{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Cava
Cava
Tilmeldt:
3. aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300

Flytte langt væk...?? {{forumTopicSubject}}

Jeg står lige nu i en situation, hvor vi måske skal flytte fra Østjylland til Esbjerg/Vardeegnen pga min mands arbejde.

Det er godtnok en stor beslutning og kræver at min lille familie rykkes op med rode. Børnene er 3 og 5 og skal så starte i en anden børnehave og finde nye venner; til gengæld kommer de til at bo meget tæt på deres bedsteforældre...
Min mand kommer tilbage til sin fødeegn og får en fed arbejdsmæssig udfordring, og så er der jo bare mig tilbage...

Et arbejde skal jeg nok få derude, men hvad med hesten? Hvad med hundetræning? Og hvor nemt er det lige at få nye venskaber og opbygge et tilhørsforhold til det nye lokalområde?

Ih der er godtnok mange spekulationer, og det hele synes lidt uoverskueligt....
Er der nogen herinde som har prøvet noget lignende og som vil dele deres erfaringer?
Eller er der måske nogen fra Varde/Esbjerg (området imellem) som vil fortælle mig lidt om, hvordan der er?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte langt væk...??
  • #1   20. jun 2012 Synes at det lyder som en rigtig god idé, og børnene er ikke så store endnu, så det bliver noget problem. Vi flyttede til en anden landsdel med teenagere, det var lidt af et arbejde.
    Nye mennesker og tilhørsforhold, ja der har du jo alle kort på hånden, via dine børn,hest og hund, så det skal nok komme helt af sig selv.
    Se det som en skøn udfordring, til at lære en amsse nye at kende. held og lykke.


  • #2   20. jun 2012 *masse* smiley


  • #3   20. jun 2012 Hmm rev rødderne op på 2 børn og flyttede fra Sjælland til Midtjylland. Ingen problemer i det. smiley

  • #4   20. jun 2012 Er rykket fra Århus til København... Og nu fra København til Fyn (Fyn er jeg mere hjemvandt med venner og familie)

    Og netop hundene gjorde at man hurtigt bygger flere venskaber op, lærer jo folk at kende til hundetræning.. Samme vil jo ske hvor du opstalder din hest...

    Forældre i børnenes børnehaver?

    Du skal jo også starte nyt job, mon ikke også der vil dukke noget op der...

    Evt gamle venner af din mand...

    Det kræver så også at man selv er åben og villig til at lukke op for sig selv og nye mennesker ind...

    Umildbart læser jeg det, som du har en rigtig god grobund for at lære nye mennesker at kende, du skal bare selv være åben for det smiley


  • #5   20. jun 2012 Ville ikke have de store bekymringer, da børnene jo er små.
    Jeg flyttede fra nordsjælland til midtjylland med 3 børn og nr. 4 på vej.

    De 2 ældste er nu flyttet tilbage til sjælland, de yngste (13 og 18), er jeg ret sikker på bliver i jylland, så i mit tilfælde, har det givet lidt bagslag.


  • #6   20. jun 2012 Tusind tak for svarene...
    Hvor er det dejligt, at I kan bekræfte mig i, at det sagtens kan gå godt....
    Jeg er egentlig også ret tændt på idéen, men der er nu en masse, som skal på plads først. Vi skal have sat vores hus til salg, og så skal vi have fundet ud af, hvad vi skal gøre indtil det er solgt og vi kan købe drømmegården (som man jo ligepludselig kan få råd til derovre;))


  • #7   20. jun 2012 Jeg rev rødderne op og flyttede til sjælland. Egentlig var det spontant fordi min far var meget syg og der var ikke så meget bagtanke bag. Jeg havde ikke svært ved at finde hverken arbejde eller venner.

  • #8   20. jun 2012 Batdog: Tusind tak for at du vil dele dine tanker om området... Det er fedt at høre, at der ikke kun er jægere, fiskere og forstokkede ældre mennesker (sådan cirka min mands familie og vennekreds :))
    Det lyder faktisk som en ret spændende by smiley
    - Og jeg ææælsker sushi


  • #9   20. jun 2012 Camilla.. Jeg bor i Varde, har både hest, hund og børn i henholdsvis skole og børnehave smiley
    Jeg kan ikke hjælpe dig med, hvordan det er at starte på ny et helt andet sted i landet, men har du brug for gode råd til evt. opstaldning af hesten, hundetræning eller valg af børnehave eller hvad ved jeg - måske bare en at snakke med, ja så gør jeg det gerne smiley


  • #10   20. jun 2012 Tina A: Tusind tak for tilbuddet, det vil jeg helt klart benytte mig af smiley Nu skal vi lige bruge de næste par dage på at gennemtænke det og finde ud af hvad mandens arbejdsplads egentlig kan tilbyde (særligt i forhold til at finde midlertidig bolig indtil vores er solgt), men jeg tror altså, at vi gør det smiley :)
    Det ku være fedt at få lidt gode råd fra én som bor der, når vi har fundet ud af, hvor vi skal bo...


  • #11   20. jun 2012 jeg syntes selv jeg er flyttet langt væk selom det kun var fra billund til ølgod XD følgte mig virkelig på herrens mark til at starte med men efter jeg er begyndt på skole er det blevet meget bedre og jeg er blevet helt glad for esbjerg/varde egnen smiley så velkommen i det sydvest jyske smiley

  • #12   20. jun 2012 Det lyder rigtig spændende, og fedt hvis I kaster jer ud i det selvom det kan være en stor udfordring.
    Hvis det bliver i Varde eller omegn siger du bare til smiley Ved ikke så meget om børnehaver og hestestalde i Esbjerg smiley


  • #13   20. jun 2012 Jeg tror, at det ville blive Varde. Manden skal arbejde i Esbjerg, men jeg har fundet et muligt job i Varde og det er der hans forældre bor. Drømmen er en lille gård lige udenfor Varde...

  • #14   20. jun 2012 Nu synes jeg jo at Varde er en dejlig by, og hvis dine sigerforældre bor her må I også kende lidt til byen smiley
    Vi er for et år siden flyttet fra vores nedlagte gård lige uden for Varde, til udkanten af byen. Jeg havde heste hjemme, men min mand er selvstændig så det voksede os over hovedet. Nu er der en hest tilbage, som er opstaldet og jeg nyder virkelig samværet med de andre i stalden..
    Krydser fingre for du får jobbet smiley


  • #15   20. jun 2012 jeg er flyttet fra assens ca midt imellem raqnders og aalborg til Horsens i 2007. nu er jeg så flyttet til Esbjerg og igen har jeg hevet det hele op med roden:)
    Det er altid svært i starten men hurtigt falder du på plads når først du har "lært" det...! sig til hvis der er noget du i tvivl om:)


  • #16   20. jun 2012 Jeg flyttede fra Greve til Kalundborg da jeg var 15 år gammel, og fra Kalundborg til Hedehusene da jeg lige var blevet 19. Der er en 70-80 km mellem, tror jeg, så ikke voldsomt langt, men alligevel nok til, man ikke bare lige kan smutte forbi hos veninderne, når man har lyst - specielt ikke når man, som jeg, ikke har bil.

    Jeg synes ikke det har været helt vildt forfærdeligt, men det er svært. Jeg er på en måde træt af at få nye venner. Da jeg var 15 fik jeg nye venner på efterskolen, da jeg var 16 på gymnasiet, da jeg var 19 på min videregående uddannelse.
    Jeg har ikke voldsomt mange venner her i Hedehusene, jeg har vores overbo og vores gamle naboer (vi har boet to steder i byen) og det kom egentlig meget naturligt og uden at gøre særlig meget.

    Jeg vil tro at venskaberne nok skal komme stille og roligt for jer, når jeres børn får venner, I møder naboerne osv. - det føles uoverskueligt men jeg tror, det vil komme stille og roligt af sig selv smiley


  • #17   20. jun 2012 hejsa jeg bor i esbjerg og ved at der er masser af steder man kan opstalde sin hest :o) hundetræning er der hvis også flere steder mener jeg mindst har hørt om 2-3 steder :o)
    det der med at få opbygge en nu omgangskræs tror jeg kommer meget anden på hvordan man selv er er man smillende og oppen kan jeg ikke forstille mig det kommer til at tage lang tid og så tror jeg også det lidt kommer and på hvor man bor henne af :o)


  • #18   20. jun 2012 Haha Batdog, ja vestjyder kan sgu godt være lidt seje i optrækket og skal lige se folk lidt an, men har man føst lært dem at kende er de fleste gæstfri og hjertevarme smiley

  • #19   20. jun 2012 Tine A
    Vestjyder er ikke så gæstfri som du siger. Det er ihvertfald ikke min opfattelse. Flyttede som barn til en lille vestjysk by - Ansager og lige i den by var man bare ikke "in", hvis ikke man var født og opvokset i byen. Man var faktisk mobbeoffer, hvis man var tilflytter.
    Men vil da håbe at folk er lidt mere gæstfri i de lidt større byer.


  • #20   20. jun 2012 Trine & Daisys papfar.. Det har du sikkert ret i, men mon ikke sådan noget kan forekomme i mange små byer overalt i landet? Men har da godt nok også oplevet folk fra de små samfund der er noget forstokkede og inspiste.. Vores søn går i en friskole i nærheden af Varde, det er han super glad for, mange folk derude er utroligt søde, men der er også mange der ikke lukker folk ind medmindre du har samme "interesser" som dem..
    Men sådan er jeg ikke, er faktisk ret så imødekommende smiley


  • #21   20. jun 2012 Hey tror nu heller ikke du er den værste at komme ind på smiley
    (Hvordan har roserne det? har stadig nogle til afhentning, de skal bare lige graves op - Og Emmi ja hun var trææææt)
    Men du har uden tvivl ret, man skal nok vælge de største "landsbyer"..


  • #22   20. jun 2012 Haha det kunne være super hyggelig, min mand graver også gerne smiley Er også sikker på Emmi ville elske at løbe lidt med Balder..

    Vi skal til vores første skue lørdag og skal afsted inden en vis herre får sko på!!
    Hvis vejeret er til det, skal vi nok ud og sende en heks afsted om aftenen..
    Men lad os endelig finde en dag - roserne står godt hvor de er smiley


  • #23   21. jun 2012 Batdog: Tusind tak for det gode tilbud med hjælp til boligsøgning!!!
    Der går nok lige en uges tid, før det er endeligt besluttet, og vi kan desværre nok ikke købe hus, før vores nuværende er solgt. Må jeg spørge, hvor du bor? Har kigget lidt på Guldager, men synes, at det virker til at husene er temmelig dyre. Alslev foreslog min mand, men jeg kender jo ikke rigtig noget til det.
    Vi vil gerne bo, så der ikke er for langt til en skole (evt. friskole), indkøbsmuligheder er ikke så vigtige, da vi alligevel tager bilen.

    En guide til west-jyder ville være ret sjov at lave. Jeg er selv opvokset på sjælland og flyttede alene til jylland, da jeg var 18, og det har altså givet nogle sjove kommentarer.
    Min mands familie som er meget vestjyske, synes generelt også at jeg er et sært menneske, så det får vi meget underholdning ud af smiley
    En flok ældre forstokkede westjyder, som mener at jagt og brød til kaffen er det livet handler om, og så mig, med mine flippede "lys og kærlighed" tendenser - og så endda uddannet terapeut smiley smiley

    Tine: Hvor går din søn i skole henne? Er rigtig ked af at forlade den gode friskole som pigerne var skrevet op til herovre, så det ku være fedt, at finde en god en derovre....


  • #24   21. jun 2012 Han går på Mejls friskole (eller MOT - mejls orten tinghøj). Det ligger vel 5-7 km, jaa det er vel nord øst vil jeg tro, uden for Varde.
    Der er også en natur børnehave på stedet, der går vores yngste søn og elsker det simpelthen smiley Jeg er simpelthen en skovl til alt der her med at linke, men deres hjemme side er mot-friskole.dk derfra kan du også komme ind på børnehavens hjemmeside..


  • #25   22. jun 2012 Tak for svar Tina. Det lyder rigtig lækkert med naturbørnehave....

  • #26   22. jun 2012 Sjovt nok har jeg en gammel skoleveninde, der bor i det område. Ihvertfald hvad jeg kunne læse på hendes facebook profil. Hun boede i Mejls.

    Hvis det SKAL være lige i nærheden af Esbjerg, hvad så med Tjæreborg, Andrup, Skads eller søge lidt længere væk af motorvejen til f.eks Vejen, Brørup, Holsted?


  • #27   22. jun 2012 Tror nu ikke der er så anderledes i hverken Skads eller Andrup, end der er i Ansager eller mange andre små byer. Har bekendte i begge byer og de fortæller det samme som vi oplever i Mejls og Orten hvor vi boede tidligere..
    Tjæreborg har vi selv famile og ja synes egentlig også der er en tendens til sladder der.. Vejen, Brørup og Holsted kender jeg ikke. Men tror som sådan ikke problemet er hvad byen hedder, men størrelsen på den..


Kommentér på:
Flytte langt væk...??

Annonce