Efternavn & skilsmisse Efternavn & skilsmisse
Pt. har vi en lille debat kørende herhjemme ifb. med et vennepar.
Når man bliver gift, får man jo som regel samme efternavn, tit mandens. Men, hvis man så bliver skilt, er det så mest alment at man beholder sit giftenavn, eller går man tilbage til sig fødenavn?
Og hvis man beholder sit giftenavn, og senere bliver bedt direkte om at skifte, fx. hvis den anden part stifter ny familie, gifter sig igen etc. Kan man så med god ret nægte, eller bør man respektere det "nye" pars ønsker?
Hvad har I af holdninger:-)
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.520
Personligt tror jeg slet ikke, jeg ville kunne holde ud at beholde mit giftenavn - men min søster der blev skilt for omkring 20 år siden, har stadig sin eksmands navn. Så det er jo meget individuelt.
Men jeg tror ikke man kan blive tvunget til at skifte. Det har jeg ihvertfald aldrig hørt.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 520
Lovmæssigt kan jo på ingen måde blive tvunget, heldigvis, med hvad med det moralske aspekt. Kan godt sætte mig ind i hvis en evt. ny kone ikke finder det særlig charmerende at x-konen stadig bærer navnet, blot fordi.
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 139 Svar: 3.002
synes ikke det skla bruges i en evnt. magtkamp, men alle har brug for en identitet, hvilkert navnet meget vel kan være en del af.
sep 2010
sep 2010
sep 2010
sep 2010
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
aug 2006
aug 2006
Søren Daglund
Britta Jørgensen
Hed, mens de var gift - Søren og Britta Daglund Jørgensen.
Og da de blev hed de så: Søren Daglund Jørgensen og Britta Jørgensen Daglund...
HEELT fiktive navne...
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Hvis vi bliver skilt beholder jeg mit navn, men vi havde dog heller ikke navneskifte da vi blev gift. Vi hedder nemlig begge Pedersen fra fødslen, he he. Vi har dog hver vores mellemnavn, hvor vores børn har fået min mands og vores fælles efternavn.....
Min mands mellemnavn er et godkendt drenge fornavn, derfor må piger ikke hedde det til mellemnavn i vores sogn, selv om det er mellemnavn i generationer i min mands familie.
Så vi havde (inden vi fik børn) besluttet os, at fik vi piger kom de til at hedde mit mellemnavn og fik vi drenge fik de hans
aug 2006
Jeg var glad for at tage min mands efternavn - han nappede så mit mellemnavn, der er min mors families slægtsnavn.
Det føles helt rigtigt ;o)
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Den evt. nye kone ved jo for pokker at manden har været gift før og det forsvinder ikke med en navneforandring. Hvis den nye kone har problemer med det så har hun IMO et problem som hun selv skal arbejde med - et der reelt set ikke har noget som helst med efternavne at gøre, men meget mere med hendes usikkerhed.
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 866
Jeg synes at jeg fik at vide at hvis vi blev skilt så skal jeg skifte navnet, da jeg så ikke længere er berettiget til at hedde det, men jeg er slet ikke sikker. Regner ikke med at skulle skilles, så jeg kan ikke påstå jeg hørte helt vildt meget efter
sep 2010
MH: Tror du rammer meget spot on, i forhold til om man kan udstå synet af hinanden eller svinger godt sammen, det kan helt sikkert give en stor betydning, i forhold til noget så simpelt som et navn.
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 613
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 241
F.eks. (Fiktive navne)
Jette Andersen bliver gift med Dennis Dinesen og tager efternavnet Dinesen. Jette og Dennis bliver skilt og Jette beholder Dinesen. Jette finder Frank Hansen og vil giftes med ham. Frank Hansen må IKKE tage efternavnet Dinesen, da det ikke oprindeligt er Jettes efternavn.
aug 2006
Det er meget få navne, der er beskyttet nu.
sep 2007
Kan man fratages det navn, man har giftet sig til, hvis man skilles?
Spørgsmål:
Det efternavn, man har giftet sig til, er det nu konens ejendom, og kan ikke fratages ved en skilsmisse, hvis manden ønsker det?
Svar:
Et efternavn, man har giftet sig til kaldes et gifteefternavn i personnavneloven. Man kan få et gifteefternavn ved at gifte sig og meddele vielsesmyndigheden, at man antager navnet, hvilket ægtefællen skal samtykke til. Når man er kommet dertil, kan ægtefællen ikke senere fratage en gifteefternavnet – heller ikke efter en separation eller skilsmisse.
Sakset fra Den store Danske
Ved indgåelse af ægteskab bevarer hver ægtefælle som udgangspunkt sit eget efternavn. Ægteparret kan imidlertid få samme efternavn ved at anmelde til vielsesmyndigheden, at den ene ægtefælle ønsker at bære den andens efternavn, såkaldt giftenavn. Som fælles efternavn kan dog ikke vælges et efternavn, som en af ægtefællerne tidligere har erhvervet som giftenavn.
aug 2006
Og så er det ikke et problem at have fælles efternavn, selvom det oprindeligt kommer fra den ene parts tidligere ægtefælle.
aug 2006
§ 2. Efternavne, der her i landet bæres af mere end 2.000 personer, er ikke beskyttede og kan tages af enhver. Et efternavn, der en gang har været uden beskyttelse, kan ikke senere blive beskyttet efter § 3.
sep 2007
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
Et navn du engang har fået kan du beholde til evigtidogsåselvom det er et beskyttet efternavn
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
Og endnu mere hvis det er en ny kommende partner som ville have problemer med at ens eks kone hed ens efternavn.
Jeg har et ret specielt efternavn, det har mine børn også fået, vi er kun min familie i dk der hedder det, skulle jeg giftes med enten pigernes far eller nogen andre ville jeg beholde mit eget navn, vil de skifte til mit, fint for mig men bestemt ikke noget jeg vil forvente de gjorde
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.957
Ex: Hanne Sørensen gifter sig med Brian Sidenius og hun tager hans efternavn. De bliver skilt og Hanne får efterfølgende et barn med en anden mand. Må hun døbe barnet xxxxx Sidenius?
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Men alt det er jo følelser og ikke noget, jeg synes, man kan tillade sig at "bestemme" på andre menneskers vegne. jeg har faktisk haft en kæreste, hvor jeg bestemt mener, hans eks-kone beholdt hans efternavn. Hun var under ingen omstændigheder min livret og helst havde jeg set, un ikke fandtes, men jeg skænkede det sjovt nok ikke en tanke, at hun hed det samme som ham. Børnene hed så også det samme, og det havde da været underligt, hvis hun pludselig skulle hedde noget andet end sine egne børn
Efternavn & skilsmisse