11.731 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Smidt ud af skolen, Ingen SU/løn - Hvad gør man? Smidt ud af skolen, Ingen SU/løn - Hvad gør man?

Hvis man "står" til at blive smidt ud af sin skole/uddannelse pga langtids sygemeldning, hvad gør man så, i sådan en situation angående forsørgelse?

- Man må/kan ikke få udbetalt kontanthjælp før 3 måneder efter man er stoppet, så hvad gør man angående forsørgelse? Betaling af regninger osv, når man er udeboende?

- Nogen dér har en ide?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smidt ud af skolen, Ingen SU/løn - Hvad gør man?
  • #1   28. aug 2012 Mit bedste bur er at ringe til ydelseskontoret i din hjemkommune og høre ad.

• #2   28. aug 2012 Det er da bare at kontakt din kommune og høre dem. Ingen i DK går uden penge til mad. Du bliver formentlig tilkoblet jobcenteret i din kommune - så se at få ringet og få en sagsbehandler.

• #3   28. aug 2012 Pisse-nisse v
    - Jo i Næstved kommune, dér for man lov til at leve uden penge til mad.

I starten af året (Januar måned) blev jeg færdig som student, jeg skulle herefter gå i 3½ måned fra mit grundforløb sluttede, til jeg ku begynde som elev. I disse 3 måneder havde jeg familie som måtte forsørge mig fordi kommunen nægtede mig kontanthjælp, fordi de har en uofficiel regl der hedder: At man skal gå i 3 måneder efter endt uddannelse før man må modtage penge fra kommunen.

- Så min familie måtte betale samtlig regninger for mig i de 3 måneder.

Nu har jeg været sygemeldt fra min skole (går på noget der hedder skolepraktikken for "os" som ikke kan finde elevpladser) siden juni måned, og bange for de snart siger stop og smider mig ud, derfor står jeg nu, og ikk aner hvordan jeg skal forsøge mig, da jeg af personlog erfaring VED, at kommunen ikke vil hjælpe mig smiley

• #4   28. aug 2012 Deres regel kan ikke være uofficiel, da det ikke er regler, der styrer kontanthjælpen, men lovgivning. Er man over 18 og udeboende, har man ret til og krav på, at få et beløb, der kan give brød på bordet. Det lyder til, at du er blevet meget dårlig rådgivet, eller også gælder der nogle forhold, du ikke oplyser her.
    Er man mellem uddannelser eller job (åltså ledig), så har man ret til kontanthjælp. At den ene så er bagudbetalt og den anden forud giver dig jo ikke måned uden penge, alle måneder er dækket

• #5   28. aug 2012 Ifølge loven så må de ikke lade dig gå for lud og koldt vand...

• #7   28. aug 2012 er der ikke også noget med at der heller ikke gives kontanthjælp i sommerferien mellem to studier

• #9   28. aug 2012 Der er jo forskel på periode mellem uddannelse og elevplads, og decideret arbejdsløshed. Så kontakt din kommune. Vi andre kan ikke hjælpe dig.

Og god bedring

• #10   28. aug 2012 Er du medlem af en studieforenings a-kasse? Så kan der nemlig være hjælp at hente der. Min gælder nemlig fra den dag jeg ikke længere er i studie, uanset årsag.

• #13   28. aug 2012 Det er kun hvis du er imellem uddannelser at du ikke kan få kontant hjælp:)

• #14   28. aug 2012 Som lizette siger - imellem uddannelse regnes man ikke som 'ledig'.

• #15   28. aug 2012 Man må gerne være sygemeldt på ens skole, jeg var sygemeldt 1år før vi i samråd med skolen valgte at jeg meldte mig ud:)

• #17   28. aug 2012 Hov og i det år fik jeg min su:)

• #18   28. aug 2012 Man er skam berettiget til kontanthjælp mellem to uddannelser, såfremt det ikke "blot" er sommerferiem, der er tale om. Hvis man eks blive student om sommeren, men først kan komme ind på sit studie februar, så er der mulighed for kontanthjælp

• #19   28. aug 2012 En god ide kunne være at kigge på www.retsinfo.dk - aktivloven, hvis man skal se hvem der er berettiget og hvad der skal til. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140126#Kap4

Her er det ret tydeligt hvem der er berettiget til kontanthjælp (§11). Sygdom er en af kriterierne HVIS du ikke kan få hjælp andre steder fra. Dvs. eventuel ægtefælle, sygedagpenge (her skal man have optjent retten), formue eller mulighed for lån i banken.
    Du skal selvfølgelig medbringe al nødvendig dokumentation, således at din sag kan oplyses.
    Det du skal huske er, at hvis du søger kontanthjælp og får den, så er der noget der hedder rettigheder og pligter, som fx. at du tager imod aktiveringstilbude, afklaring osv - og det kommer man også på, selvom man er sygemeldt.

Så søg det, hvis du mener at du opfylder kravene og ikke kan blive selvforsørgende - husk at få et evt. afslag på skrift, så du kan klage det.

Håber for dig, at du får gjort dit studie færdigt eller finder den rette hylde i livet.

Kommentér på:
Smidt ud af skolen, Ingen SU/løn - Hvad gør man?

Annonce