{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.012 visninger | Oprettet:

Hvordan siger man det på en pæn måde? {{forumTopicSubject}}

Har denne kollega, hun er en rigtig sød og hjælpsom kollega. Når det så er sagt, så er hun typen der ikke taler om så meget andet end hendes datter. Uden overdrivelse, så kan hun få drejet enhver samtale om på hendes datter. Og må sige, at nu her jeg simpelthen fået nok, jeg er bange for at hvis jeg ikke snart for fortalt hende det på en pæn måde, så ser jeg rødt en dag. Normalt er jeg ret overbærende, men i går kom dråben der fik bærret til at flyde over.
Som nogen herinde ved så har min far fået konstateret prostata kræft i sidste uge og er ved at få undersøgt om det har spredt sig. Det fylder rigtig meget i mit hovede pt og sidste uge var et helvede at komme igennem for mig. Min kollegas datter skal ind og ha fjernet polypper og mandler i næste måned.
I går sidder vi og snakker i frokost pausen og vi kommer ind på sidste uge hvor jeg siger; ja, den var lidt hård, at komme igennem. Hun siger; Ja, alt det sygdom, Gerda (Fiktiv navn) havde også et par feberture. Mig: Hmmm... Efter noget tid spørger hun hvordan det går med min far. Og jeg fortæller, at han heldigvis ikke har så ondt men, at jeg var ked af at min mor ser så træt ud. Fordi hun er så bekymret over min far. Hende; Ja, hun sover nok ikke så godt om natten. Det er i hvert fald hårdt, det kan jeg sagtens sætte mig ind i når Gerda er syg og vågen heeeele natten. Så er ens dag bare ødelagt... ECT om Gerda.

Må indrømme at jeg tabte kæben da hun også fik drejet min fars kræft sygdom om på hendes datter. Jeg blev virkelig ked af det, og overvejede et kort sekund, at spørge hende om hun overhovedet var interesseret i at høre/snakke om andre end hendes datter.

Er det mig den gal med?? Jeg har ikke selv børn, men kender ikke nogen med børn der taler SÅ meget om dem som hende. Hun er jo som sagt en rigtig sød og rar kollega, så vil gerne forklare hende på en pæn måde om hun kan skrue bare en anelse ned for datter-fortællingerne. Hvordan?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan siger man det på en pæn måde?
  • #1   20. mar 2012 Sådan en kollega har jeg også, det har blot resulteret i at jeg ikke rigtig gider fortælle hende noget.....

Hun kan også dreje samtlige samtaler ind på hendes børn eller bekendte og det uanset hvad man fortæller....

• #2   20. mar 2012 Århhhhhhh nej da..

jeg havde bare spurgt om hun havde problemer med at lytte til andre uden at skulle relatere til hendes eget liv, har jeg gjort før, men nu er jeg os utrolig ærlig og ved folk omkring mig, nogle kan li det andre ikke smiley

• #3   20. mar 2012 Vi er kun 4 på min arbejdsplads, så ved ikke helt hvordan jeg skal kunne undgå hende...

• #4   20. mar 2012 •MurderTeddy .: Ville også helst være ærlig, men nu skal jeg jo også kunne arbejde sammen med hende bagefter.

• #5   20. mar 2012 Enig med Nete, tror det er dine valg, lyt eller sig det smiley med et smil på læben..

" Mette, det genere mig at hvergang man snakker om det ene eller det andet får du det altid vendt til at omhandle din datter eller relatere til dit liv, det er lidt trættende i længden, jeg vil super gerne høre om dig og dit liv, men du bliver også nød til at lytte på andre uden at skulle få vendt emnet til dig og dit liv hele tiden smiley "

- SÅDAN smiley tror det er det pæneste du kommer til at kunne sige det.

• #6   20. mar 2012 Vi er heller ikke mange hos os, jeg svarer bare pænt når der spørges til hvordan og hvorledes *S*

Det resulterede faktisk i, at da min mor døde, fik jeg et opkald i arbejdstiden, der orkede jeg ikke at fortælle om det og gik tilbage for at passe mit arbejde, da min kollega ellers ville stå alene tilbage med alle ungerne.

Orkede bare ikke at høre om en af hendes venner der havde prøvet det samme.

• #7   20. mar 2012 ja jeg vil give Renè ret.... Du bliver kun såret af, at dele dit liv med hende. Hun er stadig en god kollega, efter du har trukket dig på det personlige plan. det er selvfølgelig også svært, når i er sammen hver dag. Men det er mindre anstrengende, når man ikke involverer sig.
    Og Nete har ret i..... At det ikke kan gøres uden, at din kollega bliver såret, og dermed ikke reagerer som en god kollega mere.

• #8   20. mar 2012 God point Rene har.

• #9   20. mar 2012 Okay, det bliver nok også Renés forslag der bliver brugt, det er vidst også det med overskuelige lige nu....

• #10   20. mar 2012 Jeg kunne vist, ganske ubevist været den kollega.

Jeg kommer i hvert fald til at gøre som din kollega, ikke kun med mine børn men nok også med venner og familie oplevelser.. Jeg selv gør det bestemt ikke i en ond mening, men ja ret så ubevist fordi jeg ikke rigtig tænker over at det kan føles som noget sårende.

Havde jeg stået i dine sko ville jeg prøve at sige til min kollega, at jeg ikke har overskud til at høre om hendes famile/venner eller Gerda. Og at jeg ellers syntes hun er en sød og rar kollega..

• #11   20. mar 2012 Jeg tror også jeg havde sagt det... Men ja, hun bliver nok fornærmet lige meget hvad..

Men hvad med bare lige at sige du gerne lige vil snakke med hende, fortælle hende at du altså intet har imod at hører om Gerda, men at det altså såre dig lidt at hendes datters sygdom som er, undskyld mig, relativt hurtigt overstået, bliver samlignet med din fars livstruende sygdom? At du har det rigtig hårdt og ikke lige nu kan håndtere at høre om hendes datter når du selv har så meget at bøvle med?

Når det så er sagt, så tror jeg som sagt ikke hun gør det for at såre dig, jeg tror bare hun prøver at skabe sympati for dig gennem hendes egne erfaringer, men hun glipper altså lidt at det overhovedet ikke kan sammenlignes og jeg kender også sådanne mennesker og det kan være super anstrengende!

• #13   20. mar 2012 Spændende diskussion, så jeg blander mig lige smiley
    Sidder nemlig og tænker at der er noget jeg personligt selv ville gøre inden en konfrontation. Hvis hun har bare en smule mellem ørerne, vil hun måske forstå. Jeg ville som første udvej forsøge at vise med mit kropssprog, at jeg ikke er interesseret i det hun leder samtalen hen på. Noget med at undgå øjenkontakt, neutral mimik i ansigtet og som du selv siger i ovennævnte situation "hmmm", eller "Nå", "Nå okay" for derefter at lukke diskussionen/ikke at tale om emnet længere. De fleste er super gode til at udtrykke os non-verbalt, om man vil det eller ej, og hvis man sætter sig en smule ind i kommunikationsteorier, så viser det sig at de fleste er ufatteligt gode til at opfatte det non/ekstra-verbale. Det korte af det lange er, at hvis hun mærker at du ikke har interesse for hendes datter i NETOP denne situation, vil hun måske tilpasse lidt bedre hvornår hun bringer datteren på bane. For selvfølgelig skal hun tale om sin datter, men der er altså nogen der skal lære denne kvinde om situationsfornemmelse i mine øjne smiley På den måde har jeg i hvert fald erfaret at nogle folk har "lagt lidt bånd på sig selv" og er blevet bedre lyttere - uden at føle sig sårede eller trådt på. Måske er det et forsøg værd smiley

• #14   20. mar 2012 Hun bliver ked af det ligemeget hvordan du siger det.. Men medmindre du kan bide tænderne sammen, så synes jeg du skal få det sagt på en pæn måde. At du har rigtig meget andet i hovedet, og ikke har lyst til at høre om hendes datter... smiley

Nu har jeg jo sjovt nok heller ikke selv børn, men jeg snakker meget om mine hunde, og det er lykken hvis nogen bringer dem op... Så forstår godt, hvordan hun har det, men jeg drejer godt nok ikke alle samtaler ind på mine hunde d:

Mht din fars kræft;
    det er jeg ked af at høre, og god bedring til ham :o)

• #15   20. mar 2012 Jeg ville gøre som E. H skriver, synes det lyder godt, at snakke stille om det så man ikke en dag ender med at eksplodere..... så får hun besked og fatter hun det ikke, så ville jeg gøre som Rene' skriver...

Laila super star * Ønsker jer det bedste i denne svære tid. *Kram*

• #16   20. mar 2012 Flot ! Nicoline, enig.

• #17   21. mar 2012 Tak for alle svarene. Egentlig var det jo mest fordi, det bare lige blev en tand for meget, normalt er jeg meget tolerant og har det okay med den måde hun er på. Men i den sidste stykke tid, har jeg bare ikke kunnet rumme hendes datter også. Har til tider visualiseret i min hjerne, hvordan jeg brækker mig i lår fede stråler, når hun åbner munden og taler om hendes datter.

Kommentér på:
Hvordan siger man det på en pæn måde?

Annonce