{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

har du prøvet det?? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal ha taget en rygmarvsprøve idet man tror jeg har sclerose... Jeg har stået som en fagperson som den social og sundhedssassistent som hjælper lægerne, men dette hjælper dog ikk på min frygt.... Desværre.. Nogen der har prøvet det? Kom i bare ind og fik den taget også hjem eller hvad? Gjorde det så ondt som de patienter jeg har fulgt?? Håber i vil hjælpe med denne besvarelse da jeg er mega nervøs og i skal være ærlige uanset hvilket svar det er...! På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  har du prøvet det??
  • #1   11. apr 2012 Jeg har desværre også kun stået som assistenten, så kan desværre ikke hjælpe dig smiley
    Jeg synes der er stor forskel på, hvordan patienterne reagere. Nogle siger det er helt forærdeligt, mens andre siger det slet ikke er noget at tale om....

    Vil bare lige sende dig en varm tanke og håbe på det bedste for dig smiley


  • #2   11. apr 2012 Jeg fik en taget på Helsingborg sygehus i forbindelse med en ansigtslammelse, helt ærligt så kunne jeg intet mærke. Den blev taget i min seng på den stue jeg lå , det tog hvis jeg husker rigtigt ikke mere end 5-10 min, men man skal ligge stille minimum en time efter for ikke at få kraftig hovedpine ( hvorfor man får det ved jeg ikke) jeg udskrev mig selv 2 timer efter og havde ingen men efter. Så jeg ville ikke være så urolig , det lyder værre end det er. Nu ved jeg så ikke om der er forskellige prøver man kan tage , tror det ikke men min var for ar tage noget væske ud der skulle være klart ellers indeholdt det en betændelse. Held og lykke

  • #3   11. apr 2012 Tak for svarene:-D ved i om jeg bare skal komme ambulant??? Jeg har en høj smerte tærskel når bare jeg "går" ind i mig selv så regner med det går...

  • #4   11. apr 2012 Du kan sagtens få lavet en lumbalpunktur ambulant det er ikke noget problem smiley Hvis du er meget nervøs for det kan du sikkert få ordineret noget beroligende du kan tage forinden undersøgelsen.

  • #5   11. apr 2012 Jeg har været møllen igennem flere gange da jeg har diagnosen MS og det selvf. tog en del tid at få stillet den diagnose. Jeg har prøvet den smertefrie variant og den ikke særlig smertefrie. Min oplevelse er at smerten i gennemsnit ud fra mine flere oplevelser, er lidt som at få lagt et noget besværligt drop og så en lidt skarpere og længerevarende fornemmelse, dog selvf. et underligt sted. Tricket er at slappe af og høre godt efter de "ordrer" man får smiley At trække vejret selvom man er bøjet sammen er nok det sværeste, men samtidig også det vigtigste. Mit råd er at du siger til lægen med det samme at han/hun skal lægge en lille blodklat i indstikket efter lige som han/hun er færdig da det kan forhindre den forfærdelig hovedpine man ellers kan få når væsken siver. Det kan tage uger at komme over. Og så er der det allerbedste tip jeg har fået. Koffein og masser af det hvis du får hovedpine. Slå det evt op på nettet.

    DET ER IKKE SÅ SLEMT AT DU IKKE KAN OVERLEVE DET smiley og måske er det endda ingenting hvis du er heldig smiley så bare tag det roligt.

    Jeg vil i øvrigt sige til dig at hvis du står med Sclerose diagnosen så er det langt fra det værste , selvom du måske frygter at få at vide det er det. Jeg kan ærligt sige at jeg har det bedre end nogensinde efter jeg fik min diagnose for 3½ år siden. Det er nemlig meget bedre at vide hvad man fejler end at gå og tro noget. Og så også det at man lærer hvad der er godt og skidt eftersom man finder ud af hvad man selv kan gøre anderledes. Hvis du har brug for en en skrive til så er du velkommen til at smide mig en besked smiley

    -Og så anbefaler jeg at du indmelder dig i scleroseforeningen hvis du "trækker den uheldige dagnose i lotteriet" www.livsnettet.dk er også et godt sted at søge lidt støtte hvis du føler dig på herrens mark uanset hvilken diagnose du har eller ikke har.

    Jeg xér fingre for dig at det går nemt.


  • #6   11. apr 2012 Hej line... Jeg kan ikk få lov til at skrive til dig kan ikk få lov til at vælge modtager... Gider du prøve skrive eb besked til mig først så kan jeg besvare den... Tusind tak!!!


  • #7   12. apr 2012 Hej Kristina.

    Du er ikke ne med dit problem om at sende lol.. jeg kan heller ikke skrive direkte til dig. Jeg har tilføjet dig som ven så kan vi måske løse problemet den vej omkring.


  • #8   12. apr 2012 Jeg fik min sclerose diagnose for snart 9 år siden og fik taget min rygmarvsprøve af min daværende neurolog som var et vanvittig klumrehoved, den mand burde simpelthen have forbud mod at nærme sig en nål...Jeg fandt desværre først ud af hvor håbløs han var med nåle efter rygmarvsprøven og senere efter han skulle stikke mig 6 gange forskellige steder i armen for at tage en alm. blodprøve, hvor jeg på et tidspunkt selv skulle sidde og holde nålen i armen, mens han løb ud for at hente flere for han løb tør.

    Så det skulle give dig en ide om hvor klumret manden er. smiley

    Når det så er sagt, så stak han flere gange og rodede rundt da han tog min rygmarvsprøve, men...det gjorde ikke ondt. Det var ubehageligt fordi jeg kunne mærke han rodede ved min rygmarv og mumlede "det var mærkværdigt", men på en smerteskala, så har jeg fået vaccinationer der føltes værre. Jeg ville bestemt ikke være nervøs for at få taget en prøve igen af en som var lidt mere fingernem. smiley

    Mit råd til dig er at tage det helt afslappet og forsøge at slappe af i kroppen. Tit så føler man mere smerte hvis man forventer at føle smerte og omvendt.

    Og så...hvis du er en af de få uheldige ligesom mig der får ekstrem kvalme og hovedpine bagefter, så skal du insistere på at få en "blood patch" (blodlapning).

    Der var ingen som fortalte mig at det var noget som hed en blood patch, hvor man efter at have fået den faktisk bliver frisk igen i løbet af en halv times tid, så jeg var syg i en uge hvoraf de 3 dage blev tilbragt på sygehuset med drop i armen. Det er jeg faktisk stadigvæk lidt muggen over, at jeg skulle have det så dårligt i en uge uden grund. Det skete så dengang jeg boede i Schweiz.

    Min veninde her i Danmark fik det dårligt efter en epidural bedøvelse, hvor hun fik en blood patch bagefter på sygehuset, så jeg ved at de gør det herhjemme. smiley


Kommentér på:
har du prøvet det??

Annonce