7.175 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Marsvin....kom med sandheden. Marsvin....kom med sandheden.

Sviner de for vildt, når man har dem indendørs og hvordan med lugten?????

Jeg overvejer at plage manden om et par marsvin til mig og ungerne....men vil gerne lige hører lidt om jeres erfaringer med mutterne.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin....kom med sandheden.
  • #1   20. aug 2012 altså... er man en doven las der ikke skifter deres bur så lugter det sleeemt smiley

men synes faktisk ikke lugten er slem overhoved hvis man bare husker det smiley

hvis man er riiigtig heldig har man et marsvin der har et toilet hjørne *G* det er skide smart smiley

• #2   20. aug 2012 (link fjernet)

og så finder du marsvin der er pasnings vejledning

• #3   20. aug 2012 De sviner, lugter og larmer...

• #4   20. aug 2012 Dem jeg har fundet er fra maj-måned, så ved ikke om de er for gamle til at lærer det?!?!

Det handler vel bare om at sige, om søndagen, så skifter man bund.

Hvor meget plads skal de som min. have (bur)?????

• #5   20. aug 2012 Ps: Det er også synd at marsvin skal gå alene, så du må hellere plage efter to smiley

• #6   20. aug 2012 og så ud i haven med dem, i godt vejr.

• #9   20. aug 2012 Hvis ellers i har læst mit indlæg, så har jeg også skrevet et PAR marsvin, hehe ;o)

Jeg havde forestillet mig at de skal stå i stuen, så vi har fornøjelsen af dem og så kommer de ud, når vejret er godt, vi har stor have med mælkebøtter og frugttræer.

Jeg har i forvejen to andre grise.....i børnene og de sviner sgi også med div. mad og hvad de ellers får....*S*

• #10   20. aug 2012 Ja de sviner, jeg syntes ihvertfald der er spåner rundt om hele buret hver eneste dag. De lugter ikke hvis de skiftes efter behov. De kan være larmene så de skal ikke stå på et børneværelse.

• #11   20. aug 2012 Er det et andet dyr der ville være bedre, når nu vi umiddelbart ikke må få hund?????

• #12   20. aug 2012 mht til at de sviner synes jeg det var meget forskelligt - nogen af dem jeg har haft har aldrig sparket noget ud, og andre - specielt den sidste ( Mega savn nu jeg tænker på ham... ) var en værre lille grisse-basse !!! Men det var okay *G*

• #13   20. aug 2012 Marsvin stinker og larmer.

• #14   20. aug 2012 Anja, hvor gamle er dine børn?

• #15   20. aug 2012 Hvornår er I hjemme i huset til at nyde kæledyrene?

Du kan jo starte med at beslutte om kæledyret skal være aktivt i løbet af dagen eller om det skal være aktivt om aftenen (i skumringen og om natten), når I er kommet hjem fra skole/arbejde smiley

Marsvin er aktive om dagen.

Kaniner, hamstere chincillaer, mus og rotter er aktive i skumringen/om natten.

• #16   20. aug 2012 Jeg har mødt en, der havde kanin gående løst i stuen. Den var renlig og brugte kattebakke x)

Hun sagde, den var sjov og underholdende at bo sammen med smiley

• #17   20. aug 2012 Ja de lugter og ja de sviner - de pøller konstant. Men skifter man ud 1-2 gange om ugen (efter hvor sart man er) og bruger man en strøelse af kvalitet, fx biobase. Så er det ikke så slemt.

Larmer synes jeg ikke de gør. De ouiii'er lidt - og det er hyggeligt. Men det er ikke larm som fx fugle.

Hamstere derimod lugter ikke, spiser ikke ret meget - men er knap så nem at gøre tam. Stadig gode kæledyr smiley

Hvis du kan klare at skifte bur ofte, så er marsvin geniale kæledyr for voksne og børn smiley

• #18   20. aug 2012 Vores børn er 3 og 2 år og jeg bruger dem nok bare lidt som undskyldning for at jeg kan få et dyr eller to, når nu det ikke er en hund.

I øjeblikket er jeg ledig, men håber og satser da på at finde job snarest og helst omkring de 30 timer.
    Så det vil primært være eftermiddag og aften og så i weekenderne.

Jeg forestiller mig at jeg vil have dem ud specielt om aftenen, så vi kan hygge og putte på sofaen, så ikke den store underholdning der, hvis de selv er trætte om aftenen.
    De vil også komme ud, når børnene er vågne, men selvfølgelig kun, når og hvis jeg eller min mand er der med dem.

Jeg synes egentlig heller ikke at det virker til at de larmer....kan egentlig godt lide lyden. Har selv haft nymfeparakit i tidernes morgen og han larmede.

Synes at hamstre virker til at være ret kedelige og så bitte små...meget nuttede at se på, når de er vågne, men så er det også det.

Har ladet mig fortælle at kaniner hurtig kan blive stresset i selskab med børn, hvis den f.eks. skulle stå i stuen....de larmer jo til tider ret meget, sådanne børn.

Chincillaer har jeg en fornemmelse af ikke kan blive så tamme og de kræver vel også meget plads.

Mus og rotter, ellers tak.....mus har vi så rigeligt af om vinteren, hehe.

• #19   20. aug 2012 Jeg har hørt kaniner tit er stressede pga. for lidt plads. Her tænker jeg på enlig kanin i lille bur i stuen/på børneværelset.

Jeg har fået fortalt at det er bedst at have 2 kaniner sammen og så enten have dem i stort bur i haven eller gående frit i hjemmet med kattebakke.

Men jeg skal nok lade være med at kloge den smiley Har ikke selv haft kanin og har kun hørt på hvad andre har fortalt mig smiley

• #20   20. aug 2012 Jamen udfra hvad du siger, så skal det nok være et marsvin smiley

• #21   20. aug 2012 Marsvin er søde og de er gode at have ude - men man skal bare huske at have en eller anden form for beskyttelse til låret, for de pøller og tisser meget smiley

Guldhamstere er utrolig søde dyr - men det er nok mere "se på dyr" og aktiviteten er mest om natten smiley

• #22   20. aug 2012 Ja jeg har selv haft marsvin, kanin, chinchilla, deguer osv. osv.

Det bedste kæledyr jeg har haft i mange år nu, er tamrotter! De kan slet ikke sammenlignes med de vilde rotter.
    Tamrotter, især hannerne vil mægtig gerne ligge hos en om aftenen, og kan håndteres fint af mindre børn smiley

• #23   20. aug 2012 Vi har prøvet det hele: Hamstere, marsvin og kanin. Hamsterne synes jeg svinede meget, og da det er natdyr, så skal man ikke have dem i soverum (de støver også). Vi var ok glade for at have marsvin, men de ER altså nogle svin, de pøller over alt. Mht svineri så kan man få gode marsvinebure, hvor det er yderst minimalt, hvad der kommer udenfor buret. Gør man buret rent flere gange om ugen, så lugter det ikke særlig slemt.

Vi havde bedst erfaring med en dværgkanin til ungerne - den er altså ikke helt dum sådan en kanin - den fik ungerne mere ud af end de andre små kræ. Og så er kaninen yderst renlig - den har et toilethjørne, og den gør det bare ikke andre steder i buret smiley

Generelt er begge mine unger hurtigt blevet trætte af de små gnavere, og det har så været mor her, der har måttet stå for pasningen. Det eneste dyr, der har kunnet fastholde deres interesse er og bliver hunden smiley

• #24   20. aug 2012 Spåner sviner - biobase gør slet ikke på samme måde. Det ligger tungere i bunden af buret... just saying smiley

Jeg har også været hele møllen igennem. Marsvin, kanin, mus, rotter, guldhamster, dværghamster, fugle...
    Marsvin er de bedste kæledyr i mine øjne.

Kaniner bliver for nemt aggressive og sparker. De sviner meget og lugter ekstremt hvis de bor indendørs - de hører til udendørs. Det er værre end marsvin.

Guldhamster, dværghamster, mus og fugle er "se på dyr" - hvor jeg personligt er mest til guldhamster. Fuglene er også fine, men så skal det være i større mængder og udendørs eller en større papegøje.

Rotterne er virkelig fine kæledyr - men ikke for mig. Med Lilly i huset skal jeg ikke have mindre dyr, der nemt kan gå i stykker i hendes mund.
    Min veninde har et par stykker.

Marsvin bider sjældent og er nemme at håndtere - men de sviner, dog ikke ligeså meget som kaniner.

... men ja, hund er det bedste kæledyr der findes smiley

• #25   20. aug 2012 Ginger: Vi havde også kaninen udendørs i et kæmpestort bur i læ og ly smiley

• #26   20. aug 2012 Jeg synes de sviner, men jeg synes ikke lugten er så slem hvis buret blive ordnet en gang imellem.

• #27   20. aug 2012 Jeg havde et marsvin da jeg var barn. Det sov i en stor balje med avis og hø, som blev skiftet een gang om ugen, og så løb det rundt på gulvet på mit væretse, og løb hen på en avis når det skulle stort og småt....
    Har kun haft dette ene, så jeg ved ikke noget om det er normalt, at de sådan er renlige når de løber frit.

• #28   20. aug 2012 alle dyr lugter jo - men det er et spørgsmål om rengøring og evt. bundstrø.

Nogen marsvin er naturligt mere sippede med tissehjørner, mens andre er p*sseligeglade.
    Når man nusser i sofaen, så kan man evt anvende tisselagner under, håndklæder eller hvad man nu kan finde på.
    Men netop til børn er marsvin ofte dejligt medgørlige for de små hænder.

• #29   20. aug 2012 Tror ikke manden går med til hund...desværre. Rotter er udelukket...jeg blev for en del år siden bidt i fingeren af en, så er skrækslagende for dem....

Åhhhh det er svært.....

• #30   20. aug 2012 Har jo i forvejen tisseunderlag til ungerne, hehe.....så jeg kan jo bare dedikere et til mutterne....

• #31   20. aug 2012 Man kan også have marsvin i et lavt akvarie...... så kommer der ikke " grisefy " ud på gulvet.

Jeg lavede selv et stort " glasbur" til vores marsvin ... ( Kan man også til kaniner ).... så kan de også kikke ud.... vi kan kikke ind....ingen spåner og hø allevegne ... og alle er glade.

Ellers kan man også selv lave en høj bund af plexiglas.... og sætte buret ned i ...
    Bunden kunne jo være ½ delen af burets højde...

PS: ...... man skal altså ikke lægge låg over..... smiley

• #32   20. aug 2012 anja, synd at du ikke skrev det noget før - vi har lige haft udstilling i slagelse, så kunne du være kommet og kigget, og fået en sludder med alle marsvinenørderne.

Vi afholder nordisk mesterskab i næste måned i slangerup - så har du lyst, så bliver her osse rig mulighed for at møde marsvinefolk og kigge dyr.

• #33   20. aug 2012 Okay...ja det skulle jeg da ha vidst.
    Vil det være fuldstændig upassende at købe dyr uden tavle...ligesom med hunde, hehe????

Slangerup.....kan jeg se om det på DMK eller hur????

• #34   20. aug 2012 Jeg har 3 marsvin og de blir skiftet 1 gang i ugen og det er fint.
    De har et dejligt stort bur og jeg har lavet en lille ekstra etage til dem derinde, så de fik lidt mere plads, så har de 3 huse så de hver kan gå for sig selv, og en hængekøje., en høbold, mad skål og vanddunk..

Jeg ELSKER mine mutter

De sviner lidt ja, mine står på altanen nu, da jeg desværre har fået noget allergi, enten de, eller støv ..ved ik helt med reagerer nok, så de står der nu, men ser dem jo hver dag alligevel..

De snakker, de hopper, de roder, de kan lugte lidt, og de kan komme med en fårekyllingelyd (jeg sys nu mere det lyder som en fugl der er fanget af en kat!) mine er slemme til atk omme med den lyd, særligt om natten...
    Men jeg elsker mine mutter og kan kun anbefale at ha 2+ smiley

• #35   20. aug 2012 Jeg ville finde en god opdrætter at købe hos - de kan også hjælpe med råd og vejledning. Mange af dem er også villige til at tage deres dyr tilbage, hvis der skulle opstå problemer.

I dyreforretninger har man hørt om mange som kommer hjem med enten forkert køn eller måske et sygt dyr.

Prismæssigt tager en dyreforretning vel omkring 150kr. for et marsvin - en opdrætter tager vel typisk 200-250kr. for et dyr med tavle.
    Og så er der jo de private med deres "ups-kuld" som de sælger for en 20-50kr.

Jeg ville selv vælge tavlen, fordi jeg føler de dyr er avlet på et bedre grundlag.

• #36   20. aug 2012 Anja: Næh - bare hold dig fra dyrhandlerdyr - specielt hvis du går efter hunner, for man hører ofte om at der kommer en lille gave eller 4 med i købet.

Men stamtavledyr er ikke voldsomt dyre i forhold til ikke stamtavle. Jeg har 1 med og 2 uden og de har haft 100 kr i forskel i prisen.

• #37   20. aug 2012 Har blot forelsket mig i 2 hvide....ikke albinoer....og de står bare som blanding...de er korthåret. De skulle være hunner og fra maj-måned.

• #38   20. aug 2012 Hvis det er dem du er faldet for, så er det da dem du skal have smiley

Jeg havde sagt til mig selv at jeg kun ville have tavledyr frem over, indtil jeg faldt over Werner, min Lunkarya - ham ville jeg have, tavle eller ej. Og det fik jeg smiley

Et dyr uden bog kan også få stambog og registreres som kæledyr og derefter udstilles og lave under med stambøger.

• #39   20. aug 2012 Der er kun liiiige den detalje, der hedder min mand.....hehe. Skal lige ha overtalt ham.

Hvordan finder man rundt i alle de der betegnelser/racer.....sheltie osv????

• #40   20. aug 2012 Det gør man ved at se på dyret smiley
    Sheltie er en langhåret, glathåret gris uden hvirvler.

Ved ikke lige hvor du finder alle racer med billeder samlet.

• #41   20. aug 2012 Her er der hvert fald nogen
    http://mitt-marsvin.piczo.com/?g=31511743&cr=7

• #42   23. aug 2012 Jeg syntes i skal ha en kanin... har tilfældigvis en dejlig en i bare kan hente:-)

• #43   25. aug 2012 Hehe Lotte K.....ellers tak....har lige været hos venner i dag og de har også en kaninunge der søger nyt hjem.....moderen er en hitte løvehoved, søsteren ligner moderen, men ham her er sølv m. glat pels...rigtig fin.

Tak Ginger....

Kommentér på:
Marsvin....kom med sandheden.

Annonce