt, 2 liter olie, 2 liter læder rens, 1 liter acetone

Min sofa er rødbrun, ville det måske blive et problem, eller er det kun et problem med rød?

Min lænestol er lidt mørkere end sofaen, faktisk sådan lidt mørke lilla. Tror i godt Sofaen og lænestolen kan få den samme sorte farve?

• #4   9. mar 2012 Jeg ved ikke helt hvilken slags læder det her er. Men ved det er ægte læder og ikke det der læder look. Det føles tykkere end på min gamle læder sofa, så tænker det måske er ægte okse læder.

Hvad jeg kan finde af oplysninger på nettet skal man også give det godt med læderfedt og så olie til sidst og så skulle det ikke smitte af. Men håber da jeg kan få det pudset så godt at det ikke smitter af, det er jo at fortrække.

• #5   9. mar 2012 Narvsværten smitter af - uanset efterbehandling med lederfedt. (Har selv prøvet).
    Der skal en helt speciel efterbehandling til for at undgå afsmitning, men prøv at Google.

• #6   9. mar 2012 Jeg har også prøvet farve en stol med narvsværte og gør det ALDRIG igen. Det smitter af, uanset hvad du smørre med bagefter.

• #7   10. mar 2012 har også erfaring med at det smitter af. farvede engang et par sandaler, og trods grundig afrensning og efterbehandling, var mine tæer sorte hver gang jeg brugte sandalerne, så jeg ville ikke give mig i kast med at farve en sofa, det kunne gå hen og blive dyrt i nyt tøj;)

• #8   10. mar 2012 hvis du bruger acetonen bag efter farvningen så tager du overskudsfarven væk. Du kan ikke regne med at dine møbler bliver helt ens, når de ikke er det fra starten, derfor prøv at farve lidt et sted hvor det ikke ses for at se resultatet. hvad skal du med olien du vil købe. Læderfedt findes ikke i liter, det er tykt som vaseline. Jeg har farvet min westernsaddel sort, uden at den smitter af. Det er ikke læderfedtet som gør at det ikke smitter af, det er afrensningen som ikke er god nok, så læderet ikke tager ordentligt imod. Derfor er det absolut det arbejde man skal arbejde hårdt med. Afrens gerne en gang mere når du tror, at du har gjort det godt nok. Afrensningen tager nok 80% af tiden, selve farvningen og mætning af læderet er hurtigt gjort. Hilsen skomageren

• #9   10. mar 2012 ps. den eneste grund til at du påfører læderfedt er at du har affedtet læderet så det bliver tørt så det kan modtage farve, og læder skal ha fedtstof. Jeg ville tænke mig godt om før indfarvningen når det er to forskellige farver du har tænkt dig at lave sorte. Læderrens kan du godt spare væk.

• #10   10. mar 2012 Annette R -

Mange tak for dit uddybende svar.

Læderolien ville jeg købe, fordi af hvad jeg kunne finde, så vil farven tørre sofaen lidt ud og hvad jeg kunne finde af oplysninger omkring det på nettet, så var det bedst at bruge både læderfedt og læderolie.

På skindhuset.dk står det i liter alt sammen.

Jeg vil selvfølgelig afprøve først på et sted der ikke ses. Jeg håber nemlig at jeg kan få både stol og sofa til at være meget tæt på hinanden i farven.. Om ikke andet, så må jeg jo give Sofaen to gange.

Er det en bestemt slags narvsværte du har brugt?

Jeg vil da klart bruge dit tip om at give den acetone engang efter farvningen, Så har jeg også mulighed for at se om jeg skal rette nogen steder på sofaen : )

Mange tak for svar alle sammen, jeg tror jeg har godt styr på det efterhånden. udtagen det med mængden af de forskellige ting, men jeg må jo prøve mig frem. og starte med de små ting, så jeg er sikker på jeg har nok : )

• #11   10. mar 2012 Jeg har omfarvet mine lædermøbler med materialer og metoder herinde fra:

http://www.tm-materialer.dk/group.asp?group=5

Det var et kæmpearbejde, men resultatet er blevet rigtig flot og der er ikke noget der smitter af. Jeg farvede så i en farve, der lå meget tæt på møblernes gamle farve, så det er altså kun den jeg kan stå inde for.

Skal man farve i en hel ny farve, så benyttes en anden metode, som også er beskrevet derinde og de har da nogle før og efter billeder fra kunder, der har farvet i helt nye farver, der ser rigtig fine ud.

• #12   11. mar 2012 narvsværte fra R.O.C. Du kan købe det hele hos læderiet.

• #13   6. sep 2013 Ved godt, dette er en gammel tråd, men hvor meget narvsværte skal man regne med at bruge på en sadel?

Kommentér på:
Narvsværte - erfaring?

Annonce