1.004 visninger
|
Oprettet:
Er så bekymret.. {{forumTopicSubject}}
For min søster.
Kort og godt, så er jeg blevet mere og mere bekymret, er nu gået til nogen af vores venner med det, og de har fortalt mig nogen ting, som bekræfter min bekymring.
Jeg kan ikke snakke med hende, for så afslører det, at jeg har snakket med hendes venner.
Hvad i alveren gør man så?
Hun vil ikke rigtig snakke med mig mere.. Heller ikke vores bedste ven, som vi har kendt i 8 år..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det er nødvendigt at acceptere at et menneske træffer sine egne valg, på godt og ondt. Og at presse vil blot skubbe hende endnu længere væk.
Det er svært...Men nok nødvendigt at give hende tid og plads.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
Presser hende så ikke.. men hun fortæller mig intet længere.
Camilla: Lige nu prøver vi at få hende til at tale med mig, så hun ligesom.. har nogen at tale med.
Hun ved jo godt, jeg altid er der for hende. Det er bare så svært at stå og kigge på.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
jun 2009
jun 2009
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.036
Hvis det er hendes liv og førlighed det handler om, så må jeres venner også kunne forstå at du ikke kan besidde en sådan viden om din egen søster uden at handle på den.
Som CH er inde på, må man nogle gange bare acceptere at mennesker træffer valg som man ikke nødvendigvis kan identificere sig med - men igen, er det meget alvorligt må man også gøre op med sig selv hvad der er vigtigst, at du handler på din bekymring eller bevarer godt ord, hvad enten det er din søster og dig, eller vennerne.
jun 2009
Selvom hun sikkert godt ved, der er lidt galt, så prøver jeg at skjule det.
Med min søster taler jeg dog mere åbent om det end med min mor.
- Men har tit prøvet at snakke med hende og prøve at komme ind på hendes liv, men kan intet få ud af hende.. Hun bliver bare sur, hvis man kommer ind på det.
maj 2005
jun 2009
Kan godt forstå, hun er nede, men... tror bare det er for meget til, at hun kan håndtere det uden at snakke om det.
Men har så fundet ud af, at hun slet ikke vil snakke med mig.
maj 2005
jun 2009
16.
maj 2005
Det er svært når ikke man ved mere.:-)
jun 2009
Men det her er lige i overkanten..
maj 2005
mar 2011
Personligt ville jeg heller ikke have delt hvad som helst...hvis noget...i den alder, med mine søskende eller forældre og de har da ganske givet opfattet det som om alt muligt andet, uden det var tilfældet.
Og det har til dato aldrig virket på mig, når jeg følte mig presset til at dele.
Men når man ikke kender resten af situationen er det jo ikke til at sige om det er tilfældet eller smart at turde tro på, at det "bare" er noget lignende det jeg beskriver...
jun 2009
Tror virkelig ikke, det bare er almindelig teenage. Altså.. delvist er det jo, men det er altså ret slemt og ret meget.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 295
mar 2011
Om det er tilfældet med din søster ved jeg naturligvis ikke. Og det er bestemt heller ikke opfordring til at lade det ligge hvis du oprigtig mener at det er for alvorligt til at hun selv kan håndtere det. Som 16-årig tror man jo også gerne at man kan klare alt og hele verden, på egen hånd.
Måske bør du gøre din bekymring klar, hvis du vurderer at det her FOR alvorligt og sige at du ikke vil sidde inde med disse bekymringer og din viden alene og dermed et ansvar, så enten må hun betro sig til dig eller så må i finde en som hun kan få den fornødne hjælp af, så du er forsikret om at hun er ok.
Jeg kan sagtens forstå "teenageren der bare ikke gider dele alt med familien der bare bliver veeeeed" - forstå mig ret - men jeg kan meget godt forstå dig også, hvis du oprigtig føler at det her er alt for alvorligt!
Jeg har selv måtte skære igennem overfor en veninde hvor det vitterligt var hendes liv hun gamblede med - enten så fik vi løst hendes situation sammen, eller så måtte jeg inddrage andre der kunne træde ind - jeg skulle ikke have det ansvar at være den eneste der vidste hvad der foregik, hvis det endte så galt som det kunne have gjort. Hun lyttede og det er endt godt.
jun 2009
Men hun vælger at lukke sig selv inde.
Jeg giver hende plads, har endnu ikke presset hende til at snakke om det. Jeg sidder og venter og ved ikke, hvad jeg kan gøre.
- Og ja. Jeg er bestemt overbevist om, at min søster skal have hjælp, hvilket jeg også har fået bekræftet af 2 andre herinde. Hvordan jeg skal give hende den, ved jeg ikke ):
mar 2011
Jeg kan ikke tale på hendes vegne eller overskue sitationen med så få informationer, men hvis hun er bevist om at "du venter", kan været pres nok i sig selv. Det er jo ikke sikkert det, eller dele af det, er noget hun ønsker at inddrage dig eller resten af familien i og det er også okay, men hvis du vurdere at det er mere end som så og noget så alvorligt, så må du jo trodse hendes og jeres venners ønske, og så må skaffe den fornødne hjælpe eller inddrage nogle der kan tage over, og det lyder som om nogle voksne kunne være en fornuftig ide, forældre eller andet.
jun 2009
Her det seneste halve år eller.. nok lidt mindre, har hun bare lukket hendes næreste familie og venner ude. Næsten os alle.
Mine forældre gør, hvad de kan, men hun modsætter sig alt og beder dem om at gå. Min mor er ved at gå helt fra sig selv, for hun ved ikke, hvad hun skal gøre.
mar 2011
Jeg ved ikke engang hvad det er jeg svare på...men det må være mit råd, hvis det er så slemt som der gives udtryk for.
Hvis ikke, så synes jeg jeg hun skal have fred og plads. Jeg kan kun tale af egen erfaring, og i den alder gjorde det blot hele situationen være når der blev hevet fra alle sider når jeg ikke lige krængede mit hjerte ud, om noget man godt bare vil have lov at være teenagesur over, noget der principielt kan være en forbipasserende bagatel, ind til andre blæser det ud af proportioner.
Hvis hun er helt indelukke - i forhold til jer - er det jo ikke til at vide hvad hun tænker og om det i oplever måske er noget der primært forekommer internt i jeres relation. Du skriver næsten alle, så nogen må stadig have "adgang"...
Men jeg synes ikke rigtig at jeg kan komme det nærmere eller konkretisere, når jeg ikke ved hvad der er tale om, og jeg bryder mig egentlig ikke om at svarene enten kan være overdrevne eller for lade, i forhold til det der foregår.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
jun 2009
- Men det er af sygdomsrelaterede grunde.
Det er svært for min mor, som har kroniske ledsmerter, at tvinge en 16 årig pige, som er lige høj som hende selv, til psykolog eller lignende. Min søster går ikke selv, det er helt sikkert.
Som sagt kan i skrive en pb, hvis i vil vide mere.
JEG synes, det ligner noget, hvor det i hvert fald går i stor grad ud over hendes liv. Ikke bare nu, men også fremtidige.
Jeg ved nogenlunde hvad hun kæmper med, og kan sige, at det ikke har direkte relation til selve familien.
maj 2005
jun 2009
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 472
Det er meget vigtigt at have en voksen at tale med, de er gode til at vejlede, lytte, især en psykolog som er uddannet til det. Alt det her ved du vel nok, men jeg tror det er en rigtig god idé.
Er så bekymret..