{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.644 visninger | Oprettet:

Hjælp til udlejnings svindel {{forumTopicSubject}}

Hej folkens,
Vi står snart og skal flytte fra vores lejlighed som vi lejer privat.
Nu har vi så hørt at vores udlejer er en rigtig svindler hvad angår fraflytning.

I kontrakten står der:
1) Lejeren modtager lejligheden nyistandsat af en malermester
2) Ved fraflytning skal lejligemålet igen afleveres nymalet af malermester

Det viser sig så at udlejer selv ejer et malerfirma, kan det være rigtigt at de kan kræve at det er deres eget firma der skal stå for malingen?
Kan vi mon selv få lov at male eller må vi selv finde en "malermester" til at gøre det?

Forrige lejer har mistet samtlige 20.000 kroners dep.
Først til maling af hele lejligheden (af deres eget firma) og bagefter til et rengøringsfirma (som udlejer også ejer) selvom lejligheden var flot ren gjort..

What to do?? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til udlejnings svindel
  • #1   14. mar 2012 Lad værd med at betale husleje i de måneder jeres depositum svarer til. Mal lejligheden selv ved fraflytning, dokumenter gerne med billeder at det er gjort bare for en sikkerheds skyld.

• #2   14. mar 2012 La vær: Men hvis vi stopper med at betale husleje så kan de jo smide os ud??
    VI har boet her i lidt mere end et år, og her trænger slet ikke til at blive malet, men vi har jo skrevet under på at den skal males ved fraflytning.

• #5   14. mar 2012 Hvis den står nu som var den nymalet så ville jeg lade det være det, men stadig have dokumantetion for hvordan den ser ud når i flytter.
    De kan ikke bare smide jer ud, det er faktisk ikke bare sådan lige selvom i ikke betaler huslejen.
    Hvis i er sikker på at de vil snyde jer så lad vær med at betale huslejen de sidste tre måneder som svarer til indskudet ellers får i dem ikke tilbage.

• #6   14. mar 2012 Maria: Nej det lyder da underligt hvis de kan bestemme at det skal være deres firma der gør det! For så ryger vores penge jo direkte i lommen på dem smiley Øv.

• #7   14. mar 2012 Øhh dårligt løsningsforslag dig der der viser tænder smiley hvis de gør sådan så er det da stensikkert de får en ekstra regning...

Mille>>> I har fuld ret til at hyre en anden malermester til at komme og male lejligheden, det kan jeres udlejer ikke benægte jer, der skal bare foreligge en regning på arbejdet så er i sikret. Ang rengøring, jamen i gør så godt rent som i nu engang kan, og så til flyttesynet, som der SKAL foretages finder i ud af om der skal gøres mere eller ej. hvis rengøringen bliver godkendt til flyttesynet så må udlejer ikke gøre yderligere rent på jeres regning. Til flyttesynet skal hele lejligheden gennemgåes og der skal noteres ned hvad der er iorden og hvad der ikke er iorden og den skal underskrives af begge parter og begge parter skal ha en kopi.. Hvis i ikke er enige kan i nægte at underskrive papirerne og så skal der en uvildig ud og vurdere lejemålet..

Husk altid og ha et vidne med ud og lave det flyttesyn, ellers kan det ende i en slåskamp med påstand mod påstand. og hvis i er snu så skynder i jer at melde jer ind i LLO og så får en af deres medarbejdere med ud til flyttesynet som vidne...... Tag evt billeder af HELE lejligheden inden flyttesynet, så kan i dokumentere hvordan det så ud da nøglen blev overdraget..... til flyttesynet kan udlejer finde på at spørge om man vil beholde en nøgle til lejemålet i de sidste 14dage, det skal i sige NEJ til, da udlejer så kan sige i har været der og lavet skader eller gjort lejemålet beskidt efter flyttesynet....

Og igen meld jer ind i LLO og spørg dem til råds, det er det de er der for....

Ved det blev langt, man hvis man følger disse råd så er der stor sandsynlighed for man IKKE får en ekstra regning, man kan faktisk være heldig at få penge tilbage.... det har virket for mig de gange jeg har været flyttet.....

• #8   14. mar 2012 Får i en maler til det er det juridisk i orden.
    Og gør i ordenligt rent er det juridisk i orden.

Problemet er hvis i ikke har billeder fra da i flyttede ind kan det være svært at bevise at det afleveres i samme stand.
    Om i så tør satse på han ikke har billeder eller dem han har ikke viser bedre stand eller egenligt er meget ældre fra da lejligheden var ny er.

Hvis det går videre og han vinder så bliver det en dyr fornøjelse. Den eneste fordel i har er han står med bevisbyrden.

Hvis følgende er ordret:
    2) Ved fraflytning skal lejligemålet igen afleveres nymalet af malermester

Så er det jer der vælger firma, men måske du lige skulle undersøge om hvordan det står til i en tvist om så malerfirmaet kan drages til ansvar osv.

• #9   14. mar 2012 Jeg vil helt sikkert også mene at de ikke kan bestemme hvilket firma der gør det.. Men det kan være der er nogle bestemte farvekoder i skal bruge og sådan.. Det ville jeg lige undersøge..

• #10   14. mar 2012 La vær: Det var faktisk også vores tanke, men ved bare ikke om vi tør!
    Vi er ret sikre på at de vil snyde os, da de både har snydt tidligere lejer og vores tidligere overbo og tidligere nabo (de ejer ejendommen)
    Så hvorfor skulle det være anderledes med os tænker vi.

I tilfældet med de andre der var lejligheden ikke engang nymalet ved indflytning, det var det dog i vores tilfælde, men tror ikke de maler den inden de næste flytter ind, for det plejer de ikke.

• #11   14. mar 2012 Kim s. Meget muligt du synes det men man kan dælme ikke være sikker på ikke at få en ekstra regning selvom udlejer i forvejen har hele depositummet og man har gjort alt ved fraflytning efter bogen. Når man har sådan en udlejer så er det meget naivt at tro at det er så nemt.

• #12   14. mar 2012 munthe: der står at det skal males i lyse nuancer.

• #13   14. mar 2012 Enig med La Vær smiley

Er det ordret det du skrev som 1 og 2
    Ellers kan det have stor betydning vi får det ordret.

Har selv været i et lejemål hvor der stod boligforeningen ALTID bestilte en maler som blev taget af depositum.

Dernæst hedder det depositum eller indskud det der er betalt det har nemlig også betydning

• #14   14. mar 2012 La vær>>> Meget muligt men uanset hvad så hvis man undlader at betale de sidste 3 mdr´s husleje så vil regningen blive endnu større fordi du kommer til at hæfte for de 3mdr uanset om du vil eller ej...... smiley så jo det er den absolut dummeste måde at gøre det på.... det bedste man kan gøre det er at sikre sig i hoved og r*v og melde sig ind i LLO og bruge deres viden, det er det de er der for og de hjælper gladeligt imod en besværlig udlejer.... Taler skam af erfaring, har selv haft en svindler som udlejer et par gange og de kom "ned med nakken" begge 2 netop fordi jeg brugte LLO i forbindelse med fraflytning. dvs jeg endte med en "0" løsning i det ene tilfælde og penge tilbage til mig i det andet og det var begge sager der endte i retten.

• #15   14. mar 2012 Jamen så er det jo bare at finde et firma selv som kan ordne det for jer smiley
    Jeg er ret sikker på at i forpligter jer til at få et firma til det når det står i jeres kontrakt.
    Uanset om det trænger eller ej.. smiley

Og jeg ville helt klart også lave et syn bagefter hvor udlejer, i og en 3. person er med.. Skriv det hele ned på dagen og sørg for at alle 3 skriver under.

Så har i i hvert fald ret til at få jeres penge tilbage.. Om i så får dem er jo en anden sag.. smiley

• #16   14. mar 2012 Og betal jeres husleje og hav jeres på det rene i stedet for ikke at betale... ! Det gavner på ingen måde jeres sag ikke at betale..

• #17   14. mar 2012 Ja det er ordret som det står i kontakten smiley

Vi har betalt 1 måneds forudbetalt husleje 4800, og så 14550 i depositum!

Min kæreste er snedker, og ville jo med lethed kunne male den så godt som en maler.
    Vi vil bare gerne være sikre på at pengene reelt bliver brugt på maling og at det ikke blir til overpris.

• #18   14. mar 2012 Altså Depositum er 14550kr. det vil sige i kan undlade at betale husleje den sidste måned for de 4800.

Som det står så vælger i selv om i vil male eller om et firma gør det, mener ikke han kan stille det som krav at det er et firma.

Så lige et sidespørgsmål ved i hvad farve der er brugt ?
    For er der en rød tone i så kan det være fandens svært at dække, så i det tilfælde kan i nok få mere ud af det med en fastpris aftale med et firma.

Nu vil jeg ikke ud i en længere forklaring på hvad det betyder det er depositum, hvis man vil kan man læse om både depositum og indskud her - det giver et overblik over jeres rettigheder.
    http://www.ezz.dk/221903-depositum-indskud

• #19   14. mar 2012 Mille>>> Hvis i skal male selv så skal i ha det på skrift fra jeres udlejer at det er OK og det skal godkendes ved flyttesyn ellers kommer i til at betale for en gang maling alligevel.... Derfor kan det godt betale sig at benytte en proff maler til at få det gjort, det kan jeres udlejer nemlig IKKE nægte jer. uanset hvad SÅ skal der males mindst 1 gang det slipper i ikke for. eller jo hvis i vil ta chancen og håbe på at det bliver godkendt som det er til flyttesynet så kan i lade vær med at male. men det vil være dumt at prøve nu når i har boet der 1 år ca

• #20   14. mar 2012 Ryan tak smiley
    Ja uanset hvad vil vi bruge vores 1 måneds forudbetalt husleje til den sidste måned.
    Men ham der boede her før os havde selv malet lejligheden og gjort rent, og han fik en regning svarende til 20.000, han viste ikke at han kunne ha brugt den forudbetalte leje til husleje.

• #21   14. mar 2012 Ryan>>> Det er normalt man indbetaler 1 mdr forudbetalt husleje ved indflytning og det dækker den første måned når man flytter ind, det er standard lejekontrakt der er brugt sikkert. Dvs man indbetaler 4 x husleje(uden forbrug) når man flytter ind..... og så skal man betale som normalt i de 3mdr man har i opsigelse.
    ellers er det angivet i lejekontrakten... ellers har udlejet "skudt sig selv i foden". smiley
    Ud over det, hvis man vil male selv så skal det enten være noteret i lejekontrakt at man må ved fraflytning ellers skal man ha det på skrift efterfølgende fra udlejer at man må. ellers hedder det at der skal males af en maler, MEN udlejer kan ik bestemme selv hvem det er, det skal ALTID være i samråd med lejer...

Mille>>> Kort sagt så meld jer ind i LLO og brug dem... de arbejder med det hver evig eneste dag, og de vil kunne fortælle dig hvordan i står meget bedre end vi kan herinde...

• #22   14. mar 2012 Mille>>>> Hvor meget er jeres husleje på og hvor meget indbetalte i da i flyttede ind?????

• #23   14. mar 2012 Den forudbetalte leje dækkede ikke 1. måneds husleje!
    Vi betaler 4800 i husleje, da vi flyttede ind indbetalte vi 19400 14 dage før indflytning og d.1 da vi flyttede ind betalte vi vores 1, husleje,.

• #25   14. mar 2012 Kim det kan jeg ikke læse ud af det der bliver skrevet, men under alle omstændigheder er depositum stadig kun 14550kr og ikke 20k det var det der var hele pointen, om den mdr. husleje dækker første eller sidste måned er jo som sådan underordnet.

Har de betalt 4800 + 14550 da de underskriver kontrakten og yderligere 4800 da de flytter ind for første måned så har de den måned til gode - det har intet med depositum at gøre.
    Hvorfor skudt sig i foden, hvis du lige kigger så tror lejer jo at de har betalt 20k i depositum så det kunne da være lette 4800 at skrabe ind hvis lejer er uopmærksom

• #26   14. mar 2012 Mille>>> Jamen hvis i har kvittering på at i har indbetalt 19400kr + i har betalt husleje D.1 da i flyttede ind, så kan i "nøjes" med at betale de 2 mdr af jeres opsigelse, det har i ret til... så det er helt ok.... bare husk i SKAL ha det på skrift i form af en kvittering hvor meget i har indbetalt.

Jeg selv er blevet så klog af skade som man siger med udlejer at alt min kommunikation med vores udlejer uanset hvad det er, foregår enten pr brev eller mail... så kan jeg altid dokumentere alt hvad der kan blive nødvendigt senere hen.

• #27   14. mar 2012 I vil under alle omstændigheder stå stærkest ved at få en malermester ud og give et fastpris tilbud.

Ring rundt og sig i skal ha malet vægge i en lejlighed på x kvm. og hør en ca. pris. tag så de 3-5 billigste og få dem ud og give et fastpris tilbud, for der kan jo være uforudset med stuk osv.

Når i så står med en kvitering fra malermester står i stærkere

• #28   14. mar 2012 Ryan>>> Lige netop den med depositum/ forudbetalt husleje er 2 adskilte ting i en lejekontrakt.... en udlejer mp jo ik selv "fifle" en kontrakt ned på et stykke papir, den går ikke, der er en hvis standard man SKAL bruge. Anyway...

Det var lige nøjagtig derfor jeg sagde at de skal melde sig ind i LLO.... det er klart de bedste penge man kan bruge for at undgå at blive snydt af en udlejer. ret mig endelig hvis du er uenig i det. smiley

• #30   14. mar 2012 Kim: Selvfølgelig har vi dokumentation på hvad vi har betalt hvornår, men det fremgår også af kontrakten, der står de forskellige beløber og hvornår de skulle være til deres rådighed, så lige det er egentlig ikke det der bekymrer os.

Det der går os på er at de ikke hverken maler eller gør rent inden de nye flytter ind, formentlig og pengene går lige i deres lomme uanset hvad, da de ejer alle de firmaer de benytter.

Bla. betaler vi 200 kr om måneden til trappevask, som aldrig nogensinde har været her, som iøvrigt også er deres eget firma!

• #31   14. mar 2012 Kim har også været der .)

Vi boede til leje i et hus (også privat) og der var en dør der var gået i stykker - den dyreste dør jeg har købt og kommer til at købe (håber jeg)

De var special fremstillet, og vi fik at vide hvor det var, og så kunne vi få det lidt billigere hvis vi selv satte den i mens de var ude at rejse i 3 mdr. da den alligevel ikke blev lejet ud.
    Vi takkede pænt ja, og vi sparede da også lidt på selve døren, men fordi vi havde nøgle i de 3 mrd. dækkede depositummet lige det smiley

Så meget for mundtlig aftale

• #32   14. mar 2012 Maria: Tror bestemt også vi smide de 600 kr efter LLO smiley For en sikkerhedsskyld, mvi ved jo næsten at der blir problemer..

• #33   14. mar 2012 Alfisten: Går udfra du ikke har læst det hele, de snyder og de maler ikke lejligheden for de penge som vi får en regning på, de har firmaet og skriver så bare en regning! Og så snupper de deres penge lige i lommen smiley

Det er altså ikke fordi jeg ikke vil følge den kontrakt jeg har skrevet under på.

Og den er allerede i super stand, bortset fra to billeder og et tv der er hængt op.

• #34   14. mar 2012 Alfisten: Nu kender har jeg jo "kun" snakket med 5 forskellige der har haft de helt samme problemer da de flyttede, så er ret sikker på at vi ikke slipper uden om.
    Derfor vil vi bare gerne på forhånd kende vores rettigheder, ikke andet.

Hvordan kan jeg sikre mig at her bliver malet? Det kan jeg jo kun ved selv at vælge malerfirma.. For når jeg først er flyttet, så sender de jo bare en fin opgørelse og så får jeg ikke en krone tilbage og lejligheden ser ud som da jeg forlod den.
    Altså jeg nægter at betale for en maler og en rengøringsdame der aldrig kommer til at sætte sine ben her.

• #35   14. mar 2012 Men da udlejer både er indehaver af et malerfirma og et rengøringsfirma, så er det jo en smal sag at lave en regning på det smiley

Min tidligere overbo fik en ekstra regning, udover malig osv, på 15.000 for afhøvling af gulve, hun havde to store hunde, så det var hun egentlig ok med, men før den nye lejer flyttede ind blev gulvene ikke lavet, så de ser stadig ud som da den gamle lejer flyttede, og hun har fået en kvittering fra firmaet, som sjovt nok også er eget af vores udlejer.

• #36   14. mar 2012 Skrevet: 14-03-2012 14:26:05 <--- gør sådan

Så er malingen på plads efter henvisningerne i kontrakten.
    Regør og tag billed dokumentation af rengøringen

• #37   14. mar 2012 Ryan: Ja ja den er fin nok, problemet er bare, at så lægger vi ud til at betale en maler for at male lejligheden, det tror jeg ikke vi tør, for er næsten sikker på at vi aldrig ser de penge! De har haft massere sager og selv sager de har tabt har de ikke betalt alligevel.

• #38   14. mar 2012 Mille>>> Det er simpelthen måden i skal gøre det på....... længere er den bare ikke... i slipper ikke om at der skal males af en proff maler.... Så de penge må i jo så betale og så slåskampen bagefter med udlejer hvis der bliver noget... og derfor istedetfor at bekymre dig og tro forskellige ting jamen så få jer meldt ind LLO og få dem til at hjælpe jer.

• #39   14. mar 2012 Kim: Jeg har lige meldt mig ind i LLO smiley
    Men uanset hvad, så er jeg bare sikker på at vi ikke ser skyggen af vores penge og jeg er også sikker på at pengene ikke kommer til at gå til maling, så derfor tror jeg ikke vi har lyst til selv at finde en male egentlig.

• #40   14. mar 2012 Fornuftigt.....

Men den med at i ikke vil betale en maler for at male, jamen så har i jo givet op på forhånd og jeres udlejer vinder.....

• #41   14. mar 2012 Kim: Ihhh det er heller ikke fair, men vi er to studerende, så det er sgu mange penge for en male hvis ikke vi får vores penge tilbage smiley

• #42   14. mar 2012 mener godt udlejer kan kræve det er gjort af en maler. eller at det er op til samme standard. men han ka ikke kræve det er et bestemt malerfirma det tror jeg bestemt ikke.

• #43   14. mar 2012 Kim s>>> Her er den forudbetalte måned så ikke den første måneds husleje for så er min betalt 2 gange den første måned, her er den for at dække den sidste måneds husleje så man slipper for den måneds betalning... smiley

• #44   14. mar 2012 Som sagt Anika F, så står det udførligt i din lejekontrakt hvordan du har betalt og du har naturligvis en kvittering på det. smiley men som jeg sagde "Normalt" ved kontrakt indgåelse betales der 1måneds forudbetalt husleje samt 3mdr depositum eller indskud.. det er en standard lejekontrakt... derudover så kan udlejer selv tilføje i kontrakten, naturligvis indenfor Lejelovens rammer :-).. ialt MAX der må opkræves for en lejlighed er 3måneders forudbetalt leje + 3mdr´s depositum/indskud. dvs 6mdr husleje ialt UDEN forbrug(medmindre det er inkl i huslejen).... smiley

• #45   14. mar 2012 Kim: Ihhh det er heller ikke fair, men vi er to studerende, så det er sgu mange penge for en male hvis ikke vi får vores penge tilbage smiley

• #46   14. mar 2012 Kim: Ihhh det er heller ikke fair, men vi er to studerende, så det er sgu mange penge for en male hvis ikke vi får vores penge tilbage smiley

• #47   14. mar 2012 Mille >>> Helt enig det er skide unfair, men i bliver nød til at gøre hvad i selv kan for at i har jeres på det rene, evt kunne i prøve at få på skrift fra jeres udlejer at i må male selv.... hvis i har det på skrift, men hans/hendes underskrift samt dato naturligvis så kan i jo spare lidt på den måde..... og nej det gør det bestemt ik nemmere når i begge er studerende... men pas på med at "male fanden på væggen" inden i står med problemet at i ikke kan få jeres penge tilbage.... det er et problem i må løse når/hvis det kommer

• #48   14. mar 2012 Kim: Ihhh det er heller ikke fair, men vi er to studerende, så det er sgu mange penge for en male hvis ikke vi får vores penge tilbage smiley

• #49   14. mar 2012 øhh.... tror ik det bliver mere fair af at poste det samme 3 gange smiley

Kommentér på:
Hjælp til udlejnings svindel

Annonce