18.559 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 66 Svar

Spg. Ang. Tandpine og dolol. Spg. Ang. Tandpine og dolol.

Sagen er den at jeg igår fik lavet rodbehandling i en 'død' tand - og det foregik jo derfor uden bedøvelse! Av!!
Jeg bliver bare ved med at have ondt og det er trukket helt ud i øret nu.
er der nogle der har prøvet noget ligende??

Jeg tager dolol for at holde smerten ud - men man må jo ikke køre bil når man har taget dem - hvor længe gælder dette forbud? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spg. Ang. Tandpine og dolol.
  • #1   17. aug 2012 Der står ikke man ikke må køre bil - men med forsigtighed ... smiley

• #2   17. aug 2012 Jeg har nu kørt alligevel:)

• #3   17. aug 2012 Åååh okay :-). Så har jeg bare misforstået hvad lægerne sagde der jeg fik dem udskrevet smiley men det var måske fordi jeg havde brækket ryggen der jeg fik den udskrevet at der var andre regler smiley

• #4   17. aug 2012 Hvem har sagt man ikke må køre bil når man tager dolol??

Med mindre det er lavet om indenfor det sidste år, så betyder advarselstrekanten blot at du skal være ekstra opmærksom da dolol KAN virke sløvende...
    Jeg ville have haft et enormt problem hvis det var ulovligt at køre bil når man tager dolol - så kunne jeg ik have passet mit arbejde og min skole..

• #5   17. aug 2012 http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=1986

Dolol er et svagt smertestillende middel - så du kan godt køre bil.

• #6   17. aug 2012 Brækket ryggen?? Fy for helvede, det lyder smertefuldt og meget voldsomt... Håber at du er kommet dig smiley

• #7   17. aug 2012 Michelle - det er jeg - det er 2 år siden smiley

• #8   17. aug 2012 Men mht. Tanden er det bare som om jeg kan mærke pulsen i den? Er der nogle der ved om det er normalt? Min behandling er ikke færdig - den skal laves færdig den 27 først og lige nu synes jeg der er uoverskuelig langtid til smiley

• #9   17. aug 2012 Dolol er et morfinlignende præparat og derfor sløvende. Slå Tramadol (virksomme stof i Dolol) eller opioider op på nettet. Så må du kunne finde noget om dette og kørsel.

• #10   17. aug 2012 Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om hvor længe du ikke bør køre bil, men jeg er mere end erfaren med Dolol´s bivirkninger. Det eneste jeg husker er noget svagt om at det "vist" er i kroppen i 8 timer.

Jeg vil give min advarsel til dig om at du SKAL læse indlægssedlen MEGET nøje hvis du får brug for at tage pillerne over længere tid. Jeg kan fortælle at jeg har fået smadret mit mundtøj komplet pga. den ændring der er i spytbalancen når man bruger produktet over længere tid. (lad være med at børste meget på tænderne så ryger emaljen og så starter balladen) Jeg snakker her ikke bare en tand der blev ødelagt, men HELE mit tandsæt! Det ironiske er at man bla. får Dolol udskrevet fra lægen pga tandsmerter som du fik. Jeg var i langvarig behandling da jeg tog et alvorligt fald.

Jeg gyser når nogen bare nævner navnet på produktet og jeg vil råde til at undgå produktet helt hvis nogen spørger mig. (og ja det er baseret på min egen erfaring men altså den er også meget alvorlig.)

Jeg er klar over at visse læger smider om sig med recepten til netop Dolol, da der er store kampagner hvor lægen får en sjat hver gang recepten bliver solgt!, men som patient så læs den indlægsseddel ufatteligt grundigt og brug det kun i yderste nødstilfælde. Jeg ville til enhver tid, men min viden i dag bruge en hammer i knolden og slå mig selv ud frem for at indtage Dolol.

Ja jeg ved det lyder overdrevet, men det er det IKKE! Min anbefaling er at søge et andet morfin produkt hvis dine smerter er meget slemme (og det ved jeg at tandsmerter kan være.)

Jeg vil ønske dig rigtig god bedring og kortvarig behandling. Har du brug for at høre mere om min historie er du velkommen til at skrive en PM til mig.

• #11   17. aug 2012 Jeg ville tage 2x4 parcetamol (panodil, pinex...) 500 mg og supplere op med dolol. Panodil har ingen bivirkninger (med mindre du overskrider max dosis på 8x500 mg). På den måde kunne måske minimere indtaget af dolol smiley

• #12   17. aug 2012 Primadonnaens moar - man må godt køre bil selvom man får dolol.. Man må også køre bil selvom man får morfin.. Man skal bare være opmærksom på at det KAN virke sløvende - det har langt fra en sløvende virkning på alle :O)

• #13   17. aug 2012 Line - Har før taget dem over en længere periode (brækket ryg) så kender godt til dem. Det er også derfor jeg har dem - og ikke pga. Tandsmerter men ved godt de 'bare' bliver udskrevet.

Rasmus - jeg tager begge dele det er bare som om det kun hjælper i et par timer smiley

• #14   17. aug 2012 Line N - har du noget på skrift der dokumenterer at dolol ændre spytbalancen, og dermed ødelægger tænderne??

Jeg har igennem de sidste 5-6 år fået store doser dolol, og har fået meget svage tænder.. Hvilket jeg aldrig har haft før.. Ulempen er så at jeg netop børster tænder meget hårdt; ka ødelægge en tandbørst på meget kort tid smiley

Ville sætte enorm pris på alt hva du kan fortælle mig :O))

Anita - dejligt :O) Synes det er meget imponerende at man kan komme sig over noget så alvorligt som en brækket ryg!! Thumps up! :O)

• #15   17. aug 2012 Michelle - mange tak! Det var en meget hård tid og jeg måtte træffe mange valg og gå igennem nogle hårde ting. Længe leve familie og venner der støttede en til det sidste og gjorde man så lyset på den anden siden! Det var et smerte helved uden lige og ønsker det ikke engang for min værste fjende. Jeg måtte stoppe på mit drømme studie og tage afsted med min hest alt imens jeg gik rundt og egentlig ikke kunne gøre hverken fra eller til. Heldigvis kom Alba ind i mit liv :o) den skønne lille hvaps blev min "erstatning" for alt hvad jeg havde mistet så selvom det var hårdt første det alligevel noget fantastisk med sig smiley

• #16   17. aug 2012 Michelle...

Det eneste jeg har set ang. spytbalancen er nedskrevet i indlægssedlen, som et meget lille kapitel med små bogstaver smiley Jeg ser det selvf. også på nettet som en mulig bivirkning, problemet er bare at det først er efter man har været igennem en problematisk situation at man bliver klar over hvad det reelt betyder at der er "ændringer i spytbalancen". I mit tilfælde var jeg gravid da jeg faldt og det mest sikre var at give enten ren morfin eller "kunstigt" fremstillede morfin præparater. Den kombination var fatal for mit smil. Jeg har min egen tandlæges og min læges papirer på skadevirkningerne på min egen krop. Jeg er sikker på du kan finde andre lignende historier rundt om på nettet. Jeg har for 10 år siden ihvertfald fundet rigtig mange, da jeg dengang stod midt i "tandballaden".

• #17   17. aug 2012 *Michelle-med mini bull & malinois*: Hvor ser du jeg skriver man ikke må køre bil? Jeg tager dem selv af og til pga. dårlig ryg. Jeg tænker bare at det for andre kan være godt at læse om virkning og bivirkning. Især hvis man ikke er vant til at tage dem smiley

• #18   17. aug 2012 Jeg må også advare mod brugen af dolol - eller tramadol, som det aktive stof hedder. Der findes flere produkter af forskelligt navn.

Man kommer MEGET hurtigt op i store doser og det er altså svært at komme ud af igen. Det er ikke mildt, som man ellers får at vide, at det er - det er stadig et morfinpræparat med alt, hvad det indebærer.

Det er virkelig noget man skal forsøge at undgå overhovedet at starte på. Der findes for de fleste gode muligheder for at kombinere andre typer medicin, og det ville jeg i den grad benytte mig af.

Med hensyn til bilkørsel - man kan blive dømt for narkokørsel hvis man har taget tramadol og kører bil.
    Det kan ikke tilrådes.
    Jeg har fået oplysning fra en anæstesilæge om, at det er problematisk med bilkørsel, hvis man ikke tager produktet fast eller ikke tager en fast dosis.

• #19   17. aug 2012 Min mand gik sidste weekend med store tandsmerter da der røg en plomb i en kindtand og tanden flækkede, ingen piller hjalp indtil han søndag fik 2 Ipren og en panodil det hjalp og han klarede sig til tirsdag hvor han kunne komme til tandlæge ved at tage dem på den måde 3 gange om dagen.

• #20   17. aug 2012 Jeg tager dem i øvrigt også mod eftervirkningerne fra en brækket ryg - plus noget tilkommet.
    Før kunne jeg kombinere paracetamol og et nsaid-præparat, men da jeg har tarmsygdom er det ikke længere muligt.

Det er lidt af en kattepine.

• #21   17. aug 2012 Jeg tager faktisk heller ikkebdolol om dagen fordi jeg kan huske hvor træt jeg blev af dem. Men om aftenen når jeg ligger i min seng så dunker hele skallen og har prøvet ipren og panodil, Treo hjælper heller ikke der er ikke noget der hjælper smiley

• #22   17. aug 2012 Anita - puha det har været en hård omgang smiley Men som du selv siger, så er intet så skidt at det ik er godt for noget - du fik Alba :O))

Line N - jeg må straks igang med at søge nettet tynd :O)

Primadonnaens.. - hvorhenne skriver jeg at du har skrevet at man ik må køre bil? Jeg oplyser blot om det for at Anita ikke behøver lede nettet igennem smiley Virkning og bivirkninger er der linket til længere oppe - derudover bør man læse indlægssedlen (og nej, jeg har ik altid selv gjort det... Det er jo r*vsygt *S*) inden man tager medicinen..

Derudover må det vigtigste være at føle efter på egen krop; vi reagere enormt forskelligt på medicin.. Nogle er overfølsomme, skal have lave doser og mærker mange bivirkninger.. Andre optager dårligt medicin, og ska derfor have højre doser og mærker knap så mange af bivirkningerne.. smiley

• #23   17. aug 2012 Anita

Iiih du er sq en stakkel. Det er slet ikke sjovt at være smerteplaget - selv for en kort tid er det rædselsfuldt. Det er klart at det kan være nødvendigt med noget stærkere og man må i de fleste tilfælde gå ud fra at lægen ved bedst smiley men iiih jeg håber for dig det er hurtigt overstået eller at du kan finde lindring på anden vis en det for mig ihvertfald forfærdelige produkt smiley

Igen god bedring, håber du får en fornuftig nattesøvn.

• #24   17. aug 2012 Btw. Er der slet ikke nogle der har erfaringer med min form for tandpine :-)?

• #25   17. aug 2012 Narkotiske analgetika (opioider)
    Ved brug af opioider alene, indenfor vejledende dosisgrænser for den lidelse opioiderne bruges for, vil der som regel ikke være noget til hinder for at føre motorkøretøj, så længe det er en stabil dosering
    Ved opstart og dosisøgning
    Ved opstart af behandling med opioider og ved hver dosisøgning vil førerretten ikke være opfyldt i mindst to uger
    Lægen er derfor forpligtet til at gøre patienten opmærksom på dette, ifølge autorisationslovens §44
    Ved fast dosering og medicinsk indikation
    Hvis medikamentet bruges over tid i fast dosering og på klar medicinsk indikation, vil det måtte antages at tilvænning sker, således at kørekortsreglernes helbredskrav antages at være opfyldt
    Hvis lægen vurderer, at medikamentet giver sedation eller anden virkning, som kan antages at være trafikfarlig, for eksempel hvis patienten er syg, svækket eller gammel, indtræder meldepligten alligevel. Hvis lægen er i tvivl, skal embedslægen høres
    I kombination med andre midler
    Ved samtidig brug af andre beroligende eller bedøvende midler, eller medikamenter som kan antages at have indvirkning på køreevnen, er kørekortsreglernes helbredskrav ikke opfyldt og meldepligten indtræder
    Opiater brugt i rushensigt eller med et misbrugspræg kontraindicerer bilkørsel

Taget herfra: http://laegehaandbogen.dk/legemidler/brug-af-legemidler/bilkorsel-og-medikamenter-10521.html

• #26   17. aug 2012 CH - det er ikke alle der bliver afhængige, eller som har svært ved at stoppe igen...

Det er desværre de eneste smertestillende der har bare en lille effekt hos mig, så ka ikke erstatte dem med noget andet... Alt er prøvet smiley

• #27   17. aug 2012 Line - mange tak. Og nej der er slet ikke sjovt smiley men igen. Lægen har ikke udskrevet dem pga. Tandpine. Det er som sagt fra den gang jeg brækkede ryggen.

• #28   17. aug 2012 Generisk navn Max. døgndosis (mg) for anbefaling af kørekort til kat. A, B, C og D*
    Ketobemidon 180
    Hydromorphon 32
    Fentanyl 6,4
    Metadon 120
    Morfin 220
    Nicomorphin 180
    Oxycodon 110
    Petidin 1.600
    Tramadol 1.200
    Buprenorphin Ingen

Vil bare lige sige - 1200 mg er jo det glade vanvid, det må da være en fejl!!

• #29   17. aug 2012 Michelle, nej, det har jeg heller ikke påstået.

Man ved bare ikke på forhånd hvem der har, og hvem der ikke har.

Det afhænger også en del af tiden, man har brugt produktet og i hvor stor dosis...

• #30   17. aug 2012 Nå ja - og også hvor stærke og konstante smerter, man har.

At holde op kræver en tilvænning til smerter og DET er hårdt.

• #31   17. aug 2012 Anita

jeps jeg fangede den godt smiley men det var det samme som din læge sansynligvis ville have udskrevet hihi.. Hvis altså ikke du protesterer.. smiley Det ved jeg af erfaring derfor jeg skriver som antaget at det er derfor. smiley

• #32   17. aug 2012 Line - ååh okay hehe. Jeg er ikke så kvik idag skal jeg ærlig indrømme :-).

• #33   17. aug 2012 *Michelle-med mini bull & malinois*: Primadonnaens moar - man må godt køre bil selvom man får dolol.. Man må også køre bil selvom man får morfin.. Man skal bare være opmærksom på at det KAN virke sløvende - det har langt fra en sløvende virkning på alle :O) Måske jeg har misforstået så.. ? Der står rigtig meget om Dolol (tramadol) på nettet og meget fejlagtigt at det er et svagerevirkende middel.. det er et svagere virkende morfinlignende præparat (opioider). Jeg synes man bør læse indlægssedlen igennem her, især hvis man ikke er vant til at tage dem da de så ofte kan have en voldsommere virkning.

• #34   17. aug 2012 CH - okay, det var bare skrevet generelt.. Men du har selvfølgelig ret i, at man ikke på forhånd kan vide hvem der bliver afhængige og hvem der ikke gør smiley

Jeg er nu altid bare stoppet; min hukommelse kan hverken holde styr på op- eller udtrapninger.. Og det har endnu ikke været et problem; måske fordi medicinen har så lille en effekt.. Jeg ved det ik, ved bare at det fungere for mig smiley

1200 mg lyder af rigtig meget - det er jo langt over anbefalet dosis... Men hvis det ikke er en fejl, så ka de fleste af os roligt køre bil endnu smiley

• #35   17. aug 2012 Michelle - Nej, vi kan ikke køre roligt medmindre vi kører på en fast dosis, som ikke bliver reguleret op eller ned.
    Bliver det reguleret, så skal man ikke køre i 14 dage.

• #36   17. aug 2012 Jeg har nu heller ikke haft de store problemer med at stoppe. Har haft et behov der var omtrent et snit på 1-3 doser om ugen efter behov. Men i forbindelse med noget arbejdsprøvning kom på nogle dage op på 300 mg dagligt. Altså 6 doser. Dertil stærkt øgede smerter.

Den første gang tog det et år at komme ned på oprindelig dosis.

Så kom jeg i ny arbejdsprøvning - og halvandet år tog det inden jeg her for kort tid siden oplevede et helt døgn uden tramadol. (Det blev så faktisk til næsten en uge indtil jeg måtte krybe til korset).

Jeg er ikke afhængig på den måde, at jeg får abstinenser - men problemet er jo, at man gør mere når man er helt eller delvist smertedækket. Og får man så ikke det smertestillende, så bliver man drevet til vanvid af smerterne, der kommer.

• #37   17. aug 2012 CH - det irriterer mig lidt at jeg at aldrig er blevet oplyst om dette af lægerne... Jeg kunne jo mange gange have mistet mit kørekort... smiley

Nu ved jeg dog hvad jeg skal sige til kommunen, hvis de fortsætter med at ville have mig tilbage på medicinen smiley

Inden jeg stoppede med fast medicin sidste år, fik jeg 3-400 mg dolol retard morgen og aften, samt 20 mg amitriptylin om aftenen.. Stoppede stort set fra dag til dag - var inde i en god periode i forhold til smerter og søvn, så det gik rimelig "smertefrit" smiley
    Har gjort det med alt det medicin jeg igennem årene har prøvet.. Så kender ik til andre måder at gøre det på smiley

Når jeg så engang imellem bliver drevet til vanvid af smerterne, så æder jeg nærmest talt ALT indenfor rækkevide i et desperat håb om at det virker.... smiley Er desværre ik særlig medicin-forskrækket..

• #38   18. aug 2012 Iiih Rikke jeg forstår din kattepine, men din kommentar om at der er bivirkninger ved al medicin og så må man tage bivirknngerne med.. Det garanterer jeg for du ikke "bare" ville sige hvis du så mit mundtøj eller havde haft samme oplevelse.

Det er bestemt ikke sjovt at skulle vælge mellem pest eller kolera klart -og smerter kender jeg også en heeeel del til smiley , men min advarsel går på det langsigtede. Det er pænt uhensigtsmæssigt at tage tabletter for f.eks tandpine som skaber flere og meget alvorlige tandproblemer i fremtiden. Jeg ville klart undersøge sammen med lægen om der kunne findes et alternativ. Men ok nu var jeg også meget glad for at kunne spise mad og smile uden at føle pinligehed - sådan er vi jo forskellige.. lol.. (nej spøg til side jeg tror de fleste værdsætter deres smil) Den eneste grund til jeg oplyser om min situation er jo at hvis jeg kan hjælpe andre til at undgå det helvede jeg har været igennem så vil jeg da klart hjælpe og give min advarsel videre. Spørgsmålet er jo netop om man kan finde en anden løsning som ikke er skadelig på sigt. Jeg har betalt en pris der hed hele tandsættet fordi jeg var i smertehelvede. Jeg kan sige at jeg ville have valgt anderledes i situationen, hvis jeg havde vidst hvad jeg ved i dag. MEN det gjorde jeg desværre ikke. Måske kan andre få noget godt ud af at vide om min ret forfærdelige oplevelse.

• #39   18. aug 2012 Jeg har taget dolol (for andre smerter) og jeg skal bestemt ikke ud og køre bil.

Og så lyder det som om, du evt har en ekstra kanal, der har været svær at finde for tandlægen.

Jeg har fået rodbehandlet en del tænder, og en specifikt blev ved med at gøre ondt og jeg fik altså bedøvelse (min svenske tandlæge er fantastisk mht smerte). Og det viste sig så at den her tand havde en ekstra meget tynd kanal.

Jeg ville ihvertfald få en akuttid hos en tandlæge på mandag. Og føler du ikke du kan vente, så afsted til tandlægevagten.

• #40   18. aug 2012 Jeanette - åååh nej! smiley
    Jeg er så ulykkelig over den tandpine her. Har aldrig haft huller eller noget det eneste der er sket er at jeg for 10 år siden slog mine fortænder meget voldsomt! Nu må jeg så bøde for det smiley
    Jeg har altid passet på mine tænder, været glade for dem og nu gør de så ondt at jeg har lyst til at hive dem ud.

Jeg har lige snakket med min mor og hvis det ikke bliver bedre ringer vi til ham (han er før taget ind for at åbne i weekenden siger hun).

Eller så ringer jeg til ham på mandag og siger jeg ikke kan vente. Har næsten ikke lyst til at snakke eller noget for det gør bare så ondt smiley

• #41   18. aug 2012 De tabletter der virker bedst for tandsmerter er uden tvivl Ibumetin (Ibuprofener) 600 mg evt. i kombination med 2 stk. Panodil eller andet præparat med Paracetamol. De skal tages fast i interval med 8 timers mellemrum.

• #42   18. aug 2012 Åh din stakkel, jeg ved lige præcis, hvordan du har det, tro mig smiley

Jeg har svage tænder, så har haft min del af problemer.

Jeg ville næsten ringe til ham, og høre om han kan se dig i dag. Du kan da ikke gå sådan weekenden over smiley

• #44   18. aug 2012 Ibuprofen behøver ikke recept. De kan købes i håndkøb på 200 mg. Du skal bare tage 3 stk. Dog skal man være forsigtig hvis man har lidt sart mave, da det kan være lidt hårdt for maven.

Tandsmerterne kan komme, hvis tandlægen har været en anelse udenfor rodspidsen med udrensningen. Så kan der godt komme smerter udenfor selve tanden. Det skulle gerne fortage sig over en dags tid.

• #45   18. aug 2012 Jamen den er jo ikke lavet færdig endnu - han gik kun omgang og så skal jeg derop igen den 27 og have lavet den ordenligt. Den dunker stadig vildt idag - men jeg forstår ikke jeg kan mærke noget når den jo er død? Men det kan jeg altså!

• #48   18. aug 2012 Jamen det er de - han gav mig sådan noget stød lignende noget på den inden han gik igang og der kunne jeg ikke mærke noget overhovedet. Også derfor han gjorde det uden bedøvelse jo

• #50   18. aug 2012 Ja det tænker jeg også på - og det kan vel også være derfor det dunker i den.

• #52   18. aug 2012 Smerterne kommer ikke fra selve tanden, men knoglevævet under/over den. Hvis tandnerven er død, kan man ikke mærke noget i selve tanden, men der er masser af nerver rundt om tanden og især ved rodspidsen. Det kan være svært at rense roden helt op, for ude ved rodspidsen forgrener nerven sig ud ligesom et floddelta, og det kan være svært at rense de små kanaler op. Modsat kan man også komme for langt ud af rodspidsen og komme til at rode ude i selve knoglevævet omkring. Det er ganske få mm vi taler om, men det kan godt gøre ondt. Står tanden åben eller er den dækket af?
    Kan du huske hvad der er skyllet i eller om der er puttet noget medicin i tanden?

• #53   18. aug 2012 Den er dækket af smiley og han skyllede den i klorhexidin.

• #54   18. aug 2012 Det kan være at der står en lille bitte rest af klohexidinen, som siver ud af rodspidsen, måske er det det der giver smerten? Jeg er snart løbet tør for ideer... For nogle hjælper det at have noget køligt i munden, for andre at lægge varme omslag. Men ellers kan jeg altså ikke lige ryste mere ud af ærmet.....

• #55   18. aug 2012 Jeg må ringe til tandlægen mandag - evt. Imorgen hvis det ikke bliver bedre.

• #56   18. aug 2012 Det bliver du nok nødt til...... God bedring.

• #57   18. aug 2012 Mange tak - og tak for hjælpen. smiley

• #58   18. aug 2012 Nellike

• #59   18. aug 2012 Nellike?

• #60   19. aug 2012 Jep - man skal tygge tørrede nelliker. Lægge den der, hvor problemet er og så have den liggende. Det smertelindrer fænomenalt.
    Man kan også dryppe med nellikeolie ned i tanden.

• #61   19. aug 2012 Okay smiley mange tak.
    Det gør så ondt idag at jeg næsten er frisk på at prøve alt!

• #62   19. aug 2012 Det synes jeg du skulle forsøge så. Det er faktisk brugt af tandlægerne, der væder gaze i nellikeolie og lægger det ned i det smertefulde område.

Det er afsindig effektivt - men smager naturligvis kraftigt.

• #63   19. aug 2012 Det er da helt rigtigt. Tandlægerne bruger det i flydende form, kaldet eugenol, og det er den lugt man forbinder med tandlæge!

• #64   20. aug 2012 Har været ved tandlægen idag.
    Han bedøvede mig og fiksede den igen. Nu er bedøvelsen væk og jeg har voldsom tandpine igen smiley

• #65   20. aug 2012 Æv, altså..... Jeg er nu helt på bar bund. Er der stadig en Kæbekirurgisk afd. på Aalborg Sygehus? Kunne du ikke prøve at ringe dertil og bede om råd?

• #66   20. aug 2012 Pas - det er jo ikke i kæben? Det er min fortand og det gør såååå ondt smiley min mor har lige været forbi med nogle gigtpiller. Håber virkelig de virker smiley

• #67   20. aug 2012 Jeg har heller aldrig fået det før så aner det heller ikke!
    Men der jeg gik ud sagde han at jeg nok ville være lidt øm - men jeg er meget øm og jeg måtte ikke få tandpine - men det har jeg smiley

Desuden er min tand død så kan slet ikke forstå jeg kan mærke noget i den.

• #68   20. aug 2012 Er du helt sikker på at det er i selve tanden? Hvis tanden er rodbehandlet, skulle den gerne ikke kunne mærkes mere! Fjernet nerve = død tand = ingen smerter. Tanden er nu et dødt materiale og burde ikke kunne mærkes mere end en fingernegl. Hvis der er smerter, burde det simpelthen ikke stamme fra tanden, men fra kæben omkring. Er der smerter i selve tanden, forstår jeg det ikke.....

• #69   20. aug 2012 Det er i tanden - tror jeg - og så især tandkødet over. Min tand er død - det var den også før behandlingen. Men det kan da godt være det bare er i tandkødet og jeg så føler det er i tanden.

• #70   20. aug 2012 Ej hvor æv at du stadig har ondt. Det er simpelthen så forfærdelig at have tandpine. Jeg har prøvet at have smerter efter en rodbehandling. (flere gange) Det viste det sig den ene gang, at der var et lille stykke af nerven tilbage helt oppe i rodspidsen. Selvom tanden er død er der måske stadig liv i nerverne. På røntgen billedet fra den første vinkel så tanden ud til at være behandlet i bund. Men fra vinkelen fra den anden side var det tydeligt at tandroden var langt fra fjernet, da min tandrod bøjede i vandret vinkel. Da tandlægen opdagede det fjernede han resten og smerterne forsvandt.

Personligt oplever jeg at hvis min tand gav smerter før en rodbehandling så er de forsvundet så snart behandlingen har været overstået bortset fra ømhed. Men hvis jeg ikke har haft smerter før behandlingen ja så har jeg haft mere ondt efterfølgenene.

Jeg er klar over at jeg falder noget udenfor kategorien ift. hvordan mine smerter som regel har udartet sig så derfor ikke sikkert du kan bruge det til noget. Jeg har bestemt været fast patient med klippekort til lægevagten Aalborg da jeg boede der. Der var ikke nogen tandlægevagt dengang og jeg ved ikke om der er nu? Hvis der er så tag og ring så de kan se dig. Det er ikke meningen at du skal have smerter men kun ømhed og meget kraftigt aftagende smerter. Det lyder som om der stadig er noget ubehandlet i mine ører. Du kan også have fået betændelse omkring roden som skal klares med antibiotika eller penicillin. Normalt vil en tandlæge udskrive det i forb. med en rodbehandling, men igen min erfaring i Aalborg har været meget forskellig og jeg er ikke lige begejstret for alle bissekræmmerne der smiley

Ellers findes der tandlægevagt i Århus, selvom der er lang vej. Og lægevagten i Aalborg kan helt sikkert hjælpe dig videre i systemet. Igen blandede oplevelser herfra mig, men som absolut minimum tager de dig ind og giver dig det smertestillende du har brug for hvis ikke de kan sende dig til en tandlæge.

God bedring smiley

• #71   20. aug 2012 Min mor har lige været her med noget andet smertestillende så nu prøver jeg det og ellers så ringer jeg til min tandlæge igen imorgen smiley han må da snart være træt af mig smiley men har en tid mandag den 27 så håber jeg kan holde en uge ud smiley

Kommentér på:
Spg. Ang. Tandpine og dolol.

Annonce