{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

Har du skiftet navn? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at ændre mit navn. Jeg hedder et ganske almindeligt -sen navn, og jeg kan egentlig godt lide det. Men twistet er, at min far hedder det dobbelt. Altså han hedder Peter Petersen. Og -sen er jo en afledning af -søn. Hvilket jo er lidt fjollet, for jeg er jo hans datter. Jeg ved så, at man gerne må tage forældrs fornavn med -datter. Og jeg er bare fars pige. Så jeg overvejer det lidt. Men samtidig kan det også bare gå hen og blive lidt mærkeligt.
Det skal lige siges, at mig og kæresten ikke ville få samme efternavn ved evt ægteskab, da han ikke vil have sit efternavn videre og overvejer at tage sin stedfars efternavn, men det vil jeg ikke have. Men jeg tænker også, at Petersdatter kan jeg jo ikke hive videre til evt børn- og jeg er den sidste i Petersen-slægten, som kan føre det videre. Det er lidt svært. Så hvilke tanker gjorde du dig, da du skiftede navn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du skiftet navn?
  • #2   13. jun 2012 Jeg har slettet et efternavn. Og der er faktisk regler for det, så de er nok værd lige at læse igennem. Hvis du er under 18, skal du have tilladelse fra den forældre hvis navn du vil ændre/fjerne. Også hvis det er et navn som under xx-antal personer har i Danmark så er der noget med tilladelser. smiley


  • #3   13. jun 2012 Christina: mine bevægelsesgrunde var faktisk fuldstændig de samme!! Jeg valgte så at få mit mellemnavn til efternavn, som er et familienavn, alle i min familie har det smiley

  • #4   13. jun 2012 betegnelsen son/dotir er forbeholdt islændige da det er en islandsk tradition.
    Du kanvælge et navn der går 4 generationer tilbage hos begge dine forldre, du skal bare skaffe dokumentation for det.
    Husk navneændringen koster 480 kr samt hvad sundhedskort,kørekort og pas koster at få lavet


  • #5   13. jun 2012 jeg har skiftet hele 2 gange.

    Allerførst fordi jeg hed Hansen til efternavn.. det er sgu ikke særligt sexet...
    Så da jeg blev 18 tog jeg min mors pigenavn, og er teknisk set den eneste i landet der hedder det som rigtigt efternavn.

    Der gik et år eller noget i den stil, så besluttede jeg mig til at ændre mine fornavne osse, da jeg aldrig havde været rigtigt glad for dem. Har nu kun ét, og valgte så et der lå bedre 'på tungen', men som stadig lå tæt nok op af det gamle til at jeg osse reagerede når folk tiltalte mig, hehe. Det er så min mormors fornavn.
    Dengang jeg gjorde det, der kostede det gratis at ændre til sin mors pigenavn.. og det kostede osse gratis at ændre fornavnet.
    Jeg skulle bare op på kirkekontoret hvor jeg var døbt.

    Nu har jeg så heddet hele det selvvalgte i over 20 år.


  • #6   13. jun 2012 Jeg hedder bare hvad jeg blev døbt smiley

    Os selvom det er helt almindelige både for og efternavn.

    Har dog et mellemnavn, men det bruger jeg aldrig.


  • #7   13. jun 2012 Jeg overvejer det ..
    Men det er kun fordi jeg har min fars mellemnavn og efternavn, og jeg har ikke et fantastisk far/datter forhold.

    Derimod har jeg det fantastisk med min mor og hendes familie, og overvejer derfor at tage min mors pigenavn, som resten af hendes familie også hedder smiley


  • #8   13. jun 2012 Du kan jo føre traditionen videre og opkalde dem efter din mands fornavn+datter/sen eller dit fornavn +datter/sen...

    Jeg har skiftet efternavn... Jeg er den eneste i Danmark, vist nok også i verden med det efternavn. Så ingen slægtviderførsel af navnet her... Jeg starter min egen ;o) Udover jeg ikke vil have børn :b


  • #9   13. jun 2012 Jeg elsker min prins: man må gerne som dansker tage sin forældres fornavn og smide datter på. Dottir er islandsk, men det er heller ikke det, jeg skal have. Reglen om frie efternavne gælder ikke ved -søn/-datter ( der er forøvrigt under to i dk, som hedder petersdatter)

  • #10   13. jun 2012 Trustnoone: min kæreste har bare et meget specielt og udenlandsk navn både for og efternavn, så det dur ikke.

  • #12   13. jun 2012 Jeg har slettet et efternavn og fået et helt alm. -sen navn, hvilket er herligt, hellere have et alm navn som næsten ingen kan google uden at få rigtig mange forskellige mennesker op, end at kun få 1 resultat

  • #13   13. jun 2012 Ej, nu er jeg vildt nysgerrig.. smiley Kan I ikke skrive jeres oprindelige navn og det i har ændret det til? smiley Hvis det er for privat - så lad været smiley

    Jeg hed: Line Bæk Nielsen
    Nu hedder jeg : Line Bæk


  • #14   13. jun 2012 Jeg har fået min farmors fødenavn som mellemnavn. Jeg fik det i 1989, da min far og storbror også fik det.... Min mor kunne dog ikke få det pga de regler der var.

    Min mand og jeg er født med det samme efternavn, så der var ikke nogen mulighed for nyt navn da vi blev gift smiley Mine børn har min mands mellemnavn, så mit mellemnavn bliver desværre ikke ført videre.


  • #16   13. jun 2012 jeg er oprindeligt døbt Ina Annette Hansen... med en ret så kikset æsel-lyd, når man bare tager initialerne.
    Første navneskifte blev til Ina Kugge, og sekundære til Lina Kugge.

    Min mor er den eneste der stadig kalder mig Ina - alle andre jeg har 'noget' med, er folk jeg har lært at kende efter sekundære navneskift.


  • #17   13. jun 2012 Jeg er skriftet fra Tanja Jensen Østerbye til Tanja Jensen

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #18   13. jun 2012 Lina - Hvad syntes din mor egentligt om at du skiftede fornavn? Selvom det måske ikke var så stort et skifte, men alligevel?

  • #19   13. jun 2012 rollo.. altså hun var ikke sådan jubeljubel, da hun jo trods alt havde valgt et andet til mig. Heldigvis for mig kunne det have været værre... da hun ville have opkaldt mig efter en eller anden trunte der hed Igna (ja, med G), men der sagde præsten nej.
    Jeg har så bare siden jeg var 12 eller deromkring, trænet min mor til at acceptere at de beslutninger hvor jeg i bund og grund selv hænger på konsekvenserne, dem har hun ikke den store indflydelse på.

    F.ex. var hun en overgang sådan meget efter mig med om jeg nu havde lavet mine lektier.. stort set inden jeg overhovedet havde taget skoene af. Så jeg lavede konsekvent ikke lektier i rætti lang tid smiley
    Da hun lissom opdagede det ved et eller andet lærerhalløj, så gik hun jo osse igang med hvad konsekvenserne for det var på længere sigt. Hvortil jeg pænt og roligt deklamerede, at jo, dem var jeg skam klar over - men at det jo i sidste ende var mit eget problem at leve med de konsekvenser... ikke hendes.
    Siden dengang har hun ikke prøvet at ændre mine beslutninger.


  • #20   13. jun 2012 Jeg har skiftet 2 gange - første gang som 18 årig, fik jeg fjernet mit -sen efternavn - hader -sen-navne smiley
    Fik så i stedet min mors families efternavn, som jeg er meget glad for. Det var ikke nogen stor beslutning, vidste allerede som barn at jeg ville få det slettet når jeg kunne.

    2. gang skiftede jeg mit 2. fornavn fra Susan til Lilly og dette af meget personlige grunde. Men det var dælme svært at finde et navn der skulle erstatte Susan, det eneste jeg vidste var at det skulle væk.
    Jeg ville gerne have haft Ginger, men det er et beskyttet navn, så ville nok ikke få det. Havde også flere af mine familiemedlemmers navne i spil - men endte med at vælge at gøre det kæreste jeg har til en del af mig for resten af livet.

    Nogle synes det er underligt at jeg har taget min hunds navn - men jeg elsker det. Jeg bruger det ikke, men det er der og det betyder meget for mig.

    Navne betyder meget for mig og jeg synes det er helt fint at man ændre navn til det man selv kan lide. Ingen grund til at hade ens navn resten af livet.


  • #21   13. jun 2012 Nå ja og så var mit navn som barn: Tinna Susan Niemann Christensen - i dag er det Tinna Lilly Niemann smiley

  • #22   13. jun 2012 Jeg har samme "model" som Nu som medløber DKK snob..

    Hedder bare det jeg er døbt, men bruger aldrig mit mellemnavn. Synes ikke det ville være mig, hvis jeg ændrede navne.


  • #24   13. jun 2012 Rikke: Netop - man skal gøre det man føler er rigtig smiley

  • #25   13. jun 2012 Jeg hedder det jeg er døbt. Har overvejet at få tilføjet et mellemnavn, men ved ikke helt hvad det skulle gøre godt for. Hvis det endelig skulle være ville det nok blive Kate eller Constance smiley

    Jeg er glad for mit efternavn, det er der ikke mange der hedder og jeg regner faktisk ikke med at ændre det, heller ikke hvis jeg blev gift smiley


  • #26   13. jun 2012 Rikke: ja men havde jeg ikke følt at et af mine navne passede til mig, så ville jeg da helt sikkert overveje at få det ændret:-)

  • #27   13. jun 2012 Da jeg blev gift i 2002 kunne jeg ikke få min mands mellemnavn som mellemnavn, men efter lov ændringen i juni 2005 blev det mulig da fik jeg så hans mellemnavn
    Vi er kun 5 i Danmark der hedder det jeg hedder



  • #28   13. jun 2012 Tak for svar alle sammen. Jeg overvejer det på det kraftigste, men jeg må nok heller høre PeterFar, inden jeg skifter smiley


Kommentér på:
Har du skiftet navn?

Annonce